بازدید 10935
۷
با تحولات منطقه و جهان

حمله راکتی کرد‌های سوریه به خاک ترکیه / مذاکرات ایران و عراق برای خلع سلاح گروه‌های تجزیه‌طلب / اظهارات گروسی در رد نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران / اعلام پایبندی انصارالله یمن به آتش بس سازمان ملل

حمله راکتی کرد‌های سوریه به خاک ترکیه، مذاکرات ایران و عراق برای خلع سلاح گروه‌های تجزیه‌طلب، اظهارات گروسی در رد نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران، اعلام پایبندی انصارالله یمن به آتش بس سازمان ملل و دیدار اردوغان و السیسی در حاشیه افتتاحیه جام جهانی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۵۱۳۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ 21 November 2022

حمله راکتی کردهای سوریه به خاک ترکیه/ مذاکرات ایران و عراق برای خلع سلاح گروه‌های تجزیه‌طلب/ اظهارات گروسی در رد نظامی شدن برنامه هسته ای ایران/ اعلام پایبندی انصارالله یمن به آتش بس سازمان ملل

بین الملل تابناک: حمله راکتی کرد‌های سوریه به خاک ترکیه، مذاکرات ایران و عراق برای خلع سلاح گروه‌های تجزیه‌طلب، اظهارات گروسی در رد نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران، اعلام پایبندی انصارالله یمن به آتش بس سازمان ملل و دیدار اردوغان و السیسی در حاشیه افتتاحیه جام جهانی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

حمله راکتی کردهای سوریه به خاک ترکیه

منابع خبری یکشنبه شب از شلیک چهار راکت از شمال سوریه به خاک ترکیه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، چهار فروند راکت از شمال سوریه به منطقه قرقمیش واقع در استان غازی عینتاب ترکیه اصابت کرده است.

بر اساس این گزارش، این راکت‌ها به منطقه‌ای خالی از سکنه در کرکامیش اصابت کرده و خسارتی نداشته است.

آناتولی گزارش داده که حملات راکتی از سوی نیروهای کُرد مستقر در شمال سوریه به خاک ترکیه انجام شده است.

رویترز گزارش داد که شامگاه یکشنبه، یک سرباز و دو پلیس ترکیه در یک حمله راکتی به استان کیلیس ترکیه در مرز سوریه زخمی شدند.

حمله راکتی کردهای سوریه به خاک ترکیه/ مذاکرات ایران و عراق برای خلع سلاح گروه‌های تجزیه‌طلب/ اظهارات گروسی در رد نظامی شدن برنامه هسته ای ایران/ اعلام پایبندی انصارالله یمن به آتش بس سازمان ملل

این در حالی است که منابع خبری بامداد یکشنبه از حمله جنگنده‌های ترکیه‌ای به منطقه کوبانی؛ عین العرب در استان حلب در شمال سوریه خبر داده بودند.

شبکه "المیادین" نیز در گزارشی اعلام کرد که جنگنده‌های ترکیه، مواضع نیروهای دموکراتیک کرد سوریه (قسد) در اطراف عین العرب در حومه شرقی حلب، همچنین موضعی در ناحیه عین عیسی در شمال رقه را هدف قرار دادند.

خبرگزاری فرانسه بامداد یکشنبه گزارش داد که در جریان حملات ترکیه به شمال سوریه، ۱۲ تن کشته شدند.

به گزارش این خبرگزاری، کشته شدگان از میان نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) و نیروهای دولتی سوریه هستند.

شبکه "سوریه" متعلق به دولت دمشق نیز با تأیید حملات ترکیه گزارش داد که جنگنده‌های ترک، سوله "ظهر العرب" در جاده "الدرباسیه- رأ العین" در حومه شمال غربی الحسکه را بمباران کردند؛ محلی که مقر نیروهای دموکراتیک کرد سوریه (قسد) بوده است.

این شبکه گزارش داد که برخی دیگر از مواضع قسد که بمباران شده است، سوله "خفیه السالم" در غرب شهرک "عین عیسی" در شمال شهر "رقه"، اطراف عین العرب و تل رفعت و عین دقنه در حومه حلب و مقر نیروهای قسد در کوه کراتشوک در حومه شهر "المالکیه" است.

دولت ترکیه حزب کارگران کردستان را مسئول انفجار استانبول دانسته است و حمله به مواضع نیروهای کرد را در پاسخ به این عملیات تروریستی می‌داند.

دولت اردوغان یگان‌های مدافع خلق کردستان به عنوان ستون اصلی تشکیل دهنده نیروهای دموکراتیک کرد سوریه را متهم به برنامه ریزی برای حمله به آنکارا کرده است.

مذاکرات ایران و عراق برای خلع سلاح گروه‌های تجزیه‌طلب

محمدکاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، شامگاه یکشنبه از مذاکره با طرف عراقی درباره مسائل مرزی و خلع سلاح گروه های تروریستی حاضر در منطقه کردستان خبر داد.

شبکه خبری العهد به نقل از آل صادق گزارش داد در جریان دیدار با طرف عراقی، «درخواست کردیم که کنترل مرزها را دولت مرکزی عراق در اختیار بگیرد.»

وی با بیان اینکه دولت عراق با این مطالبه موافقت کرده است، خبر داد که بغداد در خصوص خلع سلاح گروه های تجزیه‌طلب و اپوزیسیون، زمان خواسته است.

سفیر تهران در بغداد تأکید کرد در این گفت‌وگوها از دولت عراق خواسته شده است برای انجام موضوع خلع سلاح تروریست ها جدول زمانی تعیین کند.

آل صادق با تأکید بر اینکه گروه های تجزیه طلب باید خلع سلاح شده و به اردوگاه ها به عنوان آوارگان بازگردانده شوند، خاطرنشان کرد: با طرف عراقی، بر اساس یک یادداشت تفاهم بین دستگاه های قضای ایران و عراق، بر سر تبادل افراد تحت تعقیب توافق کردیم.

با وجود تأکید چند باره جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به حضور گروه های تروریستی در خاک کردستان عراق، اربیل شامگاه گذشته باز هم ادعاهایی درباره عدم تعرض به خاک همسایگان از این کشور مطرح کرد.

جوتیار عادل، سخنگوی دولت کردستان عراق با این ادعا که سلاحی از این منطقه به ایران فرستاده نشده است، با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد: دولت کردستان، اجازه نخواهد داد که اراضی آن، خطری برای امنیت کشورهای همسایه ایجاد کند.

اظهارات گروسی در رد نظامی شدن برنامه هسته ای ایران

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت، این نهاد نظارتی هیچ اطلاعاتی در زمینه وجود برنامه هسته‌ای نظامی ایران ندارد.

 «رافائل گروسی» در پاسخ به سوال خبرنگار برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی بی اس در مورد احتمال دستیابی ایران به بمب هسته ای مدعی شد: در سطح فعلی تولید اورانیوم غنی شده، ایران توانسته که مواد کافی برای ساخت بیش از یک وسیله انفجاری را، در صورتی که قصد ساخت آن را داشته باشد، فراهم سازد.

حمله راکتی کردهای سوریه به خاک ترکیه/ مذاکرات ایران و عراق برای خلع سلاح گروه‌های تجزیه‌طلب/ اظهارات گروسی در رد نظامی شدن برنامه هسته ای ایران/ اعلام پایبندی انصارالله یمن به آتش بس سازمان ملل

وی بلافاصله افزود: اما ما هیچ اطلاعاتی در مورد آنکه نشان دهد ایران هم اکنون برنامه هسته ای نظامی دارد، در اختیار نداریم.

مجری پرسید: آیا ایران به نقطه غیرقابل بازگشت رسیده است؟ آیا زمان آن است که بپذیریم آنان قدرت هسته ای شده اند، و گروسی پاسخ داد: خیر. به آن نقطه نرسیده ایم، ولی لازم است به شدت فعالیت کنیم تا به آن نقطه نرسیم.

اعلام پایبندی انصارالله یمن به آتش بس سازمان ملل

جنبش انصارالله یمن با اعلام اینکه به آتش‌بس سازمان ملل که اوایل ماه اکتبر متوقف شده، پایبند است، ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان را به تدارک نظامی و انتقال تسلیحات به مناطق و جزایر یمن متهم کرد.

به گزارش سایت المسیره، محمد ناصر العاطفی، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در گزارشی در جلسه دولت اعلام کرد، صنعا به آخرین آتش بس مورد توافق پایبند است و با وجود نقض‌ها و انتقال تسلیحات توسط متجاوزان و مزدوران آنها به استان‌ها و جزایر تحت اشغال، خواهان کاهش سطح تنش و عدم درگیری است.

وی افزود، اقدامات ائتلاف عربی و ارتش یمن در مورد تدارکات نظامی نشان می‌دهد، هدف از متوسل شدن آنها به آتش بس سازمان ملل، بازسازی خود برای ادامه تجاوزاتشان به یمن بوده است.

حمله راکتی کردهای سوریه به خاک ترکیه/ مذاکرات ایران و عراق برای خلع سلاح گروه‌های تجزیه‌طلب/ اظهارات گروسی در رد نظامی شدن برنامه هسته ای ایران/ اعلام پایبندی انصارالله یمن به آتش بس سازمان ملل

العاطفی در این گزارش گفت، هدف اصلی ائتلاف متجاوز عربی و حامیان بین‌المللی آن طولانی کردن زمان درگیری است تا به این ترتیب تداوم غارت منابع ملی و استفاده از بنادر و جزایر تحت اشغال برای منافع اقتصادی و اهداف سیاسی آنها تضمین شود.

وی گفت، دولت نجات ملی آماده است تا تمامی عواملی را که در خدمت هرگونه رویکرد صادقانه برای برقراری صلح عادلانه و شرافتمندانه باشد، آماده کند و در عین حال برای مقابله با هر گونه درگیری از سوی ائتلاف آمریکایی، سعودی اماراتی کاملا آماده است.

اواخر ماه میلادی گذشته، نخستین درگیری میان انصارالله و ائتلاف عربی پس از انقضای آتش بس شش ماهه سازمان ملل در یمن رخ داد.

دیدار اردوغان و السیسی در حاشیه افتتاحیه جام جهانی

خبرگزاری آناتولی ترکیه عکسی از رئیس جمهور این کشور را که در افتتاحیه مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در حال دست دادن با همتای مصری خود است، منتشر کرد.

 در عکسی که آناتولی منتشر کرده، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنار تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر ایستاده و در حال دست دادن با عبد الفتاح سیسی، همتای مصری خود و خوش و بشی کوتاه با اوست.

حمله راکتی کردهای سوریه به خاک ترکیه/ مذاکرات ایران و عراق برای خلع سلاح گروه‌های تجزیه‌طلب/ اظهارات گروسی در رد نظامی شدن برنامه هسته ای ایران/ اعلام پایبندی انصارالله یمن به آتش بس سازمان ملل

روابط ترکیه و مصر از زمان کودتای سیسی علیه محمد مرسی، رئیس جمهور فقید مصر که اولین رئیس جمهور مدنی و منتخب این کشور پس از برکناری حسنی مبارک در سال ۲۰۱۲ محسوب می‌شد، دچار تنش شده بود.

از آن تاریخ به دلیل اعدام‌هایی که در مصر در پی کودتا انجام شد و ادامه یافتن بازداشت مرسی تا زمان فوتش در زندان و نیز به دلیل سرکوب شدید مخالفان سیسی، اردوغان از دیدار با او خودداری می‌کرد؛ اما در چند سال اخیر رایزنی‌ها میان دو طرف با هدف ازسرگیری روابط آغاز شدند و دیدارهایی میان مسئولان دو کشور برای پایان دادن به اختلافات چند ساله انجام شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷
مذاکره با عراق در مورد تروریستهای کردستان بی فایده است وقتی اینها آشکارا پایگاه داشته و فعالیت می کنند یعنی تحت حمایت دولت محلی اقلیم هستند و این مانیفست فکری مقامات محلی هست که از این گروهها حمایت کنند. بنابراین و ناچارا با اهرم زور و حمله نظامی باید مسأله را برای همیشه حل نمود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
بجای زور بهتره حقوق اقوام رو به رسمیت بشناسیم و به رنگین کمان فرهنگی ایران افتخار کنیم. کرد و آذری و بلوچ خودشون رو ایرانی و میراثدار و بانی یکپارچگی ایران میدونن و بیش از هر قوم دیگری برای مرزبانی و انسجام ایران هزینه کرده اند. اگر ملزومات یک کشور چند فرهنگی رو باور کنیم هیچکس نمیخواد از امنیت و عنوان پرافتخار ایران خارج بشه.
سیاست دولت ترکیه واقعا مثال زدنی و آموختنی است. این بدان معنی نیست که آنها دچار خطا و اشتباه نمی سوند، بلکه منظور آنست که برآیند عملکرد سیاسی آنها موجب تقویت جایگاه ترکیه در جهان شده است. همینکه آنها هیچگاه در پی دائمی کردن اختلافات و دشمنی های خود با کشورهای مختلف نیستند نکات فراوانی برای آموختن دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
در دنيا نه دشمن دائمي وجود دارد و نه دوست دائمي
مرگ بر تورکیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
با آرزوی مرگ به این و آن به جایی نخواهید رسید...
كشور آلباني براي پذيرش تروريستهاي تجزيه طلب آماده است خصوصا اينكه بسياري از پيرمردها و پيرزنان منافق ديگر تانايي كار كردن ندارند لازم است كه آنها با منافقان جديدي جايگزين شوند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر