بازدید 2978

همه چیز دربارۀ استرس در کودکان

آیا می‌دانید استرس در کودکان چگونه خود را نشان می‌دهد؟ ممکن است به تازگی متوجه شده باشید که فرزندتان گوشه‌گیر شده است، یا عملکرد ضعیفی در مدرسه دارد و در خانه هم آن شادابی که باید داشته باشد را ندارد عوارض استرس در کودکان می‌تواند خود را با درد و آسیب‌های جسمی مانند سردرد و دردهای شکمی هم نشان دهد. اگر این مشکلات برای شما آشنا هستند، به خواندن این مقاله ادامه دهید .
کد خبر: ۱۱۴۸۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴ 31 October 2022

استرس در کودکان ابتدایی می‌تواند با کاهش تمرکز همراه باشد، آنها به سختی با هم سن و سال‌های خود ارتباط برقرار می‌کنند و در عین حال برای حفظ رابطه دوستی خود در تقلا هستند. البته این همه ماجرا نیست. 

همه چیز دربارۀ استرس در کودکان

چرا کودکان دچار استرس می‌شوند؟

قبل از هر چیز باید بدانید استرس همیشه جنبه منفی ندارد و در واقع نوعی واکنش مثبت بدن به محرک‌ها است که اتفاقا کمک‌کننده هم است. مشکل آنجاست که کودکان یا حتی بزرگسالان برای طولانی مدت با آن درگیر هستند. این امر سلامت روحی و جسمانی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

برخی کودکان اتفاقات تلخ و دشواری را در زندگی خود تجربه می‌کنند که باعث بروز استرس و اضطراب طولانی مدت در آنها می‌شود.

از جمله این اتفاقات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جر و بحث والدین

  • خشونت و بدرفتاری والدین با کودک

  • جدایی پدر و مادر و هرگونه مشکلات خانوادگی

  • مبتلا شدن به بیماری‌های سخت

  • مرگ دوستان و افراد خانواده

  • نقل مکان کردن به محیط جدید و از دست دادن دوستان

  • والدین انتظار بیش از حد از کودک دارند

  • نگرانی در مورد مدرسه، تکالیف، امتحان، نمره قبولی، دوست‌یابی و… .

  • مشکلات مالی

عوارض استرس در کودکان چیست؟

عوارض جسمانی و فیزیکی

  • شب ادراری

  • سردرد

  • دردهای شکمی مبهم و بی‌دلیل

  • اختلال در خواب شبانه. بسیاری از کودکان دچار بی خوابی می‌شوند یا کابوس می‌بینند. کاهش کیفیت خواب شبانه باعث می‌شود تا آنها در طی روز نیز انرژی کافی نداشته باشند.

  • کاهش اشتها

همه چیز دربارۀ استرس در کودکان

عوارض روحی و روانی

  • رفتارهای پرخاشگرانه

  • عدم توانایی در کنترل احساسات

  • عدم تمایل به فعالیت در خانواده یا مدرسه

  • احساس ترس و نگرانی مداوم

  • وابستگی بسیار شدید به پدر و مادر و جدا نشدن از آنها.

اگر شاهد این رفتارها در کودک خود هستید شاید بهتر باشد برای مشاوره و بررسی به متخصص کودکان مراجعه کنید. پزشکان و متخصصان درمانکده می‌توانند به طور آنلاین در این زمینه به شما مشاوره دهند. مشاوره آنلاین درمانکده محدودیت مکانی ندارد؛ یعنی اگر ساکن شهرستان باشید می‌توانید با متخصص کودکان درمانکده در تهران مشاوره آنلاین متنی، صوتی و تصویری داشته باشید.

استرس مزمن در کودکان چیست؟

منظور از استرس مزمن در کودکان، اضطرابی است که بیش از چند هفته ادامه داشته باشد. کودکان به سختی می‌توانند در مورد احساسات خود با پدر و مادر صحبت کنند و از سویی دیگر مهارت‌های لازم برای مقابله با این شرایط را ندارند. در این حالت آنها به شدت به پشتیبانی و حمایت پدر و مادر خود نیاز دارند.

والدین برای کنترل و کاهش استرس مزمن در کودکان باید چکار کنند؟

  1. طوری رفتار کنید که کودک احساس مراقبت، دوست داشته شدن و امنیت کند

یکی از راه برای کمک به درمان استرس مزمن در کودکان این است که آنها مطمئن شوند شما دوستشان دارید و از او حمایت می‌کنید. در مقابل احساسات آنها، منفعل نباشید و احساسات خود را بیان کنید، حتی می‌توانید با آنها همراه شوید. مثلا بگویید شما هم در این سن با چنین مشکلی مواجه بوده‌اید و خوب حال او را درک می‌کنید.

سعی کنید زمانی را در کنار هم سپری کنید و فعالیت مشترکی داشته باشید؛ مثلا وعده‌های غذایی را با هم صرف کنید یا زمان خواب یکسانی داشته باشید.

همه چیز دربارۀ استرس در کودکان

  1. مهارت‌های کنترل استرس را به کودکان یاد بدهید.

به فرزند خود یاد بدهید که حتی در نبود شما می‌توانند بر استرس و اضطراب‌هایشان غلبه کنند. با کمک متخصص مهارت‌هایی را به کودک خود آموزش دهید تا برای حل مشکل خود از آنها استفاده کند.

  1. از آنها بخواهید از استرس دور باشند

از کودک بخواهید و البته با او همراهی کنید تا با انجام فعالیت‌هایی مانند بازی کردن، ساز زدن، ورزش، کتاب خواندن و هر فعالیت مثبت دیگری از استرس دور باشد.

استرس تروماتیک در کودکان چیست؟

استرس (Traumatic Stress) به دلیل اتفاقات تلخ، خشونت و سوءاستفاده از کودکان ایجاد می‌شود. در این شرایط کودک احساس سردرگمی، ناامنی، ترس شدید، شوک و حتی احساسی بی‌حسی دارد. مجموعه این عوامل بر خلق و خوی کودک و حتی خواب او نیز تاثیر‌گذاراست. برخی کودکان نیز با یادآوری آنچه که برایشان اتفاق افتاده است دچار مشکلات تنفسی، تپش قلب، غش، عرق سرد، عدم تمرکز و مشکلات گوارشی می‌شوند. افکار ناشی از حادثه با گذشت زمان کمرنگ خواهند شد اما کودک در طی سال‌های زندگی خود همواره به آنها فکر می‌کند.

والدین برای کنترل و کاهش استرس تروماتیک در کودکان باید چکار کنند؟

  1. از کودک خود حمایت کنید

گوش شنوای فرزندتان باشید. از کودک بخواهید بدون هیچ نگرانی از ترس و اتفاقات بدی که برای او افتاده است، صحبت کند. به او اطمینان دهید که خبری از سرزنش، تنبیه و قضاوت نیست. فقط گوش کنید و به آنها اجازه دهید همه آن چیزی که در ذهن دارند را به زبان بیاورند. به او اطمینان دهید که هر اتفاقی که افتاده باشد شما از او حمایت می‌کنید.

  1. به متخصص مراجعه کنید

با پزشک مشورت کنید تا با توجه به وضعیت کودک، راهکارهای مناسب به شما و فرزندتان ارائه کند.

  1. برای کودکتان وقت بگذارید

در طی روز به سراغ فعالیت‌هایی بروید که بتوانید آنها را با کودکتان انجام دهید. در کنار آن، سرگرمی‌هایی را برای او فراهم کنید تا زمان‌هایی تنهایی‌اش را پر کنند. این فعالیت‌ها می‌توانند کلاس‌های نقاشی و ورزش باشند.

  1. اجازه دهید تا کودک نقاط قوت خود را درک کند

کاهش و از دست دادن اعتماد به نفس از عوارض اضطراب در کودکان است. کودک را متوجه نقاط قوت و مهارت‌هایش کنید و اجازه دهید از آنها در امور روزمره استفاده کند.

استرس تروماتیک همان استرس PTSD است؟

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) با استرس تروماتیک شباهت‌های زیادی دارد. در واقع می‌توان گفت اگر کودک یا حتی بزرگسال از شوک روانی حادثه خارج نشود، دچار PTSD خواهد شد. در این شرایط، علائم نه تنها روند کاهشی ندارند؛ بلکه شدت هم می‌یابند.

دریافت نوبت مشاوره آنلاین با روانپزشکان و روانشناسان در تهران

برای مشاهده لیست روانپزشکان و روانشناسان کودک در استان تهران می‌توانید از خدمات آنلاین سلامت درمانکده استفاده کنید. این مجموعه بیش از ۵۰ تخصص پزشکی مانند متخصص اعصاب و روان، پزشک اطفال، متخصص زنان و زایمان، دکتر غدد، متخصص قلب و عروق و… را پوشش داده است. همچنین در صورت نیاز به آزمایش می‌توانید از خدمت آزمایش در محل درمانکده استفاده کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان