نگاهی به مصوبات و تذکرات امروز بهارستان نشینان

لزوم برخورد با اغتشاش‌گرانی که مانع کسب بازاریان می‌شوند / یکی از علل اعتراضات اخیر انباشت ناکارآمدی و کج کارکردی است / چرا دولت قانون کالا برگ را برای بهبود معیشت مردم اجرایی نمی‌کند؟ / میکروفن روی هیچ نماینده‌ای قطع نشده است / نطق تند علیه قالیباف

وکلای ملت در نشست علنی امروز با اصلاح بخش‌هایی از قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در تلاش برای پایان دادن به انتظار چندین ساله این قشر هستند. برخی نمایندگان انتقاداتی به تعیین سهم بیمه کارگران ساختمانی در روستا‌ها و شهر‌ها به صورت یکسان مطرح کردند و سرانجام پیشنهادهایی در مورد حداقل دستمزد ماهیانه پرداخت حق بیمه و سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی ارائه شد.
کد خبر: ۱۱۵۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶ 16 November 2022

تابناک _ نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۵ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست قالیباف، رأس ساعت ۸ و ۱۷ دقیقه و با حضور ۱۹۴ نماینده آغاز شد و حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را قرائت کرد که بر اساس آن ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمان در دستور کار امروز کلای ملت قرار دارد.

رئیس مجلس در ابتدای نشست علنی در نطق پیش از دستور با گرامیداشت ۲۵ آبان ماه روز ایثار و شهادت، سالگرد شهدای عملیات محرم را به مردم اصفهان تسلیت و تعزیت گفت.

اصلاح لایحه موافقت‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری بین ایران و نیکاراگوئه به منظور تامین نظر شورای نگهبان

اصلاح لایحه موافقت نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت ایران و نیکاراگوئه به منظور تامین نظر شورای نگهبان به عنوان نخستین دستور وکلای ملت بود که با الحاق تبصره ۳ مبنی بر «رعایت موازین شرعی در سرمایه‌گذاری‌های موضوع ماده (۱) این موافقتنامه الزامی است» به ماده واحده موافقت کردند.

با توجه به اینکه شمار قابل توجهی از کارگران چشم انتظارند تا تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گیرند؛ وکلای ملت بر همین اساس با اصلاح بخش‌هایی از ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی موافقت کردند که بر اساس آن سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد (۷%) حق بیمه سهم بیمه شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر، احداث و یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدیدبنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آن‌ها و دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی مربوطه از محل متراژ ساخت‌وساز، این کارگران را بیمه کند و متقاضیان ساخت‌و‌ساز اعم از احداث یا تجدیدبنا در محدوده، حریم و خارج از حریم شهر‌ها محدوده روستاها، مناطق آزاد تجاری - صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، نواحی و شهرک‌های صنفی و صنعتی، مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی، مجتمع‌ها و مناطق نمونه گردشگری مکلفند برای هر متر‌مربع زیربنا در هر طبقه و همچنین جهت توسعه بنا نسبت به سطح زیربنای توسعه‌یافته، برای ساخت و ساز شهری با مجوز شهرداری ها، سازمان‌های متولی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شرکت‌های متولی نواحی و شهرک‌های صنعتی، شهرک‌های صنفی، مجتمع‌ها و مناطق نمونه گردشگری، چهار درصد (۴%) و برای ساخت و ساز داخل محدوده روستا و خارج از محدوده روستاها، محدوده عمل بخشداری با مجوز دهیاری‌ها و بخشداری‌ها و داخل مجتمع‌ها و شرکت شهرک‌های کشاورزی یک درصد (۱%) حداقل دستمزد ماهیانه همان سال نسبت به پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی شاغل اقدام کنند. همچنین طبق تبصره یک این ماده ساخت و ساز‌های مساجد و احداث خانه‌های عالم از پرداخت حق بیمه موضوع این قانون معاف هستند.

در جریان بررسی این موضوع برخی نمایندگان انتقاداتی نسبت به تعیین سهم بیمه کارگران ساختمانی در روستا‌ها و شهر‌ها به صورت یکسان مطرح کردند و در نهایت پیشنهادهایی در مورد حداقل دستمزد ماهیانه پرداخت حق بیمه و سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی ارائه شد که با پیشنهاد نمایندگان احداث خانه‌های عالم و ساخت و ساز‌های مساجد از پرداخت حق بیمه موضوع این قانون معاف شدند.

همچنین جعفر قادری، جواد نیک بین و برخی از اعضای کمیسیون اجتماعی در جریان بررسی این طرح با انتقاد از اینکه وضعیت کار و کارگری در کشور مناسب نیست و لازم است نگاه جامعی به این موضوع داشته باشیم یادآور شدند که پس از تصویب کلیات آن در صحن با مسئولان دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان تأمین اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار و همچنین جلساتی را با رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار کردند تا بتوان به موجب این قانون مشکل یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگری که در نوبت بیمه هستند حل شود و منابع لازم جهت بیمه کارگران ساختمانی در حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان تأمین شود.

 

ارجاع لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو به کمیسیون صنایع برای بررسی بیشتر

در ادامه نشست علنی امروز نمایندگان به بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو پرداختند و قالیباف پیش از رای گیری این گزارش تاکید کرد که این ماده واحده مغایر ماده ۳۰ و بند (ب) ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه است، زیرا در آن جا تکلیف شده تا سالانه ۲۰ درصد خودرو‌ها را اسقاط کنیم و عملا در این لایحه اسقاط تبدیل به یک و نیم درصد شده و اسقاط از رده خارج می‌شود که در نهایت اصل لایحه به رای گذاشته شد، اما نمایندگان با آن مخالفت کردند و رئیس مجلس تاکید کرد که به دلیل اینکه این مساله موضوع مهمی است، آن را به کمیسیون برمی‌گردانیم؛ هرچند می‌توانیم بر اساس آیین نامه حذف آن را نیز به رأی بگذاریم.

رفع دغدغه و مشکل رانندگان کامیون از اولویت های مجلس است

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در اخطاری درباره بررسی و تصویب طرح اسقاط خودرو که با موافقت نمایندگان برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع ارجاع شد، تاکید کرد در حالی این طرح روز گذشته نیمه کاره رها شد که ۵ دقیقه به پایان جلسه باقی مانده بود و تمام موارد آن نیز بررسی و تصویب شد، حال جای این سوال است که آیا واقعا نایب رئیس اختیار لازم برای رأی گیری درخصوص این طرح را نداشت؟ یا پشت پرده موضوع دیگری است که رئیس مجلس در پاسخ به اخطار این نماینده بیان کرد که دیروز عصر مجلس برای رأی گیری به اصطلاح عدد نداشت و اینکه برخی مطرح می‌کنند که چرا لایحه مذکور دو سوم آرا برای تصویب نیاز داشت، باید دقت کرد که اصل لایحه حتی نصف به اضافه یک هم رأی نیاورده، یعنی کمتر از نصف و صرفاً ۴۵ درصد رأی آورده است؛ بنابراین، باید آیین نامه رعایت شود.

لزوم برخورد مجلس و قوه قضائیه با اغتشاش‌گرانی که مانع کسب بازاریان می‌شوند

محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر هم در جریان صحن علنی امروز در تذکری بیان کرد که جمع کثیری از مردم اثبات کرده‌اند که پشتیبان نظام هستند و تنها تعداد چند نفری محدود که از خارج هدایت می‌شوند، کاسبان را مجبور به تعطیل کردن واحدهایشان می‌کنند و شأن ما و سیستم قضایی این است که در این رابطه تدبیری بیندیشیم.

موافقت مجلس با بررسی یک فوریتی طرح افزایش سرعت ایجاد شبکه فیبر نوری

در ادامه نشست علنی امروز وکلای ملت با تقاضای بررسی یک فوریتی در مورد طرح الحاق یک ماده به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موافقت کردند.

اعلام وصول طرح ارتقای شفافیت مالی

بر اساس این گزارش محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه نشست موارد اعلام وصولی را قرائت کرد که طرح ارتقای شفافیت مالی از جمله موارد اعلام وصولی امروز بود.

ناطقان میان دستور ۲۵ آبان ماه

علی کریمی فیروزجائی، عضو هیات رئیسه مجلس اسامی در ادامه نشست اسامی ناطقان امروز را قرائت کرد و نمایندگان به ایراد نطق خود پرداختند:

حسین حق وردی : رخدادهای اخیر، تحمیل جنگی نابرابر جدید جهانی در قالب جنگ‌‌های ترکیبی است.

حسین گودرزی : منشأ اعتراضات اخیر انباشت ناکارآمدی و کج کارکردی است.

حسین گودرزی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۵ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: بی گمان منشأ اعتراضات اخیر صرف نظر از موج سواری داعشیان و ضد انقلاب، انباشت ناکارآمدی و کج کارکردی حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و پیرامون هر یک به فراخور این فرصت اندک و ضرورت تبدیل آن به فرصتی برای تقویت وفاق و انسجام اجتماعی نکاتی عرض می‌کنم.

نماینده دورود و ازنا در مجلس ادامه داد: در آغاز سخن خطاب به جوانان وطن می‌گویم، بیگانگان و در رأس آنان آمریکا و رسانه‌های غربی هرگز جز پی جویی مطامع و تداوم استعمار خود به دنبال خیر و رستگاری ملت ما نبوده و نیستند. در حوزه اجتماعی به نظر می‌رسد مهمترین نیاز کشور تکیه بر وفاق اجتماعی و نظم وفاقی برخاسته از قاعده جامعه است. طبق اصل ۶ قانون اساسی، امور کشور باید با اتکا با آرای عمومی و از راه انتخابات اداره شود و امام عظیم الشأن میزان را رای ملت و رهبر فرزانه انقلاب این نظام را مردمسالاری دینی می‌خوانند. پس راه ادامه حیات طیبه این نظام عزتمند حفظ وفاق اجتماعی یعنی توافق جمعی اعضای ملت و اصول و روش‌های مشترک و نظم وفاقی برخاسته از این اعتقاد باور مردم است.

وی بیان کرد: بنابراین گروه‌ها و قشرهای مختلف از جوانان، اقوام، مذاهب، زنان و احزاب باید احساس کنند، راه ورود آنان برای اداره کشور باز است و جایگاه و نقش خود را در کانون و نه حاشیه نظام احساس کنند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در حوزه فرهنگی سیاستگذاری دستگاه فرهنگی و رسانه‌ای کشور سال هاست ناکارآمدی خود را در مواجهه و اتخاذ سیاستگذاری درست با دوگانه سازی‌ها در مولفه‌های هویت بخش ملت یعنی عناصر هویت ملی نشان داده است. روش‌هایی مانند مقابل یکدیگر قرار دادن دو دوره اسلامی و باستان تاریخ ملت ایران و دو قطبی از عناصر مختلف دینی، ایرانی و قومی این ملت، ناخواسته به شکل گیری یک هویت مغشوش و سردرگم بلکه بحران هویت در جامعه به خصوص برای نسل جوان و رخنه در یکپارچگی ملت دامن زده است.

گودرزی افزود: این در حالی است که آخرین راهبرد اندیشکده نظام سلطه و دستور صادره برای رسانه‌های غربی چنانکه این روز‌ها در صحبت لو رفته خبرنگار بی بی سی شنیدیم، تجزیه ایران از طریق تمرکز بر جدایی خواهی اقوام ایرانی است و با کمرنگ شدن حلقه‌های پیوند و تعلق خاطر چندهزاره اقوام و ملت ایران ناخواسته در مسیر راهبرد دشمنان وحدت و یکپاچگی حرکت کرده ایم و اکنون زمان گفت‌وگو و تصمیم برای سیاستگذاری‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی متناسب با واقعیت‌ها و نیاز‌هاست و مهمترین جراحی سخت و شجاعانه این روز‌ها، باز کردن دروازه‌های تصمیم گیری است.

وی تاکید کرد: بار دیگر از مسئولین می‌خواهم محدودیت پلتفرم‌ها را برای احیای مشاغل صد‌ها هزار ایرانی که در دوماه گذشته به خیل بیکاران پیوسته یا به سوی فیلترشکن‌ها کوچ کردند و تبادل اطلاعات و ارتباطات اجتماعی رفع کنند، چنانکه هیچ جامعه‌ای مانند دین، ملت وانقلاب ما پیام نو و قابل پذیرش برای عرضه به جهانیان و در فضای اجتماعی ندارد.

این نماینده اظهار داشت: نسبت به افاضات جدید رئیس جمهور آذربایجان می‌گویم نام آذربایجان گویای تبار و ریشه تاریخی قوم آذری آن دیار جدا افتاده از مام میهن است، صفحات شمال غرب ایران عزیز نام از آتروپاتگان سردار ایرانی و حاکم ساتراپ ماد صغیر در عصر هخامنشی دارند که مورخان و جغرافی دانان فارسی نویس قرون اولیه اسلامی آتروپاتگان را آذرآبادگان و عربی نویسان آن را آذربایجان نگاشته اند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس به مباحث حوزه انتخابیه پرداخت و گفت: با تقدیر از ریاست قوه قضاییه، دادستانی تهران، وزیر صمت و ایمیدرو برای راه اندازی فولاد و ذوب آهن ازنا، ضرورت همکاری همه بخش‌ها تا رسیدن به تولید این شرکت را خواستارم. همچنین به وزیر نیرو گرفتن ماده ۲۳ و آغاز عملیات اجرایی سد ماربره دورود در لایحه بودجه امسال را حسب تعهد آن وزارت خانه را یادآور می‌شوم.

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور در سفر سال گذشته دولت به لرستان محضر شما عرض کردم با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان و اصلاح و لایروبی ۸۰ کیلومتر قنوات دو شهرستان ازنا و دورود، بیش از احداث یک سد می‌توان زمین دیم را به کشت آبی تبدیل و ۱۰‌ها روستا را آباد کرد و جنابعالی در همان جلسه ضمن تایید این ضرورت، دستور تامین این اعتبار را صادر کردید، اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. انتظار صدور دستور و اقدام عاجل و اختصاص این اعتبار به احیای قنوات دو شهرستان ازنا و دورود را خواستارم. با تقدیر از وزرای راه و دفاع در تصویب تبدیل و توسعه شهرک مسکونی صنایع دفاع دورود به شهر جدید و واگذاری مسکن به مردم نیازمند، ضرورت تسریع در این اقدام اساسی را متذکر می‌شوم.

این نماینده گفت: در پایان از همه کارآفرینان، سرمایه گذاران و صاحبان ایده و ابتکار برای سفر به پایتخت طبیعت ایران، سرزمین مزیت‌های کم مانند دورود و ازنا و سرمایه گذاری در بخش‌های صنعت، کشاورزی، دام، گردشگری، معدن، آب و آبزیان و منطقه ویژه اقتصادی ازنا دعوت می‌کنم.

اصغر سلیمی : وزارت کشور سازوکار اعتراض مسالمت آمیز و قانونی را فراهم کند

محمدحسین فرهنگی: چرا دولت قانون کالا برگ را برای بهبود معیشت مردم اجرایی نمی‌کند؟

محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز (چهارشنبه؛ ۲۵ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با سلام درود خدمت ملت شریف ایران، گفت: صحبت‌های خود را در دو بخش مسائل جاری کشور و موضوعات داخلی مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کنم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: احترام قلبی خود را نسبت به شهدای اخیر کشور ابراز می‌کنم؛ نیروی انتظامی در سرما و گرما حتی در روز‌های تعطیل که همگان در حال استراحت هستند، خدمات ارزشمندی را برای حفظ و امنیت کشور ارائه داده‌اند و در هیچ زمانی سزاوار این نبودند که در معرض آسیب‌های جانی و مالی قرار بگیرند و آماج کینه و بغض پیروان دشمنان اسلام شوند، درود می‌فرستم.

وی ادامه داد: سپاهیان عزیز که در صحنه حضور داشتند، در اتفاقات اخیر آسیب دیدند. در این بین بسیجیان که بدون هر گونه استخدام و حمایت مالی در خدمت امنیت کشور بودند در معرض انواع آسیب‌هایی قرار گرفته‌اند که به نوبه خود از زحمات آن‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم و به روح پاک شهدای آن‌ها درود می‌فرستم و برای کسانی که مزدور و اجیر بیگانگان و دشمنان ملت و کشور بودند؛ مجازات دنیوی و اخروی را مسالت دارم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه افزود: افرادی که صرفا برای تخلیه انواع هیجانات یا ابراز اعتراضات خود در صحنه بودند و مرتکب جرم شدند، برای آن‌ها هدایت و در صورت ارتکاب جرم، مجازات را مسالت دارم.

وی تاکید کرد: کشور را باید منطقی و با برنامه اداره کرد، چرا دستگاه‌های اجرایی در خواب هستند و زیرمجموعه‌های خود را مدیریت نمی‌کنند، چرا در بُعد مدیریت‌های مربوط به افزایش رضایتمندی آن‌ها و حضورشان در صحنه‌های مغایر منافع ملی و امنیت کشوری مدیریت نمی‌کنند، منظور بنده فقط دولتی‌ها نیستند، حتی آن‌هایی که سهامشان متعلق به ملت است، بخش‌هایی از سهام آن‌ها مربوط به سهام عدالت، بازنشستگی و امثال آن‌هاست، همه مسئولند که زیر مجموعه‌های خود را در تمام ابعاد، مدیریت و کنترل کنند، چرا رها کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: در کنار تمام این مسائل مهم‌ترین موضوعی که امروز جامعه ما را آزار می‌دهد، مسائل معیشتی است. صندوق‌های بازنشستگی، در مورد بازنشستگان به مسائلی مانند اجاره و خرید مسکن، تامین جهیزیه و در ارتباط با اشتغال فرزندان آنان باید حمایت‌ها و برنامه‌های باشد.

نماینده مردم تبریز یادآور شد: ما برنامه‌ای را در قانون برنامه و بودجه به دولت ابلاغ کردیم که براساس آن کالا برگ در اختیار جامعه قرار بگیرد و این مساله یک قانون است و چرا دولت این قانون را اجرا نمی‌کند؟ این تاخیر‌ها چه فلسفه‌ای دارند که با وجود این همه امکانات در کشور این کار صورت نگرفته است. آیا در حال حاضر امکانات ما از دوران دفاع مقدس کمتر است، چرا این اقدام ارزشمند را انجام نمی‌پذیرد؟

فرهنگی در پایان با اشاره به مسائل داخلی خاطرنشان کرد: مجلس به طرح دوفوریتی مسکن رای مثبت داد، کجاست این طرح دوفوریت و کجا خاک می‌خورد؟ بیش‌ از سه روز کاری کمیسیون فرصت و مهلت ندارد، هیات رییسه مجلس چرا پیگیری نمی‌کند تا این کار به سرانجام برسد؟ طرح سوالی از وزیر علوم داشتم که نزدیک به یک سال این قانون در کمیسیون طول کشید، در حال حاضر نزدیک یک ماه است که در کمیسیون مطرح کرده، اما قانع نشدم، آخرین خبر این است که تا این لحظه به هیات رئیسه ارسال نشده؛ برای اینکه در غالب داد و ستد‌ها اتفاق می‌افتد، که بنده به آن‌ها اشاره ندارم، هیات رئیسه موظف به پیگیری این مساله است.

محمود احمدی بیغش: دخالت‌تان در برکناری سعید محمد، از شایعات گسترده است/ نگرانیم مجلس به سرنوشت شهرداری تبدیل شود/ نیکزاد: گزارش عملکرد هر سه ماه یک بار در کازیوی همکاران قرار می گیرد

احمدی بیغش در انتقاد از عملکرد رئیس مجلس شورای اسلامی به بیان مطالبی پرداخت و گفت: با گذشت دو سال و نیم از مجلس یازدهم فرصت فراهم شده تا برای ارزیابی عملکرد ریاست مجلس اقدام شود چراکه عملکرد ایشان مورد نقد جدی است.

محمود احمدی بیغش در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز چهارشنبه (۲۵ آبان) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردم و نمایندگان، مدتی است بنا دارم مسائلی در رابطه با عملکرد رئیس مجلس بیان کنیم که نهایتا پس از بررسی و مشورت با تعدادی از همکاران به این نتیجه رسیدیم که باید حقایق را گفت حتی اگر بر علیه خودمان باشد.

وی در ادامه گفت: ملاک و معیار ارزیابی در کیفیت رفتار، عملکرد، شیوه بیان مسائل کلیدی کشور و مهم‌تر از همه سطح درک آن نسبت به جایگاه مجلس و نمایندگان ملت توسط رئیس مجلس چیست؟ اکنون با گذشت دو سال و نیم از مجلس یازدهم فرصت فراهم شده تا برای ارزیابی عملکرد ریاست مجلس اقدام شود چراکه مطابق اصل ۸۴ قانون اساسی و ماده ۲۰ آیین نامه داخلی مجلس مورد نقد جدی است.

نماینده مردم شازند عنوان کرد: جذب و بکارگیری بی ضابطه و گسترده نیرو در بخش‌های مختلف به ویژه ساختمان ریاست بسیار تعجب برانگیز است و مشخص نیست جذب این همه نیرو با چه هدف و توجیهی صورت گرفته است. این در حالی است که به دلیل برخورد‌های غیر حرفه‌ای با نیرو‌های باسابقه، کاردان و با تجربه مجلس منجر به خروج قابل توجهی از آن‌ها از مجلس و ماموریت اجباری آن‌ها به دستگاه‌های دولتی شده است.

احمدی بیغش در ادامه خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مصرانه می‌خواهم با صراحت اعلام کنید در دو سال و نیم چند نفر نیرو برای مجلس جذب نموده اید و ضرورت آن چه بوده است؟ بنده و خیلی از همکاران نگران این هستیم که مبادا در مدت باقیمانده عمر مجلس خانه ملت هم به سرنوشت شهرداری تهران تبدیل شود و این ترافیک و تورم نیرو‌ها معضلی برای مجلس شود.

وی ادامه داد: مطابق ماده ۲۰ بند ۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس موظف است هر سه ماه یک بار گزارش کاملی از تصمیمات و اقدامات هیات رئیسه در رابطه با مسائل مختلف به مجلس و واحد‌های تابعه آن از جمله مکز پژوهش‌ها را در صحن علنی به نمایندگان ارائه کند؛ بفرمایید در این حدود ۳۰ ماه چند بار از تریبون مجلس به این قانون عمل کرده اید و نمایندگان و مردم را در جریان امور قرار داده اید؟ این موضوع مهم در مجلس یازدهم به شدت مغفول مانده و ابهامات زیادی در ارائه نشدن گزارشات به وجود آورده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ضعف مجلس در رابطه با مسائل اخیر در این دو ماه و موضع گیری‌های مختلف نمایندگان و نبود یک نظر واحد که این هم به دلیل ضعف مدیریت ریاست مجلس و همچنین گزارشات نگران کننده‌ای در خصوص مداخلات در عزل و نصب‌های مدیران و امور دیگر به گوش می‌رسد که یکی از آن‌ها مربوط به شایعات گسترده مداخله رئیس در برکناری دبیر مناطق آزاد کشور است، لذا انتظار می‌رود در این زمینه شفاف سازی شود. قطعا خوشحال می‌شویم که این مطالب صحت نداشته باشد.

احمدی بیغش در با بیان اینکه نحوه اداره امور مجلس و ریاست جلسات علنی و غیرعلنی با ضعف‌ها و نواقص شدیدی مواجه است، گفت: این مساله در نوع نگارش متن و قرائت آن‌ها توسط رئیس کاملا مشهود و مکررا دستاویز رسانه‌ها و فضای مجازی قرار گرفته است. آقای رئیس؛ همانگونه که قبلا هم تذکر داده بودیم بهتر است در مشاوران خود تجدید نظر اساسی کنید.

وی افزود: شکایت جنابعالی از آقای نوباوه نماینده تهران از عجایب این دوره است. مگر جرم این جانباز چه بوده جز یک اظهار نظر در رابطه با موضوع سیسمونی؟ این شکایت یعنی امنیتی شدن مجلس در دوره مدیریت شما. پیشنهاد می‌کنم برای حفظ شأن مجلس و حرمت تریبون از روسای قبلی مجلس امثال آقایان لاریجانی و ناطق نوری در خصوص مدیریت مجلس مشورت بگیرید، چون آن‌ها در چارچوب انقلاب و نظام هستند و نباید ملاحظات سیاسی و سلیقه‌ای خودمان را بر منافع ملت ترجیح دهیم.

احمدی بیغش در عین حال گفت: البته حرکت شما در هفته گذشته نسبت به وزیر اقتصاد که در صحن حضور داشت بجا بود و‌ای کاش همیشه و نسبت به آن دسته از وزرای ناکارآمد از جمله وزیر اقتصاد اینگونه موضع گیری می‌کردید.

وی افزود: قوه مقننه جایگاهی نیست که بشود با غرور بی مورد به آن نگاه کرد از سوی دیگر نگاه از بالا به مجلس این قوه نظارتی را از جایگاه واقعی خود دور کرده و یکی از مصادیق بارز آن حضور تعداد قابل توجهی از پرسنل هیات رئیسه در داخل صحن بوده است که با نگاهی به سوابق گذشته مدیریتی مجلس می‌بینیم که در هیچ دوره‌ای این تعداد از افراد از حوزه ریاست در صحن علنی حضور نداشتند.

توضیحات نیکزاد درباره شکایت قالیباف از نوباوه

علی نیکزاد، رئیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درباره شکایت محمد باقر قالیباف رئیس مجلس از بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس توضیحاتی ارائه کرد.

نیکزاد رئیس جلسه در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات محمود احمدی بیغش در انتقاد از عملکرد محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: نطق حق هر نماینده است، اما انصاف حکم می کرد شما این نطقتان را زمانی که رئیس مجلس بود بیان می کردید.

وی افزود: در مورد بحث هیات رئیسه، هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد هیات رئیسه در کازیوی نمایندگان قرار گرفته و مرتب گزارش داده شد است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع جذب نیرو برای مجلس که توسط احمدی بیغش مطرح شد، گفت: در ماده 20 که در مجالس قبل مصوب شده است، بحث وظایف و اختیارات رئیس مجلس مشخص است و تقریبا مباحث اداری، حراستی، احکام، استخدام و ماموریت ها در اختیار رئیس مجلس قرار دارد.

نیکزاد تصریح کرد: در مورد دبیرخانه شورای عالی مناطق ما خبر نداریم اما این را هم می شد از خود آقای قالیباف سوال کنید.

وی در ادامه بیان کرد: راجع به شکایت برادرمان آقای نوباوه، بنده در جایگاه رئیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان که با رای شما عزیزان آنجا هستم، چندین جلسه گذاشتیم و حتی با بزرگان مجلس صحبت کردیم اما دوستان حاضر نشدند. در صورتی که یک برادری که آمد اینجا و گفت که شما مثل دیکتاتور دارید مجلس را اداره می کنید، ما آن پرونده را به قوه قضائیه نفرستادیم و بلکه خواهش کردیم از یکدیگر گذشت داشته باشند. امروز صبح برادر دیگری مشکلاتی داشت و از صبح دنبال وقت بود، بالاخره امروز دیدید که این دو برادر نیز یکی توئیت زد و آن هم گذشت کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مواردی که مطرح کردم در جهت حق و عدل است و مواردی که عرض کردم بر اساس این است که من در هیات رئیسه هستم و وابستگی هم به کسی ندارم و شما هم می دانید، هر چند که نطق حق مسلم هر نماینده است.

نیکزاد در پایان خطاب به احمدی بیغش گفت: ای کاش زمانی که رئیس مجلس حضور داشتند این موضوعات را مطرح می کردید. مواردی که من خبر داشتم به رسم شب اول قدر شهادت شرعی بود که صادقانه و خاضعانه عرض کردم.

 

افتخار مجلس انقلابی این است که میکروفن را روی هیچ نماینده‌ای قطع نکرده است

علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس پس از پایان نطق میان دستور نمایندگان تاکید کرد که افتخار مجلس انقلابی یازدهم این است هر صحبتی که از سوی نمایندگان مطرح شده، میکروفن آنها تا به امروز قطع نشده است و پس از پایان وقت مقرر و پانزده ثانیه اخطار، میکروفن خودکار قطع می‌شود.

علی نیک زادثمرین در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۵ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: جهت احترام به نمایندگان و تنویر افکار عمومی باید بگویم که هیچ‌ زمانی من، آقای قالیباف و یا آقای مصری تریبون هیچ نماینده‌ای را قطع نکرده‌ایم. پس از پایان وقت مقرر و پانزده ثانیه اخطار، میکروفن خودکار قطع می‌شود.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افتخار مجلس انقلابی یازدهم این است هر صحبتی که از سوی نمایندگان مطرح شده، میکروفن آن‌ها تا به امروز قطع نشده است. 

تذکرات شفاهی 25 آبان ماه

نمایندگان در بخش پایانی نشست علنی در قالب تذکر شفاهی نکاتی را به مسئولان اجرایی متذکر شدند:

کعب عمیر: وزیر بهداشت در خصوص مشکل کمبود دارو تدبیر کند

سرمدی: گرانی ۵ برابر نهاده های دامی، مشکل عرضه دام سبک و سنگین در سال آینده را رقم می زند

علیزاده: تبعیض و بی عدالتی در پرداخت حقوق ها عذاب آور شده است

فرخی میکال: ضرورت احداث ایستگاه تخصصی آتش نشانی در لاهیجان

همتی: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص کنکور ترویج سرمایه داری و ظلم است

پورابراهیمی: عملکرد یک ساله دولت نشان می‌دهد رویکرد اقتصادی مثبت است

راستی: دولت انقلابی تمام تلاش خود را برای رفاه مردم به کار ببندد

فرشادان: اندیشه سیاسی پیامبر اسلام (ص) باید الگوی ما باشد

فلاحی: دستگاه دیپلماسی کشور باید در مقابل یاوه گویی دولت های فرانسه و انگلیس واکنش جدی نشان دهد

سیاهکلی: مالکان کامیون های وارداتی پس از ۲ سال نتوانسته اند شماره گذاری کنند

عسکری: حل مشکل ترخیص کامیون ها و کِشنده ها در دستور کار مجلس قرار گیرد

ذاکر: اقدام دولت و بنیاد مسکن در ارائه تسهیلات و اجرای طرح هادی در آذربایجان غربی قابل تقدیر است

شکراللهی: افزایش سهمیه سوخت کشاورزان و اصلاح روش برقی کردن موتورهای چاه تسهیل شود

رحمانی: دولت برای تامین آب شرب تاکستان از سد طالقان مبدا را تاکستان قرار دهد

در نهایت علی نیکزاد نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز را ساعت ۱۱ و ۵۱ دقیقه به صدا درآورد و زمان نشست آتی مجلس را یکشنبه ۶ آذرماه اعلام کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۶
جناب قالیباف ما هم نظرمون همینه با کسانی که به کسب و کار مردم خسارت وارد کردن بشدت باید برخورد کرد.
شما که برای جوانان شغل ایجاد نکردین خودشون تو اینستا و واتساپ آنلاین شاپ درست کردن همون رو هم فیلتر کردین و میلیون ها شغل نابود شده. حتی فکرش رو هم نمی‌تونید بکنید که پیک موتوریا هم ۶۰ ۷۰ درصد کم کارتر از گذشته شدن همینطور کسایی که تو برپایی جشن عروسی شاغل بودن.
شاید هم یکی از علل اعتراضات نحوه اضافه کردن حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و اجرای با اضافه کردن حقوق بازنشستکان کشوری و اجرای ان بوسیله دولت و نمایندگان مجلس باشد
پس چرا نماینده ای که میکروفنش قطع شده بود داد می زد روشن شود؟ و چرا هنوز بالای سن بود؟ قبلش هم هیچ تذکری داده نشده بود
چرا برخی فکر می کنند که برخورد خشونت آمیز و پاسخگو نبودن هزینه کمتری دارد؟ آیا به کشته های طرفین و تداوم اعتراضات نگاه نمی کنند؟

آیا برخی پاسخهای منطقی مثل اجازه اعتراض مسالمت آمیز و یا ملغی کردن برخی قوانین راه حل کم هزینه تری نیست؟
اون کاسبی که با حرف دشمن مغازه رو ببنده و از خودش اختیار نداره کاسب نیست اون کسایی هم که فکر می‌کنند کاسبان با حرف دشمن مغازه می‌بندند اگاهی ندارن
خخخخخ
لیست 227 نماینده ای که حکم اعدام ملت رو امضا کردن منتشر کنین.
مردم به نان شبشان محتاجند دولت پول نداره معوقات بازنشسته ها را بکجاپرداخت کنه یک میلیارد دلار اختصاص داده برای واردات خودرو برای اینکه یک عده مرفه بی درد خودروی روز سواربشوند !!!!
جالبه به کسانی که دعوت به اعتصاب می کنند هم اغتشاشگر می گن... یعنی هر کسی اعتراض داره و به هر روشی متوسل بشه اغتشاشگر است!!!!
یکی از علل نارضایتی از عملکرد دستگاها به خصوص شهرداری‌ها است الان 8 سال است بازار میوه وتره بار شهریار به سرمایه گذار داده شده وقرار بود سال 97 تکمیل شود ولی به علت بستن قرارداد بد با سرمایه‌گذار توسط افراد کم تجربه وبی لیاقت که با پارتی وسفارش جذب شهرداری‌ها وسازمانهای دیگر شده اند که همان افراد به اصطلاح ارزشی هستند. سرمایه‌گذار عجله ای برای اتمام پروژه ندارد.
با اغتشاشگران برخورد قاطع شود. با مسئولین که زمینه اغتشاشات را بوجود آوردند نیز برخورد انقلابی شود. تحمیل این همه هزینه بر کشور برای چه؟
شخصا دلیل اعتراضی خودم بعنوان یک بازنشسته این است

که چرا ظرف تنها ۷ سال باید ارزش و قدرت ریالی که من بابت حقوق ماهیانه ام در سن بالا دریافت میکنم

از ۸۰۰ دلار به ۱۶۰ دلار تنزل کرده باشد ؟؟؟

و‌میلیونها همچون من که ۳۰ سال قسمتی از دسترنج خود را

برای تامین دوران پیری و ضعف در صندوق تامین اجتماعی

پس انداز کرده ایم

چرا باید بخاطر ندانم کاری ها و لجاجت و تنش افرینی یک ا

قلیت غیر منتخب و غیر پاسخگو که خودشان در ناز و نعمت

های عالی هستند


ما و خانواده مان در پیری و بیماری و داشتن عروس و داماد

با دست خالی ، حتی از عهده مخارج بسیار اندک خودمان هم

عاجز باشیم و شرمنده شویم و حتی یک زیارت سالیانه تا قم

هم نتوانیم برویم ؟؟؟؟
الان اغتشاشگر گمانم دلار ۳۷ تومنی است ... بداد مردم برسید
درود
واقعا توقع دارید....مردم فقط تماشای تورم و ونزوئلایی شدن کشور بکنند و اعتراض نکنند و به کوچک شدن سفره های خود بی توجه باشند تا مثل مردم اتیوپی شکمش از گرسنگی جلو بیاید
امروز رفت یک اداره ساعت شروع کار ۸ صبح آقایان ساعت نه و ربع آمدن بعد از خوردن صبحانه ، چند نفر همانطور معطل شدیم ، یک نمونه ساده بابت ایجاد نارضایتی در مردم صبحانه و نهار و نماز خواندن و خوردن در اداره همه کارمندان موبایل بدست و جواب سربالایی دادن به ارباب رجوع، باید اجازه آوردن موبایل کارمندان و شاغلین داخل اداره کارخانه کارگاه ممنوع کرد صبحانه خوردن ممنوع کرد ساعت ۸ باید ۸ باشد نه ساعت نه یا نه و نیم
حرف حرف و حرف
بازاریان خودشون تعطیل کردن. کسی مجبورشون نکرده
جنگ ترکیبی؟؟؟؟ چی هست؟؟؟
کوپن نمی ده
چون جنسی وجود ندارد که به مردم داده بشه
ولی کاغذ برای چاپ پول فعلا وجود دارد
این مجلس و این رٸیس مجلس خیلی بهم میایند؟
کالا برگی که وزیر وعده آن را داده بود چی شد؟؟
چرا یک مسئول به راحتی وعده دروغ میدهد؟؟
علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس پس از پایان نطق میان دستور نمایندگان تاکید کرد که افتخار مجلس انقلابی یازدهم این است هر صحبتی که از سوی نمایندگان مطرح شده، میکروفن آنها تا به امروز قطع نشده است و پس از پایان وقت مقرر و پانزده ثانیه اخطار، میکروفن خودکار قطع می‌شود.
علی جان شما که انشالله راست میگویید،نماینده زاهدان فقط یک دقیقه و پانزده ثانیه صحبت کرد اگر قبول نداری صحبت ایشان را دو باره گوش بده.
مردم خودشون به نشونه اعتراض مغازه هاشونو بستن
اغتشاشگر کجا بود؟؟؟
مردم چشم دارند ‌میبینند عقل دارند ‌تحلیل میکنند
نظرات انحرافی در رسانه ها فقط منجر به بی اعتمادی نسبت به آن رسانه میشود ‌واثری در تغییر دیدگاه خواننده ندارد
محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر،، کاسبان که خود بخشی زیادی از مردم هستند خودشان زبان دارند، شما نیاز نیست از طرف ایشان حرف بزنید.
کالابرگ هم با بی عدالتی توزیع کن بشه یک درد اضافه به دردهای مردم. ا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل