بازدید 48743
پایان یارانه پنهان چند میلیون تومانی مرفه‌نشینان

جزئیات تعرفه جدید گاز مشترکان خانگی / قبوض گاز ۷۰ درصد مشترکان بدون هیچ تغییری / پرمصرف‌ها نقره‌داغ شدند؛ مبنای محاسبه به نرخ گاز تجاری است

سرانجام هیات دولت، مصوبه جدید ‎اصلاح تعرفه گاز خانگی را ابلاغ کرد. بنا بر این مصوبه، تعرفه گاز حدود ۷۰ درصد مشترکان در پله‌های اول و مصرف درون الگوی بهینه، هیچ تغییری نکرده است، اما مشترکان پله آخر و بسیار پرمصرف که ۴ درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند، نقره‌داغ شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۵۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳ 08 December 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مدیریت مصرف گاز در کشورمان به امری ضروری بدل گشته است و کسی در مورد ضرورت این امر شکی ندارد. برای حل مشکل بدمصرفی در کشور، راهکار‌های متفاوتی ارائه شده، به گونه ای که اعمال روش تعرفه گذاری پلکانی، یکی از این راهکارهاست.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی در حوزه انرژی باور دارند، روش تعرفه گذاری پلکانی می‌تواند به افزایش عدالت در بهره مندی از یارانه‌ی انرژی منجر شود و پرمصرف‌ها که اغلب از طبقات بالای جامعه هستند، بهای اضافه مصرف خود را آزاد بپردازند. از سوی دیگر در این شرایط برای حفظ تراز گازی کشور، چاره‌ای جز تغییر الگوی مصرف مشترکان پرمصرف نیست.

این در حالی است که سرانه مصرف مشترکان پرمصرف در مقایسه با مشترکان عادی بسیار بالاست و همین درصد اندک (مشترکین در گروه پرمصرف‌ها)  به میزان بسیار بالایی از منابع گازی کشور را هدر می دهند و در نهایت از یارانه پنهان انرژی نیز بهره مند می شوند. در این راستا، سال گذشته نظام تعرفه گذاری قیمت گاز در بخش خانگی در مرحله نخست اصلاح قیمت ها، تغییرات مناسبی در جهت کنترل مصرف مشترکان پرمصرف داشت؛ اما هنوز با قیمت تجاری گاز و قیمت غیریارانه ای آن فاصله زیادی داشت و همین سبب شد تا برخی مشترکان پرمصرف با وجود در اقلیت بودن، همچنان به اندازه مشترکانی که درون الگوی بهینه، مصرف دارند، بهای گاز خود را پرداخت کنند.

جزئیات تعرفه جدید گاز مشترکان خانگی

سرانجام روز گذشته هیات دولت مصوبه جدید ‎اصلاح تعرفه گاز خانگی را ابلاغ کرد. طبق این مصوبه، تعرفه گاز حدود ۷۰ درصد مشترکان در پله‌های اول و مصرف درون الگوی بهینه، هیچ تغییری نکرده است؛ اما مشترکان پرمصرف و بدمصرف افزایش قیمت داشته اند و مشترکان پله آخر و بسیار پرمصرف که ۴ درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند، نقره‌داغ شده‌اند.

بر پایه این مصوبه، پله‌های اول تا سوم بدون تغییر قیمت ماندند، ولی پله چهارم تا ششم ۳۰ درصد افزایش و پله هفتم تا دهم ۵۰ درصد افزایش نسبت به تعرفه قبلی را داشتند و همچنین تعرفه پله‌های یازدهم و دوازدهم نیز عدد ثابت ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب تعیین شدند.

جزئیات تعرفه جدید گاز مشترکان خانگی/ قبوض گاز ۷۰ درصد مشترکان بدون هیچ تغییری/ پرمصرف ها نقره‌داغ شدند؛ مبنای محاسبه به نرخ گاز تجاری است

در تعرفه جدید دو پله آخر مصرفی یعنی مشترکان بسیار پرمصرف (بدمصرف ها) تعرفه گاز به میزان تعرفه گاز تجاری شده است که گویای سه برابر شدن هزینه گاز مصرفی برای مشترکان بسیار پرمصرف به نسبت سال قبل است. به اعتقاد کارشناسان حوزه انرژی، دلیلی ندارد مرفه‌نشینانی که نقش موثری در ‎کمبود گاز در کشور دارند، ماهانه میلیون ها تومان یارانه پنهان گاز دریافت کنند و بسیاری از طبقات کم درآمد و محروم جامعه، در فصول سرد سال از نعمت گاز کمتر بهره مند شوند.

پاداش صرفه جویی برای چه کسانی است؟

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: مشترکین گاز خانگی در صورت کاهش مصرف، پاداش صرفه جویی دریافت خواهند کرد. مجید چگنی با اعلام این خبر افزود: مشترکین خانگی  که مصرف گاز آن‌ها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه سال قبل کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی معادل ۳ واحد درصد در گازبهای صورتحساب همان دوره خواهند شد که این تخفیف تا سقف ۴۵ درصد گازبها در صورتحساب آن‌ها اعمال خواهد شد. 

وی تأکید کرد: مشترکینی که در ماه‌های بسیار سرد سال، مصارف آن‌ها حداکثر ۷۰ درصد الگوی متعارف مصرف (سقف پله ۳ جدول پلکانی) باشد، گازبهای آن‌ها صد در صد رایگان خواهد بود.

چگنی تصریح کرد: تعرفه مشترکین با مصرف متعارف که در سه پله اول قرار دارند، نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته و صورتحساب آن‌ها مشابه سنوات گذشته است؛ تنها تعرفه مشترکین پرمصرف بخش خانگی، یعنی از پلکان چهار به بعد افزایش یافته است. این تغییر تعرفه از ۱۶ آذرماه در صورتحساب‌های مشترکین محترم اعمال می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: گازبهای مشترکانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار دارند و مصرف آن‌ها در حد متعارف است (سقف مصرف مجاز پله ۳ در هر اقلیم)، رایگان خواهد بود، ولی در عین حال، مشترکین عادی و حتی مشترکین کمیته امداد و سازمان بهزیستی اگر از این سقف مصرف، عبور کنند، حجم مازاد مصرف آن‌ها، مشمول پرداخت تعرفه‌های پلکانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این‌که اکنون ۶۵ درصد حجم گاز مصرفی بخش خانگی در دوره سرد سال توسط مشترکین پرمصرف (پلکان ۴ تا ۱۲) استفاده می‌شود و در عین حال، بیشترین میزان یارانه پنهان انرژی را مشترکین پرمصرف دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: بیش از ۶۴ درصد از مشترکین که در پلکان اول تا سوم قرار دارند، تنها ۳۵ درصد حجم گاز مصرفی بخش خانگی در دوره سرد سال را مصرف می‌کنند که تعرفه آن‌ها افزایشی نداشته است.

وی در ادامه، افزود: در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه یارانه انرژی، با مصوبه هیأت وزیران، برای مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف گاز نیز، جریمه‌هایی در نظر گرفته شده که از ۱۶ آذرماه، قابلیت اجرا دارد.

به گفته چگنی، بر اساس این آیین‌نامه، اماکن مذهبی، هتل‌ها، مساجد و ... اگر بیشتر از ۱۰ درصد نسبت به بازه مشابه در سال قبل، صرفه‌جویی در مصرف داشته باشند، به ازای هر یک درصد صرفه‌جویی، ۱۰ درصد بخشودگی در گازها و تا سقف ۴۰ درصد خواهند داشت.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، درخصوص واحدهای صنعتی نیز توضیح داد: مشترکین صنعتی هم، چنان‌چه بتوانند اورهال (تعمیرات اساسی) خود را به دوره سرد سال موکول کرده و حداقل پنج روز پیاپی، ۳۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند، گازبهای آن‌ها متناسب با حجم گاز صرفه جویی شده، ۵ درصد بخشودگی خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۳۲
زمستان سخت در انتظار ایرانیان.
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
این داستان هم میشه مثل مخابرات. دست تو جیب ملت میکنن و هر مبلغی میخوان بر میدارن کاری از دست مردم ساخته نیست
خرج اضافی دولت باید از جیب ملت جبران بشه
ناشناس
| France |
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
آلمان فقط
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
مثلا از نظر انرژی گاز دوم و حتی اول هستیم در دنیا.
این گاز مال مردمه یا دولت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
افزایش ترخ گازبها به روش محترمانه و شیک و مجلسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
فعلا که شکر خدا تابستان امسال بدون خاموشی بود
آقای رئیسی طوری مدیریت میکنند که زمستان هم بدون کمبود گاز سپری شود
و شما روسیاه خواهید شد
عدالت خیلی خوبه، اما نه اینکه ازش پلی بسازیم برای جبران کمبود بودجه دولت
ا‌ون مرفه بی درد اضافه قیمت گازش رو می کشه روی جنسی که تولید می کنه یا خدمتی که ارائه میده. حالا پیدا کن ببین کی نقره داغ میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
بی تدبیری مسئولین مملکت همیشه باعث ضعیف تر شدن قشر آسیب پذیر و ثروتمند تر شدن قشر مرفه است آخه این رسم مملکت داری نیست
اینم باز از اون سازاییه که بعدا صداش بلند میشه
گفته شده بیشترین مصرف گاز خانگی شهروندان مربوط به استحمام است ، در زمستان گاهی بجای دوش گرفتن فقط سر. و موهای خود را بشوییم تا آب و گاز کمتری مصرف شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
عجب ای کیویی
بگو کلا حمام نرو
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
اصلا چطوره مردمی که رو دومین ذخایر گازی دنیا نشستن حمام نرن
هزینه مصرف گاز مشترکین ساکن در مجتمع های آپارتمانی که از کنتور مشترک استفاده می کنند چطور حساب میشه؟
بر مبنای مصرق یک تک اشتراک؟ اگه بله که فرداش میریزند تو خیابون میگردند ببینند اگه سطل زباله ای باقی مونده آتیش بزنند. گرم شند بی هزینه!!
فاصله پلکانی همه مصرف کنندگان را از ۱۰۰ مترمکعب به ۷۵ متر مکعب کاهش دادند یعنی به نحوی همه مصرف کنندگان در همه اقالیم و همه پله ها افزایش قیمت کاهش فاصله ها را مشمول می‌شوند تا پله ۳ این افزایش غیر مستقیم را و بقیه هر دو مورد را باید پرداخت کنند !!!
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
چرا به شعور مردم توهین میکنند تاثیر کاهش دامنه مصرف برای مصرف کننده در همه اقلیمها به مراتب پر هزینه تر از افزایش قیمت است
دولت همه راهها برای تامین بودجه مملکت را بسته می بیند و تنها راه باقی مانده سریع ، فوری انقلابی هرچه بیشتر دست در جیب مردم بیچاره کردن را در پیش گرفته.
هم دلیل گران کردن جالب است که کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که..... هم ادبیات بکار رفته که نقره داغ شدند و... انگار با دشمن طرف هستند معلوم نیست چرا این رفتار آن هم در فصل سرما با مردم می‌شود خدا جای خق نشسته
هیئت دولت بسیار .....cکرد ...بیجا کرد ......چند مرتبه در سال باید شاهد افزایش قیمت ها باشیم ...... خودشون استخرهاشونم گرم وبا اب لوله کشی پر میشه بعد به مردم میگن مصرف نکنید ........ اگر راست میگید قبض گاز واب وبرق تک تک اونایی که این نسخه را برای مردم پیچیدن انتشار دهید ....بسه دیگه ...
داداش خیلی وقته دارین ملت رو نقره داغ میشن
این اقلیم‌ها به چه معناست؟ شامل چه مناطقیه؟
فکر کردین اون مرفه اسیبی میبینه نه
پول گازش از 300 تومن میشه 1200 چهاربرابر این پول ها براش حساب نمییاد اصلا
ولی برای من از 100 تومن میشه 150 تومن برام چالش میشه
به اروپاییها بگین یه مقدار هیزم واسه ما هم نگهدارند... بعضیها خیلی هیزم هیزم می کردن واسشون ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
دقیقا . خنده م میگیره یاد حرف های وزیر نفت و مسئولان می افتم که برای زمستان سرد اروپا برنامه ریزی کرده بودند . زمستان نرسیده خودمان نقره داغ شدیم .
ردش رو بگیری آخر سر مستقیم و غیر مستقیم قشر بدبخت بیچاره تاوان همه اینها رو میده
نام این دولت، دولت جیب مردم! است نه دولت مردمی.
پس این زمستان سختی که اقای مرندی هی هشدارمیداد در واقع برای خودمون بود...بنده خدا در هر مصاحبه ای این رو هی تکرار میکرد...گاز رو نمی تونیم صادر کنیم چون تولیدش کمه....کفکیر هم به ته تیگ خورده .....مصرف خونگی رو به نرخ تجاری حساب میکنیمم....فقط مشکل توجیه هست...کشوری که روی دومین ذخایر گازی جهان نشسته وضعش اینه......
چرا از تعرفه های مخابرات که جدیدا اعلام شده چیزی نمی نویسید .
هزینه گاز براثی پر مصرفان حتی ارزش شنیدن آنرا ندارد.
آنها بریش چنین حرکات باصطلاح «جهت دهنده دولتی» میخندند.
آشوبگرهای این دوره چرا همه از قشر اشرافی هستن؟
یک کار درست و منطقی است
پس زمستان سخت که برای اروپا که میگفتن این بود!
هوووم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار