بازدید 10976
با دویست و شصت و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین

انهدام یگان توپخانه و پهپادهای اوکراین در حمله روسیه / دیپلمات ایرانی: تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ نداده ایم/ مدودف: زلنسکی از مذاکره می ترسد

دویست و شصت و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۵۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱ 20 November 2022

مدودف: زلنسکی از مذاکره می ترسد

بین الملل تابناک: دویست و شصت و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

انهدام یگان توپخانه و پهپادهای اوکراین در حمله روسیه
۱۴۰۱/۰۸/۲۹ - ۱۹:۴۱

سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه در نشست خبری از انهدام یگان توپخانه‌ای ارتش اوکراین و شماری پهپاد و راکت انداز ارتش این کشور در مناطق عملیاتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، ژنرال «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «نیروهای مسلح روسیه یک یگان توپخانه ارتش اوکراین را در منطقه "خارکی‌یف" که مناطق مسکونی منطقه "بلگورود" را گلوله باران می‌کرد، هدف قرار دادند».

به گفته این ژنرال روس، این یگان توپخانه اوکراین مجهز به تجهیزات آمریکایی بود و طی این حمله موفق بیش از ۱۰ نظامی اوکراینی کشته شدند.

کوناشنکوف در ادامه گفت که موشک‌های دقیق نیروهای هوافضای روسیه ۲ راکت انداز «هایمارس» اوکراین را نزدیک شهرک «کراماتورسک» در جمهوری دونتسک منهدم کردند.

علاوه بر این، یگان پدافند هوایی روسیه در ۲۴ ساعت گذشته ۶ فروند پهپاد ارتش اوکراین را در دونتسک سرنگون کرد.

اردوغان: اروپا بهای گزافی در تقابل با روسیه خواهد پرداخت
۱۴۰۱/۰۸/۲۹ - ۱۸:۱۰

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه هشدار داد که اروپا برای منزوی کردن روسیه بهای گزافی را خواهد پرداخت.

وی در ادامه سخنانش گفت: «بهای که اروپایی‌ها برای انزوای روسیه می‌پردازند بی پایان خواهد بود».

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «این بها به صورت فزاینده توسط اروپا و لهستان پرداخت می‌شود».

روز گذشته بود که «لیونید اسلوتسکی» رئیس کمیسیون امور بین الملل مجلس دومای روسیه گفت که «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در تلاش بود که ناتو را به درگیری مستقیم با روسیه بکشاند.

این مقام روس در ادامه سخنانش گفت: «ما هرگز مسیر مذاکرات را نبسته‌ایم اما این واشنگتن است که برای کی‌یف برای آغاز مذاکرات تعیین تکلیف می‌کند».

وی با اشاره به سقوط دو موشک در خاک لهستان گفت: «پس از سقوط موشک‌ها در لهستان، زلنسکی تلاش کرد تا ناتو را به مقابله با روسیه بکشاند».

حملات توپخانه‌ای اوکراین به «نیروگاه زاپوروژیا»
۱۴۰۱/۰۸/۲۹ - ۱۷:۲۷

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه از شلیک گلوله‌های توپ به سمت تاسیسات هسته‌ای زاپوروژیای اوکراین توسط نیروهای اوکراینی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که اوکراین به سمت خطوط برق تامین کننده نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا گلوله شلیک کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود اعلام کرد که کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متخصصان امور برق هسته‌ای شرکت دولتی «روس اتم» در حال بررسی آسیب‌های وارده به این نیروگاه هسته‌ای هسستند.

به دنبال این حادثه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا در اوکراین تحت کنترل روسیه را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد.

دیپلمات ایرانی: تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ نداده ایم
۱۴۰۱/۰۸/۲۹ - ۱۶:۱۲

«عباس باقرپور اردکانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و آکردیته در اسلواکی گفت‌وگویی با روزنامه پراودا اسلواکی داشت که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

* اروپا با پیروی کردن از تحریم‌های غیرانسانی آمریکا در این جنایات شریک شده است

وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توانید تخمین بزنید که چه زمانی تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه ایران لغو خواهد شد؟ گفت: ما تحت هیچ تحریم بین‌المللی از سوی جامعه بین‌المللی نیستیم. تحریم‌هایی که شورای امنیت به بهانه برنامه صلح آمیز هسته‌ای علیه ایران وضع کرده بود در سال ۱۳۹۴ و پس از توافق هسته‌ای برجام و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا برداشته شده است. در سال ۱۳۹۷؛ دولت آمریکا با نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از برجام خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی خود را مجددا اعمال کرد.

باقرپور اردکانی با بیان اینکه تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی آمریکا مردم عادی را هدف قرار داده است، اظهار داشت: بیماران، به خصوص کسانی که به بیماری‌های نادر مبتلا هستند یا کودکان با بیماری پروانه‌ای، به دلیل عدم امکان دسترسی به تجهیرات پزشکی، دارویی و حتی پانسمان، رنج زیادی می‌برند و حتی برخی از آنها از دنیا می‌روند. برای همین است که تحریم‌های آمریکا «جنایت علیه بشریت» است. جای بسی تاسف است که اروپا با پیروی کردن از تحریم‌های غیرانسانی آمریکا، در این جنایات شریک شده است. مردم ما هیچگاه این جنایات را فراموش نخواهند کرد.

سفیر آکردیته ایران در اسلواکی در پاسخ به این پرسش اگر تحریم‌ها برداشته شود، آیا راه را برای تجارت دوجانبه بین ایران و اسلواکی باز می‌شود؟ خاطرنشان کرد: ایران و اسلواکی ظرفیت‌های خوبی برای همکاری بر پایه منافع متقابل دارند. دو کشور همواره آمادگی خود را برای گسترش این همکاری‌های تجاری اعلام کرده‌اند. در بهار امسال، کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران با دستورکاری جامع و متنوع برگزار و توافقات بسیار خوبی حاصل شد.

خبرنگار در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه پس از شروع جنگ علیه اوکراین، اسلواکی در تلاش است تا به سرعت واردات مواد خام انرژی را تنوع ببخشد. پرسید آیا صادرات گاز و نفت از ایران نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد که سفیر ایران پاسخ داد: ما آمادگی خود را برای کمک به جامعه جهانی برای غلبه بر بحران کنونی انرژی اعلام کرده‌ایم. با توجه به موقعیت استراتژیک ترانزیتی، ظرفیت‌های گسترده حمل و نقل و همچنین منابع عظیم انرژی در ایران، ما آماده کمک به تلاش‌ها برای تضمین امنیت تامین انرژی هستیم.

خبرنگار همچنین پرسید اگر مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته‌ای برجام شکست بخورد، آیا ایران به دنبال بمب هسته‌ای خواهد بود؟ که باقرپور اردکانی اظهار داشت: ما معتقدیم که دوران بمب اتمی به پایان رسیده است و دیگر کسی به دنبال آن نخواهد بود، مگر آنکه دچار خطای استراتژیک یا اشتباه محاسباتی شده باشد. جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. این تصمیم هم بر اساس دکترین دفاعی ما و هم بر اساس آموزه‌های دینی ماست که در فتوای مقام معظم رهبری به خوبی تبیین شده است.

وی ادامه داد: اگر غرب و اروپا نگرانی واقعی در مورد عدم اشاعه دارند، به آنها توصیه می‌کنیم تهدید واقعی و موجود ناشی از زرادخانه‌های کشتار جمعی رژیم اسرائیل و بیش از ۲۵۰ بمب هسته‌ای آن را، در حالی که به هیچ یک از معاهدات خلع سلاح و کنترل تسلیحات از جمله معاهده عدم اشاعه NPT نپیوسته است، به طور جدی مورد بررسی و پیگیری قرار دهند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به این پرسش که وقتی ایران دارای ذخایر عظیم نفت و گاز طبیعی است که برای پوشش نیاز انرژی‌اش کافی است، چرا به دنبال ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای است؟ گفت: بحران جهانی انرژی که ناشی از افزایش بهای انرژی و بی‌ثباتی در بازار نفت و گاز است و در نتیجه، افزایش بی‌سابقه تقاضا برای انرژی باعث شده است که کشورها برای حفظ امنیت تامین انرژی به متنوع‌سازی منابع تامین انرژی مورد نیاز خود روی آورند. به علاوه، از آنجا که سوخت فسیلی رو به اتمام است، باید به دنبال جایگزینی برای آن بود. ضمن اینکه از منظر زیست محیطی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و خطرات پدیده گرمایش زمین تنوع سازی منابع انرژی و رفتن به سمت انرژی‌های پاک را توجیه‌پذیرتر می‌کند.

باقرپور اردکانی ادامه داد: از سوی دیگر، بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای بسیار فراتر از تولید صرفا الکتریسته است. این انرژی می‌تواند در زمینه‌های پزشکی و درمان بیماری‌های مختلف مانند سرطان، تولید رادیوداروها، دسترسی به منابع آب شیرین، توسعه کشاورزی و غیره نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سفیر ایران در پاسخ به این سؤال که آیا حمله روسیه به اوکراین را نقض جدی حقوق‌ بین‌الملل می‌دانید؟ گفت: ما مواضع روشن خود را در این زمینه بارها در سطوح مختلف اعلام کرده‌ایم. ما با هرگونه جنگ و خشونت مخالفیم و از تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها حمایت می‌کنیم. ما طرفدار پایان فوری جنگ هستیم و آماده‌ایم به این هدف کمک کنیم. این موضع روشن ماست. جنگ به نفع هیچ کسی نیست. وزیر امور خارجه کشور ما نیز به دفعات با وزیر خارجه اوکراین و نیز با وزیر خارجه روسیه تماس تلفنی و ارتباط داشته است. حتی در مقطعی، وزیر خارجه اوکراین خواستار میانجیگری ایران برای کاهش تنش شد و ما اقداماتی را در این راستا انجام دادیم.

خبرنگار با بیان اینکه اوکراین مدعی است که روسیه در حملات خود علیه اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده می‌کند. از سفیر ایران پرسید که چرا ایران فروش این پهپادها به مسکو را پنهان می‌کند؟ که وی پاسخ داد: این ادعاها که منبع آن عمدتا غیراوکراینی است، در راستای فرافکنی و اتهام‌زنی مطرح می‌شود. در منازعه اوکراین، ما یک طرف جنگ و صادرکننده تسلیحات به هیچ یک از طرف‌ها نیستیم. همچون بسیاری از کشورهای دیگر، ما با روسیه در حوزه‌های مختلف و خارج از بستر اوکراین، همکاری داریم که نه جدید است و نه پنهان. اما ما تسلیحات یا پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار نداده‌ایم.

وی اضافه کرد: در تماس تلفنی اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای اوکراینی، ما مجددا پیشنهاد خود را برای برگزاری نشستی فنی بین تیم‌های ایرانی و اوکراینی برای دریافت مستندات ادعایی ارائه کردیم و همچنان آماده برگزاری این نشست هستیم. این پیشنهاد از قبل در دستورکار بوده است و حتی در یک مقطع، توافق برای برگزاری این نشست در لهستان نهایی و تیم فنی ایران اعزام شد. اما در آخرین دقایق، طرف اوکراینی به دلیل فشار خارجی از حضور در این نشست خودداری کرد.

خبرنگار با بیان اینکه اعتراضات گسترده‌ای در ایران پس از مرگ مهسا امینی در شهریور ماه پس از بازداشت او به دلیل داشتن حجاب نامناسب آغاز شد. پرسید چه زمانی زنان در ایران احساس امنیت خواهند کرد؟ که سفیر ایران پاسخ داد: درگذشت خانم مهسا امینی برای همه ایرانیان دردناک بود، مقامات ارشد ما از جمله رئیس جمهور از ابتدای این اتفاق ناگوار در کنار مردم ایستاده و ضمن تماس تلفنی با خانواده ایشان و ابراز همدری، دستورهای لازم را برای رسیدگی ویژه و فوری به این موضوع دادند. موضوع از سوی دستگاه قضایی نیز پیگیری شد و گزارش‌های نهادها و کمیسیون‌های ذیربط از جمله گزارش نهایی سازمان پزشکی قانونی منتشر شد.

وی ادامه داد: در شرایطی که احساسات مردم به طور طبیعی در حال جوشش بود، برخی دولت‌های خارجی که سابقه تخاصم با ایران را دارند، آن را به عنوان فرصتی در نظر گرفتند تا با سوءاستفاده از اعتراضات مدنی و مشروع، برنامه‌های مداخله‌گرایانه خود را به پیش ببرند. در این مسیر، آنها حتی ابایی نداشتند که از اغتشاشگران که صدمات و خسارات قابل توجهی به اموال عمومی وارد کردند، حمایت کنند.

سفیر ایران خاطرنشان کرد: علی رغم همه چالش‌ها، ما به تلاش‌های خود برای توسعه و پیشرفت، بهبود وضعیت کشورمان و ارتقاء حقوق بشر ادامه خواهیم داد. هیچ کشوری در دنیا در زمینه حقوق بشر کامل نیست. سابقه و دستاوردهای حقوق بشری ما از بسیاری از متحدان غربی در منطقه بالاتر و برتر است و به همین دلیل معتقدیم غرب از حقوق بشر برای پیشبرد اهداف و منافع سیاسی خود سوءاستفاده ابزاری می‌کند.

مدودف: زلنسکی از مذاکره می ترسد

«دیمیتری مدودف»، رئیس جمهور سابق روسیه و معاون رئیس شورای امنیت این کشور بیان داشت، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین وارد مذاکرات صلح با روسیه نمی‌شود چون می‌ترسد کشته شود.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، مدودف در پستی که در پیامرسان تلگرام منتشر کرد نوشت، اکراه غرب برای متهم کردن روسیه به دست داشتن در حادثه اخیر فرود موشک در لهستان «علامت» خستگی‌اش از دولت اوکراین، به ویژه از زلنسکی و «ناله‌ کردن ها، پول و سلاح خواستنها و تشدید دائمی تنش توسط او» است.

به نوشته آناتولی، موشکی که چند روز پیش بر اساس گزارشها در لهستان در نزدیکی مرز اوکراین فرود آمد و دو نفر را کشت، احتمالا از سمت اوکراین و با هدف دفع حمله روسیه شلیک شده اما رهبران غرب می‌گویند حملات روسیه عامل اصلی این حادثه است.

مدودف تاکید کرد، آمریکا، اتحادیه اروپا و ائتلاف ناتو خواستار «قطع رابطه نهایی» با روسیه به دلیل اینکه چشم‌انداز شروع جنگ جهانی سوم را در پی دارد، نبوده و بنابراین شروع به خواهش از زلنسکی برای ورود به مذاکرات صلح با روسیه کردند.

به گفته معاون رئیس شورای امنیت روسیه، زلنسکی خواستار مذاکرات نیست زیرا این کار برای او خطرناک شده و چنانچه اراضی تحت کنترل روسیه را به عنوان اراضی متعلق به مسکو به رسمیت بشناسد، ارتش و «ملی گراهای» اوکراین او را خواهند کشت.

مدودف پیش از این نیز در پیامی توییتری نوشته بود: حادثه «حمله موشکی» مورد ادعای اوکراین در لهستان تنها یک چیز را ثابت می‌کند: جنگ ترکیبی علیه روسیه، غرب به جنگ جهانی نزدیک‌تر می‌شود.

پیش‌تر، نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل دخالت مسکو در حادثه برخورد موشک به خاک لهستان را تکذیب کرد.

عصر چهارشنبه رسانه‌های لهستانی ادعا کردند موشک شلیک شده توسط روسیه به روستایی در جنوب این کشور برخورد کرده و بر اثر آن دو نفر جان خود را از دست دادند.

مخالفت اوربان با کمک ۱۸ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین

ویکتور اوربان، نخست‌ وزیر مجارستان گفت که کشورش از طرح اتحادیه اروپا برای کمک ۱۸ میلیارد یورویی به اوکراین در سال آینده حمایت نخواهد کرد.

به گزارش یورو نیوز، اوربان روز جمعه ۱۸ نوامبر در نشستی در بوداپست گفت که اگرچه مجارستان حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم و از اوکراینی‌ها حمایت می‌کند اما مایل نیست که منافع آن‌ها را بر منافع کشورش ترجیح دهد.

مخالفت مجارستان با بسته حمایتی اتحادیه اروپا به اوکراین، این طرح را با مانع مواجه خواهد ساخت، زیرا چنین پیشنهادی نیاز به موافقت همه ۲۷ کشور عضو این اتحادیه دارد.

اوربان که به عنوان نزدیک‌ترین متحد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود، به صراحت با تحریم‌های این اتحادیه علیه مسکو به دلیل جنگ اوکراین مخالفت کرده اما او در نهایت همیشه به این تحریم‌ها رای داده است.

نخست وزیر راستگرای افراطی مجارستان در ادامه در طرحی جایگزین به اعضای اتحادیه اروپا پیشنهاد داد که هر عضو، سهم خود را از حمایت مالی برای اوکراین تعیین کند و سپس این مبلغ به صورت «متناسب و عادلانه» مشخص شود.

اوربان گفت که مجارستان مایل است ۱۵۲ تا ۱۷۸ میلیون دلار را به صورت دوجانبه در اختیار اوکراین قرار دهد، مبلغی که به گفته او اساساً به منافع ملی کشورش آسیب نمی‌رساند.

تهدید دولت مجارستان مبنی بر وتوی بسته حمایتی اتحادیه اروپا به اوکراین پس از آن مطرح شده است که در ماه ژوئن با تصویب طرح اصلاح سیستم مالیات جهانی بر شرکت‌های چند ملیتی در سراسر اتحادیه اروپا مخالفت کرده بود. اوربان استدلال می‌کند که چنین اقدام‌هایی اقتصاد اروپا را نابود می‌کند.

اما برخی در اتحادیه اروپا این اقدام‌های بوداپست را در راستای فشار بر این اتحادیه برای آزاد کردن میلیاردها دلار از بودجه اختصاص داده شده به مجارستان می‌دانند. اتحادیه اروپا این کمک مالی میلیاردها دلاری به مجارستان را به دلیل نگرانی‌های ناشی از «خطرات ناشی از فساد مالی» به حالت تعلیق درآورده است.

بر اساس بسته حمایتی اتحادیه اروپا به اوکراین، ماهانه ۱.۵ میلیارد یورو به کی‌یف وام داده می‌شود که این پرداخت‌ها احتمالا از ژانویه آغاز خواهد شد. همچنین بر اساس طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا، اوکراین برای دست‌کم یک دهه مجبور به بازپرداخت نخواهد بود و کشورهای عضو این اتحادیه هزینه‌های وارده را تقبل خواهند کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل