بازدید 3340

واکنش ترقی به بیانیه چین و کشورهای عربی

یک عضو حزب موتلفه اسلامی بیانیه ضدایرانی چین و کشورهای عربی را غیردوستانه، غیرمنصفانه و خلاف انتظار برشمرد.
کد خبر: ۱۱۵۴۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸ 10 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حمیدرضا ترقی درباره بیانیه اخیر چین و کشورهای عربی علیه کشورمان، اظهار کرد: به نظر می رسد این اقدام ناشی از دیپلماسی ضعیف کشور در این مدت بوده که ارتباط با چین را در حد پیمان شانگهای و برخی مسائل کلان محدود کرده است. از سویی تاخیر زیادی در ارتباط با مساله قراداد درازمدت با چین داشته‌ایم و دولت قبل هم چین را خیلی اذیت کرد و خسارت زیادی به آنها به خصوص در زمنیه انرژی و نفت وارد کرد که نتیجه همه این اقدامات، تضعیف دیپلماسی در قبال چین بود.

وی ادامه داد: با این حال انتظار نمی رفت چین چنین بیانیه‌ای را امضاء کند، زیرا چین می‌داند که عربستان است که در مسائل اخیر در امور ایران یا در یمن دخالت دارد. از سویی امنیت خلیج فارس از سوی آمریکا و عربستان در معرض خطر است نه ایران. این بیانیه غیردوستانه، غیرمنصفانه و خلاف انتظار بود و امیدوارم چین آن را جبران کند.

این فعال سیاسی با اشاره به تاثیر حجم تعاملات تجاری چین با عربستان در صدور بیانیه ضدایرانی، تصریح کرد: چین نگران تامین انرژی خود است که از خلیج فارس تامین می‌کند. آنها قراردادهای خود را برای تامین انرژی از عربستان منعقد می‌کنند، به خصوص که عربستان بر خلاف ایران محدودیتی در استخراج نفت ندارد. بخش مهمی از انرژی چین از سوی عربستان تامین می‌شود و چین هم محدودیتی برای ارتباط تجاری با عربستان ندارد، در حالیکه ایران با مساله تحریم‌های آمریکا مواجه است.

ترقی در ادامه تاکید کرد: ایران باید در مسیر جاده ابریشم روابط اقتصادی و تجاری خود را با چین در زمینه‌های غیر انرژی هم توسعه داده و نقش خود را در کریدور شمال- جنوب گسترش دهد تا میزان تبادلات تجاری با چین افزایش یابد. اگر قراداد تجاری 25 ساله با چین اجرا شود، تاثیر مهمی بر روابط سیاسی چین با ایران خواهد گذاشت.

این فعال سیاسی در پایان گفت: قطعا موضع‌گیری‌ اخیر سیاسی چین با مساله روابط تجاری این کشور گره خورده است. پکن اکنون با احتیاط نسبت به تهران برخورد می کند. در حال حاضر حجم روابط تجاری چین با کشورهای عربی خیلی بیشتر از ایران است اما اگر روابط تجاری ایران با چین گسترش یابد، این کشور در موضع‌گیری سیاسی نسبت به ایران هم تغییر مواضع خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار