بازدید 24866
رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی تلویزیونی:

دلار ۴۴ هزار تومانی، نرخ ارز کشور ما نیست و تحریف شده است / حتما در بازار ارز دخالت می‌کنیم / عرضه ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی از امروز/ بانک‌های مشکل دار تعیین تکلیف می‌شوند / کنترل تورم با هیات ثبات مالی

فرزین گفت: دلار ۴۴ هزار تومانی، نرخ تحریفی است که علامت‌دهی غلط به بازار کالا می‌دهد؛ از نظر بنیادی نرخ ارز نباید چنین افزایش‌هایی داشته باشد. البته در بازار آزاد ارز دخالت می‌کنیم و حتما نرخ آن کاهشی خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۵۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷ 31 December 2022

دلار ۴۴ هزار تومانی، نرخ ارز کشور ما نیست و تحریف شده است/ حتما در بازار ارز دخالت می‌کنیم/ عرضه ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان از فردا/ بانک‌های مشکل دار تعیین تکلیف می‌شوند/ کنترل تورم با هیئت ثبات مالی

به گزارش تابناک اقتصادی؛ محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به برنامه جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز با تثبیت نرخ سامانه نیما اظهار داشت: وقتی نرخ ارز را تعیین می‌کنیم، باید به دوگانه رفاه و اشتغال توجه کنیم، چون اگر نرخ ارز زیاد افزایش یابد، رفاه آسیب خواهد دید و اگر کم افزایش یابد نیز اشتغال خسارت می‌بیند؛ بنابراین باید این دوگانه را به توازن برسانیم.


وی با بیان اینکه در سامانه نیما ارز حاصل از صادرات نفت، پتروشیمی و برخی بنگاه‌ها عرضه می‌شود و بر اساس آمار روزهای اخیر روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار در این سامانه عرضه و مبادله شده است، گفت: از امروز (شنبه) ارز را با نرخ ثابت ۲۸۵۰۰ تومان در این سامانه عرضه خواهیم کرد و حتماً در هفته پیش روی عرضه ارز را افزایش می‌دهیم و تلاش می‌کنیم که کلیه نیازها را در این سامانه تامین کنیم.

عرضه ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی از فردا

اکنون در سامانه نیما میانگین نرخ ارز ۲۹ هزار تومان است، از فردا با ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد که این ارز به کالاهای اساسی، تجهیزات و مواد اولیه کارخانجات تعلق می‌گیرد. بخش زیادی از عرضه ارز در نیما مربوط به نفت و محصولات پتروشیمی است. در هفته آتی عرضه ارز افزایش پیدا خواهد کرد و تلاش می‌کنیم، تمامی نیازها را تامین کنیم. فرزین در ادامه تاکید داشت: این ارز به کالای اساسی و ماشین آلات تعلق می‌گیرد و این روند به صادرکنندگان خرد آسیبی نمی‌زند، البته هر سیاستی دارای استثنایی است.


رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از مشکلات سامانه نیما ناهماهنگی بین نقشه تجاری و ارزی است که باعث می‌شود گاهی نوع ارز لازم و مورد نیاز در اختیار تاجر نباشد، گفت: نرخ ۲۸۵۰۰ تومان عرضه و تقاضای این سامانه را به تعادل می‌رساند و باعث می‌شود تامین کنندگان ارز در این بازار و بنگاه‌ها و عرضه‌کنندگان هم آسیب نبینند.

 

۴۰ نوع نیاز ارزی را پوشش می دهیم


فرزین تصریح کرد: همچنین بازار مبادله ارزی را برای کلیه ارزهای غیرتجاری راه‌اندازی خواهیم کرد که ۴۰ نوع نیاز ارزی را پوشش می‌دهد و نرخ این بازار نوسان خواهد داشت و تثبیت نمی‌شود. 

دلار تثبیتی ۲۸۵۰۰ تومانی برای یک سال

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای یک دوره یک ساله است، گفت: هدف ما این است که پیام ثبات به بازار کالا بدهیم، چون بازار کالا باید بداند قیمت کالا‌ها چند است و با چه نرخی کالا‌ها معامله می‌شوند. در کشور ما فیوچرز ارزی نداریم، بنابراین تولید کنندگان برآوردی از نرخ ارز ندارند؛ بنابراین، برای این که آرامش در بازار کالا را فراهم کنیم، ثبات در بازار ارز را ایجاد خواهیم کرد.


وی با اشاره به قیمت ارز در بازار غیررسمی خاطرنشان کرد: اگر عوامل بنیادی اقتصاد را در نظر بگیریم قیمت ارز قیمت‌های فعلی نباید باشد، در ۹ ماه گذشته صادرات غیر نفتی حدود ۳۶ میلیارد دلار و واردات ۴۲ میلیارد دلار بوده که نشان می‌دهد صادرات غیر نفتی، بخش عمده‌ای از واردات کل کشور را پاسخگوست و مشکلی در تامین ارز نداریم؛ بنابراین از نظر بنیادی نرخ ارز نباید چنین افزایش‌هایی داشته باشد.

دلار ۴۴ هزار تومان نیست و ما نمی‌پذیریم

نرخ ۴۴ هزار تومان نرخ کشور ما نیست، بلکه نرخی تحریف شده است که ما در بازار برای کنترل این نرخ دخالت می کنیم تا آن را مدیریت کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ ارز در کشور ۴۴ هزار تومان نیست و ما نمی‌پذیریم، اظهار داشت: نرخی با عنوان ۴۴ هزار تومان پذیرفته شده و به دلیل اینکه این نرخ پذیرفته شده در نتیجه نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پذیرفته نمی شود، اما این در حالی است که نرخ ۴۴ هزار تومان نرخ کشور ما نیست، بلکه نرخی تحریف شده که ما در بازار برای کنترل این نرخ دخالت می کنیم تا آن را مدیریت کنیم.

این نرخ ۴۴ هزار تومانی تحریفی است که علامت‌دهی غلط به بازار کالا می‌دهد البته در بازار آزاد ارز دخالت می‌کنیم و حتما نرخ آن کاهشی خواهد شد.


فرزین با بیان اینکه نرخ شکل گرفته در بازار آزاد تحریفی است، تاکید کرد: به دلایل انتظاری این نرخ به شدت افزایش پیدا کرده و علامت دهی غلط به بازار کالا می دهد. اگر بخواهیم قیمت را در بازار کالا بر اساس این نرخ دنبال کنیم، دیگر کالایی در بازار قیمت نخواهد داشت، چون نرخ در بازار آزاد به دلایل انتظاری افزایش پیدا کرده است و ما قصد قطع رابطه بین بازار کالا و نرخ ارز در بازار آزاد را داریم؛ بنابراین، ما در این بازار برای حرکت نرخ به سمت پایین دخالت خواهیم کرد. یک بازار دیگر به نام بازار مبادله ارزی ایجاد می‌کنیم که در آن نوسان وجود دارد که به‌ زودی راه‌اندازی می‌شود.

یک بازار دیگر به نام بازار مبادله ارزی ایجاد می‌کنیم که در آن نوسان وجود دارد که به‌ زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: بازار آزاد وجود دارد و بسیاری از نیازها در این بازار رفع می شود اما تلاش می‌کنیم تا نیازهای موجود در بازار آزاد به جز قاچاق را در بازار مبادله ارزی تامین کنیم. ما به دو گانه رفاه و تولید توجه خواهیم داشت ‌و نرخی را نخواهیم گذاشت که تولید کننده قادر به فروش آن نباشد.


فرزین با اشاره به این که بخشی از ارز مربوط به نفت یا پتروشیمی هاست که از یارانه استفاده می کنند و خوراکشان ارزان تر است، گفت: ارز نباید به صورتی باشد که در سمت نهاده با یک نوع سیاست و در سمت خرید ارز با سیاست دیگر مواجه باشیم.

 

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نظام بانکی باید به سمت تخصصی شدن پیش رود، اظهار کرد: در حال حاضر بانک‌های تخصصی، تجاری، سرمایه‌گذاری وجود دارند و تفکیک دقیقی در این باره وجود ندارد و برنامه مجزایی برای تک تک این بانک‌ها نداریم. ممکن است بخشی از مقررات متفاوت باشد؛ اما باید بتوانیم تفاوتی بین این‌ها قائل باشیم و مقررات متفاوتی را تنظیم کنیم و بانک‌ها صرفا بر اساس عقود تخصصی خودشان کار کنند.


به گفته فرزین: یکی از اشکالات امروزه نظام بانکی که حتی باعث ایجاد مشکلات شرعی و عدم رعایت عقود در نظام بانکداری اسلامی نیز شده است، عدم کنترل لازم بر مصرف است. کنترل بر مصرف حتما باید صورت گیرد و این مساله حتی در تورم نیز اثر می‌گذارد. اگر نتوانیم مصرف بانک را کنترل کنیم هم اهداف تورمی را نمی‌توانیم دنبال کنیم و هم در بانکداری اسلامی عقود را رعایت نکردیم.

اگر نتوانیم مصرف بانک را کنترل کنیم هم اهداف تورمی را نمی‌توانیم دنبال کنیم و هم در بانکداری اسلامی عقود را رعایت نکردیم.

فرزین با اشاره به اینکه بانک‌ها باید از بنگاه داری خارج شوند، گفت: این سیاست اساسی حتما در بانک مرکزی دنبال خواهد شد. مساله بعدی نیز گسترش قرض الحسنه و تسهیلات خرد است. سیستم بانکی با برکتی با عنوان کارگشایی که امروزه مهجور شده، سال هاست از آن استفاده می‌کند. بانکداری کارگشایی را در رابطه با تسهیلات خرد گسترش خواهیم داد. در بانکداری کارگشایی فرد می‌تواند با اموال غیر منقولی مثل گوشواره و انگشتر و دیگر موارد و بدون نیاز به وثیقه دیگری این موارد را وثیقه گذاشته و در عرض یک یا دو ماه مبلغ را برگرداند.

بانک های ناتراز برای کشور مشکل ایجاد کرده اند

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ناترازی برخی بانک‌ها، گفت: چند بانک ناترازی دارند و برای کشور مشکل ایجاد کرده اند و مساله ناترازی بانک‌ها، مساله‌ای است که برای آن برنامه داریم. در سیاست پولی، بانک مرکزی از سیاست‌های متداولی مثل نرخ سود بانکی، نرخ ذخیره قانونی، نرخ تنزیل مجدد و اینگونه موارد استفاده می‌کند اما یکی از روش‌هایی که امروزه در دنیا نیز مورد استفاده است و به آن سیاست پولی نامتعارف می‌گویند، به این صورت است که ترازنامه بانک‌ها از سمت دارایی و یا بدهی و یا هر دو طرف کنترل می‌شود. بانک مرکزی چندین سال است که طرف دارایی را کنترل و محدودیت ایجاد می‌کند. تلاش می‌کنیم تا هر دو طرف ترازنامه بانک‎‌ها را کنترل کنیم.


وی در ادامه درباره برخورد با بانک‌ها، اظهار کرد: قطعا با بانک‌هایی که مقررات بانک مرکزی را رعایت نکنند برخورد خواهد شد. یکی از نواقص بانک مرکزی، کمبود اختیارات در این حوزه است که تلاش می‌کنیم اختیارات لازم را در این باره اخذ کنیم.

دو وظیفه مهم بانک مرکزی

برای کنترل تورم نیاز به یک هیات ثبات مالی است تا هماهنگی‌ها در سیاست‌های مالی، بودجه‌ای و پولی با همکاری دستگاه‌های اقتصادی ایجاد شود و نمی‌توانیم تنها با سیاست پولی تورم را کنترل کنیم. کسری بودجه دولت، فشار هزینه، سیاست مالی انبساطی و مجموع این موارد و حتی حوزه بیمه با سیاست‌های پولی مرتبط هستند.

فرزین در رابطه با برنامه بانک مرکزی در مدیریت رشد نقدینگی گفت: دو وظیفه اساسی بانک مرکزی، حفظ ارزش پول و تورم است اما امروزه می‌دانیم که کنترل تورم فقط با سیاست پولی و از سوی بانک مرکزی امکان پذیر نیست. سیاست‌های مالی، تجاری، ارزی و حتی سیاست‌های سمت هزینه که توسط سایر دستگاه‌ها اخذ می‌شود در تورم نقش دارد. بنابراین برای کنترل تورم نیاز به یک هیات ثبات مالی است تا هماهنگی‌ها در سیاست‌های مالی، بودجه‌ای و پولی با همکاری دستگاه‌های اقتصادی ایجاد شود و نمی‌توانیم تنها با سیاست پولی تورم را کنترل کنیم. کسری بودجه دولت، فشار هزینه، سیاست مالی انبساطی و مجموع این موارد و حتی حوزه بیمه با سیاست‌های پولی مرتبط هستند؛ بنابراین با ایجاد هیات ثبات مالی می‌توانیم سیاست‌های کنترل تورم را دنبال کنیم.

افزایش نرخ سود در چه مرحله است؟

فرزین درباره افزایش نرخ بهره بانکی گفت: نرخ بهره یک مصوبه شورای پول و اعتبار در همین زمینه دارد و اخیراً هم بانک مرکزی با اجازه انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ ۲۳ درصد برای بانک‌ها اجرای آن را آغاز کرده است. زمانی که در بانک ملی حضور داشتم این مجوز را گرفتیم و به انتشار درآمد. انشاءالله از ابزار نرخ بهره استفاده خواهیم کرد، ولی چگونگی آن بعدا اعلام می‌شود.

سیاست حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی نیاز به بازنگری دارد 

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه صحبت های خود، درباره حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی و اینکه بعضی شرکت‌ها هنوز به این حساب متصل نشده‌اند، عنوان کرد: حساب واحد خزانه به این معناست که منابع شرکت‌هایی که در بانک‌ها بوده است را به حساب بانک مرکزی منتقل کنیم تا منابع دولت نزد بانک مرکزی منتقل شود و رشد پایه پولی و نقدینگی را کنترل کند؛ در واقع این یک ابزار برای کنترل تورم است.

وی افزود: این سیاست را باید بازنظری کنیم، زیرا وقتی پول شرکت‌های دولتی از بانک به بانک مرکزی منتقل می‌شود همچنان شرکت‌های دولتی از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند و همین در مواقعی منجر به اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی می‌شود که در این صورت هدف اصلی از اجرای این سیاست نقض می‌شود. بنابراین باید دوباره این سیاست را بررسی و بازنگری کنیم.

وقتی پول شرکت‌های دولتی از بانک به بانک مرکزی منتقل می‌شود همچنان شرکت‌های دولتی از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند و همین مسئله در مواقعی منجر به اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی می‌شود

برنامه بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی

فرزین درباره بحث نقدینگی نیز بیان کرد: بانک مرکزی یک هدف گذاری مشخصی تا عید دارد. به دلیل آنکه یک یا دو ماه از سال باقی مانده، سیاست فعلی را دنبال می کنیم. نقدینگی به گونه ای است که اگر کنترل بیش از حد در آن صورت گیرد و انسداد به وجود آید، مسائل و مشکلاتی را ایجاد می کند. به همین دلیل، باید ارزیابی دقیق تری از وضعیت ماه های آینده داشته باشیم زیرا در ماه یازده و دوازده تقاضای نقدینگی افزایش پیدا می کند و اگر امروز اعلام شود نقدینگی در ماه دوازده به شدت کنترل خواهد شد، انسداد مالی در کشور به وجود می آید. باید به گونه ای نقدینگی را کنترل کرد تا هم جلوی تورم گرفته شود و هم در سمت پولی و کسب و کارها مشکل به وجود نیاید.


وی در پایان درباره بانک‌های قرض الحسنه نیز اظهار داشت: قرض الحسنه در چند سال گذشته در بانک‌های تجاری رو به توسعه بوده است. بر فرض در بانک ملی تسهیلات قرض الحسنه امسال ۱۰۲ درصد نسبت به پارسال رشد کرده است. بانک‌های قرض الحسنه خوبی هم در سطح کشور وجود دارد، بنابراین هر اندازه بتوانیم این تسهیلات رشد پیدا کند، به دلیل آنکه عامه مردم تامین مالی ارزان قیمت می‌شوند، باعث رضایت بیشتر خواهد شد. تمام تلاش خود را انجام می‌دهم تا این فعالیت در نظام بانکی توسعه داده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۹۵
قیمت اصلی دلار بر اساس محاسبه از سال 84 تا الان زیر 23 هزار تومان هست ولی چون دولت قبل در سال 97 برای اولین بار در بین دولت ها آن را بیش از نرخ واقعی خودش کرد و تا سال 1400 ادامه داد و افزایش میداد به جای کاهش که به نرخ اصلی برسد ولی به خاطر تامین ارز 4200 از دستش بر نمی آمد بیاورد پایین و در نرخ 25 هزار تومان تحویل دولت فعلی داد درحالی که باید زیر 17 هزار تومان تحویل میداد عملا برای 3 سال دلار بالاتر از نرخ واقعی تثبیت شده و دیگر فکر نکنم برگردد به نرخ 23 هزار تومان چون تورم بالا داریم و فرق دارد با کشورهای دیگر که تورم نرمال دارند و اگر 2 و یا 3 سال هم بالا باشد می آید پایین و دولت فعلی باید از زمان تحویل محاسبه کند و با توجه به تورم ایران و آمریکا دلار 33 هزار تومان هست و قیمت بالاتر هم با توجه به اینکه شرایط بازار و آشوب و.. هست رفته بالا و بر می گردد و این دولت مانند دولت قبل دنبال کاسبی نیست که نرخ را بالاتر این نرخ نگه دارد و می آید پایین و قیمت نیمایی هم باید افزایش یابد و تک نرخی شود تا اقتصاد درجا نزند
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
باشد باشد
الان اصلاح میکنیم!!!!بازارها پس دیوونه بودن دلار بلای ۴۰را خریدن،؟؟عجب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
اگر دلار دوباره زیر 30 تومن بیاید دور بعد به فرزین رای میدهیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
میشه بفرمایید دقیقا چطور محاسبه کردی به این اعداد رسیدی؟
کجای این کشور حساب و کتاب دارد که نرخ دلار داشته باشد؟
درضمن همه حرفهای این رئیس جدید تکراری است و بارها مثل این حرفها رو از اسلافش شنیدیم ولی بازار راه خودش که همان واقعیت اقتصادی کشور هست رو میره که اگر به حرف بود ما الان با فاصله صد سال بهترین کشور دنیا بودیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
تورم ایران و امریکا اختلافش هرچی باشد می شود نرخ آن سال که افزایش یا کم شود و چون تورم ایران بیشتر هست دلار در ایران بالاتر می رود و هر سال یکی یکی حساب کن تا الان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
1- چه طور نتیجه گرفتید دلار سال 84 حباب منفی یا مثبت نداشته!؟
2- شما چرا از سال 82 یا 86 حساب نکردید!؟

قیمت دلار هر آن قدر هست که تقاضا تعیین کنه و قیمت اصلی نداره
چرا ۲۸۵۰۰؟
به مرگ گرفتین که مردم به تب راضی شن؟
اگه احساس مدیریت داری دلار نیمایی برگرده به ۲۱ تومان!!
ماندم اینها در دانشگاه چی می خوانند یا در بانک مرکزی سندی چیزی است که از دنبال نرخ ارز ثابت و تثبیت هستند هنوز و دنبال آزمون و خطا در چندین سال گذشته؟
به خدا نرخ ثابت و تتبیت ارزی چندین دهه هست منسوخ شده در جهان و کمتر کشوری آن را اجرا می کند و الان با ابزار قدرتمند مالیات بر دلالی و چند روش دیگر از جمله انصباز مالی تورم را کم می کنند که ارز هم بالا نمی‌رود و فقط نوسان می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
بورس منفی ۵۵۰۰۰ شده
خدا قوت پهلوان فرزین
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
چرت نگو،دکتر فرزین از سالها پیش که خود من دانشجوی دانشگاه علامه بودم استاد دانشگاه بودن،در مورد تثبیت نرخ هم گفتن هرساله بازنگری میشه یعنی مثل۴۲۰۰ نیست
شما تقریبا هیچ چیزی را نمی پذیرید، فقط یادآوری کنم تمامی روسای پیشین بانک مرکزی هم تمام حرفهای شما ره بدون جمله ای پس ‌پیش تکرار کرده اند
عملکرد شما را هم در نوروز سال ۱۴۰۲ خواهیم دید
بجای شعار دادن برو دلار بده که ریال بخاک سیاه نشست.
ضمنا ، شما دلار. و ۵۰۰۰ تومان کن ، اشتغالش با ما.
رییس میگفت دلار رو ۵۰۰۰۰ میکنه و هزارها دروغ. یگه
بااینهمه نقدینگی و 43 سال تورم
نرخ دلار در یک بازار آزاد حداقل سه برابر قیمت فعلی باید باشد.
با باید وبگیر وببند اقتصاد سامان نمی یابد.
فقط در سایه تعامل سازنده با دنیا می توان ارزش پول ملی را بالا برد.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
آقایون رفته اند یک ارز زیر ۳۰۰۰۰ تومانی که اصلا دست مردم نمی اید را بلد کردند و روی آن مانور میدهند

قیمت طلا و وسایل الکترونیک اصلا ربطی به ارز از ما بهترون نیما نداره
ناشناس
| - |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
در دولت قبلی نتیجه تعامی سازنده با دنیا رو هم فهمیدیم.
بابا یک چیزی بگو که حداقل چند سال ازش گذشته باشه!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
عزیزم همه کشورها افزایش نقدینگی دارند دلیل اصلی رفتن بیشتر این پول ها به دلالی هست
ازموده را ازمودن خطاست. دلار فرزینی هم اضافه شد
مثل زمان روحانی هر چی دلار و سکه طلا دارین بریزین تو بازار تا چند ماه دیگه همه دلال ها پولدار بشن.
همون اقدامات نخ نمای همیشگی که
صالح آبادی
همتی
سیف
بهمنی
و....
انجام دادند.
از فردا
دلار فرزین.دلارسنا.دلار نیما.دلار فردوسی.دلار سبزه میدان.دلار هرات.دلار سلیمانیه.دلار دوبی.دلار استانبول و....
همشون هم دو هدف داشتند
کنترل تورم
حفظ ارزش پول ملی
ولی در واقعیت دیدیم که چه اتفاقی افتاد.
حرفهای تکراری
بیچارمون کردیدد
اقای فرزین شاید شنبه دلار 5 6 تومان سقوط کنه ولی تا زمانی که جلوی نقدینگی رو نگیری چاره ای جز کاهش ازرش پول ملی ندارید و متاسفانه بدنه دولت شما را مجبور به چاپ پول خواهد کرد وسلام نامه تمام
دولت رییسی بی کیافت تر از اونی هست که بتونه مشکل ارز رو برطرف کنه. امیدی به این دولت نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
برعکس من خیلی امیدوارم.
چرا از یک سوراخ 2 بار گزیده شویم! ارز 4200 جهانگیری چرا درس عبرت نشد!
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
تا وقتی خدایان اقتصاد دستوری نظیر راغفر به به ارز ۴۲۰۰ را میکنن و میگویند قیمت ارز باید ۱۰ هزار تومان باشد و این قدر از اقتصاد پرت هستند آقایون این کارهای دستوری را انجام خواهند
داد و انجام خواهند داد و انجام خواهند داد

اقتصاد دانی که نداد قیمت دلار مملکت الان چه قیمت دارد معامله بشود و بیاید ادعای ارز ۱۰ تومانی بکند خیلی خیلی کارش درسته
تعیین قیمت ارز 28500 تومان مثل اینست که بگویید از فردا مرغ هر کیلو 5 هزار تومان باید به فروش برسد یک کمی عجیب نیست؟...
آیا هدف دولت فقط این است که مردم ایران گرسنه نباشند و فقط توان خرید غذا داشته باشند؟ نه برادر اون دوره ای که مردم به شما فرصت دادند و شما فرصت سوزی می‌کردید تمام شده . مردم ایران تصمیم گرفته اند خودشان تعیین کنند که چه لباسی بپوشند و چه غذایی بخورند و چه ماشینی سوار شوند و چگونه زندگی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
چه ربطی به موضوع داره؟
ضمنا شما هر چی دوست داری بپوش و هر چی دوست داری بخور نوش جونت.
سنگ بزرگ نشون نزدنه
شمابگوییدچرادولت با گرانی دلار قیمت هارابالامیبردوشمامی گوییددلارقیمت بالاتعریف شده چرا قیمت خودروهارابالامیبردمی گوییدافزایش دلارامی دولت در افزایش نرخ داربست دارد
فعلا تازه آمد کمی رجز می خواند. کارشناسان رقم تا ۵۰ هزار تومان را پیش بینی کرده اند آینده نزدیک نشان می دهد که درست میگوید
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
کارشناسان بر چه اساس نظر داده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
"فرزین درباره بحث نقدینگی نیز بیان کرد: بانک مرکزی یک هدف گذاری مشخصی تا عید دارد. به دلیل آنکه یک یا دو ماه از سال باقی مانده، سیاست فعلی را دنبال می کنیم."
این آقا حتی نمی دونه چند ماه از سال باقی مانده.
از حرفهای پوپولیستی و تجربه شده و تکراری است فقط کسب و کارها را دچار بحران می کند و بالفور در سقوط دهشتناک شنبه و روزهای بعد بورس منعکس خواهد شد
از مسئولین خواهشمندیم که دخالت نکنن. هر کجا این دولت دست گذاشت به بدترین شکل ممکن خراب‌تر از قبل شد.
خخخخخخههه
اگر دلار 28/500 می دهید بایستی مواظب باشید که افزایش قیمت این بنگاهها ندهند. و گر نه هیچ تاثیری در کنترل تورم نخواهد داشت. خواهشا پول مردم را با اینکارها به دست عدده ای پولدار ندهید
باورم این است که اقتصاد این مملکت و نرخ از حل نمی شود مگر با اصلاح سیاستهای کلان مملکت. شما فکر می کنید با چند روز عرضه دلار نرخ آن کاهش میابد؟ این توهم است. اگر ارتباط تجاری به معنای واقعی با دنیا وجود نداشته باشد که ورود و خروج ارز تسهیل شود این امر محق نمی شود. این امر هم اصلاً دست بانک مرکزی و ... نیست. بانک مرکزی صرفاً چند روزی ارز عرضه می کند و درصد بسیار ناچیزی کاهش را شاهد خواهیم بود.
به هر حال تعویض مدیریت جایی جواب می دهد که شرایط و بستر فراهم باشد و الا شما با بهترین خودرو هم وقتی نتونی بیش از 120 سرعت بری چرا باید راننده را عوض کنی؟
حبابه داداش..حبابه..فقط سوزن میخواد که نیست
همه نخبگان اقتصادی می دانند که خلق پول در ایران توسط بانک های خصوصی صورت می گیرد نه بانک مرکزی
تا دولت کوچک نشود آش همین است و کاسه همین
هزینه های دولت و کارمند زیادی با حقوق بسیار بیشتر از نرخ کف بازار این بلا را سر کشور آورده است
چرا کارگر توی کف بازار بدون مرخصی و مزایای باید 3 تا 5 میلیون بگیرد؟
آیا میدانید خیاط کارگاه های کوچک و منشی های دفاتر پیشخوان و حتی کارگرهای ساختمانی که سلامتی شان را هزینه میکنند چقدر حقوق میگیرند؟ آیا با کارمندان دولت قابل مقایسه است؟
چرا کارمند باید اضافه کار نایست بگیرد؟
این گوی و این میدان ، فقط یادت باشه دروغ و وعده واهی گناهشان به گناه بی کفایتی اضافه می شود .
دلار ۴۴ هزار تومان نیست و ما نمی‌پذیریم کاملا صحیح است با این نحوه اداره کردن دولت یکدست باید صد هزار تومان باشد الان ارزان است
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
وقتی شما و یک عده همفکرت انتظار دلار 100 هزار تومنی را انتظار می کشید، یعنی با دست خودتون، خودتون و بقیه رو بدبخت می کنید و بعد آه و ناله سر می دهید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آقایون همان سیاست گند دولت قبل یعنی تثبیت نرخ ارز را در پیش گرفته اند و بدبختی بیشتر
خیلی جالب این اقا هنوز نیامده و معارفه نشده در بانک مرکزی میگوید دلار فلان و بهمان
این همان ارز ۴۲۰۰ تومانی سال ۹۷ است با شکل جدید
اقای رییسی در دام هوچی گری رسانه ها افتاد و ارز را دستوری کاهش .
برای یک مولتی میلیارد در اپل ۱۰۰ میلیونی با اپل ۸۰ میلیونی چه فرقی دارد ؟؟؟
رانت خواران به صف
بازار دستوری یعنی فاجعه

رییس بانک مرکزی در تعیین قیمت دلار هیچ کاره است و سازمان مدیریت برنامه میگوید دلار چند باشد

مشکلی نیست بورس از امروز سقوط آزاد
دلار دستوری و گل و بلبلی فراوان

ارزانی لبنیات و خودرو و همان اپل های ۱۰۰ میلیونی هم در خواب اتفاق خواهد افتاد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
احسان بیات، عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه، درباره افزایش قیمت آیفون به ۱۰۰ میلیون تومان گفت که به آیفون ارز نیمایی تعلق نمی‌گیرد و به همین دلیل قیمت آن تا این حد افزایش یافته است


روضه عدم کاهش قیمت موبایل و پیش بینی درست شما
دو وظیفه مهم بانک مرکزی:
بانک مرکزی کلا کنترل نرخ های ارزها را رها کرده ....
جناب ریسی می فرمودند ۱۸ اقتصاد دان را به خط می کنم برای نجات اقتصاد ایشان هم یکی از آن اقتصاد دانها حالا چند ماهی صبر کنیم تا نتیجه را ببینیم .
آقای ریسی استعفا بده وقت کشور را تلف نکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
بزرگوار فکر کرده بود دولت اتاق دادگاه هست و اقتصاد دانان متهم که بخواد به خطشون کنه
این ارز به کالای اساسی و ماشین آلات تعلق می‌گیرد
دوباره رسیدم به ارز 4200 فساد زا اینبار در قیمت 28.5 و شروع از این طرف بگیر و از آن طرف در بازار آزاد بفروش بدون زحمت پول حرام در بیار
حقوق کارگر و کارمند روی قیمت دلار 27 تومانی مانده قیمت ها روی دلار 40 تومان .... 50 درصد تورم ... دولت کجاست چه می کرد ؟؟؟
تبدیل دلار نیمایی 8000 تومانی به 28500 تومانی به خودی خود ثابت می کند که افزایش دلار توسط خود دولت بوده است و همه بازی ها به جز سیاه بازی نیست.
جناب رییسی اگر توانایی دولت داری را ندارید؛ بهتر است هر چه زودتر استعفا دهید تا به دروغ مردم را فریب دهید و با سیاه بازی افزایش قیمت دلار و عوض کردن رییس بانک مرکزی مردم را رنگ کنیدو
اگر علم اقتصاد مبنا باشد، قیمت دلار امروز باید 70 هزار تومان باشد.
همتی ۲ جان آهسته تر
کسی تحت تاثیر این نوع خالی بندی ها قرار نخواهد گرفت
ارز نیمایی همیشه ارام و ملایم افزایش یافت و تجار دریافت کننده ارز نیمایی راااااضی راضیییی بودند پس خیلی روی قیمت آن مانور نده که تاثیری نداره
مشکل مردم قیمت دلار ازاد بوده که آن هم با توجه به تورم و حجم نقدینگی ۶۰۰۰ همتی طبیعی بوده و خودتان هم میدانسته اید دلار قیمتش این خواهد شد


با این گرد و خاک فیک دو روزه تان الان بورس منفیییییییی ۴۰ هزار


خسته نباشید دلاوران
تا نهادهای نظامی وانتظامی بانک داری کنند ،که به هیچ جا پاسخگو نیستند.درب بر همین پاشنه می چرخد
انتخاب روز پنجشنبه، حرفهای آنچنانی، سقوط بورس در روز شنبه و خسارات چند هزار میلیاردی برای حرفهای بی اساس، اول: حتما عده ایی از خواص که می دانستند در روز چهارشنبه سهام فروختند و حالا آرام با سودهای چند صد میلیاردی پس می گیرند و البته که کسی هم پیگیر نمی شود، دوم: حرفهای آقای رئیس بانک مرکزی طی چند هفته باد هوا می شود ولی اینجا هم نه کسی سوال می کند و نه کسی پاسخگوست، رانت روز روشن جلوی چشمان دنیا ولی چه کسی اهمیت می دهد؟!
انشالله که ریاست جدید بانک مرکزی موفق باشند وحداقل روند نابسامانی اقتصاد را کمی کند کنند ولی اینکه میگویند نرخ ارز تحریف است نقض غرض است.واژه تحریف را جایی بکار میبرند که واقعیتی انکار شده باشد مثلا همین نرخ دلار 44 تومان باشد وبا همین نرخ خرید وفروش شود؛ ولی ما اصرا رکنیم که نه 28.5 تومان است:):)
گرفتید ما رو؟ یه دولت گفت بیشتر از 1226 تومن قابل قبول نیست اون یکی گفت فقط 4200 تومن!! نتیجه هر دو هم بجز رانت برای یه عده خاص نبود!!! به مدت دستتون رو از بازار کوتاه کنید شاید درست شد.
لطفا دلار را ارزان کنید تا همه چیز خوب شود
آش به همین خیال باش. درود بر شما
دلار آزاد ریزش 4 هزار تومانی کرد
شاهنامه اخرش خوبه.
دلار ۴۴ هزار تومان نیست و ما نمی‌پذیریم
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ ارز در کشور ۴۴ هزار تومان نیست و ما نمی‌پذیریم،
جان مادرت بگو پس کی داره این کار و میکنه مگه سلطانشو اعدام نکردید.
آقای فرزین ، شما در دوران مسئولیت قبلی خودتان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد عملکرد موفقی نداشتید !
بد نیست یه مشورتی هم با دلار چهار هزارو دویستی بکنید
از4200 جهانگیری رسیدیم به 28500فرزین چه شود
پروفایل علمی محمد رضا فرزین را در سایت Scopus چک کنید. دریغ از حتی یک مقاله علمی در ژورنال های بین المللی. موندم ایشون چجوری دکترا گرفتند؟ و از اون بدتر دانشیار اقتصاد هم هستند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
اینها همه شان الکی مدک داده شدند: مگر میشه همزمان چند پست داشت و تمام وقت تحصیل کرد و تازه دکتری هم گرفت و بدتر از آن راحت استخدام و دانشیار هم شد. فاجعه کشور از اینجاها شروع میشود که استقلال نهادهای علمی تحت منافع دولت و قدرت پنهان تعیین میشود. .
اگر ترامپ وامثال ترامپ بیاد و پاندمی مجدد کرونا یاپاندمی یک بیماری دیگر فکرکنم دلار 70رو رد بکنه.این فرصت هار رو ازدست دادیم وبا دنیا تعامل نکردیم وبرعکس آمریکا واروپا رو متحدترکردیم وحتی چین رو برضدخودمان کردیم
باز دستگاه شعار و تبلیغ شروع شد...
مشکل اقتصاد سیاسی است .
ای بابا یه حرف جدید بزنید دیگه! همون قدیمی ها رو تکرار کردن دیگه فایده نداره! هر دفعه دلار گرون میشه میگن که حباب هست! از همون زمان دلار جهانگیری حباب داشتیم! همش میگفتین حباب داره! پس چرا این حبابه بعد از یه مدت نمیترکه! تازه نمیترکه که هیچ، یه حباب دیگه هم میاد روش!! الان هم میگه حباب داره!! همش که شد حباب رو حباب!!! اینجوری که شماها تحلیل میکنی و بریم یکی یکی حباب ها رو در نظر بگیریم و کم کنیم که الان دلار باید باشه 1000 تومان!!!!!
خجالت بکشید دیگه
صد رحمت به جهانگیری و روحانی! اومدن دلار 4200 تومانی جهانگیری رو که مایحتاج ملت تعلق میگرفت رو حذف کردن و گفتن این کار فساد زا هست! و اونها بلد نبودن و ما بلدیم و ...! الان خودشون اومدن همون دلار 4200 تومانی رو کردن 28500 !! بابا شما دیگه کی هستید؟!!! از رو هم که نمیرید و تازه همچنان میگید اونها بد بودن و ما خوبیم!!!
چرا فکر می کنید یک دروغ را چند بار تکرار کنید تبدیل به راست میشه!
اما داستان آوردن فرزین ،با آمدن او و بگیر و ببند نرخ دلار را در محدوده ۳۶ هزار تومان تثبیت میکنند، که بگویند نرخ دلار واقعی نبوده ،حالا با کاهش ۷ هزارتومان دلار هم دولت به هدفش رسیده ،هم مردم کلاهشان را بیندازند هوا که دلار ارزان شد.
تو بگو ۴۴نه ۳۰وقتی قیمت خودرو روزبه روز در حال صعود است معلوم است قیمت واقعی دلار از ۴۴هم بیشتر است
اگر می گذاشتی نرخ دلار با یک نرخ ثابت نزدیک سود بانکی بره بالا، احتمالا دچار جهش های ناگهانی دلار نمی شدیم.
فرزین هم احتمالا دلار پاشی بکنه و موقتا نرخ دلار در یک بازه ای نگه داشته بشه ولی دوباره جهش می‌کنه.
مدیرعامل فاسمین : در حال حاضر حواله ارزی و نرخ سنا اختلافی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومانی برای این شرکت ایجاد می‌کند! تو خود بخوان حدیث مجمل ...
کسری بودجه هر ساله با بورس ،ارز و طلا جبران میشه ولی مسئولین یادشان میره قیمت را دوباره به حالت اول برگردانند
دولت رییسی ادامه همون دولت احمدینژاده با تکرار همون انتصابات و با همان سیاستهای عوامانه
دکتر طیب نیا درست میگفت که مشکل اقتصاد مملکت اقتصادی نیست سیاسیه
دلار جهانگیری از این پس به نام دلار فرزین تغییر نام خواهد داشت .
با سلام ، کافیه هر روز قیمت دلار و سکه را از روز قبل پائین تر اعلام کنید. می بیند که چطور خزانه بانک مرکزی پر از دلار و طلا می شود.!!!!!
آقای رییس کل جدید بانک مرکزی، اگر 44 تومان قیمت درست نیست، پس قیمت درست چند است؟ چطور قیمت درست محاسبه میشود؟ نمیشود که فقط حرف بزنید و بگذرید.
اگر قیمت ارز با دستور حل میشه چرا دستور نمیدن قیمت بیاد زیر ده هزار تومان. قیمت هر چیز قابل معامله در بازار را عرضه و تقاضا تعیین می کند.بعنوان مثال اگر دولت هر روز یک میلیار دلار به بازار عرضه کند و دو میلیارد تقاضا باشد قطعا قیمت بالا خواهد رفت و بر عکس اگر دولت هر روز صد هزار دلار عرضه کند و تقاضا پنجاه هزار باشد مسلما قیمت افت خواهد کرد.
مثل همیشه مهم کسری بودجه دولت است که با افزایش قیمت دلار تامین شد. بعد از عید هم دوباره نوبت جراحی اقتصاد داریم و افزایش سیصد درصدی قیمت ها
اونایی که با دلال بازی و احتکار که بیچاره مردم کردن الان از کاهش قیمت دلار و به تبع آن کاهش قیمت همه چیز دچار ناراحتی و رنجش هستن از پس خودخواه و حریصند.. آقای فرزین درود بر شما آفرین همینجور با قدرت کاهش بده دمت گرم
پنج سال پیش پیام دادم نرخ سود بانکی رو به بالای ۲۵ درصد ببرید تا مردم از دلال بازی و احتکار در بیان این همه افزایش قیمت خانه و ماشین و ...نداشته باشیم حالا این تصمیم گرفته شده !ماهی رو هر وقت از گل در بیاری تازس ولی امیدوارم سهراب نمرده باشد ..
نرخ اعلامی نیما فقط برای شرکت ها دولتی و تجار و صادر کنندگان وابسطه به دولت است نرخ دلاری مورد استناد بازار / خرید و فروش خانه و مستجرین انها/ تعمییرات کلیه وسایل خانه و خریدخودرو و تعمیرات ان و دارو و پزشک هزینه مدارس غیر انتفاعی و دانشگاه ازاد و موبایل وکلیه اجناسی که بصورت قاچاق صادر یا وارد میشود / توسط دلالان و واسطه ها و صرافان مستقر در دبی تعین میشود و مردم عادی کوچه وبازار زندگی و معیشت خود را با ان میسنجن و ملاک کارشان است
حرفهای فرزین نشان داد که دیگر کشور نه جای سرمایه گذاری و نه جای امن برای زندگی است و باید فرار و فرار کرد .... البته هوشمندان زودتر فهمیدند ... و رفتند بیچاره ملت که این نوع ادمها با زندگی شان بازی می کند
دو شعار دولت ساخت مسكن يك ميليوني و سفره (معيشت )مردم در دولت مردمي !!!!
دمت گرم تا حالا کجا بودی تو
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار