بازدید 6279
۳

اولتیماتوم قالیباف به وزیر بهداشت

بحران دارو به اوج خود رسید؛ آن‌چنان‌که نمایندگان مجبور شدند وزیر بهداشت را به مجلس فرا بخوانند و او را درباره طرح دارویار مورد بازخواست قرار دهند؛ اما توضیحات وزیر قانع‌کننده نبود و در نهایت محمدباقر قالیباف تا ابتدای زمستان به وزیر فرصت داد تا بحران موجود را حل و فصل کند.
کد خبر: ۱۱۵۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۴ 16 November 2022

به گزارش تابناک، بحران دارو روز گذشته وزیر بهداشت را روانه مجلس کرد تا به سوال‌های نمایندگان دراین خصوص پاسخ دهد. بهرام عین‌اللهی در شرایطی در صحن مجلس شورای اسلامی حاضر شد که این روزها کشور با مشکل دارو دست‌وپنجه نرم می‌کند و مردم برای تهیه ساده‌ترین داروها با مشکل روبه‌رو هستند.

از همین‌رو وزیر بهداشت صبح روز گذشته برای بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره نحوه مدیریت زنجیره تامین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور و همچنین گزارشی از نحوه اجرای طرح دارویار در نشست علنی مجلس حاضر شد. پس از قرائت گزارش کمیسیون تعدادی از نمایندگان در تذکراتی نسبت به برخی مسائل و مشکلات حوزه بهداشت و درمان از جمله کمبود برخی اقلام دارویی نکاتی را خطاب به وزیر بهداشت بیان کردند.

در این میان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز پس از استماع اظهارات وزیر بهداشت و برخی از نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس، در تذکری به عین‌اللهی تاکید کرد که غافل‌گیری در کمبود دارو پذیرفتنی نیست و امیدواریم این موضوع تکرار نشود. قالیباف همچنین با بیان اینکه باید با دقت از تکرار این کمبودها در فصل زمستان جلوگیری شود، گفت مجلس آماده همکاری با وزارت بهداشت است. به گزارش «ایسنا» رئیس مجلس همچنین اظهار کرد: در حوزه کمبود دارو گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که مشکلاتی در هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود دارد. وی افزود: سالیان سال است که داده‌ها در سامانه تیتک وجود دارد و نیازهای ماه به ماه و نوع مریضی‌های موجود در کشور مشخص است و واقعا غافلگیر شدن در این موضوع قابل پذیرش نیست.

نمایندگان چه گفتند؟

اما پیش از آنکه رئیس مجلس به وزیر بهداشت در مورد کمبود دارو در کشور هشدار دهد، برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در سخنانی به آنچه این روزها در کشور در رابطه با تامین داروی بیماران می‌گذرد، انتقاد کردند. از جمله محمد‌مهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان که در تذکر شفاهی خطاب به وزیر بهداشت تاکید کرد: کمبود دارو و سرم در کرمان موجب شده که مردم دچار آسیب جسمی و روحی شوند و حتی برای عمل‌های جراحی و عمل‌های سرپایی نیز باید چندین هفته در نوبت بمانند. مشکلات دارویی هر چه سریع‌تر باید حل شود. از سوی دیگر عبدالحسین روح‌الامینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت پیرامون اجرای طرح دارویاری و علت کمبود دارو در بازار به نامه‌ای که تیرماه سال جاری ازسوی فعالان بخش داروسازی به ریاست‌جمهوری نوشته شد و در آن نسبت به وضعیت دارو در کشور هشدار داده شده بود، اشاره کرد و گفت: با وجود هشدارهای داده شده، عدم مدیریت بهنگام درون و برون‌سازمانی منجر به وضعیت کنونی شده است.

به گزارش «ایسنا» وی افزود: همه ما باید از مردم عذرخواهی کنیم که امروز حتی یک شربت ساده سرماخوردگی و آنتی هیستامین در دسترس نیست و مردم با مشکل مواجه هستند. به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی خاتمی، نماینده ماهنشان نیز با بیان اینکه برخی از نهادها در اجرای طرح دارویاری همکاری ندارند، گفت: عدم تولید شرکت‌های دارویی و عدم کاهش واردات مواد اولیه امروز نه تنها داروهای وارداتی کم مصرف را از دسترس خارج کرده است، بلکه داروهای معمولی پرمصرف نیز دچار کمبود شده است. وزارت بهداشت مسوول وضعیت کنونی است و باید در این حوزه پاسخگو باشد.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت با اشاره به نامه به رئیس‌جمهور درباره کمبود دارو گفت: ۱۳ مورد مکاتبه با مسوولان مختلف از جمله سران قوا صورت گرفت؛ در جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز به‌طور مستمر درباره کمبود دارو نکاتی مطرح شد، اما متاسفانه بعد از ۴۳ سال برای نخستین بار خیلی از داروهای معمولی و پیش پا افتاده با کمبود مواجه شد. به گزارش خبرگزاری فارس، وی همچنین از تغییر چهار مدیر در سازمان غذا و دارو در مدت اخیر انتقاد کرد. شهریاری گفت که طبق مصوبه مجلس قرار بود قیمت دارو برای مردم افزایش پیدا نکند، اما اجرایی نشد؛ دولت توان اجرای این کار را نداشت و اکنون دچار چالش شده‌ایم؛ لازم است قرارگاهی برای رفع مشکلات دارو و تجهیزات دارویی تشکیل شود.

پاسخ وزیر بهداشت

پس از این انتقادها وزیر بهداشت گفت: ۴ ماه از شروع طرح دارویاری می‌گذرد. اکنون در مرحله گذار و انتقال از یک وضعیت موجود به وضعیت انقلابی هستیم که در دوران گذار مشکلاتی داشتیم. بهرام عین‌اللهی افزود: هدف از اجرای طرح دارویاری این بود که وابستگی به ارز ترجیحی و رانت ناشی از آن به تولید پویا و غیر‌وابسته برگردد؛ مشکل اساسی ارزهای ترجیحی این بود که بدون حساب و کتاب داده می‌شد و رانت‌هایی را به وجود می‌آورد. وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد: میزان آنتی‌بیوتیک تولید شده در این هفت ماه به اندازه ۱۲ ماه سال گذشته بوده است. اما آنفلوآنزای زودرس که یک پدیده غیر‌قابل پیش‌بینی بود و برای کشورهای دیگر هم وجود دارد و بسیاری از کشورهای دیگر هم دچار کمبود دارو در اثر این بیماری شده‌اند.

او با اشاره به نظارت بر تولیدی تولیدکنندگان و موجودی انبارها گفت: دو شرکت تولید دارو، تولیدات خود را کاهش داده بودند که مراجع نظارتی در حال بررسی این موضوع هستند، اما اکثر شرکت‌های تولیدکننده دارو کوشش زیادی در این حوزه داشته‌اند. به گزارش «ایسنا»، وزیر بهداشت افزود: تا پیش از اجرای طرح دارویاری، مطالبات داروخانه‌ها روی زمین مانده بود که در حال حاضر در حال جبران است. وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به واردات ۶ میلیون دز آنتی‌بیوتیک به داخل کشور از رفع مشکل کمبود این داروها تا هفته آینده خبر داد.

منبع: دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳
وزیر با بودجه داره مسجد در بیمارستان ها میسازه.
رییس جمهور یک دستور بده حل میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عجب!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان