بازدید 14725

باز هم بحران مهریه جلوتر از اقدامات پیشگیرانه مسئولان از راه رسید!

این نخستین بار نیست که افزایش بهای سکه مساله ساز می‌شود و اساسا حبس زوج به دلیل عدم پرداخت مهریه، یکی از معضلات اساسی دستگاه قضایی و خانواده هاست، تا جایی که تا کنون بار‌ها برای رفع آن تدابیری اندیشیده شده و کاهش توقیف اشخاص در قبال دین مدنی مهریه به یکی از سرلوحه‌های دستگاه قضا و ساختار تقنینی کشور تبدیل شده و تداوم دارد.
کد خبر: ۱۱۵۳۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ 04 December 2022

باز هم بحران مهریه جلوتر از اقدامات پیشگیرانه مسئولان از راه رسید!بار دیگر پیش از آنکه وعده مسئولان به ثمر بنشیند، بحرانی تکراری و ریشه دار فرصت خودنمایی و عرض اندام یافت و دیر نیست که ابعادش وسعت بگیرد و همگان را به تقلا برای رفع مشکل مجبور کند.

به گزارش «تابناک»؛ به این اظهارات دقت کنید: «نظر به برخی گزارش‌های واصله، تعدادی از محکومین تأدیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلای تعیین شده به علت افزایش غیر متعارف قیمت آن توان پرداخت را نداشته و به همین جهت در اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به زندان معرفی می‌شوند. بدین وسیله مقرر می‌دارد؛ ترتیبی اتخاذ گردد تا دادگاه‌ها به صورت خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی نسبت به درخواست تعدیل که از سوی زوج تقدیم می‌گردد، رسیدگی و مهلت‌های تأدیه سکه را متناسب با وضعیت مالی محکومٌ علیه افزایش داده تا بدین ترتیب از زندانی شدن آنان جلوگیری به عمل آید.»

آنچه خواندید، برشی از بخشنامه قضایی به قلم آملی لاریجانی، رئیس وقت دستگاه قضا در مهرماه سال ۱۳۹۷ خطاب به رؤسای کل دادگستری استان‌های سراسر کشور است که تاکید دارد افزایش غیرمتعارف قیمت سکه، موجب شده شماری از مردان توان پرداخت مهریه را از دست داده و زندانی گردند. مشکلی که رئیس دستگاه قضا را بر آن داشته تا با صدور دستوری، خواستار رسیدگی فوری به تقاضای این زندانیان برای تعدیل شرایط پرداخت سکه شود و در نتیجه، این مردان از حبس رهایی یابند.

البته این نخستین بار نیست که افزایش بهای سکه مساله ساز می‌شود و اساسا حبس زوج به دلیل عدم پرداخت مهریه، یکی از معضلات اساسی دستگاه قضایی و خانواده هاست، تا جایی که تا کنون بار‌ها برای رفع آن تدابیری اندیشیده شده و کاهش توقیف اشخاص در قبال دین مدنی مهریه به یکی از سرلوحه‌های دستگاه قضا و ساختار تقنینی کشور تبدیل شده است؛ روندی دائمی که پیش از جهش اخیر قیمت سکه هم در دستور کار قرار داشته است.

باز هم بحران مهریه جلوتر از اقدامات پیشگیرانه مسئولان از راه رسید!

برای آنکه بهتر متوجه اوضاع شویم، می‌شود به تاریخی رجوع کرد که تغییرات قیمت سکه، رئیس وقت دستگاه قضا را مجاب به نگارش و ابلاغ بخشنامه فوق نمود؛ مهرماه چهار سال قبل که قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود؛ قیمتی که در قیاس با امروز، تفاوتی چشمگیر دارد چراکه بر اساس اخبار، اکنون چند روزی‌ است که سکه به بهای بیش از ۱۷ میلیون تومان معامله می‌شود و ناگفته پیداست که بسیاری از محکومان مهریه در پرداخت آن به مشکل خورده اند.

این در حالی است که در این سال‌ها تدابیری ویژه برای فرار از این معضل اندیشیده شده که از جمله آن‌ها وضع نوعی از محدودیت است که بر اساس آن، اگر میزان مهریه تعیین شده ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت‌های مالی است؛ اما در صورتی که میزان مهریه تعیین شده از ۱۱۰ سکه بیشتر باشد، درباره پرداخت مابقی مهریه، ملائت زوج در پرداخت ملاک اصلی است؛ تدبیری که با توجه به قیمت این روز‌های سکه، به نظر نیازمند بازنگری فوری است!

نکته جالب توجه در این میان آنجاست که می‌دانیم افزایش قیمت سکه خیلی پیش از این کارکرد تدبیر ۱۱۰ سکه‌ای را از بین برده و قانون گذاران را مجبور به بازنگری در قانون کرده بود؛ شکل گیری طرحی با عنوان تعدیل مهریه که در بهار سال گذشته (۱۴۰۰) در دستور کار مجلس قرار گرفت و آن گونه که حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید داشت، ملاحظاتی ویژه در شکل گیری آن مد نظر قرار گرفته بود تا نه موجب ظلم به بانوان و نه ظلم به مردان شود.

به گفته این نماینده مجلس از ویژگی‌های این طرح، تعیین پشتوانه برای مهریه است؛ به این صورت که اگر مهریه سنگین تعیین شده و عندالمطالبه باشد، طرفین باید پشتوانه آن را نیز تعیین کنند و این گونه نباشد که بدون هیچ تضمینی برای پرداخت با مهریه سنگین عقد کنند و بعد بین آن‌ها اختلاف ایجاد شده و برای این موضوع به دادگاه مراجعه کنند. طرحی که به تاکید نوروزی مطالعات تطبیقی روی آن هم در حال انجام بوده و حتی اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی برای اجرای آن هم مدنظر قرار گرفته است.

اکنون کافی است به این نکته اشاره کنیم که سخنان عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و توصیفاتی که درباره طرح تعدیل مهریه ارائه کرده، مربوط به اوایل بهار سال گذشته است؛ زمانی که قیمت سکه به ۱۰ میلیون تومان رسیده و بسیاری را به مشکلاتی گرفتار کرده بود. جهش‌های قیمتی متعددی که معلوم نیست تا زمان به ثمر نشستن طرح‌های مسئولان برای مهار تاثیر شوم قیمت سکه بر فرجام مردان و زنان بعد از طلاق، چند بار دیگر تکرار و در نهایت به شکل گیری چه قانونی با چه مدت اعتبار منجر خواهد شد؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۸۸
شما ارث ما از پدر و مادر رو نصف مردها نکنید ارث ما از شوهر رو یک هشتم نکنید نیازی نیست مهریه بگذارید
فقط توی مهریه دست می برید ؟ فقط همین قانون که مشحص هم نیست بشه گرفتش یا نه رو دست می برید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
مهریه یک نوع هدیه برای کسب رضایت زن بوده است.
به خاطر هدیه کسی را زندان نمی اندازند.
هدیه باید همه یا حد اقل ده درصد آن نقدی باشد
ضمنا الان که دخترها پسرها را انتخاب و به دام می اندازند
و آنان باید مهریه بدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
اگر ارث یک مرد بیشتر بخاطر اینکه مرد باید معیشت خانواده را تامین کنه دوما شماها که دنبال زن زندگی ازادی هستید دیگه مهریه برای چیتون هست شما ها که قوانین اسلامی اصلا قبول ندارید مهریه را هم نباید بگیرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
شما که ارث نگرفته از باباتو نباید از شوهر بدبختت بگیری-
حالا بررسی کنیم اینایی که همش مشکل سهم الارث دارن باباشون چیزی هم نداشته که بخواد ارث بزاره ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
ناشناس 10:39
مخارج همسران شما باید از جیب مادر و خواهر شما تامین بشه ؟
به خواهر شما نصف ارث برسه چون شما درای خرج زن و بچه می کنی ؟
اون.قت اگر خواهر شما مجرد بود و مهریه و نفقه نداشت چی ؟
باز هم از گلوی خواهرت می بری خرج زنت می کنی ؟
این همه زن سرپرست خانوار و بی سرپرست و بد سرپرست در فقر و و تنگدستی زندگی می کنند ولی به بهانه مهریه و نفقه ارث آنها نصف پرداخت می شه
قانون باید به نفع همه باشه نه فقط به نفع مردان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
مهریه هدیه است ولی زنها بطور جدی و واقعی با ازدواج به دام می افتند چون نه حق طلاق دارند و نه حضانت و نه خروج از منزل و ...
ناشناس
| - |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
مهریه حقتونه کاملا قبول، زندان که حقتون نیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
ناشناس 10:39
ما اگر ازدواج کنیم مهریه میتونیم بگیریم ولی ارث از پدر و مادر چه ازدواج کنیم چه نکنیم همینهدر هرصورت برادر دوبرابر خواهر ارث میبره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
مهریه باید همان ابتدا پرداخت بشه . افغانستانی ها این کار رو می کنن و معضلات ما رو هم ندارن .
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
سربازی چی؟ نفقه چی؟ در ضمن هزاران مرد به خاطر مهریه در زندان هستند کدوم زنی به دلیل مشابه در زندانه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
زرنک تشریف دارن پسر رو محرد فرض می کنند دختر رو مجرد بعد میگن خوب در این استثنا چی؟؟؟ باهوش جان قانون رو برای اکثریت موجود می نویسن نه برای اقلیت!!! دختر متاهل پسر متاهل
چی؟؟؟ زرنک جان دختر مجرد از پدرش می‌تونه حقوق بگیره بر پدرش هم واجب هست دولت هم بهش میده زرنگ جان ولی پسر نمیتونه!!! شماها فکر کردید با کی طرف هستید؟ ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
حاضرم قسم بخورم که ظلم مضاعفی به مردان هست و باعث می شود همچنان روند نزولی نرخ ازدواج شود چرا مردان باید مبلغی پول را به زنان بپردازند؟ مهریه هدیه ایست از جانب مرد به زن فقط همین ، زندان و دادگاه و ... به چه دلیل است؟
قانون مهریه به زودی برداشته خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
همه چیز غربی شده است
جز این قانون عقب مانده مهریه
باید در حد نقدی باشد نه نسیه. تا مرد الکی وعده از روی سر مستی ندهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
اگر امروز این قانون عوض نشود در آینده بسیار نزدیک موجب بحران در خانواده و شاید هم تبدیل به بحرانی برای کشور شود
سکه طلا را از مهریه ها حذف کنید
حالا شما سکه طلا را میبینی ان مهریه هایی که دنگ مسکن در آن هست چی میشه؟؟؟؟؟؟؟
چرا روی آن بند مهریه ها به بهانه گرانی مسکن مانور نمی دهید؟؟؟؟؟؟
میدونید پرا ؟؟
چون بازار طلا و ارز بهترین و اسانترین بازار دم دسترس است برای سرکوب قیمتی ولی مافیای مسکن و بانکها به راحتی اب خوردن مسکن را گران میکنند و
مردم هم ذوق میکنند خانه ام گران شده

مهریه ها از ماهیت ازدواج رخ بر بسته و شده تجارت باباها و دخترخانم ها و با این بیکاری فراوان ،منبع درآمد خانواده عروس

کلا مهریه های حداقلی ۱۰ سال اخیر هم شده اند مهریه های میلیاردی

قانون بگذارند سکه های طلا اعم از تمام ،نیم و ربع در مهریه ها ممنوع و کسی خواست مثقال طلا بگذارد(با یک سقف مشخص) که قیمتش خیلی متفاوت از نرخ های سکه ها است.
منتهی اینکه صنف طلا و سکه را با اقتصاد دستوری نابود کنند هم درست نیست و سبب خروج طلا از کشور میشود

دیروز آقایون بانک مرکزی فقط با تکنیک اقتصاد دستوری و دلار دستوری نگذاشتند سکه قیمتش صعود کند و گرنه با توجه به جهش ۳۰ دلار اخر وقت انس جهانی طلا مطمئن باشید قیمتهای سکه غیر از عدد دیروز میبود منتهی آیا چاره اقتصاد یک کشور بازی با المانهای اقتصادی آن است؟؟
چند روز میشود این کار را کرد در حالی کلیه اجناس کف بازارها قیمت دلار آن غیر از دلار دستوری است؟
خود دانید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
اگر مهریه نباشه دختر شما چطور طلاق بگیره ؟
می دونی ارث زن از شوهرش چقدره ؟ اگر شوهرش مرد چطور با یک هشتم اموالش زندگی کنه ؟؟
اول فکر کن بعد حرف بزن
ناشناس
| Canada |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
قیمت هر متر خانه در تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد

طبق اعلام بانک مرکزی، در آبان ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ و ۴۵.۹ درصد افزایش یافته است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
فرمایشات شما محترم اما مهریه باید برگردد به قانون خود اسلام که نقدی باشد تکلیف از روز اول معلوم باشد
ناشناس
| Austria |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
جواب ۱۰۵۷در عرف ایران دختری که مهر بگیرد معادل پایان زندگی اش است و شما به واقعیت نگاه کنید
بین تمام وکلا به صورت نانوشته این مطلب باب است که دختری که طلب مهریه کند یعنی پایان زندگی و دیگر زندگی اش به روال سابق برنمی گردد
ان وقت شما رفتی تا فوت همسر و کسب ارث؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دختری که درخواست مهریه به دادگاه میبرد یعنی دیگر زندگی اش نابوده حالا میخواهد حق دختر باشد یا نباشد
مهریه عرف مشکلی نیست منتهی مهریه های سنگین و زندان برای داماد و یا موظف شدن خانواده داماد برای پرداخت ماهانه به یک عروس مثلا در ازای فقط ۲ ماه زندگی منطقی است؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
ناشناس 14:18
داداش وقتی اطلاع نداری حرف نزن
بعد فوت مرد ابتدا مهریه زن را از اموال کم می کنند و الباقی را تقسیم می کنند
زنی که مهریه نداره فقط همون یک هشتم را دریافت می کنه
ولی زنی که مهریه داره مهریه را دریافت می کنه و از باقی اموال یک هشتم هم می گیره
مفهوم شد ؟؟؟
زن بدون کارو طلاق گرفته اگر مهریه نگیرد باید خود فروشی کند که امرار معاش کند چنانکه امروزه انجام می سود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
مردی هم که نداره اگر زندان بره چیزی درست میشه؟ در زندان پول میشه برای زن که خود فروشی نکنه؟
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
مرد بیکار و بدبخت هم میتونه خودفروشی کنه، باپولش سکه بخره بده به اون زنه که خودفروشی نکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
الان حقوق و مزایای کاری زن ها دست کمی از مردها ندارد پس باید قانون مهریه کامل برداشته شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
اونی که خودفروشی می کنه، راحت تربن کار را انتخاب کرده
مهریه فقط باید از دارایی موجود زوج به زوجه پرداخت بشه نه اینکه بر اساس یک رسم غلط زوج 100 برابر کل داراییش رو به صورت عندالمطالبه سکه مهر کند !
مبنای قانون برای تعیین سقف مهریه باید دارایی زوج باشد

یعنی دختری که با یک پسر کارمند با دریافتی پایه ازدواج میکند نباید انتظار دریافت 100 سکه مهریه داشته باشد !
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
شوهره هم اگه همه اموالشو بنام برادر و خواهر بزنه ، اونوقت تکلیف اون زن بدبخت چیه؟
خیلی ساده است
قوانین بدوی را کنار بگذارید، در ازدواج حقوق برابر به ۲ طرف بدهید
و ازدواج را از حالت دادوستد خارج کنید
حضرات دلشون می خواد زنها بنشینند در خانه و بچه بزایند و در جامعه حضور نداشته باشند در عوض ارتزاق و تامین زندگی و آینده او از جیب شوهر پرداخت بشه !
در عوض آزادی های انسانی مثل حق خروج از منزل و کشور و حق طلاق و تحصیل و خلاصه حقوق انسانی زن از او گرفته بشه و مرد از پدر دو برابر زن ارث ببره و به زن هم از شوهر یک هشتم از اموال شوهر برسه چون مرد باید مهریه و نفقه بپردازه !
بچه ها جزو اموال مرد هستند و زن حقی بر فرزندان خود نداره چون زن صرفا ابزار جنسی و فرزند آوری است و در عوض نفقه و مهریه می گیره !
دقیقا یک معامله خرید و فروش !
حالا دختران مجرد و زنهای سرپرست خانوار که مهریه و نفقه ندارند چه سرنوشتی خواهند داشت بماند
همین سبک زندگی یعنی قرار دادن زن به عنوان ابزار ارضای جنسی و فرزند آوری باعث شده خانواده ها تلاش کنند با بالا بردن مهریه سلاحی در برابر شوهران بد و ناسازگار برای خود ایجاد کنند چرا که زن حق طلاق نداره و با ابزار حضانت فرزند توسط شوهر به بند کشیده می شه
آقایونی که به مهریه معترض هستند باید به ریشه این قوانین بپردازند
اگر مهریه ابزار بهره کشی و کلاهبراری از مردان شده آیا حق طلاق ابزار زورگویی و چاپیدن زنان نشده ؟؟
باید قوانین بطور ریشه ای اصلاح بشه
دختران باید از کودکی با توجه به استعداد و توانمندی خود امکان رشد و پیشرفت و ارتزاق و اشتغال پیدا کنند که سرباز شوهر نشوند
حق طلاق با ید به هر دو طرف داده بشه و ارث و زن و مرد از پدر و همسر برابر بشه
بعد طلاق هم باید حضانت فرزندان و نگهداری از آنها با کمک مشاوران و دادگاه صالح آنطور که به صلاح کودکان است به طرفین داده بشه
فقط در این شرایط مهریه و نفقه حذف می شه و بساط خرید و فروش و معامله و لجبازی از خانواده ها جمع می شه
کارفرماها باید مجبور شوند با حمایت دولتها از زنان باردار و شیر ده حمایت کنند نه مثل حالا که زن باردار فوری اخراج می شه
اینکه یک کلامم بگوییم مهریه نباشه و دیگر عوامل را رها کنیم عملی نیست
شماها با قوانین فعلی حاضر هستند دختر و خواهر خود را بدون مهریه به ازدواج کسی در بیاورید ؟
اگر طرف ناباب بود چطور طلاق بگیرد ؟
اگر بعد سی چهل سال شوهرش فوت کرد با یک هشتم ارث بدون مهریه چطور زندگی کند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
شما که تمامی حق به زنها دادی زن ها سربازی نمیروند ولی در غرب می روند زنها در غرب موضف هستند نصف مخارج زندگی تامین کنند نفقه هم که ندی زندان میری خیلی ها هم که الان زرنگ حق طلاق میگیرن سریع مهریه را میزارن اجرا برای اون چی داری بگید؟ مرد بدبخت هم اگر حرفی بزن با ابزار مهریه تهدید میکنند مگه الان دختران درس نمیخونند اگر مشکل دارند خب شوهر نکنند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
خانمها دارن کاسبی میکنن... خیلی معلومه
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
بسیار عالی و جامع فرمودید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
اینکه امروزه دخترها برای ازدواج تلاش دارند و پسر ها برای عدم ازدواج یعنی قوانین فعلی به نفع خانمهاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
ناشناس 11:49
آیا خانم ها گفتند که شما تشریف ببرید سربازی ؟؟
شما هم مثل خانم ها برو به جنگ و حق خودت را بگیر و سربازی اجباری را منسوخ کن
شما فکر می کنی منافع سربازی رفتن شما به جیب خانم ها می ره ؟
در ضمن شما اصلا متن را خواندی ؟
توشته هر کس باید بار زندگی خودش را بکشه و کسی نباید به خاطر یک لقمه نان و سرپناه زیر یوغ کسی باشه
زن هم باید کار کنه و مسئولیت بچه ها باید با هر دو طرف باشه و حاکمیت هم باید حمایت کنه
اینکه زن برده باشه و مرد نان آور و در عوض مرد با ابزار مهریه و نفقه تهدید بشه به هر دو طرف ضرر می زنه
ریشه تمام این بدبختی ها این طرز فکره که زن باید خانه نشین باشه و مرد نان آور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
ناشناس 12:35
شما کلا مطلع نیستی
امروزه دختران تلاش دارند که درس بخوانند و شاغل شوند و ازدواج آخرین فکری است که شاید داشته باشند
من به واسطه شغلم تعداد زیادی دختر توانمند و تحصیل کرده و شاغل می شناسم که مطلقا قصد ازدواج ندارند چرا که قوانین فعلی ازدواج را انسانی نمی دانند
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
مردهایی که به این قانون معترض هستند برن با قوانین بجنگن تا قانون اصلاح بشه، نه اینکه تنها حق زن رو هم پایمال کنن. اگه حق طلاق،حضانت و کار یکسان باشه، اونوقت مهریه باید حذف بشه و زنها هم برن سربازی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
ناشناس ۱۳:۱۲ من هم کلی دختر می شناسم که دور و بر مردان می کردند تا بتوانند نظر آنها را جلب نمایند. یک دور هم که در اینستا بزنید این فریاد دختران است که از بی شوهری به هواست نه پسرها.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
هیچ زنی از مرد بد و ناسازگار نتونسته مهریه بگیره غالب مردان امروزی که قربانی پرداخت مهریه شدند افرادی نجیب و با آبروی هستند که گرفتار زیادی خواهی همسرانشان قرار گرفتن ضمنا ازدواج وسیله کسب امرار معاش نیست این مهریه کنونی باعث ایجاد فتنه شده و مثل اینکه خیلیها موافق از هم پاشیدگی خانواده ها هستن
وقتی یکی واقعا پول ندار چرا باید زندان بره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
نباید زن بگیره، لازم به ذکره که خودمم صدق میکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
تا یاد بگیره دیگه گول نخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
خدا وکیلی کسی که نه پول و نه هوش و اخلاق نداره نباید زن بگیره خانمها از جمع کردن مردا دیگه خسته شدن
این زنهایی که با حجاب به عنوان یک فریضه اسلامی مخالفند چرا مهریه اسلامی را قبول دارند و ان را رها نمی کنند. این روزها مهریه شده تجارت برخی خانمها . طلاق هم که زشتی خود را از دست داده و عده ای تند تند ازدواج می کنند و طلاق می گیرند ومهریه دریافت می کنند. باید برای مهریه سقف گذاشته شود . مهریه سنت اسلامی است و مهریه اسلامی هم تا حدود زیادی مشخص است. در اصفهان که مهریه ملک است و نقد نقد و تا به نام نکنند اصلا عقد جاری نمی شود. زنان اگر راست می گویند از مهریه هم بگذرند . برخی زنان هر جا به نفع و باب میلشان است اسلام را قبول دارند و هر جا که کمی محدود می شوند ان را نمی پذیرند. می گویند با مردان باید برابر باشیم اما هر جا صف مردان شلوغ است فورا صف زنانه تشکیل میدهند و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
شما در خصوص دوبرابر بودن ارث مردان و حق طلاق و حضانت و قوانین ازدواج که زن را عملا ابزار فرزند آوری و تمتع جنسی می بینه افاضات نداری ؟
شما قوانین ارث زن از مرد و مرد از زن را خوندی ؟؟؟ در این قوانین عدالت و انصاف دیدی ؟؟
چطورهکه از قوانین اون قسمت که به نفع شماست عالیه ولی بقیه به درد نمی خوره ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
برای مهریه سقف نگذاشتن اما بجاش براش مالیات تعیین کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
دمت گرم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
عزیز من، باقی قوانین رو هم ببین لطفا. فقط میخوای مهریه ندی و زن بشه برده شما و تا اخر عمر هم مرد هر غل... خواست انجام بده. بنده خودم مرد و متاهل هستم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
ناشناس ۱۱:۰۲ الان هم مردها رو بانک می بینید حضرات.
چرا رسانه ها از مجلس برای تصویب قانون جدید پیگیری نمی کنن -
قبلا سکه زیر یک میلیون تومن بود طبق قانون تا 110 سکه قابل حبس بود الان با سکه 17 میلیونی بازم تا 110 سکه قابل حبس هستش !
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
چرا روز ازدواح قول الکی میدی. مگه مرررررد نیستی
به جای زندانی کردن بدهکاران مهریه که خطری برای جامعه ندارند، اراذل و اوباش و زورگیران را زندانی کنید که مردم بتوانند در امنیت زندگی کنند
پاسخ ها
سفید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
چرا آدمی که قول داده و زیر قولش زده نباید بره زندان
ای بابا حقوق یکسان و برابر بگذارید(حق ارث حق طلاق حق حضانت دیه ) و مهریه و مشکلات را حذف کنید
1- مهریه یک حق عندالمطالبه است و بایستی موقع عقد ازدواج در حضور حضار نقدا پرداخت و تسویه گردد.
2- در قرارداد عقد حقوق مرد و زن برابر در نظر گرفته شود. مانند حق طلاق، حضانت فرزندان و ...
3- بقیه موارد مهم در زندگی زناشویی به سطح بلوغ طرفین و تفاهم فی مابین آنان بستگی دارد.
راه چاره برای جوان های امروزی ازدواج سفید هست .
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
دختران بازنده ازدواج سفید
بی اخلاقی کامل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
ازدواج سفید نه بلکه این زنا می شه . صحیح صیغه است .
مهریه اسلامی یا مهر السنه تقریبا مشخص است و باید سقف مهریه این مقدار باشد حالا در هر شکلی که می خواهد تعیین شود. بعد مهریه هم برای زنی بوده که شرایط اسلامی همسر بودن را قبول داشته و نه زنان امروز که بیشترشان شوهرند تا زن.
با قانونهایی که برای زن وجود دارد درست نیست دیگر سیستم سنتی جوابگو نخواهد بود؟ در ضمن مهریه همان خرید زن است اگر نگه داری و خرجش را بدهی خوب لازم نیست پول خرید را بدهی می توانی استفاده کنی و اگر نخواستی چون استفاده کردی باید پولش را بدهی مانند یک کالا؟خوب قانون مهریه بین خانواده ها است و می توانند جور دیگری پایه بریزند؟در حال حاضر درامد ناکافی بزرکترین مشگل بین زن و وشوهر است؟وضعیت اقتصادی.....
واقعا بعضی ها نه از قانون سردر میآورند نه منطقی سخن میگویند،مرد را به جهت مهریه ممنوع خروج میکنن،تمام حساب ها بسته وتوقیف،تمام اموال ماشین خونه ارث و حقوق و سهام توقیف،زندانی کردن شوهر بابت مهریه ونفقه،مهریه ونفقه اجرت المثل وشیربها و نحله و تصنیف دارایی حق زنان،مرد عملا برده واسیر ،،حضانت بی قیدوشرط فرزند تا ۷ سالگی با مادر همراه نفقه،،دوستان خواهشا فریب حیله بعضی ها نخورید قانون ما کلا زن سالاری هست،اگر پدر از دادن نفقه خودداری کند زندان اما زنان خیلی راحت قید فرزند را میزنند ودنبال زندگی دیگر میروند،خواهشا یه سری به دادگاه ها بزنید ،،،زن خیانت کند مهریه بازهم میگیرد یعنی بعنوان پاداش خیانت اما مرد خیانت کند بابت مهریه ونفقه میرود زندان و حق طلاق هم به زن میدهند،تمکین زنان اختیاری هست اغلب خانه جدا میگیرند و مهریه هم میگیرند و زندگی مجردی دارند،ولی اگر مرد ترک منزل کند به جرم ترک انفاق زندان میرود،جهیزیه که اقلام سنگین آنرا مرد میخرد هنگام استرداد بعنوان جهیزیه زن مسترد میشود ،طلاها بعنوان کادو به زن داده میشود خلاصه ایران بهش زنان هست برای همین دیگر پسرها حاضر به ازدواج نیستند چون در قانون مردها رو فقط برای کارکردن و خدمت به زنان میدانند
الان اگه به فرض محال قیمت سکه به شدت پایین می اومد و مثلا می شد ده هزار تومان! همه ارکان دولت و مجلس و حتی سازمان ملل هم در پی استیفای حقوق خانمهایی بودن که با تعداد سکه متضرر شدن اما الان که قیمت سکه نجومی شده و عملا غیر قابل دسترس و این همه مرد گرفتار شدن هیچ کس کاری نمی کنه
منه بدبخت ده سال قبل ازدواج کردم زنم‌مهریه اجرا گداشته کل دارایی من۳دانگ خونه است که اونم درخواست فروش مال مشاع داده قانون باری به هرجهته یکی میگه نقد بشه جای مهریه بلوک میکنن یکی میگه فروشم بره مستثنیات دین هستش جالبه اون منزل رو هم پدرم برام خریده بود زحمت ۵۰سال زندگیشو گذاشت واسم حالا چرا باید خانم بیاد دو دستی تقدیمش کنیم؟این قانون مسخره مهریه چیه؟من ازدواج کردم سکه سال ۹۰فکر کنم ۵۰۰هزارتومنم نبود الان شده ۱۷میلیون!!! زنها اشک تمساح میریزن دارن پدر مردهارو در میارن...ببینید خیابانهارو خیلیا با سو استفاده از مهریه خونه و ماشین گرفتن و هر شب ول توو خیابون میخندن به ریش اون مرد که تیغش زدن آقایون هم تا یه قانون مفید تصویب و اجرا کن یه جمعیت عظیمی از مردها مثل من بدبخت شدن.....چه حقی؟مرد جون بکنه زن مفت ببره؟همینکارو میکنید هیچکی زن نمیگیره الان دوره ای هستش که بخوری زمین دیگه نمیتونی بلند شی یک عمر کار کن بعد زنه هرچی خونه باباش ندیده و واسش نخریده بیاد بگه حقمه باید بدی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
عزیز من سه دانگ خانه ات را با یک خانه کوچکتر تعویض کن مبادا بفروشی که پول دستت بیاید که قطعا مصادره خواهد شد.من خود زخم خورده ام . امیدوارم قانون مهریه و دیه و ارث اصلاح شود . مگر می شود که مردی که یکبار ازدواج کرد و به دلیلی کارس به طلاق کشید مادام العمر از از داشتن اتومبیل محروم باشد؟ یا در مواردی مردی زنی بیگناه را سالها طلاق ندهد تا عمر آن زن تباه شود. به خدا که این قوانین نه مناسب مردان است نه زنان
یعنی خداروشکر ازدواج نکردیم .. قانون تو مملکت زیاده یکیش همین ارثه مثلا ماها که مادر و پدرمون از بچگی که یتیم شدیم ، از پدر مادرشون زودتر مردن بهمون ارثی نرسیده تازه از خونه پدرمون به عمو ها و عمه هایی که هیچی به ما ندادن ارث رسیده . به بچه زن دوم پدربزرگمون که از پدربزرگمون نبوده و بچه مادرش و شوهر قبلیش قبل ازدواج با پدر بزرگمون بوده هم ارث رسیده از خونه پدرمون که با زحمت ساخت . به مرجع هم میگی میگن تو کار خدا دخالت نکن . عدالت خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
یکم واضحتر بنویس
آقایان عزیز اگر دنبال آسایش دو گیتی هستید و تا زمانی که قوانین بر علیه شماست هرگز به ازدواج فکر هم نکنید.
شما با امضاء عقدنامه، زیر بار دین سنگین و ناعادلانه ای خواهید رفت.
من پیشنهاد می کنم همه مهاجرت کنند و از ایران بروند تا معضل برطرف بشود !
در این خصوص به بن بست خورده ایم و هیچ چاره ای برای درمان نداریم
خود کرده را تدبیر نیست.
مانند حجاب اجباری، مهریه و حق طلاق و حق حضانت فرزندان باید حذف بشه و جای خودش رو به قوانین امروزی تر بده. همینطور قوانین ارث باید کاملا به روز رسانی بشه و عدالت برای زن و مرد رعایت بشه. همچنین تکلیف کل میراث باید توسط دارنده ی مال مشخص بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
باید زنها هم مثلمردها خدمت بروند و انقد نگن اقا چیکارس تا خانوم بخاب خونه
مهریه سنگین یک رسم غلطه که مسئولان باید سعی کنن با قوانین مناسب با اون مقابله کنند نه اینکه از اون حمایت قانونی بکنن.
بیچاره مردهای بدهکار مهریه
جوان ها هشیار باشید و به هیچ عنوان اگر توان کافی ندارید به هیچ عنوان زیر بار مهریه سنگین نروید که بعدا پشیمانی هیچ سودی نخواهد داشت!!!
مهريه بايد نقد بشه. توي محضر بگيرن بدهند به عروس خانم و بعد صيغه عقد را جاري کنند. مادربزرگاي من مهريه شون نقد بود (زمين و آب) بعد از مرگ شوهراشون هم بالاخره تونستند با همون زمين و اب گليمشون را از اب بکشند بالا.
در ضمن وقتي نظرات را مي خوني مي بيني چقدر اين فضا وحشتناکه. اگه مردي فکر مي کنه با ازدواج به دام زن مي افته چرا ازدواج مي کنه و اگه زن هم فکر مي کنه با ازدواج به دام مي افته اون چرا ازدواج مي کنه (البته الحق و والانصاف زها چاره کمتري دارند توي فرهنگ ما)
آخه وقتی نمی تونید بدید مریضید امضا می کنید!!؟ عشق های دوزاری الان ارزش این پول های هنگفت را ندارد...
کسانی که دنبال زن زندگی آزادی هستند بپرسید مهریه می خواهند یا خیر. یا اینکه از اسلام حجابش را نمی خواهند ولی مهریه و نفقه و اجرت المثل را می خواهند!
اولا قوه قضاییه اعلام کند چه تعداد محکوم به پرداخت مهریه داریم؟
ثانیا چه تعداد از پرونده های موجود و در جریان مربوط به مهریه و اعسار ناشی از ان و درخواست تعدیل مهریه است؟
ثالثا قانون وضع شود که مهریه باید سر سفره عقد پرداخت شود و قاعدتا محدودیت نخواهد داشت لکن اگر قرار بر تعیین مهریه به صورت وعده و موکول شدن آن به آینده باشد می بایست نسبتی با درآمد مرد داشته باشد مثلا قوه قضاییه اعلام کند که به اندازه حداکثر ۳ سال درآمد آن مرد.
رابعا قوانین مربوط به دیه و علی الخصوص ارث زنان اصلاح شود تا زنان ما نیز به اندازه مردان سهم ببرند.
خامسا اجرت المثل برای زنان ساکن شهرها حذف گردد لکن برای زنان روستایی همچنان برقرار باشد و مقدار آن افزایش یابد.
سادسا در صدور حکم طلاق از سوی زن انعطاف بیشتری به خرج دهند که مثلا اینطور نباشد که یک مرد بتواند با چندین سال طلاق ندادن زن عملا عمر زن را به هدر داده و فرصت تشکیل زندگی مجدد را از او بگیرد. مثلا اگر زن درخواست طلاق کرد دادگاه حداکثر برای مدت مشخصی بتواند آن را رد کند و در نهایت طلاق را به نفع و درخواست زن صادر کند.
خدایش اینجور قوانین معضلیه
نیروی انتظامی که به بی حجابی و نقض اشکار قانون واکنشی نشان نمی دهد بجاست که احکام جلب قضات برای محکومین مهریه را هم ندیده بگیرد!
راحت میشه مهریه را پرداخت کرد بشرطی که دولت جلوی حقوق هرکسی دو تا صفر ناقابل بزاره آن موقع حتی نیازی هم نیست به دادگاه مراجع کرد..
طرح من اینه که مهریه 28 سکه بهار ازادی که مساوی مهر السنه است باشد و در عوض وکالت در طلاق هم به طور مطلق به زن داده شود . و برای اینه زن سو استفاده نکنه اگر مدخوله نبود و خواست از وکالت طلاق استفاده کنه باید تمام مهربه را بذل کنه ولی اگر مدخوله شده بود بتواند مهریه را به نحو اقساط مثلا هر سال یک سکه حتی اگر شوهر توانایی مالی پرداخت نقدی هم داشته باشه .چون متقاضی استفاده از طلاق زن هست. و بر اینکه شوهر هم به دلیل کمی مهریه هوس طلاق و ازدواج با زن دیگری پیدا نکنه اگر مرد متقاضی طلاقه باید مهریه و اجرت المثل ایام زوجیت زن و قیمت به روز جهیزیه را نقدا پرداخت کنه و به دلیل ممتاز بودن طلب مهریه اعسار او پذیرفته نشود . این طرح باعث می شه نه به زن اجحاف بشه نه به مرد . خواهش این است که این سایت این طرح را برا مجلس ارسال کنه . تا طرح های ابکی ندهند
مهریه هم باید یک ۵ بعلاوه یک داخلی برایش درست کرد ، آخرش هم هیچ نتیجه ی مفیدی نخواهد داشت ،
مهریه برای بعضی از زنها یک دستاویز مهم برای به زندان انداختن مرد شده!
بعضی از خانمهای مظلوم هم بخاطر معتاد بودن مرد یا ظلم و بی وجدانی شوهرشون مجبور به مهرم حلال و جانم آزاد می‌شوند و به فلاکت میاُفتند!
ای کاش مثل کشورهای پیشرفته از یک تامین و بیمه ی ازدواج برخوردار بودند و هر مردی ملزم به پرداخت هزینه تامین می‌شد
تا هیچ زنی مجبور به ادامه زندگی ناخوشایند نباشد و هیچ مرد که نیروی فعال جامعه هست به زندان نیاُفتد ، البته اگر صندوق تأمین ازدواج بانوان دچار اختلاس و سوء استفاده قرار نگیرد!!!!!!
همچنین اگر مردی قصد سوء استفاده و ازدواجهای متعدد و هوسرانی داشته باشد نیز باید جریمه شود. !!!!! به همین سادگی ولی کو عقل سلیم؟؟
بنده سال ۹۳ ازدواج کردم و سال ۹۴ جدا شدم.مهریه و نفقه و اجرت المثل و نفقه ایام عده رو هم دادم.دلیل جدایی هم خیانت جنسی همسرم بود که خودم متوجه اش شدم و مچ اش رو گرفتم،تازه یه ازدواج هم قبل از من کرده بود که اون رو هم نگفته بود.خلاصه بعد از طلاق هم خانم دوباره که نه برای بار سوم ازدواج کردن و بچه دار هم شدن و هنوز هم از من و شوهر قبلی اش هر ۵ ماه یک سکه میگیره،و اگر یک روز دیر بشه حکم جلب به راحتی میگیره و میاد دم محل کارم و جیغ و داد راه میندازه.بنده هم دوباره ازدواج کردم،الان من و همسرم شبانه روز کار میکنیم تا بتونیم مهریه زنی رو بدیم که بنده حدود یک سال شش سال پیش باهاش زندگی کردم.
دوستان عزیز،حکم جلب صادر میشود،مهریه بیش از ۱۱۰ سکه هم به راحتی قابل وصول است،سکه را ندهید به راحتی زندان می روید.
برادران عزیزم یا ازدواج نکنید و یا با مهریه کم ازدواج بکنید
من چی بگم که مهریه خانمم سال تولدشه، البته خدارو شکر به شمسی نه میلادی.
مهریه های سنگین بزرگترین عامل نابودی خانواده هاست
رعایت مواردی مهم برای اجرا کردن عدل وانصاف وشئونات اسلامی در قانون مهریه
چرا باید تاوان ،بد قانونی ، بد مدیریتی و گرانیهای بی حد ومرز،وگرانی سکه ،بی ثباتی اقتصادی رو جوانان این کشور اسلامی بدهند
برداشت از سهم الارث زوج جهت پرداخت مهریه عملی غیر انسانی وظالمانه است ،نباید زوج بواسطه یک قراردادی ، مادام العمر بدهکار ودر رنج وعسرت زندگی کند این یک ظلم آشکار ونابودی انسانیت است ،وبه معنای" فنای زوج برای بقای زوجه "می باشد
مهریه یک قرارداد فی مابین زوج وزوجه میباشد ومهریه فقط متعلق به زن هست ونباید مهریه به ورثه زن برسد،واین امر کاملاغیر عقلانی و ظلمی آشکارا وبه خانواده مرد است
مقدار مهریه باید عقلانی ومنطقی ومتعارف باشد (مهرالسنه ) .، مهریه های صوری وسنگین باطل هستند،شامل شروط باطله عقد می باشند
زنی که طالب طلاق است حق مهریه ندارد ،حق مهریه دربرابر حق طلاق منتفی است(معامله پایاپا)
قانون مهریه در ایران اسلامی ،هم مانند قوانین دیگر باید حتما براساس موازین اسلام باشد وغیر ازاین باطل است
تعیین مقدارمهریه برای ازدواج دائم وزندگی مشترک دائم بوده ودر غیر اینصورت بایدبه اندازه سالهای زندگی مشترک مهریه محاسبه شود
بازداشت،وزندانی کردن زوج بواسطه قراردادی که در عقدنامه ذکر شده ،عملی کاملا خلاف وضد شئونات اسلامی است ومسئولین باید به خداوند رحمان جواب پس بدهند،
قانون فعلی مهریه وموارد نا معقول آن باید کلا لغو گردد و قانونی طبق موازین شرع وعرف اسلامی وانسانی، تصویب شود
درعرض دوماه سکه بیشتراز۳ونیم میلیون تومان گران شده بایدرییس قوه قضاییه ورود کند نمایندگان خوابیدهاند
از مسولان محترم تابناک استدعا دارم این موضوع را از نمایندگان مجلس پیگیری کنند تا طرح اصلاح محکومیت های مالی که در دستور صحن علنی است بعد از یک سال و اندی بررسی و تصویب شود. زندانی کردن مرد به خاطر مهریه باید یک جایی متوقف شود این قانون دون شان قوانین اسلامی است. ببینید در طول تاریخ اسلام چه کسی رو به خاطر مهریه زندانی کرده اند که الان این کار رو می کنند. امید پیگیری دارم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر