بازدید 25415
بی توجهی خاندوزی به نامه‌های رئیس جمهور

از «خاندوزی» تا «خاندوزی»؛ دفاع تمام قد سخنگوی اقتصادی دولت از مدیرعاملی که توسط وزیر اقتصاد کنار گذاشته شد!

موافقت خاندوزی با تغییر مدیرعامل بانک مسکن؛ خبری که در آخرین روز تابستان، رسانه‌ای شد. اما این پافشاری وزیر اقتصاد در شرایطی بود که بررسی‌های تابناک نشان می‌دهد، رئیس جمهور طی چندین نامه، خواستار ادامه مدیرعاملی شایان در بانک مسکن در راستای اجرای نهضت ملی مسکن بوده است.
کد خبر: ۱۱۵۲۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹ 27 November 2022

شایان

به گزارش تابناک اقتصادی؛ محمود شایان مردادماه سال ۱۳۹۹ سه ماه پس از درگذشت «ابوالقاسم رحیمی انارکی» مدیرعامل وقت بانک مسکن به دلیل ابتلا به کرونا، به پیشنهاد هیأت مدیره بانک مسکن، طی حکمی از سوی دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، به سمت مدیر عامل جدید این بانک منصوب شده بود.

این تغییر و تحول در راس مدیریت بانک مسکن با برنامه‌های شایان برای حمایت از طرح‌های مسکن در دولت سیزدهم همراه شد، تا جایی که در نخستین سال آغاز به کار نهضت ملی مسکن (ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال) تنها بانکی که به تعهدات خود در قبال پرداخت تسهیلات مسکن عمل کرد، بانک مسکن بود. این در شرایطی بود که بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، شبکه بانکی موظف به پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای فاز اول نهضت ملی مسکن بود.

بیشتر بخوانید

به گفته نوروزی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: «طبق ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها موظف شدند تا ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن اختصاص بدهند. این قانون هم در قانون بودجه ۱۴۰۰ و هم در قانون جهش تولید مسکن تاکید شد.»

بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن بدهند، اما غیر از بانک مسکن، دیگر  بانک‌ها به ندرت ورود کرده‌اند



اما محمود شایان، مدیرعامل وقت بانک مسکن در گفت‌وگویی در این باره تاکید داشت: «در ارتباط با اینکه امروز ما یک الزام قانونی و یک الزام اجتماعی داریم، ناچاریم که قانون را اجرا کنیم. قانونگذار تاکید کرده است، ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی را به این بخش اختصاص دهد. البته نگفته که ۲۰ درصد منابع را باید حتما به این کار اختصاص بدهید، بلکه گفته آنچه تسهیلات پرداخت می‌شود و پرداخت می‌کنید، از این بخش ۲۰ درصد را جدا کنید و در بخش مسکن تزریق شود. بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها باید ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن بدهند، اما غیر از بانک مسکن سایر بانک‌ها به ندرت ورود کرده‌اند.»

در این شرایط که شایان مدیرعامل بانک مسکن، دغدغه‌ای جز تزریق تسهیلات و منابع بانکی به پروژه مهم نهضت ملی مسکن نداشت، شنیده‌ها حکایت از تلاش وزیر اقتصاد برای تغییر مدیرعامل این بانک داشت. این گمانه زنی‌ها در بدنه وزارت اقتصاد تا جایی ادامه داشت که رئیس جمهور نسبت به این مسائل واکنش نشان داد و خواستار تداوم مدیرعاملی شایان در بانک مسکن شد؛ درخواستی که بارها با نامه نگاری از سوی رئیس جمهور به وزیر اقتصاد همراه بود. اما بر خلاف این خواسته رئیس جمهور مبنی بر حمایت از ادامه فعالیت شایان در بانک مسکن، خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد، تصمیم بر تغییر مدیرعامل بانک مسکن گرفت و اعلام کرد با بازنشستگی شایان موافق است.  

شایان


امضای وزیر اقتصاد دولت سیزدهم و مصر بودن ایشان بر پایان فعالیت مدیرعامل بانک مسکن آن هم در شرایطی که روند پرداحت تسهیلات این بانک در قبال اجرای نهضت ملی مسکن در سطح قابل قبولی قرار داشت، جای تامل داشت!

 

سخنگوی اقتصادی دولت از مدیرعاملی که توسط وزیر اقتصاد کنار گذاشته شد، دفاع کرد؟!

اما این پایان کار نبود و هفته گذشته، خاندوزی این بار در مقام سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم بدون اشاره به نامه‌های رئیس جمهور مبنی بر تداوم مدیرعاملی شایان در بانک مسکن، از عملکرد این بانک در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن تمام قد دفاع کرد و با اشاره به اینکه بانک مسکن در شبکه بانکی، مهم‌ترین اهرم تامین مالی در پروژه مسکن است، اظهار داشت: در این میان، ۴۲۵ هزار واحد مسکن معرفی شده به بانک مسکن داشتیم که از این تعداد ۱۸۵ هزار واحد به مرحله عقد قرارداد رسیده و ۱۵ هزار واحد در شرف عقد قرارداد است؛ بنابراین، مجموعا حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکن به مرحله قرارداد در بانک مسکن رسیده است. این ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، حدود ۶۳ تا ۶۴ هزار میلیارد تومان قرارد‌هایی است که از سمت بانک مسکن منعقد شده است.

سخنگوی اقتصادی در ادامه افزود: تقریبا می‌توان گفت، ۱۰۰ تکلیف بانک مسکن در این زمینه انجام شده است و پرونده تسهیلات مسکنی را نداریم که مدارکش تکمیل و آورده متقاضی هم انجام شده باشد، اما بانک مسکن تامین مالی نکرده باشد. این در حالی است که در سایر بانک‌ها در این زمییه عقب افتادگی دارند. امیدواریم تا سایر بانک‌ها هم همچون بانک مسکن به تحقق صد درصدی تعهدات خود در زمینه مسکن برسند.

وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی؛ یک نفر در دو جایگاه؟

همان طور که بیان شد، خاندوزی پایان شهریور در مقام وزیر اقتصاد، موافق تغییر مدیرعامل بانک مسکن بود و در اول آذر، در مقام سخنگوی اقتصادی دولت از عملکرد بانک مسکن دفاع کرد؛ عملکردی که مشخصا دستاورد مدیرعاملی شایان در این بانک بوده است.

اما سوالی که به نظر می‌رسد پاسخ آن در دست وزیر اقتصاد دولت رئیسی است، چرایی رای به پایان کار شایان در بانک مسکن علی رغم درخواست رئیس جمهور از ایشان برای تداوم حضور شایان در این بانک است؟

به هر حال انتظار می‌رود وزیر اقتصاد به عملکرد ضعیف بانک‌ها در قبال نهضت ملی مسکن و عدم همراهی با برنامه مهم دولت ورود کند تا مشخص شود کدام مدیرعامل شایسته برکناری است. خواسته‌ای که امیدواریم سخنگوی اقتصادی در نشست هفتگی خود در روز‌های آتی به آن واکنش نشان دهد.


به هر حال تغییر مدیرعاملی که در اجرای مهم‌ترین وعده دولت سیزدهم یعنی ساخت چهار میلیون مسکن، عملکرد قابل قبولی داشت و به خوبی از نقاط قوت و ضعف نظام تسهیلات دهی در اجرای نهضت ملی مسکن اطلاع داشت، به نظر می‌رسد بر خلاف منافع ملی بوده و بهتر بود، وزیر اقتصاد به خواست رئیس جمهور مبنی بر تداوم حضور شایان در بانک مسکن عمل می‌کرد و در این شرایط به سراغ عملکرد بسیار ضعیت سایر بانک‌ها در عمل به وعده ساخت مسکن در دولت می‌رفت و از مدیران این بانک تسریع در پرداخت تسهیلات مسکن را مطالبه می‌کرد!

مسلما گره کوره ابهامات این اقدام عجیب به دست وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت باز می‌شود؛ دو مقام اقتصادی دولت که در واقعیت احسان خاندوزی است؛ شخصی که اصرار به برکناری و تغییر مدیرعامل بانک مسکن داشت و به عنوان سخنگوی اقتصادی به عملکرد ۱۰۰ درصدی و قابل قبول شایان در بانک مسکن اعتراف کرد!

به هر حال، انتظار می‌رود وزیر اقتصاد به عملکرد ضعیف بانک‌ها در قبال نهضت ملی مسکن و عدم همراهی با برنامه مهم دولت ورود کند تا مشخص شود، کدام مدیرعامل شایسته برکناری است؛ خواسته‌ای که امیدواریم سخنگوی اقتصادی در نشست هفتگی خود در روز‌های آتی به آن واکنش نشان دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۴۷
نه تنها این یک نفر، که آسمان را به ریسمان می دوزد، تمامی اعضای تیم اقتصادی دولت نوبرند. همه در خواب و خیال زندگی می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
بگید یامین پور مشکلات و حل کنه اگه بذر پاش و .... کمکش کنه دیگه مشکلی نمی‌مونه.برادر دنبال چی میکردی این دولت از حل مشکلات یک روستا هم برنمیاد
وزیر ضعیف یعنی همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
بله دقیقا
فقط وعده و حرف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
اگر ضعیف بود وزیر نمی شد . ایشان اصولا وزیر نیست.
خود گویی و خود خندی ، عجب مرد هنرمندی! آقای خاندوزی در دوست خودش میگه و خودش هم میدونه!!!
سال 2022 برای امریکا یک سال فراموش نشدنی خواهد بود. دو کشوری که می توانستند قدرت امریکا را به چالش بکشند با دست خودشان افول کردند. چهره ابرقدرتی روسیه با تصمیم اشتباه ناشی از غرور و تک روی پوتین در اکراین و خرسون برای همیشه دفن شد و در چین هم شی موفق شد که نظام چرخش قدرت هر ده سال را باز به عصر مائو و امپراطوران چین بر گرداند و برای همیشه رئیس باقی بماند. نتیجه این عدم خرد جمعی را دارید در فاجعه علمی و اقتصادی و زیستی مردم چین در کرونا می بینید. شی برای اینکه ثابت کند قوی است بر خلاف همه نظرات علمی اعلام کرد که چین اجازه بروز کرونا را نمی دهد. اما کرونا واکسن موثر ندارد. بهترین واکسن کرونا همان گرفتن طبیعی و عادت بدن به ان هست. نتیجه اینکه الان امریکا و اروپا و تقریبا دنیا از کرونا عبور کردند ولی تازه ملت چین بعد از این همه هزینه بسیار سنگین قرنطینه های قرون وسطی ایی و هزینه های انسانی و اقتصادی ان و با وجود چهار بار واکسن اجباری شدن در برابر کرونا تعداد مبتلایان هر روز دارد رکورد جدید می گذارد. کرونا و مدیریت ان در چین فقط نمونه مشت از خروار است. این بهایی است که مردم چین و روسیه برای عدم نظارت و کنترل قدرت دارند می پردازند و برای همیشه تبدیل به کشوری معمولی که هرگز قدرت به چالش کشیدن تمدن غرب را ندارد تبدیل می شوند. البته و قطعا نظام سیاسی و حکمرانی و فرهنگی و ... غرب هم نقصان دارد. نظام بدون نقص فقط در بهشت وعده داده شده پروردگار است. اما در روی دنیای خاکی فقط نسبت هاست که موفقیت را می سنجد. وقتی همه راهها به یک نفر و نوع نگاه و بینش او ختم شود و همه باید ان را تایید کنند هیچ بهبود و حرکتی رو به جلو متصور نخواهد بود. نمونه چین و روسیه بهترین مثال هست. ووو...
همين كارها را كرد كه وضع اقتصاد اينجوري شد .
این وزیر باید برکنار بشه.
بی توجهی به نامه رئیس جمهور واقعا دیگه نوبره
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
کل دولت و مجلس باید بر کنار بشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
اخ اخ نه اینکه دار و دسته شما طرف دار رئیس جمهوره
با سلام از متن حودتان اینجوری استنباط می شه که طرف داره بازنشسته می شه نگهش داره !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
وقتی درست داره کار میکنه بهتره که بمونه و به مردم خدمت کنه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
یه قران بده آش در همین خیال باش.
این همه مدیر بازنشته داریم بعد دقیقا همونی که داره توی پروژه مهمی مثل مسکن که برای دولت اولویته، برکنار میشه.
واقعا وزیر اقتصاد چیکار میکنه؟
آدمی که از زیروبم تسهیلات مسکن خبر داره را که نباید توی این شرایط تغییر داد.
اینکه بانک مسکن به تعهد خود عمل کرده اظهرمن الشمس است. چون این بانک به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و همچنان که از نامش پیداست ، دارایی های خود را غیر از این زمینه نمی تواند بکار گیرد. این ربطی به مدیریت بانک و توانایی او ندارد. دخالت رییس جمهور نیز منطقی به نظر نمی رسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
پیشنهاد میکنم به فساد های گذشته در این بانک یه نگاهی کنید. مدیریت مهمه
جوک سال بود
بنظروم به عنوان یک اصل مدیریتی، هر مدیری (مثلاً وزیر) باید قدرت عزل و نصب زیرمجموعه را داشته باشه و نباید با تحکم از طرف بالادست مجبور به نگهداشتن یا عزل کسی باشه. در اینصورت نمیشه ازش انتظار عملکرد مثبت داشت. فی الواقع مسئولیت و پاسخگویی توآمان
ماشالله به مقامات با لیاقت و با کفایت بسیار موفق !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تا ساختار و قوانين بانك ها از بيخ و بن درست نشه جايگزيني مديريت ها زياد توفيري نخواهد كرد پس زياد حرص نخوريد
از کی تا حالا رییسی و دستورش برای شما مهم شده !!!!!
این برو اون بیاد وقتی برنامه ندارید رفت و امد ها سرکاری بیش نیست کلاه کلاه فایده نداره
این اقا کجا واقتصاد کجا مگه چیزی از دنیای علم اقتصاد دارد
خداوکیلی هیچ مسئولی باحال تر از ابوحمزه معاون وزیر قبلی کار،تعاون و رفاه اجتماعی نبود.
می گفت: خط فقر حدود 4 تا 4.5 میلیونه !!!!!
اندر حكايت مسئولي تا مسئول ديگر
--------
وقتي سه يا چهار سال پيش در ختم مرحوم حاج عبد الحسين شركت كردم ، شنيدم كه واعظ روي منبر حديثي مي گفت از پيامبر اكرم كه مضمون آن اين بود كه اگر كسي عهده دار مسئوليتي گرددو بداند كه شخصي ديگر بهتر از او مي تواند اين كار و مسئوليت را انجام دهد و او اين كار را به آن ديگري واگذار نكند ، آن شخص خيانت كار است و رحمت خدا بر او مباد !! ... العهدة علي الراوي !! ... خب اين هم خاطره اي كه از مجلس ختم مرحوم حاج عبد الحسين مرحوم !
به این مردم باید اینطوری خدمت کرد این هم زیاد است
خاندوزی به عنوان سخنگو از انجام تعهدات بانک مسکن در قبال پرداخت تسهیلات حمایت کرده . اما احتمالا پافشاری بر برکناری در ان زمان دلیل دیگه ای داشته .

مسئله به همین سادگیه . عملکرد بانک که فقط ارائه تسهیلات به اقدام ملی مسکن نیست .
فکر نمیکنم دولتی تو دنیا، تو تاریخ وزیری بدتر از خاندوزی داشته باشه از لحاظ ناکارآمدی و حرفای پوچ زدن
یا وزرای انتصابی رئیسی انتخواب وی هستند یا نیستند اگر هستند بایستی به انتخواب خود اطمینان داشته باشد و در کار ایشان دخالت نکند و اگر انتخواب وی نیستند وای به حال این کشور ....
در این جور مواقع این جمله کاملا صدق میکنه که خاندوزی با خودش چند چنده؟؟
بنظرم اگر دولت و مجلس را منحل کنند ومملکت را به حال خود رها کنند و اینهمه هزینه برای اداره دولت نشود علاوه از صرفه جویی در هزینه، مملکت بهتر اداره می شود
اینکه مجموعه بانک مسکن در پرداخت تسهیلات مسکن ملی موفق عمل کرده شکی نیست، دقت کنید؛ « مجموعه بانک مسکن» اما مدیر عامل آن چند درصد در این ایفای تعهد نقش داشته موضوع دیگری است و اینکه به بیان دیگر علی رغم تلاش کارکنان این بانک چقدر مانع اجرای این طرح شده دو روی سکه است که شاید وزیر محترم به دلایلی قصد ورود به این موضوع رو بخاطر شأن دولت نداشته باشه و این عدم ورود به معنی نداشتن دلایل کافی جهت عزل مدیرعامل نمی باشد. لطفاً اگر اطلاع رسانی مدنظر است کامل انجام شود که ابهام و شائبه عزل مدیر با کفایت ! برای خواننده متصور نشود.
ازپرسنل بانک مسکن سوال کنید که اقا چه کرد با بانک !!!!!!!!!!!!
روز معارفه وزرا هم آقای رستم قاسمی هم فکر میکرد وزیر نفته/ این دولت همشون گیج میزنند.
بانگ مسکن پول بلوکه شده وام مارا آزاد نمیکند.
دیوان عدالت اداری دستور آزادی داده بود.
این دولت رئیسش اقای رئیسی است ولی کابینه از احمدی نژاد تا وقتی اینجوری باشد این مملکت درست نمیشه چون رئیس جمهور هیچ وزیری از خورش ندارد
توجه رئیسی را به یکی از آخرین نشست‌های خبری احمدی نژاد جلب می‌کنم. او که خود تحریم‌ها را بی‌اثر می‌دانست، در سال‌های پایانی دولتش فهمید، اقتصاد کشور با تحریم، راه به جایی نخواهد برد. به خاطر همین در پاسخ به خبرنگاری که از او در مورد اظهارات علی لاریجانی که آن زمان رییس مجلس بود و گفته بود:«تحریم ها تاثیری در وضعیت اقتصادی کشور ندارد» گفت: «پس حتما تصمیمات ایشان تاثیر دارد». آنکه از شما بهتر شعار می‌داد، در روزهایی که دیگر فایده نداشت، شرایط کشور را درک کرد. او فهمید که نمی‌شود بیش از این با شعار و حرف، کشور را اداره کرد.
تاریخ برای خاک خوردن در قفسه‌های کتابخانه‌ها نیست. باید آنرا ورق زد و اشتباهات گذشته را تکرار نکرد. "گذشته چراغ راه آینده است". قدم زدن در جاده شعار یعنی نرسیدن به مقصد و این به هدف نرسیدن را در سال‌های از کف رفته به خوبی درک کرده‌ایم. از پیشرفت‌های کشور و حال خوب اقتصاد، مردم باید انگشت به دهان بمانند نه روسای دولت‌هایی که ما هیچوقت نفهمیدیم که هستند و متعلق به کدام کشور!
خاندوزی کمر اقتصاد کشور را شکسته ، بخشی مهمی از اعتراضات مردم در کف خیابان محصول بی عملی و عدم شناخت این آدم از جایگاهی ست که در آن قرار داره ... برای رئیس جمهوری و مجلسی که این آدم وزیرش باشه متاسفم
اگه عملکرد آقای خاندوزی رامی خواهید بسنجید، وضعیت تورم جامعه ووضعیت مردم گویای همه چیزاست.تخم مرغ بالای ۱۰۰هزارتومان،یک حلب روغن۹۰هزارتومانی شده۴۰۶ هزارتومان ودبه ماست۲۱هزارتومانی شده۶۰هزارتومان و...
وزیر بیسواد و پرمدعا، قیمت مسکن به متوسط ۴۵ میلیون رسیده و وزارت اقتصاد هم بدون هیچ برنامه مشخصی .... سکه هم در آستانه ۲۰ میلیون شدن و دولت هم در حال خودزنی و بی عملی
بزرگترین مانع ساخت مسکن ، تامین منابع است ، وزیر جوان بگوید شبکه بانکی چه برنامه ای ارائه کرده است و کجای دنیا باید تمام دستمزد خودت و ثروت بین نسلی ات را باید بپردازی تا خانه دار شوی.... تعارفی نداریم با این وزیر ضعیف و نافرمانی شبکه بانکی باید شاهد رسوایی بزرگ دولت در تبلیغات ساخت ۴ میلیون مسکن باشیم
چون شایان سالم کار میکرد، نمی خواست بمونه
صرف نظر از نحوه عملکرد در نهضت ملی که اصلا هم درخور توجه نبوده ایشان مشکلات عدیده ای در بانک ایجاد نموده اندکه بشدت بانک را در معرض سرنگونی قرارداده اند انتصاب ادمهای ... به مناصب ورفیق بازی حداقل زیان ایشان است به نظرم تصمیم وزیر صحیح ومناسب می باشد ایشان شایان را بهتر از هرکسی می شناسد
انتصابات و عزل ها و تصمیمات و سیاست گذاری ها عمدتاً فردی است
متاسفانه ابن سایت از انتشار کامنت‌های شفاف سازی خودداری میکند
لطفا منصفانه قلم بزن
بانک رو به نابودی کشاند و رفت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل