بازدید 10897

در جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس با مسئولان قوه قضائیه چه گذشت؟

مسئولان قوه قضاییه درباره بودجه این دستگاه و مشکلاتی که به لحاظ ساختاری، اداری و بودجه‌ای دارند، نکات خود را مطرح کردند. مقرر شد نمایندگان علاوه بر تعامل با سطوح عالی قضایی از طریق نمایندگانی که توسط دستگاه قضا در ٣١ استان به مجامع نمایندگان در استان ها معرفی شدند
کد خبر: ۱۱۵۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹ 29 November 2022

در جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس با مسئولان قوه قضائیه چه گذشت؟

 

تابناک _ صبح امروز جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با مسئولان قوه قضائیه در صحن مجلس برگزار شد.در این جلسه موضوعات مشترک بین مجلس قوه قضائیه و مسائل کلان کشور مورد بررسی قرارگرفت.

در همین ارتباط سیدنظام الدین موسوی در حاشیه نشست علنی امروز سه‌شنبه 8 آذرماه در توضیح نشست مشترک غیرعلنی امروز مجلس و قوه قضاییه، ضمن تبریک هفته مجلس و بسیج، گفت: امروز در امتداد جلسات مشترکی که بین قوا برگزار می‌شود، جلسه مشترک بین مجلس و قوه قضاییه را داشتیم. با توجه به اینکه در هفته مجلس هستیم، میزبان این جلسه مجلس بود و نشست مشترک در صحن تشکیل شد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، افزود: از طرف مجلس روسای کمیسیون‌های حقوقی و قضایی و امور داخلی کشور و شوراها و همچنین پنج تن از نمایندگان به قید قرعه مطالبی را مطرح کردند، دغدغه‌ها و موضوعات مختلفی از طرف نمایندگان عنوان شد. موضوعاتی در بحث اطاله دادرسی، مفاسد اقتصادی، جرم‌انگاری، مسائل حقوقی بین قوه مقننه و قضائیه و تعامل نمایندگان با مسئولان قضائی در سطح عالی و استان‌ها و همچنین مباحثی پیرامون اغتشاشات اخیر مطرح شد.

وی در ادامه اظهار کرد: ازطرف مسئولان قضایی نیز دادستان کل کشور، وزیر دادگستری، معاون اداری و پشتیبانی و توسعه قوه قضاییه و همچنین رئیس شوراهای حل اختلاف صحبت کردند. علاوه بر توضیحاتی درباره سوالات و دغدغه نمایندگان، بر تعامل بیشتر با مجلس تاکید شد.

معرفی 31 نماینده توسط دستگاه قضا به مجامع استانی نمایندگان با هدف افزایش تعامل

موسوی یادآور شد: مسئولان قوه قضاییه درباره بودجه این دستگاه و مشکلاتی که به لحاظ ساختاری، اداری و بودجه‌ای دارند، نکات خود را مطرح کردند. مقرر شد نمایندگان علاوه بر تعامل با سطوح عالی قضایی از طریق نمایندگانی که توسط دستگاه قضا در ٣١ استان به مجامع نمایندگان در استان ها معرفی شدند، موضوعات را پیگیری کنند. معرفی ٣١ نفر از مسئولان قضایی استان‌ها به مجامع مجلس گام بلندی برای تعامل مجلس و قوه قضاییه است و می‌تواند مطالبات مردم را سرعت ببخشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: درباره مبارزه با فساد اقتصادی و اجرای اصل ۴٩ قانون اساسی نکاتی مطرح شد، مسئولان قوه قضاییه تاکید کردند که ضمن رعایت قوانین، مبارزه با مفاسد اقتصادی را دنبال می کنند. درباره نوع پرداختن به مفاسد اقتصادی تبادل نظر صورت گرفت.

تاکید نمایندگان بر تفکیک مجرمان در بحث اغتشاشات اخیر

سخنگوی هیات رئیسه مجلس یازدهم در توضیح مباحث مطرح پیرامون اغتشاشات اخیر و نحوه ورود دستگاه قضایی به این موضوع، گفت: نمایندگان دغدغه خود را مطرح و تاکید کردند که بین کسانی که جرم مرتکب شدند و کسانی که جرمی انجام ندادند، تفکیک صورت گیرد. همچنین بر سرعت رسیدگی به پرونده مجرمان به ویژه کسانی که به اموال عمومی آسیب زدند، تاکید شد. مسئولان دستگاه قضا درباره روند بررسی پرونده کسانی که در اغتشاشات دخیل بودند، توضیح دادند.

موسوی همچنین اظهار کرد: در پایان این جلسه روسای دو قوه مطالبی را بیان کردند، حجت الاسلام والمسلیمن محسنی اژه‌ای در اظهارات خود بر ضرورت تعامل بین قوا به ویژه قوه مقننه و قضایی تاکید کردند. خوشبختانه بر اساس اظهارات نمایندگان و مسئولان قضایی در این دوره بین دو قوه روابط و سطح تعامل نسبت به دوره های قبل افزایش یافته است.

وی افزود: رئیس قوه قضاییه در ادامه درباره موضوع پیگیری مسایل دستگاه قضا و قوانین در مجلس که برای تسریع در مشکلات مردم لازم است باید اصلاح و یا تصویب شود، صحبت کرد و گفت که در رسیدگی به برخی موضوعات متوجه می‌شویم که مشکل از قانون است زیرا مسئله زمان در قانون لحاظ نشده است بنابراین برخی از قوانین متناسب با زمان باید اصلاح یا در مورد آنها تجدید نظر صورت گیرد.

قانون، خط قرمز قوه قضاییه در ورود به حوادث اخیر کشور

وی ادامه داد: حجت الاسلام اژه‌ای در ارتباط با حوادث اخیر تاکید کرد که دستگاه قضا به صورت جدی به همه ابعاد حوادث دو ماه اخیر ورود کرده و بر آنها اِشراف دارد. وی همچنین گفت در بررسی ها قانون مد نظر ما بوده و نمایندگان هم بررعایت عدالت، انصاف و قانون تاکید کردند.

موسوی یادآور شد: دادرسی آیین خود را دارد و قوه قضاییه باید بین کسانی که جرمی مرتکب شدند و دستگیر شدند با کسانی که در معرض یک اتهام هستند، تفکیک قائل شود، روال قضایی و دادرسی باید طی شود و با افراد بی‌گناه نباید برخورد شود. رئیس قوه قضاییه هم بر سرعت رسیدگی دستگاه قضایی در بررسی مسایل مذکور اشاره کردند.

تاکید قالیباف بر ارتقای کارآمدی نظام برای خنثی سازی تحرکات اخیر دشمن

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه به اظهارات رئیس مجلس در نشست مشترک قوای مقننه و قضایی، گفت: دکتر قالیباف ضمن تبیین شرایط موجود و تحرکات و برنامه دشمن در سالهای گذشته و به طور مشخص در ماه‌های اخیر، گفت که دشمنان دنبال هدف گذاری نقاطی در داخل کشور هستند تا نظام را تضعیف کنند. وی همچنین تاکید کرد آنچه که موجب مقابله و خنثی سازی تحرکات دشمن می‌شود، ارتقای کارآمدی نظام است و اگر نظام در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ارتقا دهدو کارآمد کند، دشمن نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند.

مردمی سازی مبارزه با فساد، طرحی در مجلس

موسوی یادآور شد: دکتر قالیباف گزارشی از وضعیت امنیتی منطقه ارائه داد و درباره مسائل بین قوای مقننه و قضایی بر افزایش تعامل دو قوه تاکید کرد و گفت که مجلس آماده همکاری با قوه قضایه در بحث اصلاح یا تصویب قانون دارد به ویژه در بحث اطاله دادرسی که یکی از مشکلات و دغدغه‌های مردم است و همچنین در مبارزه با فساد و مردمی سازی مبارزه با فساد که طرحی در همین زمینه در مجلس وجود دارد، آماده همکاری است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی پیرامون تعطیلی روز چهارشنه (9 آذرماه)، گفت: امیدواریم و همه دعا می‌کنیم که تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران بتواند بازی امشب مقابل تیم ملی آمریکا را را با نشاط و قدرت ببرد و مانند بازی قبل پیروز شوند، خبری مطرح شده که در صورت پیروزی تیم ملی ایران و صعود به مرحله بعد احتمال دارد که فردا تعطیل شود، البته این یک احتمال است و دولت در این زمینه تصمیم می‌گیرد اما اگر اتفاق بیفتد، مجلس هم فردا صحن علنی نخواهد.

قدردانی نمایندگان از قوه قضائیه برای آزادی بخش قابل توجهی از معترضان دستگیر شده است

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست مشترک مجلس با قوه قضاییه نمایندگان بر تسریع و دقت در برخورد با افرادی که مرتکب قتل و جراحت در اعتراضات شده اند تاکید و از قوه قضاییه بابت آزادی بخش قابل توجهی از کسانی که در اعتراضات شرکت کردند، قدردانی کردند.

سید جلیل میرمحمدی با اشاره به نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس با رییس و معاونان قوه قضائیه، بیان کرد: یکی از سیاست هایی که مجلس یازدهم دنبال کرد تعامل با قواست. تا به امروز نیز این دومین جلسه است که بین مجلس و قوه قضاییه تشکیل شده است. همچنین مجلس جلسه مشترکی با قوه مجریه نیز تشکیل داده است و در این جلسات نظرات بین قوا تبادل می شود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در جلسه امروز نمایندگان پیرامون حوزه های مرتبط با قوه قضاییه مطالبات مختلفی را مطرح کردند. از اقدامات خوب قوه قضاییه در طول این مدت نیز قدردانی شد. یکی از مواردی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت پیرامون مسائل روز کشور بود. نمایندگان تاکید داشتند که با سرعت و دقت بیشتر و همچنین رعایت تمام ملاحظات قانونی با افرادی که مرتکب قتل و جراحات در نیروهای امنیتی و مردم شدند، برخورد شود.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر نمایندگان از قوه قضاییه قدردانی کردند بابت آزادی بخش قابل توجهی از کسانی که در اعتراضات شرکت کرده و دستگیر شده بودند.

میرمحمدی اظهار کرد: از نظر بنده این تبادل نظرها و این تعامل ها می تواند بخشی از مسائل و مشکلاتی که قوه مقننه در حوزه قوانین دارد را حل کند. با این نگاه و رویکرد با هدف همدلی، همفکری و همراهی و هم افزایی این جلسات مشترک بین مجلس و سایر قوا تشکیل می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان