بازدید 6951
به بهانه شدت گرفتن آلودگی هوا در بسیاری از شهر‌های کشور

کاش عامل مرگ ۲۰ هزار ایرانی را به مسئولان معرفی کنید نه مردم!

آلودگی هوا نقش انکارناشدنی در فوت شمار زیادی از هموطنان مان داشته و دارد تا جایی که می‌شود بر فوت چندین هزار تن در هر سال بر اثر این آلودگی تاکید کرد و حتی از هزینه مالی ناشی از این فوت‌ها برای کشور هم سخن به میان آورد؛ کاری که سال گذشته وزارت بهداشت در بیانیه ای انجام داد و تاکید کرد: «هزینه‌های مرگ ناشی از آلودگی هوا‏ در کشور بالغ بر ۷ میلیارد دلار برآورد شده است.»
کد خبر: ۱۱۵۰۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶ 17 November 2022

کاش عامل مرگ ۲۰ هزار ایرانی را به مسئولان معرفی کنید نه مردم!«آلودگی هوا عامل جان باختن حدود ۲۰ هزار ایرانی در سال است»؛ این را رئیس گروه سلامت و تغییر اقلیم وزارت بهداشت می‌گوید، اما نه به کسانی که باید بدانند و تصمیم بگیرند!

به گزارش «تابناک»، آن گونه که دکتر عباس شاهسونی تاکید می‌کند، «تنفس هوای آلوده برای مدت طولانی می‌تواند مشکلات جدی تری ایجاد کند و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تخمین زده می‌شود که آلودگی هوا سالانه عامل مرگ زودرس هفت میلیون نفر در دنیا باشد»؛ عددی بسیار بزرگ که به گفته این مقام مسئول، سهم کشورمان از آن حدود ۲۰ هزار تن است.

«سالانه بیش از ۲۰ هزار تن از ساکنان ۲۷ استان کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. کودکان، سالمندان زنان باردار، بیماران قلبی، ریوی، تنفسی، دیابتی و افراد چاق مستعد ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا هستند و لازم است در خانه بمانند و در مواقع ضروری هنگام تردد در فضای باز حتما ماسک بزنند.»

البته این نخستین بار نیست که چنین اعداد قابل توجهی برای مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشورمان منتشر می‌شود و حتی ۲۰ هزار فوتی، تنها عدد اعلام شده در این خصوص هم نیست؛ برای نمونه می‌شود به اظهارنظر محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اردیبهشت ماه امسال اشاره کرد که گفته بود: «سالانه ۴۴۰۰ تن در کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.»

یا سخنان داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست که حدودا یک ماه قبل گفت: «در ۲۷ کلان‌شهر کشور با جمعیت حدود ۳۵میلیون، در سال ۱۴۰۰ مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا بزرگسالان نزدیک به ۲۱ هزار نفر در سال برآورد شده است»؛ آماری که سهم تهران از آن ۶۴۰۰ مرگ عنوان شده بود، در حالی که در سال قبل از آن (۱۳۹۹) سهم تهران ۳۷۵۱ تن اعلام شده بود.

کاش عامل مرگ ۲۰ هزار ایرانی را به مسئولان معرفی کنید نه مردم!

البته یافتن مبنای محاسبه شمار فوتی‌های ناشی از آلودگی هوا ساده نیست و افزون بر آن، با نوعی تشتت در آمار‌ها هم مواجه هستیم تا جایی که می‌توان اظهارنظری از دکتر عباس شاهسونی (همان مقام مسئولی که بالاتر فوت سالانه ۲۰ هزار نفر در ایران به نقل از وی آمده) در دی ماه سال ۱۳۹۹، در آستانه روز هوای پاک روی خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی یافت که تیتر جالب توجهی دارد: «آلودگی هوا سبب مرگ زودرس سالانه ۴۱ هزار تن در کشور است»!

آنچه واضح است، آلودگی هوا نقش انکارناشدنی در فوت شمار زیادی از هموطنان مان داشته و دارد تا جایی که می‌شود بر فوت چندین هزار تن در هر سال بر اثر این آلودگی تاکید کرد و حتی از هزینه مالی ناشی از این فوت‌ها برای کشور هم سخن به میان آورد. کاری که وزارت بهداشت در بیانیه سال گذشته خود به مناسبت روز ملی هوای پاک انجام داد و تاکید کرد: «هزینه‌های مرگ ناشی از آلودگی هوا‏ در کشور بالغ بر ۷ میلیارد دلار برآورد شده است.»

خسارتی بسیار هنگفت و چشمگیر که انتظار می‌رود برای جلوگیری از آن، تدابیر بسیار ویژه، قاطع و فوری اندیشیده شده و بر اجرای قانون هوای پاک، اهتمام ورزیده شود؛ قانونی جامع که سال‌ها چشم انتظار عبور آن از پیچ و خم قانون گذاری و ابلاغ و اجرایش بودیم و امید داشتیم که بتواند از آلودگی هوا کاسته و به مرور، آسمان آبی محو شده از تهران و بسیاری از کلانشهر‌های کشور را احیا نماید و حتی سایه شوم آلودگی را از سر شهر‌های دیگر هم دور کند.

دورنمایی روشن که ظاهرا به خواب و خیال شباهت داشت، چون می‌بینیم سهم آلوده‌ترین شهر کشور و یکی از آلوده‌ترین شهر‌های جهان یعنی تهران از بودجه مقابله با آلودگی هوا در کشورمان، در سال گذشته تنها ۹۰ میلیون تومان بوده است! عددی باورناپذیر که ساعاتی پیش ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در صحن شورا و به نقل از معاون وزیر کشور بیان و چندبار تکرار و تاکید کرد که جای تعجب و شرمساری دارد.

وضعیتی که معلوم نیست چرا به این صورت رقم خورده است؛ آن هم در شرایطی که می‌دانیم شمار زیادی از هموطنان مان بر اثر آلودگی هوا می‌میرند و با فوت ایشان، سوای غم و آسیب‌هایی که نصیب نزدیکان ایشان می‌شود، زیانی هنگفت هم به کشور وارد می‌آید. وضعیتی که این سوال را به دنبال دارد که بیان شمار فوتی‌های سالانه آلودگی هوا به مردم چه فایده‌ای دارد، وقتی باید این آمار‌ را به مسئولان و تصمیم سازان عرضه کرد تا بودجه مورد نیاز اجرای قانون هوای پاک را فراهم آورند؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۷
هر جای ایران دست میذاری درد وقتی قطر رو میبینیم دیگه این دست و پا زدن های یه عده بی فایده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
قطر یک جزیره کوچک با جمعیت ۲٬۷۹۵٬۴۸۴ نفر درآمد بالایی از صادرات گاز به اندازه ایران 84میلیونی دارد تمام نیازمندی هایش را در ازای درآمد نفت و گاز بدست می آورد
هیچ کارخانه تولیدی ندارد
این نوع اقتصاد نفت بفروش با پولش کشور را اداره کن برای قطر و امارات تا حدی جواب می دهد
عربستان هم همینطور با فروش 12.5 میلیون بشکه نفت در روز برای اداره کشو 37 میلیونی
ایران 7 سال است کشور را بدون فروش مستقیم نفت اداره می کند این افتخار است .
باید نظر آقایان چمران و زاکانی را بپرسیم
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
و نظر محسن هاشمي و كلانتري و ابتكار و صدها اصلاح طلب امريكايي و غربگدا كه عوامل اصلي طي بيش از 3و اندي سال حكومت اصلاحطلبها به ايران بودند . البته
اينم روش تابناك كه تقريبا كامنتهاي بنده را منتشر نميكنه
۱) مواد پتروشیمی سرطانزا را بجای بنزین به مردم میدهند

۲) سوزاندن مازوت که سالهاست ممنوعه در نیروگاههای برق

۳) تولید و فروش میلیونها موتورسیکلت دودزا و خطرناک

۴) تولید سالی یک میلیون خودرو که ۸ لیتر مصرف دارند

۵) تغییر کاربری باغهای تهران به برجهای پولساز مافیا یی

۶) تخریب جنگل چیتگر و ساخت برجها که ورود هوا سد شد

۷) انباشتن روزی ۸ هزار تن زباله در جنوب تهران آلوده کردن

۸) فروش تراکم نجومی بدون‌توجه به ظرفیت شهر تهران

۹) عدم انتقال کارخانه های آلوده کننده از تهران به بیرون

۱۰) کاشت بی رویه چمن و درختان آب خور و حفر چاههای عمیق زیاد در دشت فرونشست کرده تهران
و برای آبیاری آنها و مصرف جمعیت بیش از ۱۵ میلیونی
_____________

نتیجه انکه بزرگترین خسارات به تهران از ناحیه دولت

احمدی نزاد و شهرداران و شوراهای شهر تهران در ادوار

مختلف خصوصا دوره ۱۲ ساله قالیباف و زاکانی و چمران میباشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
فروش طرح ترافیک وعدم کنترل محدوده مرکزی را یادت رفت
سردار. به پیر به پیغمبر من دنبال تجزیه ایران نیستم. فقط یک سوال ساده دارم که اگر مستعان موفق بود الان کجاست و اگر موفق نبود چه اندازه بودجه خرج ان شده و ایا کسی مسئولیت ان را به عهده میگیرد. ایا این خواست زیادی است. ایا من حق پرسشگری ندارم.
چرا باید از مسولین خواهش کنیم ؟؟؟؟؟
باید تمام تلاش ها برای کاهش آلودگی ها بشود ولی به نظر می رسد این عدد 20000 مبنای علمی نداردحدسی است و غلو شده.
نه آقا شما دروغ می گید ، این عکس و آمارها مال یه کشور دیگه است ! هر کی هم اعتراض داره ، میخواد لخت بگرده تو خیابون الکی میگه آلودگی هوا هستش !
اهواز ۲۴ ساعت زیر دود مزارع نیشکر ، دود زباله سوزی توسط شهرداری ، سوزاندن گازهای همراه نفت ، خاکستر شرکت فولاد خوزستان، آلودگی کارخانه کردن و...است
ما اهوازی ها وقتی میاییم تهران نفس مون باز میشه
تقصیر امریکا و اسراییل و شیکه های معاند است
اره ،وقتی طرح ترافیک را میخریم دیگه ماشینمون دود نمیکنه.
تابناک
در کشور خبر مهم تر دیگری نیست .
این مصایب آلودگی هوا که علتهای مختلف دارد و همه هم در اثر وجود مدیریت نالایق می باشد که اکثرا هم ساکن تهران هستند و زن و بچه های آنها و ایل و تبارشان هم در معرض این آلودگی هستند.لذا کسانی که برای رفع این معضل که بخودشان هم آسیب جدی می زند نتوانسته اند تاکنون راه حلی ارایه دهند و هر روز و هر سال هم مثل گرانیها بدتر و بیشتر شده است چگونه می خواهند سایر مصایب گسترده خودساخته که حاصل عملکرد مخرب آنهاست
برای کشور و مردم حل و فصل کنند؟!!
خودروهای بی کیفیت با آلایندگی بالا ، تولید بی در و پیکر و خارج از استاندارد موتور سیکلتها ، جالبه بدونین خود کشور چین که اینهمه موتور سیکلتهای بی کیفیت با مصرف سوخت و آلودگی بالا به ایران صادر میکنه ، تقریبا بالای ۹۰ در صد موتور سیکلتهایی که در خیابانهای چین تردد می کنند ، برقی هست . این آلودگیها بدلیل این است که مسئولین تصمیم گیر ما از سیاست گذاری کلان در کشور اطلاعی ندارند و تصمیم گیری های خلق الساعه و بدون فکر در کارنامه کاری خود دارند .
هرکس عامل آلودگی و ویرانی شهر تهران باشد ایرانی نیست واقعا خیلی از مسولین لیاقت این پستها را ندارند جون هیج درکی از زیبایی و آسایش مردم ندارند و تنها به فکر سود و رانت خودشان هستند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل