بازدید 61208
با دویست و هفتاد و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین

تصویب قطعنامه ناتو علیه روسیه/ پیش بینی دبیر کل ناتو از پایان جنگ اوکراین / پاسخ سازمان ملل به درخواست هسته‌ای روسیه

دویست و هفتاد و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۵۱۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲ 22 November 2022

تصویب قطعنامه ناتو علیه روسیه/ پیش بینی دبیر کل ناتو از پایان جنگ اوکراین/ پاسخ سازمان ملل به درخواست هسته ای روسیه

بین الملل تابناک: دویست و هفتاد و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

وعده وزیر خزانه‌داری آمریکا برای کمک مالی به اوکراین
۱۴۰۱/۰۹/۰۱ - ۲۱:۵۱

وزیر خزانه داری آمریکا طی بیانیه‌ای از آغاز کمک‌های مالی به اوکراین در هفته‌های آینده خبر داد.

به گزارش رویترز، جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا روز سه شنبه گفت پرداخت ۴.۵ میلیارد دلار کمک اقتصادی به اوکراین از چند هفته آینده آغاز خواهد شد.

یلن در بیانیه‌ای گفت این مبلغ در ماه سپتامبر به عنوان بخشی از لایحه بودجه دولتی تصویب شده بود که با هدف ثبات اقتصادی و حمایت از دولت اوکراین پرداخت خواهد شد.

وی از کشورهای دیگر نیز خواست کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند و در پرداخت آن به کی‌یف عجله کنند و این درحالی است که اوکراین هنوز در مقابل اوکراین ایستادگی می‌کند.



شولتز: باید برای تشدید جنگ اوکراین آماده باشیم
۱۴۰۱/۰۹/۰۱ - ۱۹:۰۹

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در کنفرانسی در برلین در اشاره به درگیری‌های اوکراین و روسیه گفت آلمان باید برای تشدید اوضاع در اوکراین آماده باشد.

او گفت که صندوق دفاعی ۱۰۰ میلیارد یورویی (۱۰۲.۷۶ میلیارد دلاری) که در پی تهاجم روسیه اعلام شد، نتیجه درسی بوده که برای ایجاد ذخایر دفاعی ارتش آلمان آموخته شد.

پیش‌تر، «اوا هوگل» کمیسر کمیته نیروهای مسلح در پارلمان آلمان (بوندستاگ) هشدار داد ارتش این کشور با کمبود شدید مهمات مواجه است. او همچنین نبود برخی تجهیزات شخصی اولیه مورد نیاز ارتش را مورد تاکید قرار داد.

این نماینده آلمانی در مصاحبه یکشنبه با روزنامه بیلد فاش کرد که پر کردن ذخایر مهمات ارتش آلمان ۲۰ میلیارد یورو هزینه خواهد داشت. وی خواستار تکمیل انبارهای مهمات ارتش شد و گفت که دولت سال‌ها در این خصوص تعلل کرده است. وی گفت: بدون مهمات، همه چیز، هیچ است.

در تاریخ هشتم اکتبر هم بخش آلمانی وبسایت «بیزنس اینسایدر» به نقل از منابع پارلمانی و صنایع دفاعی گزارش داد ارتش آلمان (بوندس‌وهر) مهمات کافی برای تنها یک یا دو روز جنگ در اختیار دارد.

طبق این گزارش، برلین به طور قابل توجهی از الزامات ناتو در حفظ ذخایر برای حداقل ۳۰ روز جنگ عقب است. گفته شده که این مشکل سال‌هاست شناسایی شده زیرا مانورهای نظامی دچار کمبود ذخایر بوده‌اند.

به نوشته بیزنس اینسایدر، این کمبود از زمان آغاز ارسال سلاح از سوی آلمان به همراه بسیاری دیگر از کشورهای غربی به اوکراین تشدید شده است.

این در حالی است که برلین ماه گذشته اولین واحد از سامانه پدافندی پیشرفته IRIS-T خود را به کی‌یف عرضه کرد و انتظار می‌رود سه واحد دیگر مشتکل از خودروی فرماندهی، خودرو با فناوری رادار و پرتابگر با حامل کامیون در سال ۲۰۲۳ وارد اوکراین شود. در حالی که خود ارتش آلمان هنوز سامانه IRIS-T را دریافت نکرده که باعث شده برخی سیاستمداران این نگرانی را مطرح کنند که آلمان به قیمت توان دفاعی خود، مشغول تسلیح اوکراین است.

هشدار کرملین نسبت به وقوع حادثه هسته‌ای
۱۴۰۱/۰۹/۰۱ - ۱۷:۲۸

کرملین روز سه شنبه بار دیگر اوکراین را به گلوله باران نیروگاه هسته ای زاپوریژیا و خطر وقوع حادثه هسته ای متهم و اعلام کرد که هیچ پیشرفتی اساسی در جهت ایجاد یک منطقه امنیتی در اطراف این نیروگاه به دست نیامده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: در مورد منطقه امنیتی صحبت می شود، فقط باید در مورد کسانی سخن گفت که این نیروگاه را گلوله باران می کنند.

وی با اشاره به اینکه روسیه به گفت و گو با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهد، افزود: چه کسی تهدید است؟ تهدید کسانی هستند که این مکان را بمباران می کنند.

نیروگاه هسته ای زاپوریژیا که در کنترل روسیه است، بار دیگر هدف گلوله باران قرار گرفت.

این مساله باعث شد درخواست ها از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ایجاد یک منطقه محافظت شده در اطراف این نیروگاه برای جلوگیری از وقوع فاجعه هسته ای بالا گیرد.

این نیروگاه تقریبا یک پنجم برق اوکراین را تا قبل از حمله روسیه تامین می کرد و در چند مرحله از ژنراتورهای پشتیبان برای ادامه فعالیت آن استفاده شده است.

گلوله باران های مکرر این نیروگاه، نگرانی هایی در مورد احتمال حادثه ای بزرگ در ۵۰۰ کیلومتری مکانی را که بزرگترین فاجعه هسته ای جهان (چرنوبیل) در آن رخ داد، افزایش داده است.

زاپوریژیا بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا است و کارکنان اوکراینی به فعالیت خود در این نیروگاه ادامه می دهند. نیروگاه زاپوروژیا در استانی با همین نام در شهر "انرهودار" در جنوب شرق اوکراین واقع شده است که در اوایل ماه مارس (اوایل اسفند) بلافاصله پس از حمله به اوکراین توسط نیروهای روسیه به تصرف درآمد.

در همین حال، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز یکشنبه هشدار داد گلوله باران نیروگاه هسته ای زاپوریژیا در اوکراین خطر وقوع یک فاجعه بزرگ هسته ای را به همراه دارد.

تیم آژانس که در منطقه مستقر هستند، از خسارت به بخشی از ساختمان ها، سیستم ها و تجهیزات این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپاست، خبر دادند.

کی یف و مسکو هر دو یکدیگر را به حملاتی به این نیروگاه و خطر یک حادثه هسته ای متهم کرده اند.

آمریکا به اوکراین موشک هدایت لیزری داد
۱۴۰۱/۰۹/۰۱ - ۱۴:۵۶

تلگراف گزارش داد، انگلیس موشک "بریم‌استون ۲" با هدایت لیزری را به اوکراین داده است.

 روزنامه تلگراف همچنین گزارش داد، این موشک‌ها می‌تواند دو برابر برد مدل‌های قبلی پرواز کنند.

انگلیس نخستین موشک‌های بریم‌استون را حدود شش ماه قبل به اوکراین داد. نیروهای اوکراینی کامیون‌هایی را باری جابجایی این موشک‌ها تغییر کاربری دادند.

نخستین نسخه این موشک‌ها در سال ۲۰۰۵ وارد نیروی هوایی سلطنتی انگلیس شد. در سال ۲۰۰۸، این موشک‌ها را با هدایت لیزری ارتقا دادند. مدل بعدی "بریم‌استون ۲" در سال ۲۰۱۶ وارد نیروی هوایی سلطنتی انگلیس شد.

وزارت دفاع انگلیس اخیرا اعلام کرده بود که این کشور حدود ۱۰۰۰ موشک دیگر سطح به هوا را به اوکراین می‌دهد.

تصویب قطعنامه ناتو علیه روسیه
۱۴۰۱/۰۹/۰۱ - ۱۴:۵۴

مجمع پارلمانی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با صدور قطعنامه‌ای طرح دولت اوکراین برای تروریستی خواندن روسیه را تصویب کرد.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، مجمع پارلمانی ناتو روز گذشته ضمن ادعای اینکه روسیه یک تهدید مستقیم برای امنیت منطقه یوروآتلانتیک است، از کشورهای عضو خواست روسیه را یک "دولت تروریستی" بداند.

در نشست روز گذشته ناتو، این سازمان خواستار حمایت بیشتر از کی‌یف و پایان دادن به محدودیت‌های استقرار رو به جلو نیروهای ناتو شد.

مجمع پارلمانی ناتو با تصویب این قطعنامه غیرالزام آور هشدار داد که منطقه یورو آتلانتیک دیگر در صلح نیست و اینکه محیط امنیتی جهان در میانه تداوم جنگ در شرق اروپا به سرعت بدتر می‌شود.

این قطعنامه با طرح درخواست‌هایی از اعضای ناتو خواست تا به روشنی دولت روسیه تحت رژیم فعلی را تروریست اعلام کنند و علاوه بر تسریع در صدور سلاح به اوکراین از این کشور حمایت نظامی، اطلاعاتی، مالی، آموزشی و بشردوستانه نمایند.

"روب پاور" رئیس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز اعلام کرد که به علت کمبود زیرساخت در جبهه شرقی و برخی از کشورهای آن منطقه، این سازمان در صدد اعزام نیرو به مرز لیتوانی و لهستان است.

کوبا تحریم‌های غرب علیه روسیه را محکوم کرد
۱۴۰۱/۰۹/۰۱ - ۱۴:۵۳

«میگل دیاز کانل» رئیس جمهوری کوبا امروز با اعلام اینکه کشورش تحریم های غرب علیه روسیه را محکوم می‌کند، گفت که علل درگیری اوکراین را باید در سیاست های آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جستجو کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، رئیس‌جمهوری کوبا افزود: کوبا تحریم های اعمال شده غرب علیه فدراسیون روسیه را به شدت محکوم می کند.

وی همچنین ادامه داد: دلایل درگیری های اخیر در این منطقه باید در سیاست تهاجمی آمریکا و گسترش ناتو تا مرزهای روسیه جستجو شود.

دیاز کانل تاکید کرد که هاوانا در ضمن محکومیت مکرر تحریم ها علیه روسیه، طرفدار دستیابی به راه حلی از طریق مذاکره برای درگیری در اوکراین است.

پیش بینی دبیر کل ناتو از پایان جنگ اوکراین

دبیرکل ناتو اظهار کرد، درگیری بین اوکراین و روسیه احتمالا از طریق مذاکره به پایان خواهد رسید؛ اما تا پیش از آغاز مذاکرات صلح، کی‌یف به تسلیحات بیشتری نیاز دارد.

به گزارش راشا تودی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در شصت و هشتمین نشست سالانه پارلمانی ناتو در مادرید گفت: «ما همگی خواستار پایان این جنگ هستیم و باید درک کنیم که این جنگ به احتمال زیاد پای میز مذاکره به پایان خواهد رسید. اما باید بدانیم که کلا نتیجه این مذاکرات به قدرت در میدان جنگ بستگی دارد.»

بیشتر بخوانید

وی علاوه‌ بر اینکه از قانونگذاران هر کشور عضو ناتو خواست تا به کی‌یف کمک کنند، افزود: اگر ما خواستار نتیجه‌ای قابل قبول برای اوکراین هستیم... بهترین کار این است که کمک‌های نظامی به این کشور ارسال کنیم. اعضای این ائتلاف نظامی باید آماده باشند تا در دراز مدت از اوکراین حمایت کنند.

استولتنبرگ همچنین اذعان داشت که این کمک‌ها برای اعضای ناتو هزینه‌هایی دارد و در ادامه تاکید کرد: در کشورهای ما، بسیاری با بحران افزایش هزینه‌های زندگی مواجه هستند. هزینه‌های غذا و انرژی در حال افزایش بوده و برای بسیاری از افراد دوران سختی است.

با این حال، دبیرکل ناتو استدلال کرد: «کشورهای غربی باید بهای سنگین‌تری بپردازند، زیرا اگر روسیه پیروز شود، به سایر رژیم‌های خودکامه این پیغام فرستاده خواهد شد که با زور می‌توانند به اهدافشان برسند و این موضوع برای جهان بسیار خطرناک است. البته دست‌کم گرفتن روسیه، اشتباه بزرگی است، زیرا این کشور توانایی‌های نظامی چشمگیر و تعداد بسیار زیادی نیرو و سرباز دارد.»

این در حالی است که مقامات روسیه بارها آمادگی خود را برای مذاکرات با اوکراین ابراز و کی‌یف را به "بی‌تمایلی" برای مذاکرات متهم کرده‌اند.

ینس استولتنبرگ همچنین هشدار داد، هم‌زمان با اینکه کشورهای غربی وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش می‌دهند، باید مراقب باشند تا گرفتار وابستگی‌های جدید به چین نشوند، چون ما شاهد تلاش‌های فزاینده چین جهت کنترل زیرساخت‌های حیاتی، زنجیره‌های تامین و بخش‌های صنعتی کلیدی هستیم. مواد معدنی نایاب چینی همه جاست؛ از جمله در گوشی‌های ما، ماشین‌ها و تجهیزات نظامی ما. ما به هیچ رژیم خودکامه‌ای نمی‌توانیم این شانس را بدهیم تا ما را تضعیف کنند.»

دبیرکل ناتو در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: متحدان این ائتلاف نظامی شاید در نشست بعدی خود در ویلنیوس در ژوئیه ۲۰۲۳ تصمیم بگیرند که هزینه بیشتری برای بودجه دفاعی صرف کنند.

استولتنبرگ تصریح کرد: «بودجه کنونی ۲ درصد تولید ملی است. شاید در نشست بعدی تصمیم بگیریم که این بودجه را افزایش دهیم، شاید هم همین مقدار بماند. مذاکرات در این خصوص ادامه خواهد داشت و کاملا مطمئنم که شوق و انگیزه در این باره افزایش خواهد یافت، زیرا اکنون همه اعضا نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر را حس می‌کنند.»

پاسخ سازمان ملل به درخواست هسته ای روسیه

سازمان ملل به درخواست هسته‌ای روسیه پاسخ داد. مسکو از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته بود تا وظایف خود را انجام دهد و مشخص کند چه کسانی به نیروگاه زاپوریژیا حمله کردند.

به گزارش آرتی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که سازمان ملل توانایی شناسایی کسانی که پشت حملات به نیروگاه اتمی زاپوریژیا هستند، را ندارد.

روسیه از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته است تا وظایف خود را به درستی انجام دهد و اذعان کند که گلوله باران از سوی اوکراین انجام شده است. به گفته وزارت دفاع روسیه، حدود سی پرتابه به نیروگاه برخورد کرده است.

شرکت انرژی هسته‌ای روس اتم گفت که خسارت وارده به ذخیره‌سازی سوخت مصرف‌شده تاسیسات، نزدیک به فاجعه است. مسکو گفت واضح است که حمله از شهر مارگانتس که در کنترل اوکراین است رخ داده، اما آژانس از ذکر هر نامی خودداری کرده است.

فرهان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، به خبرنگاران گفت: ما هیچ راهی برای تعیین اینکه چه کسی این حملات را انجام داده، نداریم. حق با اشاره به اینکه دبیرخانه با رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «نگرانی‌های مشترک» دارد و «از همه طرف‌ها برای توقف آتش‌بس» در اطراف زاپوریژیا درخواست کرده، افزود: ما می‌خواهیم این حملات متوقف شود.

روس اتم هشدار داده است که آسیب به ظروف سوخت مصرف شده باعث انتشار مواد رادیواکتیو در جو می شود که پیامدهای غیرقابل پیش بینی را به همراه خواهد داشت. هم دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین و هم ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه گفتند که آژانس باید کامل به وظایف خود عمل کند.

زاخارووا گفت: «به عنوان یک نهاد بین‌المللی معتبر و مستقل، [آژانس انرژی اتمی] باید در نهایت از محکومیت‌ها و درخواست‌های انتزاعی برای توقف گلوله باران زاپوریژیا بدون مشخص کردن مقصر دور شود و واضح و بدون ابهام به کسانی که این حملات را انجام می‌دهند اشاره کند». این نیاز به عزم و مسئولیت دارد. ما واقعا امیدواریم که آنها نام برده شوند.

زاخارووا همچنین دولت های غربی را به دادن "چک سفید" به دولت کی‌یف به دلیل "ادامه تلاش های بی پروای خود برای وارد کردن خسارات جبران ناپذیر" به زاپوریژیا متهم کرد.

این حملات نخستین حادثه بزرگ در زاپوریژیا از اوایل سپتامبر بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ناظران دائمی را در محل مستقر کرد. به گفته رنات کارچا، یکی از مقامات روس اتم، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با همراهی یک کارشناس روس خسارات وارده را بررسی کردند و توانستند متوجه شوند که حمله از طرف اوکراینی انجام شده است. این گزارش به مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخابره شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲۳
پوتین را چکمه کنید و برای دیگران کادو بفرستید شاید عبرت آموز شود
مرگ بر پوتین دیوانه
روسیه حافظ مردم اوکراین هست و قصد داره مردم رو از دست رژیم نازی نجات بده آمریکا پرورش دهنده دیکتاتور در اوکراین بود که پوتین به خوبی نقشه رو فهمید
وای بر روسیه !!!!!!! بترسید از بودن در کنار روسیه !
روسیه تروریست و غاصب و پوتین کفتار
بهترین کار را کردند روسیه تروریست است
چطور آنها به کیف کمک نظامی متوانن انجام دهند و کسی جلوی آنها را نمیگیرد
وایییییییی. ..چقدر روسیه ترسید. .....
روسیه، خداحافظ
قبلا میدانستیم که پوتین یک جنایتکار قهار است اما بعد از درخواست روسیه از سازمان ملل برای تعیین کشور حمله کننده به نیروگاه اتمی، معلوم شد که ایشان خُل و چِل هم تشریف دارند
موندم ک چرا ما از این فرصت که روسیه استفاده نمیکنیم . میتونستیم جانشین روسیه بشیم برای تامین گاز اروپا و حتی پل ارتباطی شرق و غرب باشیم از طریق ترانزیت . ولی روسیه بزرگترین دشمن ما با خرید پهباد از ما مارو در جنگ با خودش شریک کرد تا نذاره از این فرصت استفاده کنیم
زلنسکی عروسک خیمه شب بازی آمریکاست وازخودهیچ اختیاری ندارد
جام جهانی درحالی برکزارمیشودکه تیم ملی روسیه ازاین رویدادبسیارمهم کنارگذاشته شده است وازطرفی عقب نشینی های پی درپی روسیه کاری کرده است که سازمان پیمان اتلاننیک شمالی وامریکاپاشونوازگیلیمشون درازترکنندینی اعزام نیروبه مرزلیتوانی ولهستان این یعنی یک اقدام تحریک امیزبسیارجدی ازسوی بلوک غرب بعدازاین همه هیاهوی سیاسی رسانه ای وورزشی وتحریم های گسترده کاری کرده که روس هابشدت بدنبال یک اقدام تلافی جویانه باشندکه دراینده ای بسیارنزدیک باشنداینکه میگن پایان جنگ نزدیک هست چرت وپرته پایان تاریخ برای کشورودولت اوکراین نزدیک هست تمام این اتفاقات سیاسی که گریبانگیرکشورروسیه کاری کرده که روس هابکاری جزحمله هسته ای به طرف مقابل فکرنکنندواین اخرین گزینه برای ارتش روسیه باقی مانده است که بزودی اتفاق خواهدافتاد.
مرک بروغرب وحشی وتجاوزگر
کوبا تحریم های غرب و محکوم کرد ؟!؟ :)) مگه کوبام کشور شده ؟
اکراین در دام غرب افتاد ... کشوری که قطب فولاد در دنیا بود قبل از جنگ یک سوم تولید داره و الان صفر
خیانت مردی که رویا ملت را نابود کرد تقصیر ش میندازی به همسایه قدیمی شه
اوکراین مثل یه سیاهچاله برای اروپاست.
برای پایان جنگ نظر کوبا از بقیه عاقلانه تر است این جنگ ختم به خیر شود و ناتو و آمریکا از مرزهای روسیه دور شوند دشمنی غرب با روسیه ثابت شده است اوکراین حیات خلوت روس است منافع روس ایجاب می کند که روس مراقب همسایگان خود باشد
اوکراین درمقابل اوکراین؟؟؟؟؟؟؟
روسیه احمق با حمله به اوکراین آلمان و ژاپن را دست به اسحله کرد و گور خودش را کند
اوکراین در مقابل اوکراین ایستادگی می کند؟
چی نوشتی، حاجی؟
اشتباه پوتین درجنگ بایدهمه اکراین راتصرف میگرد چند شهر که تساحب کردایستاد همانجا صلح کند که اگراین قبول نکردامریکا وناتوریختن اونجا ادامه جنگ نامعلوم شدروسیه فقط دفاع میکند
پیشرفت جهان با صلح ودو ستی مسیری بهتری را انتخاب میکند هرکشوری بخاک کشورهایی دیگر حمله کند آن کشور مجرم هست برای همیشه راه در جهان یکی هست آنهم راه راستی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل