بازدید 2471

رژیم غذایی برای سردردهای میگرنی

یک متخصص تغذیه گفت: بیشتر ما گاهی اوقات سردرد داریم، اما میگرن اغلب طولانی‌تر از سردرد است و اثرات جسمی بیشتری نسبت به سردردهای معمولی دارد.
کد خبر: ۱۱۴۸۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴ 05 November 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از بهداشت نیوز، سمیرا مرادی اظهار کرد: میگرن یک سردرد شدید است که معمولاً در یک طرف سر و اغلب با حالت تهوع یا حساسیت به نور همراه بوده و باعث ایجاد تغییرات التهابی در سلول‌های عصبی می‌شود که درد را ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که توجه به رژیم غذایی یکی‌از بهترین سدهای دفاعی در برابر میگرن است، عنوان کرد: شما باید تلاش کنید تا غذاهای پیشگیرانه را در رژیم غذایی خود گنجانده و مصرف غذاهایی که باعث میگرن می‌شوند را محدود کنید.

مرادی ادامه داد: غذاهای طبیعی که مواد نگهدارنده یا طعم دهنده‌های مصنوعی ندارند، گزینه‌های مناسبی برای شروع برنامه‌های غذایی هستند.

این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که عدم مصرف محرک‌های احتمالی در رژیم غذایی ممکن است به نفع افراد مبتلا به میگرن باشد، بیان کرد: طبق گفته کمیته پزشکان مسئول پزشکی که رژیم‌های غذایی گیاهی را به‌عنوان روشی برای بهبود سلامتی ترویج می‌کند، بیماران مبتلا به میگرن باید غذاهای بدون درد استفاده کنند.

وی عنوان کرد:PCRM مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند برنج مخصوصاً برنج قهوه‌ای، شیرین کننده‌های طبیعی یا طعم دهنده‌ها، مانند شربت افرا و عصاره وانیل، میوه‌های خشک شده یا پخته شده، به ویژه انواع غیر مرکبات مانند گیلاس و زغال اخته، سبزیجات نارنجی، زرد و سبز مانند کدو تابستانی، سیب‌زمینی شیرین، هویج و اسفناج را به‌عنوان غذاهای بدون درد معرفی می‌کند.

مرادی با اشاره به این‌که بنیاد میگرن آمریکا گوشت تازه، مرغ و ماهی را به‌عنوان غذاهای میگرن طبقه‌بندی می‌کنند، افزود: نکته اصلی این است که از مصرف گوشت‌های فرآوری شده، دودی و آبگوشت خودداری کنید.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: ازجمله سایر محرک‌های میگرنی می‌توان به استرس، مصرف الکل، تغییرات آب و هوا، تغییر در عادات خواب و مصرف داروهای خاص، این نکته را نیز باید در نظر داشت که اگر یک یا هر دو والدین شما مبتلا به میگرن باشند، ۷۵ درصد احتمال دارد که شما هم به میگرن مبتلا شوید، همچنین زنان در حدود سه برابر بیشتر از مردان به میگرن مبتلا هستند.

وی با اشاره به این‌که محدود کردن مصرف غذاهای محرک می‌تواند باعث کاهش حملات میگرن شود، بیان کرد: ازجمله غذاهای دیگر یا مواد افزودنی که باعث تحریک می‌شوند، می‌توان به پیازها، کافئین، آسپارتام، شکلات، تخم‌مرغ، گوجه فرنگی، آجیل و خشکبار، محصولات لبنی، میوه‌های خانواده مرکبات، الکل، نیترات موجود در موادغذایی و گندم ازجمله ماکارونی و محصولات نان اشاره کرد.

مرادی با اشاره به این‌که مبتلایان به میگرن اغلب توجه دارند که گرسنگی و حذف وعده‌های غذایی می‌تواند باعث سردرد آن‌ها شود، عنوان کرد: گرسنگی طولانی مدت در بین وعده‌های غذایی ممکن است باعث حمله میگرن شود یا به دلیل افت قند خون سردرد را شدیدتر کند، فاصله انداختن بیش‌از حد در بین وعده‌های غذایی، خطر ابتلا به سردرد را افزایش می‌دهد، بنابراین بیماران میگرنی باید وعده‌های غذایی بیشتر و کوچکی را انتخاب کنند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: حفظ وزن سالم برای کاهش خطر میگرن مهم است، اضافه وزن یا چاقی باعث بروز میگرن یا بدتر شدن آن می‌شود، در صورت ابتلا به میگرن چند نکته ویژه را باید در مورد کاهش وزن خود در نظر بگیرید، این‌که در طول روز آب زیادی بنوشید و سعی کنید تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهید.

وی با اشاره به این‌که میگرن یک مشکل بسیار شایع است، عنوان کرد: این بیماری در حدود ۱۸ درصد از کل زنان و ۶ درصد از کل مردان را مبتلا می‌کند که مطالعات نشان داده یک اختلال ژنتیکی است، اما محیط، شیوه زندگی و رژیم غذایی هنوز هم می‌تواند نقش مهمی در بروز آن داشته باشد.

مرادی تصریح کرد: برای کمک به تسکین دردهای میگرنی، باید یک ژورنال غذایی داشته و به علائم احتمالی خود بعد از تغذیه توجه کنید، ژورنال غذایی می‌تواند به شما و پزشکتان برای شناسایی غذاهای محرک میگرن و تهیه یک برنامه شخصی برای مدیریت آن کمک کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان