بازدید 60474

چوپان آموزش ندیده ۲۰۰ میلیون تومان در ماه به هزینه‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود!

ناکامی سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین جدی‌ترین پروژه رهایی یک گونه منحصربفرد از انقراض در ایران از ارائه آموزش‌های اولیه و پایه به معدود افرادی که اجازه تردد در منطقه حفاظت شده توران را دارند، اثبات شد؛ ناتوانی‌ که باید در اسرع وقت رفع شود، وگرنه انقراض تنها بازمانده یوز در قاره آسیا، نزدیک‌تر از آنچه فکرش را بکنیم رقم خواهد خورد.
کد خبر: ۱۱۵۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۹ 04 December 2022

چوپان آموزش ندیده ۲۰۰ میلیون تومان در ماه به هزینه‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود!در نتیجه آموزش ندیدن یک چوپان، هزینه‌ای معادل ۲۰۰ میلیون تومان در ماه به سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان تحمیل شد؛ هزینه‌ای که در قیاس با مصیبت وارد آمده به حیات وحش کشورمان، بسیار ناچیز است!

به گزارش «تابناک»؛ هنوز دو هفته از اظهار نظر عجیب و جنجالی حسن اکبری، «معاون محیط‌ زیست طبیعی» سازمان حفاظت محیط‌زیست کشورمان درباره هزینه‌های نگهداری از تنها توله یوز باقیمانده از پروژه تکثیر یوز ایرانی نگذشته، خبر می‌رسد که هزینه‌های سازمان در این مورد خاص افزایش چشمگیری یافته و احتمالا سه برابر خواهد شد، چون دو توله یوز دیگر یافت شده که قابلیت رهاسازی در طبیعت را ندارند!

تولد دو توله یوز، خبری به ظاهر خوشایند بود که برخی رسانه‌ها را هم به اشتباه انداخت؛ خبری تلخ که به گونه‌ای خوشایند روایت شده بود!
چوپان آموزش ندیده ۲۰۰ میلیون تومان در ماه به هزینه‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود!

این خبری است که روز گذشته مخابره شد و روایت آن به گونه‌ای بود که گویی با اتفاقی خوشحال کننده مواجه هستیم، چون اکبری در نقل این خبر، از تولد دو یوزپلنگ در پارک ملی توران خبر داده بود. اتفاقی عجیب و حتی بی سابقه که نشان می‌دهد زادآوری یوز ایرانی منحصر به فصل بهار نیست و جمعیت این گونه در معرض انقراض و بازمانده نسل یوز آسیایی حتی در پاییز رشد داشته است.

اما آیا زادآوری یوز در پاییز و در آستانه زمستان، اتفاقی خوشایند است یا به از دست رفتن جان توله یوز‌ها بر اثر سرما، کمبود غذا و مسائلی از این دست منجر خواهد شد؟ این‌ها برخی از سوالاتی هستند که با خواندن خبر فوق به ذهن متبادر می‌شوند و لبخند را بر لبان می‌خشکانند، اما زمانی خوشحالی جایش را به نومیدی می‌دهد که بدانیم خبر تولد دو توله یوز، روایت نادرستی از فاجعه‌ای است که رقم خورده است.

در اصل ماجرا از این قرار بوده که چوپانی دو توله یوز را در محدوده جنوب شرقی منطقه حفاظت شده یافته و آن‌ها را به آغل دام هایش منتقل کرده و در آنجا از آن‌ها نگهداری کرده است. رویدادی که معلوم نیست، چگونه به اطلاع سازمان حفاظت محیط زیست رسیده، اما واکنش محیط بانان به آن، تلاش برای بازگرداندن توله یوز‌های حدودا یک ماهه به محل زنده گیری شده برای بازگرداندن به طبیعت بوده که به نتیجه منجر نشده است.

بلافاصله تیم کارشناسی و فنی از سازمان مرکزی و اداره‌کل سمنان به محل اعزام شدند و تلاش برای اطلاع از وضعیت مادر و حتی‌الامکان بازگرداندن توله‌ها به زیستگاه انجام پذیرفت لیکن با توجه به سرد بودن هوا، سن پایین توله‌ها و سایر شرایط موجود، به‌منظور حفظ جان آن‌ها، حدود نیمه‌شب گذشته به پاسگاه محیط‌بانی منتقل شدند.

چوپان آموزش ندیده ۲۰۰ میلیون تومان در ماه به هزینه‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود!

این سخنان معاون سازمان حفاظت محیط زیست درباره چرایی انتقال دو توله یوز به پاسگاه محیط بانی است؛ انتقالی که می‌توان نقطه عطفی در سرنوشت این دو یوز قلمداد شود، چون بعید است امکان بازگرداندن آن‌ها به طبیعت باشد و احتمالا فرجامی بهتر از نگهداری در محوطه فنس کشی شده در توران در انتظارشان نخواهد بود. فرجامی که باید امیدوار باشیم در این حد بماند و به پایان تلخ زندگی دو توله یوز متولد شده در پروژه تکثیر این گونه در توران نرسد!

بیشتر بخوانید

درباره پروژه‌ای سخن می‌گوییم که وقتی به تولد سه توله یوز منجر شد، موجی از شادی و شعف ایران را فراگرفت، اما در سایه ندانم کاری‌های متعدد صورت گرفته، خیلی زود به مرگ یکی از یکی از توله‌ها منجر شد تا انتقال دو توله دیگر که بدحال بودند، در دستور کار قرار گیرد و به مرگ یکی دیگر از آن‌ها منجر شود و در نهایت تنها «پیروز» باشد که جان به در برده و به نوعی حکم سلبریتی حیات وحش ایران را بیابد.

بخش تلخ ماجرا، اما زمانی آشکار شد که پیروز شش ماهگی را پشت سر گذاشت تا معاون سازمان تاکید کند که هزینه نگهداری از آن ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان است و سازمان قصد ندارد با هزینه این مبلغ، بودجه محدود حفاظت از تنوع زیستی ایران را که تنها ۳۰ میلیارد تومان است، در این مسیر صرف کند و در نتیجه تصمیم دارند پیروز را که امکان رهاسازی در طبیعت را ندارد، در بهار به محوطه فنس کشی شده در توران انتقال دهند.

وضعیتی که در بهترین حالت، کاملا مشابه پیش روی دو توله یوز زنده گیری شده از طبیعت توسط چوپان است چراکه لمس توله یوز‌ها توسط انسان، درست مانند فرجام لمس توله‌های دیگر گربه سانان، مانع از پذیرش آن‌ها توسط مادرشان می‌شود و دور ماندن توله‌ها از مادر هم معنایی ندارد جز فرا نگرفتن آموزش‌های لازم برای زیست در حیات وحش و در نتیجه، خطر مرگ! خطری که تنها می‌شود با فراهم کردن شرایط زیست این توله‌ها در اسارت با آن مقابله کرد که تاوانش، اسارت دائمی این یوزهاست.

چوپان آموزش ندیده ۲۰۰ میلیون تومان در ماه به هزینه‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود!

این تصویر آرشیوی است و هنوز هیچ تصویری از دو توله یوز زنده گیری شده از طبیعت توسط چوپان منتشر نشده است

اما مگر می‌شود بالغ بر دو دهه از تلاش برای نجات یوز ایرانی از انقراض گذشته باشد و انبوه برنامه‌های به اجرا درآمده در این خصوص، از جمله آموزش به جوامع محلی و به طور ویژه چوپانان، به آموزش این نکته بدیهی منجر نشده باشد که در مواجهه با فرزندان حیوانات در حیات وحش، باید به سرعت محل را ترک کرد و به هیچ عنوان آن‌ها را لمس نکرد؟ آموزشی پایه که حالا فقدانش به حذف دو توله یوز از طبیعت ایران منجر شده و افزون بر آن، ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان هزینه به سازمان حفاظت محیط زیست تحمیل کرده است.

سازمانی که از آخرین توله یوز‌هایی که مراقبت می‌کرده، تنها موفق به حفظ حیات یکی از آن‌ها شده و حتی توان نگهداری از آن یکی را هم به دلیل مشکلات مالی ندارد. این در حالی است که می‌دانیم با تولد پیروز و دو توله یوز دیگر، اعلام کردند که هر سه توله «ماده» هستند و بعدتر مشخص شد که در تشخیص اشتباه کرده اند و هر سه «نر» بوده اند. گزاره‌هایی که موجب می‌شود اخبار رسیده در خصوص ماده بودن این دو توله یوز جدا شده از طبیعت توسط چوپان، چندان محلی از اعراب نداشته باشد.

یادآوری نکاتی تلخ که موجب شده برخی بگویند برای نگهداری از دو توله یوز تازه کشف شده به تجربیات همان چوپان خطاکاری اتکا کنید که توانسته یوز‌ها را در آغل زنده نگه دارد و تغذیه کند و از این حیث عملکرد بسیار قابل قبولی در قیاس با افرادی دارد که پروژه احیای یوز در توران را عهده دار بوده اند و در نتیجه فعالیت هایشان دو توله یوز مردند و حتی معلوم نیست مادر فیروز که سزارین شده، قابلیت زادآوری اش را از دست داده یا نه؟!

به همه این نکات ناخوشایند، اثبات ناکامی سازمان حفاظت محیط زیست ایران و بزرگترین و جدی‌ترین پروژه رهایی یک گونه منحصربفرد از انقراض در ایران از ارائه آموزش‌های اولیه و پایه به معدود افرادی که اجازه تردد در منطقه حفاظت شده توران را دارند، باید افزود که باید در اسرع وقت رفع شود، وگرنه انقراض تنها بازمانده یوز در قاره آسیا، نزدیک‌تر از آنچه فکرش را بکنیم رقم می‌خورد. رفع نقصی هزینه بر که به نوعی آن را هم چوپان ناشناس پارک ملی توران به سازمان حفاظت محیط زیست تحمیل کرده است!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۱۰۱
سالها است اداره کل محیط زیست سمنان، بودجه های ریالی و ارزی (حاصل از سازمانهای بین المللی) را در جایی دیگر هزینه می کند. فقط به این دلیل که توران در شاهرود واقع شده و مرکز استان جایی دیگر است. اگر راست می گویید دلتان به حال یوز می سوزد کافی است اعتبارات 20 سال گذشته را حسابرسی کنید تا عمق فاجعه و فساد آشکار شود
پاسخ ها
ربنا
| Brazil |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
شاید بهتر باشد نام ایرانی را از یوز برداشت ، برای زنده ماندن شاید شانس بهتری پیدا کند .
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
نویسنده دچار خود کارشناس پنداری شده یه چیزی شنیده با تخیلاتش قاطی کرده شده کارشناس؟لمس توله ای که بزرگ شده راه میره مشکلی پیش نمیاره جناب کارشناس موقع زایمان نباید دستت بخوره
والا اگه تو هتل پنج ستاره هم از فیروز نگهداری بشه صد میلیون نمیشه !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
بنده از طرف جمع کثیری از مردم تقاضا دارم این آقای چوپان که میگید آموزش ندیده جای رییس محیط زیست رو بگیره. این آموزش ندیده یه نفری تو یه آغل دو تا توله رو عین دست گل بزرگ کرد اینها با هزار تا آدم و کلی بودجه از سه تا توله دو تاشو کشتن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
محیط زیست کار رو بدتر کرده
100میلیون نه
20 میلیون
به همون چوپان پرداخت کنید
بعد از دوسال پلنگ ها را سالم وبالغ از چوپان تحویل می گرفتید.
تم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
ناشناس 11:23

دمت گرم ...گل گفتی بخدا
...
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
والا حاظرم بچه یوزهارا نگهداری کنم بدون یک هزارتومنی از محیط زیست با همین چندر غازی خودم وبچهام دارم معاش میکنم.از اونا هم نگهداری کنم چه هزینه های سرسام اوری مگه ماهی دویست تومن چه خبره
بابا چوپون از محیط زیست بهتر یوز نگه میداره دولت ماهی ۱۰ میلیون بهش بده بعد دو سال ۱۰ تا پلنگ تحویل بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
احسنت 1401 لایک داری
توله هیچ حیوانی را نباید از جائی که دیده شده برداشت ، وقتی دست انسان به توله ها می خورد مادر دیگر آنها را قبول نمی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
نههه بابااااااا؟ از کجا فهمیدی حالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
بستگی به حیوانش داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
خب این موضوع رو چه کسی باید به مردم اطلاع بده ؟!! معلومه کارشناسان محیط زیست آن هم توسط صدا سیمایی که فقط کارش شده تبلیغ علیه آمریکا !!
نکته جالب این که نوشته اید چوپان دو توله یوز را یک ماه در آغل نگهداری کرده و در این مدت ماهی صد میلیون هم هزینه نکرده و از آفریقا هم متخصص نیاورده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
الان شیر سیرشان میکنه ولی بعد گوشت میخواهند. هزینه های بیماری احتمالی و ... هم هست
ناشناس
| Canada |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
دقیقا مساله همینجاست که یک عده در. همه جای دنیا کار. خودشون را بیش از حد. تخصصی اعلام می کنند. و فاکتورهای گزاف براش می کشند. مثلا کشیدن دندان ها یک عملی است که برای هزاران سال توسط انبر و به دست آرایشگرها و نجارها و مانند. اینها تقریبا مجانی انجام میشده ولی حالا باید. رقم های آنچنانی بدین تا دندانپزشک کار. همون آرایشگر را انجام بده. یا مثلا تا همین هفتاد هشتاد. سال پیش اصلا شغلی به نام روانپزشک و روانشناس نبوده و مردم به کشیش و روحانی و امثال اینها مراجعه می کردند. حالا فاکتورهای آنچنانی به یک عده می دهند. که هیچ اثری هم نداره. در. مورد. این یوزها هم همین طوره. طرف آب حوض میاره به توله زبون بسته میده یه طور. فاکتور. میده انگار. آب طلا بهش داده و از. این جور. ریخت و پاش های بیهوده. هر. مبلغی داده میشه باید. بر. اساس خروجی های ملموس و مشخص باشه. مثلا بگیم اگر. تیم از مقدماتی بالا رفت ده میلیون میدیم اگر نرفت یک میلیون. اینطوری یک عده فقط حرف می زنند. و بدون خروجی مشخص فاکتورهای گران می کشند.
چوپان بهترین کار ممکن را کرده.چون اگر دو توله یوز را نجات نمیداد و در آغل نگهداری نمیکرد الان زنده نبودند.ضمنا حیوانات وحشی دارای غریزه وحشی هستند و در نهایت شکار کردن را می آموزند.من یک جوجه شاهین که از لانه اش توی کوه پایین افتاده بود و منتظر مرگ بود را با خودم به خانه آوردم و تغذیه کردم تا وقتی که بزرگ شد و بعد اون رو رها سازی کردم .الان چندساله که زنده هست و حتما شکار میکنه که تونسته زنده بمونه و هر پنج شش ماه یکبار میاد روی دیوار خونه ما میشینه و سری به ما میزنه و بعدش میره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
خخخخخخخخخ عجب شاهینی پرورش دادی میاد ازشما تشکر میکند وچند سال هم زنده هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
ایول
ایول داری پسر
شقایق
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
آفرین. نتیجه این خوبی و نیکی حتما به شما می رسه.
چرا مشکلات مالی؟ اینهمه هزینه برای گروههای فرامنظقه ای و پرورش نخبگان آفریقایی و ... می کنید اینهمه هزینه که گویا بالغ بر 63 میلیون دلار بوده برای اعزام افراد به قطر می کنید چرا برای یوز ایرانی هزینه نشود حالا نوبت به یوزها رسید هزینه نیست واقعا متاسفیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
پس کی بره بگه بییکاز
فقط مقایسه ای بین بودجه این سازمان و سایر نهادهای به اصطلاح فرهنگی بکنید، متوجه همه چی خواهید شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
چطور سالی ۴۰ میلیارد تومان به بنیاد سعدی

که حداد عادل میگیره هزینه میکنید؟

ولی برای دو توله یوز در حال انقراض زورتان میاد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
جهت اطلاع ناشناس ۱۴:۳۲لابد یه فرقی بین توله های این دومکان که نام بردی هست !!
اتقاقا همین چوپان توله ها را برداشته مدتی مخفی کرده که بفروشد به قاچاقچیان حیوانات بعد دیده کسی ازش نمیخرد آورده تحویل محیط زیست داده
هزینه فرستادن نور چشمی ها به قطر را خرج محیط زیست کنید بهتر نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
شما چرا سوختی که دوتا پیام گذاشتی
بر اساس کدام سند همچه ادعایی می کنی؟!
چون منظورت حتما همراهان تیم نیست
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
شما چرا سوختی؟ نکنه شما هم اونجا بودی بیکاز؟
یک سوال! چرا شما به یوزپلنگ میگید یوز ایرانی؟ آقا هممون مگه ایرانی و فارسی زیون نیستیم؟ سایتتون مخاطب خارجی هم که نداره! دیگه لازم نیست هر دفعه تاکید کنید که این یوزی که در سرزمین ایرانه بهش میگن یوز ایرانی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
بزرگوار اون ایرانی نژادش هست. یوز پلنگ ایرانی یک نژاد خاص از یوز پلنگ هست.
تابناک جان اصولا توله یوزهایی که مادر داشته باشند گرفتنشان بسیار خطرناک و پر ریسک هست مگر اینکه مادر نداشته باشند. و اگر مادر نداشته باشند به هر صورت توله ها چه در تابستان چه در زمستان در طبیعت تلف میشدند! پس اگر چوپانی از مردن نجاتشون داده باشه به نظر من اشکالی ندارد!
برای همین کاملا منطقیه که اول فکر کنید که توله یوزها در خطری قرار داشته اند که چوپان دست به کار شده باشد تا اینکه چوپان توله دزدی کرده باشد!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
آیا نمی توانید حدس بزنید چه بلایی سر مادر یوز ها آمده؟
نکته اینجاست که در زیستکره توران چرای دام چرا؟ چرای دام مصداق واقعی مداخله انسان در طبیعت است. مگر چرای دام ممنوع نشده بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
حتما توسط چوپانها وعشایر بهش شلیک کردن چون اگر پلنگ وارد گله بشه تا جایی شما فکرشو کنید گوسفندان از ناحیه گردن میشکنه وقطع نخاع میکنه وبی رحم ترین موجود هست درشکار کردن مثل بقیه حیوانات نیست که به یکی دوتا اکتفا کنه اگر صدتا گوسفند هم باشهه رو قلع قم میکنه ه
فکر کنید چندنفر مجری را فرستادید قطر برای دیدن دو ساعت بازی فوتبال!!!! اونوقت میفهمید اصلا هزینه زیادی نیست که یک گونه در خطر را که وظیفه حفاظت ازش دارید را حفظ کنید. یک چوپان رصد کرده این دو توله را دیده شما با این دستگاه عریض و طویل نتونستید!!!!
فرهنگ سازی و تربیت و ایجاد عشق و علاقه و احساس مسولیت نسبت به طبیعت و جانوران و درختان و آب و خاک و هوای کشور را باید همچون سایر کشور های پیشرفته ، از سنین بسیار پایین و توسط وزارت آموزش و پرورش و محیط زیست و رسانه ملی و البته خانواده ها که خودشان هم قبلا آموزش دیده اند توسط کارشناسان دلسوز و کاردان و عاشق کشور و مردم و طبیعت طراحی و معمول گردد .
متاسفانه در این زمینه یا هیچ کاری به استثناء اقدامات شخصی بعضی از معلمین و خانواده ها صورت نمی گیرد

و به همین دلیل ، شاهد بیشترین آسیب رسانی و نابود سازی و لطمه زدن به آنها در سطح کشور هستیم

وقتی یک چوپان دو توله یک یوز مادر را که برای شکار رفته بوده را برداشته و به منزل میبرد !!!

وقتی عده ای جوان در جنگل ، با تبر به جان درختهای زنده و سبز ، و برای آتش زدن و قلیان کشیدن و کباب میافتند !!

وقتی که پس از ۴۴ سال هنوز هیچ اقدام بزرگ و جدی از طرف وزارت نیرو و کشاورزی برای تغییر آبیاری غرقابی چند هزار ساله سنتی به آبیاری مدرن نکرده است !!!

و فقط با دادن مجوز و یا بدون مجوز و بدون کنترل و بازرسی اجازه حفر چند صد هزار چاه عمیق و خشک کردن سفره های زیر زمینی و دریاچه ها و نابودی نیمی از دشتها را باعث میشوند !!!!
و یا چرای بی رویه غیر قانونی دام روستائیان در مراتع و چوب بری های رانتی شرکتهای مافیایی در جنگلها و اتش زدن بوته ها و بلوطها و ایجاد حریق برای تولید ذغال در زاگرس اووووو

اینها موُید آن است که وزارت خانه های مذکور یا اصلا کاری نکرده اند
و یا کارشان کافی و بایسته و با کیفیت نبوده است .
تاذکی معلوم بشه آموزش ندیدن خودتون واگذاری مشغولیت بهتون چقدر خسارت به بار آورده
به جای فرستادن امثال خانم بیکاز به قطر که گویا یکصد میلیارد بوده بودجه اینجارو اضاف میکردید نمیدونم تصمیم گیرنده کیست
هزینه نباید اهمیتی داشته باشد. البته دلیل این هزینه نگهداری، به این دلیل بوده که هیچ گونه آموزشی در کتب درسی به کودکان در مدارس ابتدایی یا در تلویزیون داده نمی شود. مساجد هم جای خوبی خواهد بود.
ان چوپان را استخدام کنید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
بهتره چوپان بمونه اگر استخدامش کنند مثل اونا بی مصرف میشه
سلام
چوپان را استخدام کنید ماهی 10 تومن بهش بدید از 3 تاشون مراقبت میکنه تازه نه هزینه اضافی درست میکنه بلکه ماهی 90 تومان ه م از هزینه پیروز صرفه جویی میشه
میتونید یک گله هم بخرید تا چوپان آموزش شکار بهشون بده
در ماه ۵۰ کیلو مغز رون گوساله هم بخورن میشه ۱۵ میلیون ؟؟؟!!!
من کلی فیلم حیات وحش آفریقا و غیر آفریقا دیدم. مگه ممکنه حیوان وحشی -که بدست انسان بزرگ شده- که خوی وحشی داره توی طبیعت زنده نمونه و از پس خودش بر نیاد! چرا حرفهای چرت و بی منطق میزنین؟
سلام
چرا همه چی رو میندازین به عهده چوپان ؟ اون بنده خدا دید اینها از گرسنگی در حال تلف شدن هستند اونها رو نجات داد وگرنه منظور شما این است که اینها تلف می شدند و کسی هم نمی دید و مثلا 200 میلیون در ماه شما ضرر نمی کردین و آخر سال پاداش مدیران میدادین ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
آخه اگه حرف شما رو تایید کنن خودشون میرن زیر سؤال وباید یه مبلغی هم بابت پاداش به اون‌چوپان بدن پس بهترین کار ساختن این قصه ها وتوجیه هست !
این فرد به ظاره چوپان حتما باید بازداشت و بازجوئی بشه بازجوئی
شکی نیست که از طرف کشورهای معاند و قسم خورده ماموریت داشته که نسل یوزپلنگ رو در ایران منقرض کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
والا همه چیز تقصیر دشمنه ما خوب خوب هستیم
مسئولان آموزش دیده چقدر هزینه میزارن رو دوش مردم؟
همون دو توله یوزی که بر اثر آموزش مسئولان رو به کام مرگ فرستادید چی؟؟
باید خون گریست در کشوری که اینهمه سرمایه داره ولی پولی برای هزینه محیط زیست نیس؟؟؟!!!!!!!
باید خون گریست در کشوری که اینهمه سرمایه داره ولی پولی برای هزینه محیط زیست نیس؟؟؟!!!!!!!
پیروز و اون دوتا توله دیگر رو بدهید همان چوپان و ماهی ۱۵ میلیون هم بهش بدید تا توله ها رو حفظ کنه..
مگه چوپان آموزش دیده هم داریم؟؟؟؟؟
همیشه دولت صدبرابر فاکتور می‌کنه برای هر کاری تو خیابان که راه میری سه نفر کار میکنند پنجتا مهندس نظارت را برعهده دارن
فکر میکنم لمس کردن نوزاد تازه متولد شده قبل از لیسیدن ان توسط مادر منجر به عدم پذیرش نوزاد می گردد والا لمس نوزاد یکماهه باعث عدم پذیرش نمیشه
ماهی 100 میلیون تومان هزینه نگهداری ! وضع مملکت همه جا همینه ها بعدم انتظار پیشرفت داریم . هر کی از هر کجا میتونه میکنه میبره
من حاضرم با خرج خودم هم پیروز و هم اون دوتای پیدا شده ، بزرگ کنم با قابلیت زندگی در حیاط وحش با همون خوی طبیعی .
چوپان احتمالا اینا را گرفته که بتونه در بازار حیوانات بفروششون .....کاری باهاش کنید تا درس عبرت برای بقیه بشه ......صاحب گله هم پروانه چراش باطل بشه و بره زندان .....تو کویر دیگه علوفه نیست که اینا را ول می کنید توش تا ریزگرد تولید کنن ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
با یک احتمال قضاوت کردی
اون چوپون از خيلي از وزراي فعلي كشور مدير تر و شايسته تره .
پاسخ ها
ایرانی ام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
آفرین . دقیقا
یحتمل هزینه پاداش مدیران رو هم بهش اضافه کرده
هرجابود کلی چوپان رو تشویق میکردن و جایزه میدادن...اینم از ایران ما......عملا داره میگه هیشکی حق نداره برا پیشرفت کشور قدمی برداره بجای تشویق توبیخ میشید
همین چوپان آموزش ندیده از سلاجقه بهتر میتونه سازمان محیط زیست را مدیریت کنه
100 تا 200 میلیون هزینه توله یوز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه خبره ؟؟؟؟؟ نکنه همه اطرافیان از کنار این توله ها میخورن . پیروز و اون دوتا دیگه را بدید به همین چوپان با ماهی 100 کیلیو گوشت که میشود به قیمت آن روشتا 17 میلیون و 13 میلیون هم دستمزد چوپان و در جمع میشود 30 میلیون تومان بجای 600 میلیون هزینه شما . تازه بهتر هم بزرگشون میکنه از مادرشون هم بهتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
بانهاروشام خودشون حساب کردن
دولت. فکر می‌کنه محیط زیست اهمیت کمی داره واسه همین آدم های بی کفایتی دارن ادارش میکنن. واسه همین هشتاد درصد جنگل های ایران نابود شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
کجای مملکت رو با کفایتها اداره می کنن که محیط زیست بی نصیب شده ! چیزهایی رو از دست دادیم که پیروز کوچیکشه !
ما شهردار آموزش ندیده ای در شهر برازجان از استان بوشهر داریم که برای تعمیر و بهسازی پارک ها و فضای سبز تمام درختان را در جنوب کشور ( برازجان) قطع می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
باید تحویل اون چوپونه بدینش تا آموزش ببینه
در خبر نوشته یک اسپانسر داخلی (نیکران در اسمش دارد) با محیط زیست قرارداد بسته برای دو سال تامین همه هزینه های نگهداری از پیروز بغذا، دارو و تجهیزات و دوربین و ... را تامین می کند.
دوتا بچه هم روش.
مقداری ازپولهای فولاد مبارکه خرج یوز پلنگها کنید
بودجه 30 میلیارد تومنی سازمان بسیار مهم و حیاتی حفاظت از تنوع زیستی در خطر انقراض رو مقایسه کنید با بودجه 2000 میلیارد تومنی سازمان های تبلیغاتی اسلامی فرهنگیه بدون خاصیت!! اونوقت حساب کار دستتون میاد که حجاب دخترا چرا اینقدر مهم تر از حفظ نسل در حال انقراض یوزه!!!
همه سر کار هستیم کی میگه یوز ایرانی منقرض شده ارتفاعات جنوبی زاگرس پر از یوز پلنگه،من یه کلیپ دیدم سه چهار تا بودن داشتن از کوه بالا میرفتن.‌‌ولی یه عده دارن با این داستان ساختگی چپاولگری میکنن
۲۰ میلیون هزینه میکنن ۸۰ میلیون به اسم یوز جاهای دیگه میبرن (منظورم از اون جاها هست )
توله رابدهید به چوپان بلدهه چطوری بزرگشان کنه وبه طبیعت بر گردونه وگرنه برای دوتوله باید هزینه ملیاردی برای بخوربخور درنظر بگیرید می شه حداقل یارانه قطع شده چندین هزار نفر ملت بیچاره
رییس جمهورمون چن کلاسه است؟
احسنت به غیرت نظردهندگان ودرودبرشما
فقط می توان گفت خاک بر سرمان که همچنین مسئولینی داریم که در این دستگاه تخصصی یکی پبدا نشد که کاری از دستش برآید لذا بهتر است توران را به همون چوپان ها بسپارید و خودتان تشریف ببریید درهمان دفاتر بنشیننید که حیوان ها از دست شما در امان باشد .
خوب چوپون یکنفره ولی محیط زیست صدنفره . بودجه برای یوز بیچاره نیست برای حفظ مساحت زیست است
دو توله یوز اونم متولد فصلی که وقت زاد و ولد نبوده بعد یک ماه نزد یک چوپان زنده اند ولی مسئولین تهران نتونستند ۳ تا یوز رو با اون همه هزینه ای که بابتشون کردند زنده نگه دارند
یادتون باشه از روزها فیلم نگیرین که مجازات چند ماه حبس داره یا شلاق
لااقل یه چیزی بگو به شعور آدم توهین نشه چی میگی ماهی صد تا دویست میلیون هزینه نگهداریش هست خرج پیروز نهایتاماهی یک میلیون هست
چندوقت دیگه یامیمیرن یاسرازجای دیگه درمیارن
من موندم چکار میکنید برای میروز که روزی صد میلیون هزینه داره؟ والله روزی یه بره هم ک بخوره و هزینه درمون و بهداشتش ۱۰ میلیون نمیشه ماهی صدمیلیونم تازه زیاده. مگه غذا و آب طلا بهش میدن؟ نکنه برای پیروز جشن تولد یک روزه‌ای دو روزه‌ای یک ماهگی و... میگیرن تمام فک و فامیل مسئولین محیط زیستم دعوت میکنند؟
دوتا توله یوز رو با پیروز بدید دست یه دختر،، عین گل ازش نگهداری میکنه،ماهی 200 ملیون نمیخواد نسلشم منقرض نمیشه
همین که پیروز صاحب همسر شده مبارکه
حتما سینما می‌ره رستوران می‌ره .مسافرت خارج کشور می‌ره که هزینه نگهداری اش بالاست بچه یوز
جانوران وحشی وحتی سگ های ولگرد در حال ازدیاد هندسی هستند ولازم است سریعا با این امر برخورد شده وجلوی ازدیادشان گرفته شود .این حیوانات برای طبیعت وانسان ها خطر آفرین هستند
به نظرم رئیس سازمان و معاونینش را اخراج کنید و هزینه بزرگ کردن پیروز و این دو توله جدید را تامین کنید، چون رئیس و معاونین اگر نباشند مشکلی برای حیات وحش پیش نمی آیید ولی شاید با حذف این سه توله یوز نسل یوز ایرانی به طور کامل منقرض شود.
اولا که حق و حقوق این چوپان رو که دوماه یا رچند ماه از این ها نگهداری کرده بدین که مدیونی بد جور پاگیر داره . حالا ماهی صد میلیون نه ماهی ده میلیون حد اقل بهش بدین . و دیگر اینکه اگر ازشون نگه داری نمیکرد و یا به اونها موقع پیدا کردنش دست نمی زد و بحال خودشون رها میکرد به احتمال زیاد بر اثر سرما و یا نبود غذا برای مادرشون هر دوتاشون تلف میشدند . چه بسا که مادرشون جلو تر تلف شده باشه . و در اخر سازمان محیط زیست که. اعلام کرده بودجه برای نگهداری پیروز نداره و حالا دوتا نون خور جدید هم بهشون اضافه شده . یک شماره حساب برای دریافت کمک های مردمی اعلام کنند . فکر کنم به یکماه نرسیده مردم ایران چند میلیارد تو من برای زنده ماندن و نگهداری و پرورش این بچه یوزها کمک کنند . در ضمن پیشنهاد می شود کارشناسای سازمان محیط زیست و حیات وحش ایران یکدوره اموزشی نزد این چوپانپس کنن . و اگر غرورشون اجازه نمیده و کسر شانشون میشه . حداقل از این چوپان دعوت کنندد و ضمن تقدیر و تشکر ازش بخواهند که نحوه نگهداری و تغذیه این دو توله یوز پلنگ رو براشون شرح بده . شاید این ها هم ی چیزایی یاد بگیرند . . در ضمن همانطور که یکی از خواننده ها بدرستی اشاره کرد خوی وحشیگری در این موجوادات نهادینه و در ژن اون ها وجود داره . بعد از گذرلاندن دوران اولیه رشد اگر در طبیعت رها سازی شوند . به مرور شکار کردن رو یاد خواهند گرفت . البته اموزش مادر در روند سرعت یاد گیری دخالت داره . در استعداد های ذاتی بلاخره خودش رو نشان خواهد داد . .
به نظر شما از وزرا گرفته تا به قول شما این چوبان ، همه سر جای خودشان هستند و آموزش دیده و آماده خدمت ؟؟؟
تو اداره محیط زیست برای نگهداری یه توله یوز پانده نفر حقوق نجومی میگیرند و کل هزینه غای توله ها شاید به یک میلیون تمان نرسد
مشت نمونه خرواره. این وضعیت مدیریت پروژه نگه داشت و حفظ یوز ایرانی را ببینید. حالا بدانید کل مملکت همینجوری داره اداره میشه. واقعا افسوس
ازاین حرفها بگذریم این مسئول که این حرف را زده شبیه
تاکسیدرمی شده هاست ول کنید
این همه پول نفت هست ،نگران نباشید
اصلا اين چوپان شايد بتونه زندگي در طبيعت هم يادشون بده ازش بخوهيد ضرر نمي كنيد شما چون كسي را قبول نداريد موفق هم نيستيد وقتي تونسته زنده نگه شون داره بذاريد اجازه بدهيد با گله اش برند چرا ممكنه جذب طبيعت شوند
ازمايش كنيد از حقوقتان كم نميشود
ما مهندس و دکترامونم درست آموزش ندیده اند انتظاری از چوپان نداشته باشید
ما خودمون داریم از گرشنگی میمیریم شما دنبال یوز هستین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل