بازدید 317591

چگونه شبکه فراتر را روی تلویزیون فعال کنیم؟

مدتی است که صدا و سیما شبکه‌ فراتر را روی آنتن آورده که همه‌ برنامه‌های آن با کیفیت 4K نمایش داده می‌شود. اگر شما تلویزیون هوشمند و 4K دارید و علاقمندید برنامه‌های این شبکه را مشاهده کنید، با ما همراه باشید تا با نحوه دریافت شبکه فراتر روی تلویزیون خود آشنا شوید.
کد خبر: ۱۱۵۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱ 24 November 2022

چگونه شبکه فراتر را روی تلویزیون فعال کنیم؟

به گزارش «تابناک»، شبکه فراتر به عنوان اولین شبکه ایرانی با فناوری 4K HDR از تاریخ 1399/9/9 به صورت آزمایشی آغاز به کار کرده و اخیرا برنامه‌های متنوع‌تری به کنداکتور آن اضافه شده است. پخش آزمایشی این شبکه از طریق ماهواره بدر 5 آغاز شد و همچنین به صورت زمینی در تمامی 31 مرکز استان با تلویزیون یا گیرنده‌های 4K قابل دریافت است.

شبکه IRIB UHD اولین شبکه فارسی زبان جهان با کیفیت 4K و فناوری رنگی HDR است، این مجموعه توسط کارشناسان فنی رسانه‌ ملی با حفظ کیفیت از SDR به HDR تبدیل شد. همچنین این شبکه قابلیت پخش صدای دالبی را هم داراست که انتظار می‌رود تولیدات داخل کشور به این سطح از فناوری صداگذاری نیز ارتقا یابند.

اما این شبکه را چگونه می‌توان دریافت کرد؟ همان طور که پیش از این اعلام کردیم، شبکه فراتر بر روی تمامی تلویزیون‌ها قابل پخش نیست و دسترسی به این شبکه نیاز به آن دارد که تلویزیون شما از قابلیت‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز برای دریافت شبکه 4K پشتیبانی کند.

برای دریافت این شبکه، گیرنده تلویزیونی شما باید 4K باشد و امکان دریافت DVB-T2 و کدک HEVC 10bit را داشته باشد. همچنین این شبکه از فناوری HDR HLG بهره می‌برد که گیرنده می‌بایست این امکان را نیز باید پشتیبانی کند. دیگر قابلیت این شبکه، سرویس HbbTV است که در صورت پشتیبانی گیرنده، می‌توانید از امکانات این سرویس استفاده کنید.

این شبکه 4K هم از طریق ماهواره بدر 5 با موقعیت 26 درجه شرقی و فرکانس 12322 عمودی و هم در کانال‌یابی در شهرهای مختلف طبق جدول زیر در کانال‌ UHF دریافت می‌شود.

چگونه شبکه فراتر را روی تلویزیون فعال کنیم؟

شبکه فراتر فعلا در مراکز استان‌ها و چند شهر دیگر دریافت می‌شود اما به زودی شهرهای دیگر نیز امکان دریافت شبکه فراتر را خواهند داشت. توجه داشته باشید که به دلیل پهنای باند موردنیاز شبکه 4K باید از آنتن مرغوب استفاده کنید؛ آنتن‌هایی که اکتیو هستند، توانایی بیشتری برای دریافت این شبکه دارند.

مشخصات شبکه تلویزیونی فراتر

این شبکه تلویزیونی پس از مطالعات فراوان متخصصین رسانه ملی، با کیفیت UHD (2160P) یا به اصطلاح 4K با فناوری رنگیWCG و HDR-HLG ، با فناوری صدای محیطی چند کاناله و فناوری فشرده‌سازی HEVC Main 10 (10 بیتی) و نرخ فریم 50 در ثانیه راه‌اندازی شده که بالاترین سطح استانداردهای حال حاضر پخش برودکست را در جهان داراست.

چگونه شبکه فراتر را روی تلویزیون فعال کنیم؟

همچنین شبکه فراتر مجهز به فناوری بومی تلویزیون ترکیبی یا HBBTV نیز است که ضمن ایجاد بسترهای تعامل با مخاطبین، جذابیت‌های آن را دوچندان می‌کند.

از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی شبکه فراتر، تضمین آتیه رسانه ملی با ایجاد انگیزه برای شتاب در افزایش کیفیت فنی دارایی‌های محتوایی رسانه ملی، همچنین ارتقای سطح فناوری در صنعت تولید گیرنده‌های تلویزیون در داخل کشور و نیز ایجاد بستری چابک و مدرن برای بکارگیری آخرین دستاوردهای صنعت صداوتصویر درجهان مانند صدای نسل آینده (NGA) و فناوری‌های نوین تولید محتوی مانند واقعیت ترکیبی (MR,XR) را می‌توان برشمرد.

گفتنی است محتوای شبکه IRIB UHD ترکیبی از بهترین‌های مستند، پویانمایی و کلیپ‌های جذاب از طبیعت باکیفیت 4K است و مسابقات زنده ورزشی و فیلم‌های سینمایی را هم شامل می‌شود.

منبع: دیجیاتو

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۰
عالی
اخه کی دیگه تلویزیون نگاه میکنه همش دروغ همش ایران عالی دنیا داره نابود میشه
خیلیییی خوبین مرسیییی
تلویزیون ال سدی تلوزیون سامسونگ چطوری باید دریافت کرد امیرحسین ۲۰سالمه از مشهد متولد ۱۳۷۹هستم. در خراسان رضوی
روشنایی شبکه 4k نسبت به شبکه های دیگر خیلی کم است.
بابا خیلی زود شروع نکردین .... تازه شهرستان هم نمی گیره اونم یه شبکه بقیه شبکه ها چی خدایی خیلی دیر شده
این که فقط توضیح بود و نه نحوه راه اندازی
نظر خواصی ندارم
هنوزندیدهام
سلام. بر روی تلویزیون های star x قابل دریافت هست؟
عالی
سلام. تلویزیون ما سونی 4k هست ولی شبکه فراتر نشون نمیده.. با گیرنده دیجیتال خود تلویزیون شبکه فراتر پیدا شده ولی قطع ووصل میشه.. سیگنال ضعیف مینویسه.. آنتن بیرون هم معمولیه.. دلیلشو کسی میدونه ممنون میشم کمک کنه
باید ببینم که نظر بدم
یعنی واقعاتو استان اصفهان شبکه 4kراه اندازی نشده؟
علاوه بر ارومیه، شهر مهاباد هم در استان آذربایجان غربی قابلیت دریافت شبکه فراتر را دارد. در حالیکه شهر خوی، بعنوان دومین شهر بزرگ استان به لحاظ وسعت و جمعیت پس از ارومیه، هنوز فاقد فرستنده سوم است. چرا؟
اصلاً کیفیت مناسبی ندارد، مشکل رنگ دارد و فقط اسم فورکِی را بدک میکشد
مایل یه استفادهه سیستم فراتر در موبایل
خوب
از طریق شبکه های سیما اطلاع رسانی شده ولی خیلی ها نمی توانند استفاد کنند راه استفاده بایستی تلوزیون را کانال یابی کنم که بتوانیم این شبکه دریافت کنم نمی دانیم چگونه استفا ده کنم
سلام.تلویزیون ما فورکی سال۲۰۱۹ هست ولی هرکاری کردیم نمیاد شبکه جدید.سامسونگ ۷۳۰۰ مدلش
الكی تبلیغش نكن روی تلوزیون LG و sony نسخه آخر اندروید و 4K
میزنم تصویر بعد دو ثانیه سیاه میشه و فقط صدا میاد ...

وقتی شركت های چینی آشغال برای اینا فناوری بیارن از این بهتر نمیشه ..

همین شبكه های 4K رو ماهواره چندتاش داریم عالی هستن .
ماال جی 4kداریم فقط صداداریم علتش چیه
سلام تاویزیونم ۴kاما هرچی سرچ میکنم نمیاره قبل بازیای جام جهانی میگرفت الان نمیگیره
تلویزیون من فول اچ دی هست اما این شبکه را دریافت کرده صدا داره اما تصویر نداره می نویسه پشتیبانی نمیشود
فقط عجیبه که باوجود اینکه فول اچ دی هست اما این شبکه را داره
ماهواره مگه قدغن نیست؟
چرته و قیمت تراشیه
چراهرچه سرچ مکنیم شبکه فراتر راسرچ نمکند درتلوزیون سامسونگ 4k
آیا رو گوشی هم نصب میشه
با سلام ، ببخشید من چندین بار کانال یابی خودکار رو زدم ولی متاسفانه این شبکه روی تی وی ما نیومد ، میشه بنده رو راهنمایی کنید با تشکر
مدل تی وی هم سونی ۲۰۲۱ هست از 4k هم پشتیبانی میکنه
پس چرا اصل مطلب رو ننوشتی؟؟
سلام رو دستگاه دیجیتال هم شبکه فراتر میگیره
علت عدم نمایش این شبکه در تلویزیون ۶۵ 4kدوو
شبکه فراتر را گرفته ام ولی کیفیت سیاه است علت چیست و آیا درست میشود
سایر شهرستانها کی ،قادر به دریافت فراتر هستند؟
شبکه ای که فقط تعدادی میتونن دریافت کنن و با تلویزیون خاص بیشتر شبیه خنده هست چون کاربرد عموم را ندارد و پول بیت المال برای تعدای خاص !
درود بر شما من مستند ساز اهل مازندران هستم برای تصاویر 4K از باریکه خزر شرق تا غرب مازندران میتونم تصاویر هوایی برای شبکه شما ضبط کنم
سلام لطفا شبکه های استانی وشبکه های آی فیلم 2 وآی فیلم انگلیسی و شبکه جام جم 123 را به گیرندها ی دیجیتال اضافه کنید به خدا خسته شدم از شبکه های تکرای .شبکه فورکی تصویر ندارد اما صدا دارد لطفا شبکه تون را به صورت فول اچ دی پخش کنید تا کسی که پول ندارند به تواند این شبکه را تماشا کنند ممنون
سلام علیکم این شبکه (فراتر)روی تلویزیون سونی x8000h میاد یا نه اگه هم میاد چرا برای من نمیاد

دریافت این شبکه (فراتر) به نوع انتن هم ممکنه بستگی داشته باشه؟یعنی از UHD پشتیبانی کنه؟؟
ممنون میشم پاسخ بدهید
چند ماهی هسن که صدای شبکه Fk قطع شده دلیلش چیه؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی