بازدید 12506
تابناک اقتصادی بررسی کرد

وام مسکن ۴۸۰ میلیونی فقط برای خرید ۸ متر خانه/ نسخه فروش متری مسکن جواب می‌دهد؟

بازار مسکن در سال‌های اخیر همسو با جهش ارزی و رشد بازدهی سایر بازار‌ها، روند صعودی را پیموده است، تا جایی که بر اساس آخرین گزارش رسمی، میانگین یک متر خانه در پایتخت، به ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.
کد خبر: ۱۱۵۱۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹ 20 November 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بیش از یک سال قبل، بانک مرکزی طی مکاتبه‌ای با بانک مسکن افزایش سقف‌های تسهیلات «ساخت و خرید مسکن» و «جعاله مسکن» از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را بر اساس شورای پول و اعتبار ابلاغ کرد.

طبق ابلاغیه بانک مرکزی در شهریورماه سال قبل، سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در شهر تهران برای زوجین که پیش از این ۲۰۰ میلیون تومان بود به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. همچنین این تسهیلاتانفرادی نیز از ۱۰۰ میلیون تومان قبلی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. سقف تسهیلات جعاله مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیز به مبلغ ۸۰ میلیون تومان رسید.

این تصمیم بانک مرکزی برای افزایش رقم وام مسکن در شرایطی بود که طبق آمار این بانک، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در ایستگاه پایانی تابستان سال گذشته به رقم ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده بود، به گونه‌ای که اگر کل مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان وام مسکن به زوجین تهرانی تعلق می‌گرفت، تنها امکان خرید حدود ۱۵ متر خانه در پایتخت وجود داشت. اما این ۱۵ متر هم در شرایط تقریبا غیرممکن بود، زیرا همان طور که می‌دانیم برای دریافت تسهیلات خرید مسکن از بانک عامل، باید دو برابر مبلغ وام، اوراق از طریق بورس خریداری شود. به بیان دیگر برای آنکه بتوان ۴۸۰ میلون تومان وام مذکور را دریافت کرد، نخست باید ۹۶۰ عدد اوراق از بورس خریداری کرد. رقم این اوراق با توجه به میزان تقاضا در زمان‌های مختلف، با فراز و فرود همراه است. اما در شهریورماه سال گذشته، رقم این اوراق حدود ۶۰ هزار تومان بود که بر این اساس برای ۹۶۰ عدد اوراق، فرد متقاضی می‌بایست رقمی حدود ۵۷ تا ۵۸ میلون تومان هزینه می‌کرد تا بتواند در گام بعدی به سراغ دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی برود. در نتیجه با یک حساب و کتاب ساده نتیجه می‌گیریم در شهریورماه سال گذشته، یک متقاضی (زوجین) در شهر تهران پس از پرداخت حدود ۵۸ میلیون تومان، به مبلغ ۴۲۲ میلیون تومان از وام مسکن رسیده است. حال با این رقم ۴۲۲ میلیون تومان در پایان تابستان، حدود ۱۳ متر خانه در تهران خرید کرده است.

یک سال پس از تصویب وام ۴۸۰ میلیونی مسکن

بررسی‌ها نشان می‌دهد، با گذشت بیش از یک سال از زمانی که بانک مرکزی با افزایش مبلغ تسهیلات خرید مسکن موافقت کرد، میزان اثرگذاری وام مسکن در شهر تهران با کاهش همراه شده است، به گونه‌ای که بر اساس جدیدترین اطلاعات از نرخ اوراق تسهیلات مسکن، قیمت هر برگه اوراق به بیش ۱۰۳ هزار تومان افزایش یافته است. به بیان دیگر، یک متقاضی که در تابستان سال قبل برای دریافت ۹۶۰ عدد اوراق رقمی حدود ۵۸ میلیون تومان پرداخت می‌کرد، حال باید رقمی در حدود ۹۹ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کند. در نتیجه با کسر از رقم وام ۴۸۰ میلیونی، تنها حدود ۳۸۰ میلیون تومان به دست متقاضی دریافت وام مسکن می‌رسد؛ عددی که با توجه به افزایش میانگین قیمت خانه در تهران به حدود ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در آغاز پاییز، کفاف خرید حدود ۸ متر خانه را می‌دهد.

پیشنهادی که روی میز شورای پول و اعتبار ماند


۲۶ اردیبهشت ماه امسال وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد افزایش مبلغ وام مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان خبر داد، ولی چند روز بعد، مدیرعامل بانک مسکن، خبر از عدم موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن داد و تاکید کرد در حال حاضر این تسهیلات با همان سقف‌های قبلی اعطا می‌شود؛ بنابراین، با وجود اینکه آمار‌ها نیز از عدم اثرگذاری این مبلغ وام در فرآیند خرید خانه حکایت دارد، شورای پول و اعتبار و همچنین بانک مرکزی ترجیح داده است تا نسبت به این مساله مهم و دغدغه مردم در بازار مسکن بی توجه باشد.  

نسخه وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس برای متقاضیان خرید خانه

وزیر اقتصاد: ۴۰ درصد هزینه خانوار‌ها در بخش مسکن صرف می‌شود

در حالی که وضعیت آشفته قیمت‌ها در بازار مسکن، بسیاری از مستاجران را با چالش‌های اساسی مواجه ساخته، وزیر اقتصاد نیز به تازگی در مراسم رونمایی از نخستین صندوق املاک و مستغلات اظهار داشت: بررسی‌ها نشان از آن دارد که بیش از یک سوم، یعنی نزدیک به ۴۰ درصد هزینه خانوار‌ها در بخش مسکن صرف می‌شود. وی اظهار داشت: اکنون با توجه به وضعیت حاکم در بازار مسکن، برخی از مردم قادر به خرید کامل یک واحد مسکونی نیستند، اما اکنون صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات می‌تواند کمکی در خرید بخشی از یک واحد مسکونی برای سرمایه‌گذاران باشد.

پیشنهاد رییس سازمان بورس برای خرید یک تا دو متر خانه


عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، کسی که بخواهد در این بازار سرمایه گذاری کند، نیاز به سرمایه هنگفت دارد؛ اما در صندوق سرمایه گذاری املاک، سرمایه‌گذار با هر مبلغی می‌تواند در این بازار سرمایه‌گذاری کرده و از سود این بازار بهره ببرد، همچنین می‌تواند به‌ مرور سرمایه خود را افزایش دهد. عشقی خاطرنشان کرد: از طریق فروش متری مسکن شخصی که نمی‌تواند یک ملک ۸۰ متری را خریداری کند، با اندک سرمایه خود بتواند یک تا دو متر یا متراژ کمتر بخرد.

وام مسکن ۴۸۰ میلیونی فقط برای خرید ۸ متر خانه/ نسخه فروش متری مسکن جواب می‌دهد؟

جمع بندی


در هر صورت آنچه مسلم است، اینکه در اوضاع کنونی، وضعیت قیمت‌ها در بازار خرید و اجاره مسکن، پذیرفته نیست و مردم تحت فشار اقتصادی هستند. در این میان راهکار‌هایی همچون وام مسکن و یا خرید متری مسکن در بازار سرمایه، نمی‌تواند به سرعت نتیجه بخش باشد.

بنابراین، انتظار می‌رود تا وزارت راه و شهرسازی به وظیفه قانونی خود در قبال ساخت چهار میلیون مسکن بپردازد و از نظام بانکی مطالبه جدی داشته باشد تا هرچه سریع‌تر روند پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن تسریع شود و مبلغ وام مسکن نیز نسبت به رقم تورم، بیشتر شود؛ این حداقل انتظاراتی است که مردم در این شرایط از وزارتخانه‌هایی همچون راه و شهرسازی و اقتصاد و همچنین بانک مرکزی دارند.  

ذکر این مهم لازم است که در سال گذشته، از رقم مصوب ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی تسهیلات نهضت ملی مسکن، رقمی کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان توسط بانک‌های عامل پرداخت شد؛ رقمی اندک در مقابل پروژه عظیمی به نام ساخت چهار میلیون مسکن. این عدم همراهی بانک ها، در سال جاری نیز نسبی تکرار شده و به غیر تعداد اندکی از بانک ها، عملا خبری از پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن نیست؛ بنابراین، کارنامه نظام بانکی در سال گذشته، نمره قبولی نداشته و انتظار می‌رود تا وزارت راه و شهرسازی نسبت به این تعلل بانک، بی توجه نباشد و در چهار ماه باقی مانده تا پایان سال، این چرخه معیوب را اصلاح کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۱۸
کدام خانه کجای بورس واقع شده نکنید با مدرم این کارو توحین نکنید به مردم ما داشتیم زندگیمون رو میکردین شما وارد این بازی تحریم کردین همه رو طی چند سال مردم رو به خاک سیاه نشوندید و اونی که پولدار بود پولدار تر کردید حالا فروش خانه متری در بورس پس به نظر شما مردم کی باسد طندگی کنند و ارامش داشته باشن .لطفا خرید قبر رو در بورس راه بندازید .نتیجش بهتره الان قبر هم نمیشه خرید زندگی رو تلخ کردید به کام همه فقط شعار میدید الان حدود8 سالی هست که فقط پیشنهاد میدید کدام راهکارتون به در مردم خورده و دردی دوا کرده این اخری همه که اومده نتونست با شعار قیمت دلار و طلا و مسکن رو کنترل کنه چی دارید میگید
پاسخ ها
a
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
حرف دل همه اما کو گوش شنوا
فقط دادمان را پیش خدا میبریم
تا موفق به گرفتن این وام بشی پراید دویست ملیونی شده شیصد ملیون می‌خریم توش زندگی میکنیم با این پول نمیشه یه قبر بدون سنگ خرید چه برسه به خانه قابل توجه بالا دستیها
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
حقمونه وقتی با خارج نشین های که درخواست تحریم ایران رو میدن همکاری میکنیم روز به روز بدبخت تر میشیم اونا خوشبخت تر
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
ببخشید. آجر ساخت داخل. تیرآهن ساخت داخل. سیمان و گچ ساخت داخل. زین داخل. کارگر و مهندس داخل. تحریک به کجای این اساختمون ربط داره؟ وقتی خانه ای که 30 سال ساخته میشی سالی 50 درصد قیمتش بیشتر میشه به جای کمتر شده. چه ربطی به امریکا و اسرائیل و روسیه و .... داره. بگین پول کم اوردیم. یعالمه زمین دستمونه که دادیم بانکا ساختن. الان میخوایم بتدازیمشون بهتون
همش وام ،همش وام . وام در وام .... هر مشکلی را به وام گره میزنید و مشکل را به دور برگردون بعدی حواله میدهید . مردم نون ندارن بخورن . وام باعث افزایش قیمت میشود و از جیب مصرف کننده به جیب تولد میرود . مردم زیر بار قسط دارند له میشوند. قیمت مسکن ده برابر شده و خرید ته تنها مسکن بلکه اشتغال، ازدواج ، ماشین و ... شده برای جوانها آرزو . یک کار اساسی بکنید لطفا . مسکن مهر هم جواب نمیدهد آن جوان ندارد که الان 40 میلیون پرداخت کند تا برسد 40 میلون های بعدی .. و اقساط وام
برای مثال یونولیت ساختمانی در یک ماه 280 درصد افزایش قیمت داشته، با این وضعیت چگونه می توان انتظار ثبات قیمت داشت
ماشاا... ماشاا... ماشا...
تورم را کنترل نکنید با 480 میلیون در سال بعد فقط 2 متر خانه می دهند!!!....راه چاره افزایش تسهیلات نیست!!!!
یک کودک شرور و اغتشاشگر تیر خورده و هنوز ول کن نیستید! در آمریکا و اروپا روزانه صدها کودک بی‌گناه در مدرسه تیر می‌خورند و شما چیزی نمی‌گویید! چرا شما دایه مهربان تر از مادر هستید؟!
بزرگترین مشکل همین بود که هیچ وقت نتوانستید بحث مالکیت بر زمین و خانه را حل کنید انقلاب اگر یک هدف داشت همین بود الان آدم هست هزاران خانه دارد میلیون ها نفر بدون خانه و از الان در ترس رهن و اجاره تابستان بیرون شهرها گاه زمین هایی را میبینیم که دیوارکشی شده و هر چه با ماشین میروی این دیوارها تمام نمیشود نه باغی هست نه چیزی فقط زمین خواری
عوضش امنیت داریم.
وام مسكن ٤٨٠ ميليون توماني فقط براي خريد ٨ متر خانه !!
---------------
--- واقعاً اين جوريه ؟ ... يعني ٤٨٠ ميليون براي خريدن ٨ متر خانه ؟! ... ها ؟ ... آقا لطفي ؟!
-- نميدونم برادر ! ... ممكنه اين خبر همين جوري باشه ! ... شايد هم نباشه .. اگر اين جوري باشه ، ديگه بايد « نوح وار » زندگي كرد !! ... خدا رحمت كنه همه رفتگان شما ، مرحوم ابوي بارها و بارها مي گفت كه حضرت نوح با اين كه ٩٥٠ سال عمر كرد و با اين عمر طولاني فقط يك آلونك داشت ! تازه ، آن حضرت بنا به روايت مرحوم ابوي ، هميشه مي فرموده ، اگر مي دانستم عمرم اين قدره ، همين آلونك را هم نمي ساختم !! ... حالا ملتفت عرايضم شدي كه منظورم از نوح وار زندگي كنيم يعني چه ؟ مي فرمايي ٤٨٠ ميليون براي ٨ متر خانه ... مگه ٨ متر خانه بيشتر از يك آلونكه ؟ ... ها ؟ شما بگو احسان خان ! ...اما خب ! يادمون باشه نوح وار زندگي كنيم منهاي ٩٥٠ سال عمر ... در اين دوره و زمونه كه زندگي ماشيني شده ديگه كسي عمرش به ١٠٠ هم نميرسه چه برسه به ٩٥٠ سال ... بنده لطف الله پسر مرحوم اوسا اسد بنا هميشه از خدا مي خوام كه وقتي ديگه ناتوان شدم و از چيش و از دست و از پا ناتوان و نا اميد شدم ، و محتاج اين و اون ، ديگه سر شب تو ( تب ) دم صبح مرگ !! ... خداي محمدنكنه كه لطفي محتاج باشه كه يكي يك ليوان آب به دستش بده ! ... بازهم ياد مرحوم ابوي افتادم ... به نظرم ابوي خدا بيامرزي مي طلبه كه هي به يادم مياد ! وقتي كه آن مرحوم مغفور چنان ناتوان شد كه ديگر قادر به رفتن به حياط براي قضاي حاجت نبود ، شنيدم كه بارها و بارها با خود زمزمه و نجوا مي كرد كه :
" من از اين پنج روزه عمر به تنگ آمدم
اي خضر چه ميكني تو به عمر جاودان كه داري » !!
يك همچين چيزي مي خواند ! به نظرم پنهاني اشك هم مي ريخت ! ..ميگم آقا احسان ، صحبت بر سر چي بود كه به حضرت خضر كشيد ؟ ... يادم رفت كه موضوع صحبت چي بود ! بگذريم ... بروم كه پاهام داره درد ميگيره ! ... باد ريخته تو پاهام اذيتم ميكنه ..راستي آقا احسان پياز و گورجه ارزون شد ؟ ... خدا بخواد امشب مي خواهيم املت بخوريم دلم هوس . تخم مرغ و گورجه كرده ..تشريف بياري خوشحال مي شوم ! .. خيلي سلام برسون ... يا علي مدد !!
عزیز جان اگر با وام دادن مکرر میشد مشکلات اقتصادی و تورم را حل کرد که همه دنیا از ما آگاه تر بودند! مشکل مسکن به یک معضل جدی تبدیل شده وباید برای حل آن دولت یک فکر اساسی بکند تا دیر نشده چون مسکن یک کالای استراتژیک است!
مطلب نوشته شده بسیار سطحی بود به نکته اصلی که همان بی ارزش شدن ریال در این سالهامی باشد هیچ اشاره ای نشده ...
حرف های عشقی برازنده فامیلی عشقی است
با وضعیت فعلی اقتصاد حقوق پایه ما و حساب متری ۶۰ تومن این وامه که شما گفتین. ایشالاه هی چی نخوریم، هر ده ماه یک متر میتونیم بخریم.
با حقوق بازنشستگی بنده اگر همه اش را جمع کنم و اصلا خرج نکنم حدود دویست سال طول میکشد که این مبلغ را جمع کنم.
قابل توجه علم الهدا جان که دیگر نمی توانیم اسکنه هم بخوریم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر