بازدید 21087

اطلاعیه شورای تامین سیستان و بلوچستان در خصوص اغتشاشات اخیر / رییس پلیس زاهدان برکنار شد / رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح: بدون هیچ اغماضی با مجرمان برخورد می‌کنیم

بر اساس مستندات موجود، تاکنون تعداد مجموعه جان باختگان هشتم مهرماه و روز‌های بعداز آن در شهر زاهدان ۳۵ تن می‌باشد که شامل: برخی از نمازگزاران در مصلی، جان باختگان در مرحله اول اطراف کلانتری، کشته شدگان از افراد مسلح در اثر درگیری‌ها سطح شهر و همچنین شهروندان بی گناه به قتل رسیده توسط اشرار در مناطق مختلف شهر می‌باشد.
کد خبر: ۱۱۴۷۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳ 28 October 2022

تابناک _ شورای تامین سیستان و بلوچستان، پنجشنبه شب با صدور اطلاعیه ای، ضمن تشریح حوادث اخیر در زاهدان اعلام کرد با اغتشاشگران و نیز عوامل احتمالی خاطی در این زمینه برخورد خواهد شد.

متن کامل این اطلاعیه به این شرخ است:

روز جمعه هشتم مهرماه پس از اتمام نماز جمعه اهل سنت در شهر زاهدان، گروهی از افراد ضمن یورش به کلانتری ۱۶ در مجاورت مصلی نماز جمعه قصد داشتند حوزه انتظامی مذکور را تصرف کنند.

در جریان این حمله با توجه به درگیری مهاجمان و نیروهای مدافع کلانتری، متاسفانه برخی از هموطنان مظلوم و نمازگزاران، جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند.

پس از این حادثه، تعدادی افراد مسلح با سوء استفاده از فضای ملتهب ایجاد شده، ضمن حمله به شهروندان و اماکن مختلف اقدام به آتش زدن و غارت اموال عمومی و خصوصی کرده و با نیروهای حافظ امنیت درگیر شدند که در این حوادث تعدادی از اغتشاشگران و افراد بی گناه کشته و جمعی از نیروهای خدوم امنیتی و نظامی نیز به شهادت رسیدند.

به دنبال حادثه غمبار زاهدان طی دستور مستقیم ریاست محترم جمهور، وزیر محترم کشور در شهرستان زاهدان حضور یافته و متعاقبا با پیگیری مسوولان عالی امنیتی، دفاعی و انتظامی کشور، هیات‌های کارشناسی به منظور بررسی علل، زمینه‌ها، چگونگی و ابعاد این رخداد به زاهدان اعزام و اقدامات جامعی را برای دستیابی به روایت دقیق و واقعی از حوادث رخ داده در دستور کار قرار دادند.

تیم‌های بررسی و هیات‌های اعزام شده به زاهدان ضمن گفت‌وگو با فرماندهان انتظامی و مسئولان امنیتی، بررسی فیلم‌های دوربین‌های مدار بسته سطح شهر، جمع آوری شواهد میدانی، گفت‌وگو با شاهدان عینی و مجروحان حادثه و دیدار با سران طوایف و علمای دینی به بازسازی صحنه اغتشاش و نحوه اقدام نیرو‌های انتظامی پرداختند.

نتایج جمع بندی این تحقیقات به شرح ذیل برای اطلاع مردم شریف و انقلابی سیستان و بلوچستان و عموم هموطنان اعلام می‌شود؛

۱- حوادث روز جمعه هشت مهر ماه در دو بازه زمانی و محیط متفاوت به وقوع پیوسته که از منظر عناصر حاضر در صحنه، انگیزه و اقدام با یکدیگر متفاوت است.

۲- پس از پایان نماز جمعه جمعیت بالغ بر ۱۵۰ نفر که حضور افراد مسلح در میان آنها به اثبات رسیده با حمله به کلانتری ۱۶ ضمن پرتاب سنگ، تیراندازی، هدایت و زدن اتوبوس شرکت واحد به دیوار کلانتری به قصد تخریب در و دیوار و نهایتا ورود به محوطه کلانتری اغازگر اغتشاش بوده و با به اتش کشیدن خودرو پلیس و مجروح نمودن تعدادی از کادر انتظامی تلاش کردند تا حوزه انتظامی مذکور را به تصرف خود در اورند که اقدام اغتشاشگران برای تصرف حوزه انتظامی با عکس العمل پرسنل حاضر در کلانتری عقیم ماند. (استفاده از گاز اشک آور، به کارگیری سلاح ساچمه زن و تیراندازی)

۳- به دلیل مجاورت کلانتری ۱۶ با محل برگزاری نماز جمعه، تخلیه نشدن کامل مصلی، درگیری مسلحانه و نیز تیراندازی نیروهای انتظامی ، متاسفانه منجر به مجروحیت و از دست دادن جان تعدادی از شهروندان نمازگزار و عابرین بی گناهی شد که نقشی در اغتشاش نداشتند.

۴- پس از پایان درگیری های مرحله اول در اطراف کلانتری، برخی افراد و نیز افرادی مسلح با سوءاستفاده از التهاب ایجاد شده در اطراف مسجد مکی، پشت بام های مجاور و سپس نقاط دیگر شهر اقدام به اغتشاش کرده، ضمن تخریب و آتش زدن اموال عمومی، دولتی و خصوصی، درگیری مسلحانه را آغاز می کنند.

۵- شورای تامین استان به منظور برقراری امنیت و جلوگیری از گسترش ناامنی، حفظ جان و مال شهروندان، نسبت به اعلام وضعیت امنیتی در شهر، اقدام و مرحله مقابله نیروهای امنیتی و انتظامی با گروه های مسلح آغاز و تا آخر شب ادامه می یابد. دراین مقطع زمانی تعدادی از افراد مسلح کشته و ۶ نفر از حافظان امنیت از جمله سردار سرافراز هاشمی به شهادت رسیدند و گروهی نیز مجروح می شوند.

۶- براساس مستندات موجود تاکنون، تعداد مجموعه جان باختگان هشتم مهرماه و روزهای بعداز آن در شهر زاهدان ۳۵ نفر می باشد که شامل: برخی از نمازگزاران در مصلی، جان باختگان در مرحله اول اطراف کلانتری، کشته شدگان از افراد مسلح در اثر درگیری ها سطح شهر و همچنین شهروندان بی گناه به قتل رسیده توسط اشرار در مناطق مختلف شهر می باشد.

در پایان شورای تامین به مردم اصیل، وفادار و انقلابی شهر زاهدان خصوصا خانواده شهدا و جانباختگان تسلیت عرض می نماید و جهت تحقق دستور ریاست محترم جمهوری برای اجرای عدالت، ضمن پذیرش قصور برخی از ماموران و عزل رییس وقت کلانتری ۱۶ و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان و همچنین جبران خسارات وارده به جانباختگان بی گناه و خانواده های آنان اعلام می دارد که: پرونده حوادث تلخ زاهدان اعم از محرکین، اغتشاشگران و مهاجمان به کلانتری و از طرفی مسوولین ذیربط انتظامی جهت رسیدگی به تخلفات و جرائم، تشکیل و به همراه مستندات کامل برای رسیدگی همه جانبه به مرجع قضایی ارسال شده تا به صورت دقیق و براساس ضوابط قانونی مورد رسیدگی قرار گیرد.

لازم به ذکر است چنانچه طی بررسی های تکمیلی و در صورت مشخص شدن مواردی دیگر از قصور یا تقصیر احتمالی پرسنل و فرماندهان انتظامی جهت رسیدگی و اقدام به مراجع ذیربط ارسال خواهد شد.

شورای تامین استان سیستان و بلوچستان ۵ آبان ۱۴۰۱

واکنش رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح به حوادث زاهدان/ بدون هیچ اغماضی با مجرمان برخورد می‌کنیم

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: وظیفه قانونی ماست که در کمال استقلال بدون هیچ گونه اغماض و با اقتدار و براساس مر قانون به وظیفه خود عمل کنیم.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین احمدرضا پورخاقان در حاشیه کارگاه آموزشی کارشناسان سازمان قضایی نیروهای مسلح در خصوص حواشی به وجود آمده در مقر انتظامی زاهدان و شایعات مطرح در فضای مجازی مبنی بر کشته شدن تعدادی از هموطنان، بیان کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح پس از اینکه تعدادی از اولیای دم به دادسرای نظامی زاهدان مراجعه کردند، به این موضوع ورود کرد.

وی با بیان اینکه در این رابطه بازپرس پرونده در حال انجام تحقیقات خود است، گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح به عنوان دستگاه مستقلی که زیر نظر قوه قضاییه وظایف خود را انجام می‌دهد، به مردم شریف قول می‌دهد که به ابعاد مختلف این واقعه رسیدگی کند و تمام جوانب را در نظر بگیرد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تصریح کرد: مدارک و شکایات افراد را جمع آوری کردیم، لذا وظیفه قانونی ماست که در کمال استقلال، بدون هیچ گونه اغماض و با اقتدار و براساس مر قانون به وظیفه خود عمل کنیم.

وی افزود: در بررسی پرونده‌ها در سازمان قضایی، افراد از هر قوم، مذهب و ... باشند، هیچ تفاوتی ندارد، همان گونه که همکارانم در اقصی نقاط کشور به جرایم احتمالی نیروهای مسلح رسیدگی می‌کنند، در این مورد نیز در کمال بی‌طرفی به پرونده رسیدگی خواهد شد و نتیجه تحقیقات را به مردم نجیب کشور به ویژه مردم عزیز سیستان و بلوچستان اعلام خواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان تصریح کرد: بدیهی است چنانچه افرادی در این زمینه مرتکب جرم شده باشند، طبق قانون و شرع با مجرمان برخورد قانونی خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۴
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۳۲
اخی، چقدر سریع
آفرین
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
این کار باید از اول انجام می شد و محاکمه هم باید بشوند.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
فکر کنم حدود ۱۰۰ کشته داشته.
خوب چرا؟ شفاف بگویید. بعد محاکمه باید بشوند
طبق این گزارشی که اینجا اومده فرمانده کلانتری دتیایی از عطوفت رشادت متانت بخرج داده ، پس چرا بر کنارش کردن؟؟
دیر نیست ؟!!!!
سلام اینا (اهل سنت) قبل ازحرکتی ازعبدالحمید دستور میگیرند چرا رییس پلیس وبردارن چه گناهی مرتکب شده؟چرا رییس کلانتری رو بردارن؟اینا باسلاح سرنماز رفتن وقصد تیراندازی داشتن هیچکس بی گناه ازسنی ها نمرده .تمام سوپرمارکت رو سنی ها غارت کردن مغازه های شیعه هاروفقط غارت کردن؟چرا؟؟؟!!!!!کلی مغازه سنی بود چرا اتیش نکردن؟چون باشیعه خصومت دارن.عبدلحمید باید بردارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
عزیزدل واقعیت اینه باافزایش حمعیت هموطنان بلوچمان در این دهه گذشته دیگه زور کسی بهشان نمی رسد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
شرمت باد
زاهدان کلا شهری سنی نشینە
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
قطعا این نظر در جهت آتش افروزی بین برادران شیعه و سنی استد. مراقب صهیونیست های روسی باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
بیخود حرف نزن اون روز که خبر تجاوز پخش شد باید محکم با فرد خاطی برخورد میشد باید به سرعت دستگیر ومحاکمه میشد تا خون‌مردم به جوش نیاد شیعه ،سنی وهر دین دیگه همه مردم این کشورند ودر احرای عدالت کوچکترین تفاوتی نباید بین اونا باشه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
مردم بلوچستان یکی از بهترین و مهربان ترین و صادق

ترین و نجیب ترین و با ایمان ترین اقوام ایرانی هستند

و ایکاش با آنها مهربان تر بودیم

و برایشان کاری کرده بودیم
خسته نباشید بعد از یک ماه و آن همه خسارت تازه بر کنار شده همه آنها که فاجعه ببار آورده اند باید بدون ملاحظه محاکمه واقعی شوند
گزارش را پزشکی قانونی تهیه کرده!؟
در این مملکت هر کی بر کنار میشه چند روز بعد یک جای دور پست بهتری بهش میدن و خلاص
یه استان دیگه یه پست بهتر می گیره
پاسخ ها
مری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
کاش تو بجای حرف زدن کمی در میدان جنگ میبودی . در ایران به نیرو های مسلح خیلی بدی میشه .از جان مال ناموس ایرانی دفاع میکنند و هزاران حرف میشنوند اخر سر هم دادگاه نظامی واقعا خیلی شرف دارند که هنوز ماندن .
استاندارش کجا قایم شده ؟ چرا اون برکنار نمیشه؟
باز مدرسه ام دیر شد
کسانی که میگن چرا دیر آخه مگه میشه بدون بررسی نظر داد؟ شما چه انتظاری دارید؟آیا عدالت در رسیدگی سرعت آن است؟یا دفت وانصاف وعدل؟اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید وکشور را ملتهب نکنید وبترسید از آنکه فرزندان وخانواده شما در این کشور امنیت وآسایش نداشته‌باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
شمااطلاعتان منتهی شده به سیما
اولا که این ماجرای چند ماه است ازطرق مختلف پیگیری شد
اما نتیجه نداد
عدالت راخوب میدانید برای برخی سریع و ثانیه ای اجرا میشود و برای برخی آنقدر به تاخیر می افتد که کلا فراموش شود
صحبت ازآزادگی باید شامل همه باشد ،این حرفها برای عدل امام علی(ع)است،ما کجا و امام کجا،برادر
در مورد همه چی صحبت شد ولی گفته نشد که علت حمله نماز گزاران اهل سنت به کلانتری چه بوده که باعث اینهمه بلوا شده!!؟
عالی بود
طبق این گزارش عملکرد نیروی انتظامی درست بوده پس چرا دو تا از فرمانده ها رو برکنار کردن؟؟؟
ماکه باورکردیم.!!!
چرا فرمانده انتظامی و رییس کلانتری رو برکنار کردن؟۱۵۰ نفر به کلانتری حمله کردن که بیشترشون مسلح بودن باید چکار میکردن نیروی انتظامی؟باید میموندن فقط نگاهشون میکردن که شهر سقوط بکنه ؟چرا با نیروی نظامی اینجور رفتار میشه؟فقط کشته شدنشون خوبه برای مسئولین؟بنظرم باید مسئول تامین استان رو برکنار کنن،باید نیروی انتظامی رو جایگاهشون باید تقویت بشه ،نه اینجور دست بسته اشون بکنید
برکناری رئیس پلیس مظلوم زاهدان اشتباه ترین کار و نشان دادن چراغ سبز و تشویق آشوبگران و ضد انقلاب است و باعث دلسردی سایر نیروها هم می‌شود. صد در صد حرکت اشتباهی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
شما تشخیصت کاملا اشتباه است وبهترین کار را کردتد که فرماندهی نیروی انتطامی ورییس کلانتری،را برکنار کردتد اتفاقاعردوانهاباید دردادگاه محاکمه ومجازات اداری،شوند
دیر شده خیلی دیر.. ضمنا رئیس پلیس چابههار چه شد ؟
باز هم مظلومیت نیرو انتظامی
با این حرکت فقط توهین کردید به شهدای عزیز امنیت .
چرا نمازگزاران به کلانتری حمله کردند ؟ دیوانه بودند ؟ خواب زده شدند ؟ تحریک شدند ؟ عامل تحریکشان چی و یا کی بود ؟ به یلت اصلی توجه نشده است . چرا دو فرمانده نظامی بر کنار شده اند ؟ قصور انها چه بوده است ؟ در کل گزارشی ابکی ارائه شده است و نمی تواند مورد توجه مردم قرار گیرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر