بازدید 2717

چالش جهان در یک سالگی اُمیکرون

کد خبر: ۱۱۵۲۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶ 27 November 2022

یک سال پس از کشف سویه اُمیکرونِ کروناویروس، ویروس شناسان همچنان در تلاش هستند تا با تکامل سریع این سویه از ویروس همراه شوند.

به گزارش ایسنا، در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که سویه جدید و نگران کننده کروناویروس موسوم به اُمیکرون در جنوب آفریقا کشف شده است. این سویه به سرعت در سراسر جهان گسترش پیدا کرد و باعث رکورد شکنی در آمار مبتلایان به کووید-۱۹ شد.

اکنون، یک سال بعد از شناسایی سویه اُمیکرون هنوز هم محققان در تلاش هستند تا با چرخش‌های تکاملی این سویه همراه شوند. این سویه به سرعت در حال جهش یافتن است و زیرسویه‌های متعددی از آن شناسایی شده است که هر کدام از آن‌ها در برابر دفاع ایمنی ما مقاومت دارند.

"جسی بلوم"، ویروس شناس در مرکز سرطان "فِرد هاچینسون" در سیاتل آمریکا گفت: ظهور زیر سویه‌های اُمیکرون محققان را برای شناسایی واکسن‌ها و روش‌های درمانی جدید به چالش‌ می‌کشد.

هنگامی که سویه اُمیکرون در نوامبر سال گذشته شناسایی شد، بیش از ۵۰ جهش داشت که آن را از سایر انواع کروناویروس متمایز می کرد. بسیاری از محققان از این ایده حمایت کرده‌اند که ممکن است این سویه در یک فرد و با سیستم ایمنی ضعیف به وجود آمده باشد و به نوع مزمن کووید مبتلا شده بوده که ماه‌ها ادامه داشته است.

هرچند، ماه گذشته گروهی از محققان دانشگاه مینه‌سوتا پیشنهاد کردند که نوع اولیه کروناویروس موش‌ها را آلوده کرده است. در این سناریو، نوع اولیه در بدن موش‌ها به اُمیکرون تبدیل شده و سپس مجدد انسان را آلوده کرده است.

به گزارش نیویورک تایمز، اُمیکرون در چند هفته پس از آنکه شناسایی شد به دلیل جهش‌هایش به سویه غالب تبدیل شد. برخی از این جهش‌ها شرایطی ایجاد کردند تا ویروس با موفقیت بیشتری داخل سلول‌ها نفوذ پیدا کند. همچنین تعدادی از جهش‌ها باعث میشوند که ویروس بتواند ایمنی ایجاد شده بر اثر آنتی بادی‌های ناشی از واکسیناسیون یا عفونت‌های قبلی را دور بزند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر