بازدید 4265

آغاز تحقیقات آژانس اتمی درباره بمب کثیف اوکراین

بعد از هشدارهای روسیه درباره احتمال متوسط شدن اوکراین به استفاده از نوعی بمب رادیواکتیو برای حمله به نیروها یا خاک این کشور، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرد.
کد خبر: ۱۱۴۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸ 01 November 2022

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس اتمی شامگاه دوشنبه اعلام کرد تحقیقات این سازمان در دو تأسیسات اتمی در اوکراین برای یافتن سرنخ‌هایی از تولید احتمالی «بمب کثیف» شروع شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه گروسی آمده است: «بازرسان آژانس اتمی فعالیت‌های راستی‌آزمایی در دو تأسیسات اوکراین را آغاز کرده و به‌زودی آن را تکمیل می‌کنند. گروسی نیز در هفته جاری جمع‌بندی اولیه خود را منتشر می‌کند».

گروسی پیش از این نیز گفته بود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اظهارات فدراسیون روسیه در روز یکشنبه درباره فعالیت‌های ادعایی در دو تأسیسات اتمی در اوکراین آگاه است. گروسی تأیید کرده که هر دو تأسیسات تحت نظارت‌های پادمانی آژانس عمل می‌کنند».

آژانس اتمی با ادعای اینکه دو تأسیسات مورد نظر روسیه در اوکراین تحت بازرسی کارشناسان این سازمان قرار داشتند، افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال آماده‌سازی بازدید از این تأسیسات در روزهای آینده است».

مدیرکل این سازمان همچنین مدعی شد که بازرسان آژانس اتمی یک ماه پیش از یکی از این تأسیسات اوکراینی بازدید کردند و هیچ فعالیت اعلام نشده یا مواد اتمی پیدا نکردند.

سخنگوی آژانس اتمی نیز به ریانووستی گفته بود که آژانس با توجه به اتهامات مربوط به «بمب کثیف» در اوکراین، دعوت نامه‌ای از کی‌یف برای بازدید از تأسیسات این کشور دریافت کرده است.

پیش از این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تهدید مقامات اوکراینی به استفاده از بمب رادیواکتیو علیه نیروهای روس را واقعی و تهدید جدی توصیف کرد. (جزئیات بیشتر)

بمب کثیف، نوعی بمب یا موشک آلوده به مواد رادیواکتیو است که با استفاده از انفجار غیراتمی، محیط را به تشعشعات اتمی آلوده می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار