بازدید 80072
با دویست و چهل و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین

استقرار کم سابقه لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا در نزدیکی مرز اوکراین برای جنگ/پیام تهدیدآمیز ارتش اوکراین به بلاروس/ هشدار زلنسکی درباره خطر حمله روسیه به سد بزرگ خرسون

دویست و چهل و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۶۵۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳ 22 October 2022

استقرار کم سابقه لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا در نزدیکی مرز اوکراین برای جنگ/هشدار زلنسکی درباره خطر حمله روسیه به سد بزرگ خرسون

بین الملل تابناک: دویست و چهل و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

اختلال سراسری در جریان برق اوکراین
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۲۳:۲۲

نیروی هوایی اوکراین روز شنبه اعلام کرد که ۱۵ فروند موشک روسیه به زیرساخت حیاتی این کشور و در چند منطقه به تاسیسات انرژی برخورد کرده و اختلال سراسری در جریان برق ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ نیروی هوایی اوکراین افزود: از ۳۳ فروند موشک شلیک شده به سوی این کشور در بامداد شنبه، ۱۸ فروند سرنگون شده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین هم در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: روسیه در حملات گسترده تازه که از نیمه شب آغاز کرده، ۳۶ راکت شلیک کرده که بیشتر آنها سرنگون شده است.

استقرار لشکر هوابرد ارتش آمریکا در مرز اوکراین و رومانی
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۲۱:۱۹

در بحبوحه جنگ اوکراین و بالاگرفتن سطح تنش میان روسیه و ناتو، آمریکا برای نخستین بار پس از ۸۰ سال، لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش خود را در اروپا و در امتداد مرزهای اوکراین و رومانی مستقر کرده است.

شبکه سی بی اس نیوز آمریکا گزارش داد، واحد پیاده نظام این لشکر با نام مستعار «عقاب‌های خروشان» از آمادگی رزمی بالایی برخوردار بوده و برای اعزام سریع به عرصه نبرد در هر کجای جهان آموزش دیده است.

نیروهای آمریکایی، مرکزی را در پایگاه هوایی ارتش رومانی ایجاد کرده و حدود چهار هزار و ۷۰۰ سرباز از نیروی هوابرد لشکر ۱۰۱ برای تقویت جناح شرقی ناتو در آنجا مستقر شده است.

سرتیپ «جان لوباس» معاون فرماندهی این لشکر گفت: آماده دفاع از هر اینچ از خاک ناتو هستیم.

به گفته سرهنگ ادوین ماتیدیس فرمانده تیم رزمی تیپ دوم این لشکر، نیروهای تحت رهبری او نزدیک ترین نیروهای آمریکایی به صحنه نبرد در اوکراین هستند و با کنترل تحرک نیروهای روسیه در اوکراین، اهدافی برای تمرین نظامی ایجاد می کنند و رزمایش های شبیه به آنچه در صحنه نبرد می گذرد، انجام می دهند.

ماتیدیس به سی بی اس نیوز گفت که همیشه آماده هستیم که همین امشب بجنگیم. چنانچه تنش تشدید شود و یا قلمرو ناتو مورد حمله قرار بگیرد، آماده ایم که از مرز اوکراین عبور کنیم و از قلمرو ناتو دفاع کنیم.

کولبا: بدون یک دقیقه تأخیر به اوکراین سامانه پدافند هوایی بدهید
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۲۰:۰۷

«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین امروز (شنبه) از کشورهای غربی درخواست کرد که عرضه سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین را برای مقابله با روسیه حتی برای یک دقیقه به تعویق نیاندازند.

روزنامه «پراودا» در این خصوص گزارش کرد، کولبا با انتشار پیامی در صفحه «توییتر» خود با محکوم کردن عملیات نظامی روسیه نوشت: «شنبه در اوکراین با رگباری از موشک‌های روسیه آغاز می‌شود که زیرساخت‌های مهم غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد. ما برخی از آن‌ها را رهگیری کردیم، باقی به اهداف برخورد کرد. پدافند هوایی جان‌ها را نجات می‌دهد. حتی یک دقیقه تأخیر نباید در پایتخت‌ها در خصوص تصمیم‌گیری درباره (عرضه) سامانه‌های پدافند هوایی به اوکراین وجود داشته باشد».

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که تأسیسات کنترل و فرماندهی ارتش اوکراین و سیستم‌های انرژی این کشور را با موشک و پهپاد هدف قرار داده و تمام اهداف برنامه‌ریزی‌شده برای این عملیات محقق شدند. نیروهای روس در روزهای اخیر با حملات هوایی گسترده و شدید، تأسیسات و زیرساخت‌های انرژی اوکراین را هدف قرار داده‌اند.

بر اساس این گزارش، حملات روسیه به تأسیسات انرژی اوکراین امروز شنبه (22 اکتبر، 30 مهر ماه) ادامه داشته است و آژیر خطر حملات هوایی در سراسر اوکراین به صدا درآمده است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز از وارد آمدن خسارات و آسیب‌های جدید به زیرساخت‌های حیاتی انرژی این کشور خبر داد و در پیامی ویدئویی که پنجشنبه هفته گذشته در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت: «خسارات جدیدی به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین وارد شده است. سه تأسیسات حوزه انرژی در روزی که گذشت توسط دشمن ویران شد».

مخالفت 30 درصدی آلمانی ها با ارسال سلاح به اوکراین
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۱۹:۵۰

«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان روز شنبه گفت که 30 درصد از شهروندان این کشور با دیدگاه‌های سیاسی مختلف، با سیاست این کشور در اعمال تحریم و تامین سلاح برای اوکراین مخالف هستند.

وی که با نشریه «ولت‌ام سونتاگ» مصاحبه می‌کرد، گفت: «در جریان گفت‌وگو با شهروندانمان، من این برداشت را داشتم که بین 20 تا 30 درصد از آنها با سیاست تحریم‌ها یا تامین تسلیحات (برای اوکراین) مخالف هستند».

صدر اعظم آلمان در ادامه این مصاحبه گفت: «آنها بیانگر دیدگاه تمامی گروه‌های سیاسی بودند».

شولتز اضافه کرد با این وجود، آلمان به فراهم کردم کمک به اوکراین از جمله کمک‌های نظامی ادامه خواهد داد.

چند روز پیش نیز صدر اعظم آلمان در آستانه نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا مدعی شد که اعضای اتحادیه اروپا در قبال جنگ روسیه و اوکراین متحد و یکپارچه هستند.

شولتز با لحنی تند خطاب به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت که اتحاد ما (کشورهای عضو اتحادیه اروپا) قوی تر از هر زمان دیگری است و پوتین به اهداف جنگی خود نخواهید رسید.

اولاف شولتز در ادامه سخنرانی خود در بوندستاگ به روسیه درباره جنگ در اوکراین اتهام زنی کرد و مدعی شد که ولادیمیر پوتین از انرژی و گرسنگی به عنوان ابزار جنگ و سلاح استفاده می‌کند.

وی در ادامه این سخنرانی تند علیه روسیه اعلام کرد که «شرکای اروپایی» 100 تانک به اوکراین خواهند داد. اولاف شولتز همچنین این را هم گفت که «ما فارغ از اینکه جنگ چقدر طول بکشد، درباره حمایت از اوکراین تردید نخواهیم کرد ».

ارتش روسیه 36 راکت به اوکراین پرتاب کرد
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۱۸:۰۸

رئیس جمهور اوکراین شنبه بعد از ظهر به وقت تهران از حملات متعدد راکتی ارتش روسیه به اهدافی در خاک اوکراین در بیست و چهار ساعت گذشته خبر داد.

به گزارش روزنامه «اکونومیک تایمز»، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت که ارتش روسیه به ایجاد رعب و وحشت در اوکراین ادامه می‌دهد و در بیست و چهار ساعت گذشته حمله گسترده‌ای‌ انجام داد و ۳۶ راکت به اوکراین پرتاب کرد. زلنسکی مدعی سرنگون کردن شماری از راکت‌های روسیه شد.

«کایریلو تیموشنکو» معاون دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت حملات شنبه روسیه برق بیش از ۱.۴ میلیون خانوار اوکراینی را قطع کرده است.

روسیه مجموعه‌ای از حملات را علیه زیرساخت‌های برق اوکراین انجام داده که دستکم نیمی از تولید برق حرارتی و تا ۴۰ درصد از کل سیستم را متاثر کرده است.

«میخائیل پودولیاک» معاون رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به حملات امروز گفت مسکو می‌خواهد موج جدید از پناهجویان به اروپا را با این حملات آغاز کند.

معاون اداره شهری کی‌یف هشدار داده حملات روسیه می‌تواند باعث قطعی برق و گرمایش پایتخت اوکراین برای روزها یا هفته‌ها شود.

دستور مقام های خرسون به ساکنان برای ترک فوری این شهر
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۱۶:۵۸

مقام های محلی شهر خرسون در تصرف نیروهای روسیه، روز شنبه هم زمان با ادامه حملات نیروهای نظامی اوکراین، به ساکنان این شهر گفته اند که باید به علت آنچه شرایط نظامی تنش آلود نامیده ا ند، به سرعت و فوری آن را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ با اینکه هزاران شهروند خرسون در پی هشدارهای پیشین در باره حمله قریب الوقوع نیروهای اوکراین برای بازپس گیری این شهر، از چندین روز پیش شروع به ترک آن با گذر از روی رودخانه دنیپرو کرده اند، اما این هشدار بر ضرورت آن افزوده است.

مقام های محلی در بیانیه انتشار یافته در شبکه اجتماعی تلگرام، اعلان کرده اند که در پی افزایش تنش در خط مقدم جبهه، افزایش خطر گلوله باران گسترده شهر و تهدید حملات تروریستی، همه شهروندان باید فورا این شهر را ترک کرده و به کرانه شرقی رود دنیپرو بروند.

این بیانیه با در خواست از شهروندان برای سوار شدن بر قایق برای گذر از پهنای رود دنیپرو، توصیه کرده که از ایمنی خانواده و دوستانشان مراقبت کرده و اسناد، پول، اشیاء ارزشمند و پوشاک را فراموش نکنند.

در این بیانیه گفته شده که همه نهادهای دولتی مرتبط با حکومت منصوب روسیه در خرسون، نیز باید این شهر را ترک کنند.

درخواست فرانسه برای ادامه تماس ها با روسیه
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۱۵:۱۰

کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه با درخواست از غرب برای پرهیز از افزایش آنچه انزوای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، نامید، بازنگهداشتن مسیرهای ارتباط با روسیه را بسیار مهم و حیاتی دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس؛ وی در مرکز بررسی های راهبردی و بین الملللی در واشنگتن افزود که پوتین در یک دیدگاه ناشناخته از جهان گرفتار شده و ما کاملا بر این باور هستیم که بازنگهداشتن کانال های تماس با تصمیم گیران روسیه شامل پوتین، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

کولونا افزود: هنوز امیدوار است که این تلاش منجر به ایجاد یک منطقه غیرنظامی در اطراف این تاسیسات هسته ای شود که بزرگ ترین نیروگاه اتمی اروپاست و استفاده از این نیروگاه به عنوان منطقه درگیری نظامی، برای جهان بسیار خظرناک است.

 

لوکاشنکو: بلاروس در هیچ جنگی مداخله نمی‌کند
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۱۳:۲۶

لوکاشنکو در جمع خبرنگاران گفت، بلاروس در هیچ جنگی مداخله نمی‌کند مگر آنکه دیگر کشورها به دنبال جنگ با کشورش باشند.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، این اظهارات از سوی الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در میانه اتهام زنی‌هایی مطرح شده که سربازان این کشور شاید به نیروهای روسی در جنگ اوکراین ملحق شوند.

رسانه دولتی "بلتا" از قول لوکاشنکو که از اردوگاه تمرینی ارتش در منطقه "برست" در منتهی علیه غرب این کشور بازدید کرد، گزارش داد: به این سر و صداها توجهی نکنید. ما به هیچ جا نمی‌رویم. هیچ جنگی در کار نیست. ما به آن نیازی نداریم.

وی همچنین به بلاروسی‌ها تاکید کرد تا آرامش خود را حفظ کنند و فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند.

رئیس جمهوری بلاروس همچنین رخ دادن جنگ جهانی سوم را در آینده‌ای نزدیک کم اهمیت شمرد، چون چنین درگیری‌ای بیشتر به منزله نابودی همه و همه چیز است.

لوکاشنکو پیشتر استقرار نیروهای مشترک روسی و بلاروسی را در کشورش اعلام کرده و علت آن را تنش‌های بیشمار در مرزهای بلاروس دانسته بود.

روز دوشنبه یکی از معاون‌های وزیر دفاع بلاروس در توئیتر افشا کرد که چند هزار پرسنل ارتش روسیه با ۱۷۰ تانک، ۲۰۰ خودروی زرهی و ۱۰۰ واحد توپخانه قرار است در بلاروس مستقر شوند.

این مقام توضیح داد که ایجاد نیروی متحد در پاسخ به استقرار نیروهای ناتو در نزدیکی مرزهای بلاروس در میان نبود گفت‌وگو صورت گرفته است.

پسکوف: پوتین از همان ابتدا آماده مذاکره با اوکراین بود
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۱۳:۲۵

سخنگوی کرملین در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که پوتین از همان ابتدا آماده گفت‌وگو با اوکراین بوده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در مورد سخنان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر اینکه ظاهرا ولادیمیر پوتین، همتای روسی او «اکنون بسیار نرم‌تر و بازتر از گذشته برای گفت‌وگو صحبت می‌کند»، توضیح داد.

وی افزود: پوتین در حقیقت از همان آغاز آماده گفت‌وگو با دولت کی‌یف بوده است. رئیس جمهوری روسیه بارها گفته که می‌خواسته این کار را انجام دهد.

سخنگوی کرملین همچنین یادآور شد که پوتین تلاش کرده تا با ناتو، آمریکا و سازمان امنیت و همکاری اروپا پیش از حمله به اوکراین صحبت کند.

پسکوف ادامه داد: زمانی که متن سند بین مذاکره‌کنندگان روسیه و اوکراین مورد توافق قرار گرفت، پوتین آماده گفت‌وگو بود. بنابراین از این منظر هیچ چیز تغییر نکرده است.

به گفته این مقام روس، تنها موضع کی‌یف تغییر کرد و آن هم به این خاطر است که طرف اوکراینی ترجیح داد به مذاکرات با روسیه ادامه ندهد و اکنون نیز با قانون جدید وضع شده، دولت کی‌یف هرگونه مذاکره را با مسکو ممنوع کرده است.

سخنگوی کرملین همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال گفت‌وگوی تلفنی جدید بین پوتین و اردوغان گفت: در مورد گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان، تاکنون برنامه‌ای در نظر گرفته نشده است. اما آنها اغلب صحبت می‌کنند و مکالمات گاهی اوقات در عرض چند ساعت هماهنگ می‌شود.

مجارستان: طولانی شدن جنگ اوکراین خطرناک و غیرقابل قبول است
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۱۳:۲۵

بوداپست حمایت اتحادیه اروپا از طولانی تر شدن جنگ اوکراین و روسیه را مورد انتقاد قرار داد و گفت ادعای بروکسل مبنی بر این که جنگ اوکراین تنها می تواند به شکست روسیه منجر شود، «خطرناک و غیرقابل قبول» است

 تارنمای راشاتودی نوشت: وزارت خارجه مجارستان با درخواست های اتحادیه اروپا برای شکست روسیه از اوکراین مخالفت کرده و می گوید این اتحادیه به صلح نیاز دارد نه طولانی تر شدن درگیری ها.

«ایلوا یوهانسون» (Ylva Johansson) کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا اظهارت خصومت آمیز چندی را در هفته اخیر مطرح کرده وتاکید دارد که اتحادیه اروپا «مصمم به حمایت از اوکراین تا هر زمان که طول بکشد» است.

وی همچنین مدعی شده «برای این که این بحران خاتمه یابد، پوتین باید شکست بخورد».

«تاماس منچزر» (Tamas Menczer)، وزیرمشاور امور خارجه مجارستان روز جمعه یوهانسون را به «اظهاراتی بسیار خطرناک» متهم کرد و گفت «او پایان بحران را با یک رویداد نظامی مرتبط می داند» که ما نمی دانیم که آیا اصلا اتفاق خواهد افتاد و زمان به وقوع پیوستن آن چه موقع خواهد بود.

این مقام مجار خاطرنشان کرد موضع حمایت جویانه بروکسل از این درگیری آن را طولانی تر و درد و رنج این جنگ را افزایش می دهد و این بشدت خطرناک و غیرقابل قبول است.

منچزر همچنین موضع دولت مجارستان را تکرار کرد مبنی بر این که «به جای طولانی تر شدن جنگ، به صلح فوری نیاز داریم. صلح به گفتگو و آتش بس فوری نیاز دارد».

راشاتودی نوشت: مجارستان موضعی نسبتا بی طرفانه را از آغاز درگیری ها در اوکراین از اوایل ماه فوریه اتخاذ کرده است. این کشور از ارسال سلاح به کی یف برخلاف اعضای دیگر اتحادیه اروپا خودداری کرده و همچنین پیوسته تحریم های اعمال شده از سوی بروکسل علیه مسکو را مورد انتقاد قرار داده است.

بوداپست به شدت به سوخت روسیه وابسته است و توانسته درباره معافیت خود از ممنوعیت واردات سوخت از روسیه در اتحادیه اروپا مذاکره کند.

پیام هشدارآمیز ارتش اوکراین به بلاروس
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۱۳:۲۳

اوکراین نگران حمله مجدد روسیه است و در پیامی ویدیویی، به بلاروس هشدار داده که اگر از خاک این کشور حمله‌ای علیه اوکراین صورت گیرد، کی‌یف تلافی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، این ویدیوی چهار دقیقه‌ای در حساب فیسبوک نیروهای مسلح اوکراین منتشر شده و با یادآوری روابط دیرینه «دوستانه» و خوب این دو همسایه آغاز می‌شود.

این ویدیو در ادامه به مقامات بلاروس هشدار می‌دهد که اگر در جنگ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه علیه اوکراین مشارکت کنند، با اقدام متقابل کی‌یف مواجه خواهد شد. ارتش اوکراین در این ویدیو مدعی است که مقامات بلاروس در تدارک این کار هستند و به صورت محرمانه نیروهایشان را برای این عملیات به کار گرفته‌اند.

ارتش اوکراین هشدار داد: اگر ارتش بلاروس از تهاجم روسیه حمایت کند، ما به همان سختی پاسخ می‌دهیم که به تمامی اشغالگران دیگر در قلمرو اوکراین پاسخ می‌دهیم، یعنی با تمام توان تسلیحاتی خود.

این ویدیو خطاب به مردم بلاروس گفت، این اقدام متقابل شامل «حمله به تاسیسات نظامی در خاک بلاروس» خواهد بود.

ارتش اوکراین در این ویدیو که به زبان روسی ضبط شده، به مردم بلاروس هشدار داد که به فرامین رهبران خود برای پیوستن به جنگ علیه اوکراین عمل نکنند.

رئیس ستاد نیروهای مسلح اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که «تهدید نیروهای مسلح روسیه در جبهه شمالی افزایش یافته است». روسیه پیش از این هم در ماه فوریه از خاک بلاروس استفاده کرد تا به کی‌یف حمله کند. با این حال، این بار تمرکز حملات روسیه ممکن است به بخش غربی مرز اوکراین و بلاروس معطوف شود تا جریان ارسال تسلیحات غربی به دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین متوقف شود.

استقرار کم سابقه لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا در نزدیکی مرز اوکراین برای جنگ

لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا برای اولین بار در ۸۰ سال اخیر همزمان با تداوم تنش‌های فزاینده بین روسیه و ائتلاف نظامی ناتو در اروپا مستقر شده است.

به گزارش پایگاه شبکه خبری سی.بی.اس نیوز، این واحد پیاده‌نظام ارتش آمریکا مشهور به واحد "عقاب‌های غرّان" برای استقرار در ضمن داشتن آمادگی رزمی در هر میدان جنگی در جهان در عرض چند ساعت، تمرین کرد.

شبکه خبری سی.بی.اس نیوز آمریکا در گزارشی نوشت این لشگر ارتش آمریکا در فاصله چند مایلی از مرز اوکراین مشغول اجرای مانورهای تمرینی برای جنگ با روسیه است.

خبرنگار این شبکه آمریکایی‌ نوشت که سوار بر یک هلی‌کوپتر بلک هاوک ارتش آمریکا در ضمن همراهی ژنرال جان لوباس، جانشین فرمانده این واحد و سرهنگ ادوین ماتایدس، فرمانده تیم رزمی تیپ دوم بازدید یک ساعته‌ای از منطقه‌ای در لبه اراضی ائتلاف ناتو در فاصله حدودا سه مایلی مرز رومانی با اوکراین داشته است.

از لحظه‌ای که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه حمله به اوکراین را در ۲۴ فوریه آغاز کرد، نیروهای او از سمت شبه‌جزیره کریمه، منطقه‌ای در اوکراین که مسکو کنترل آن را در سال ۲۰۱۴ به دست گرفت، به سمت شمال پیشروی کرده‌اند.

در مدت بیش از هفت ماه گذشته، نیروهای روسیه تلاش کرده‌اند در امتداد سواحل دریای سیاه در منطقه خرسون، با هدف تصرف شهرهای بندری مهم میکولائیف و اودسای اوکراین پیشروی کنند. هدف آنها قطع تمامی دسترسی‌های اوکراین به دریا و محصور کردن این کشور و نیروهای نظامی آن در خشکی است.

این تهدید از سمت رومانی به قلمروی ناتو نزدیک بوده و به همین دلیل یکی از زبده‌ترین لشکرهای مخصوص حمله هوایی در ارتش آمریکا با مقادیری تجهیزات سنگین به آنجا اعزام شده است.

لوباس به سی.بی.اس گفت: "ما آماده دفاع از هر وجب از خاک ناتو هستیم. ما دارای قابلیت‌های منحصر به فرد، اعم از قابلیت حمله هوایی هستیم... ما یک نیروی پیاده‌نظام سبک هستیم، اما قابلیت تحرک‌پذیری را با پشتیبانی هواپیماها و حملات هوایی خود به همراه داریم."

خبرنگار شبکه سی.بی.اس نوشت، هلی‌کوپتر بلک هاوک حامل او، با رفتن به سمت شمال و سواحل رومانی در سمت دریای سیاه، سرانجام در یک سایت مخصوص عملیات خط مقدمی که در آن نیروهای آمریکایی و رومانیایی در حال کوبیدن اهداف در جریان یک تمرین مشترک حمله زمینی و هوایی بودند، فرود آمد.

به نوشته سی.بی.اس، رزمایش این نیروها با گلوله‌های واقعی تانک و توپخانه برگزار شد. هدف از این مانور تمرین بازسازی نبردهایی بود که نیروهای اوکراین با سربازان روسیه در آن سوی مرز انجام می‌دهند و اجرای این مانورهای جنگی در فاصله‌ای بسیار نزدیک به آن مرز، این پیام را به روسیه و متحدان آمریکا در ناتو نسبت به حضور ارتش آمریکا در نزدیکی آنها می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در مجموع حدود ۴۷۰۰ سرباز متعلق به پایگاه مقر لشگر ۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا در فورت کمپل کنتاکی، برای تقویت جناح شرقی ناتو مستقر شده‌اند.

فرماندهان واحد نظامی "عقاب‌های غران" به سی‌بی‌اس نیوز گفتند که همیشه "آماده هستند امشب بجنگند" و در حالی که ماموریت آنها در آنجا دفاع از قلمرو ناتوست، اگر درگیری تشدید یا حمله‌ای به ناتو انجام شود، "کاملاً آماده عبور از مرز اوکراین و ورود به این کشور هستند."

هشدار زلنسکی درباره خطر حمله روسیه به سد بزرگ خرسون

زلنسکی، ارتش روسیه را به مین‌گذاری برای غیرقابل استفاده کردن سدها و نیروگاه‌ها متهم کرد و درباره یک "فاجعه بزرگ" در صورت خراب شدن سد منطقه خرسون هشدار داد.

به گزارش دویچه‌وله، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پیام خود در این باره گفت: «بر اساس اطلاعات ما سد نیروگاه برق آبی کاخوفکا توسط "تروریست‌های روسی" مین گذاری شده است. در صورت شکستن سد ۸۰ شهرک و شهر خرسون زیر آب می‌رود.»

زلنسکی هشدار داد که این "یک فاجعه در مقیاسی عظیم" خواهد بود.

سد نیروگاه برق آبی کاخوفکا بر روی رودخانه دنیپرو در منطقه خرسون واقع شده است که در حال حاضر تحت تصرف نیروهای روسی است.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی خود در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل، روسیه را متهم کرد که زیرساخت‌های انرژی کشورش را به "میدان جنگ" تبدیل کرده است. رئیس جمهور اوکراین گفت که هدف مسکو این است که در پاییز و زمستان اوکراین با مشکلات جدی برق و گرمایش روبرو کند و تا حد امکان "اوکراینی‌ها را به مهاجرت به کشورهای شما وادار نماید".

زلنسکی افزود: حملات هوایی روسیه به زیرساخت‌های اوکراین ادامه دارد و ارتش روسیه همچنان به نیروگاه‌های این کشور با موشک و هواپیماهای بدون سرنشین حمله می‌کنند.

با این حال او تاکید کرد که روسیه در این مسیر نیز "شکست خواهد خورد". به گفته زلنسکی این اقدامات روسیه "تنها جامعه بین‌المللی را بسیج می‌کند تا فشار بیشتری بر دولت ترور وارد کند".

زلنسکی همچنین روسیه را به تاخیر عمدی در عبور کشتی‌های حامل غلات اوکراینی بر اساس توافقی با میانجی‌گری سازمان ملل متهم کرد و گفت ۱۵۰ کشتی در انتظار بارگیری هستند.

او در سخنرانی ویدئویی خود در روز جمعه گفت: "این یک صف مصنوعی است. فقط به این دلیل به وجود آمده که روسیه عمداً عبور کشتی‌ها را به تاخیر می‌اندازد." زلنسکی گفت که این تاخیر به این معنی است که ۳ میلیون تن غلات همچنان مسدود است و خاطرنشان کرد که این مقدار برای تغذیه ۱۰ میلیون نفر کافی است.

کی‌یف از ماه ژوئیه، زمانی که سازمان ملل متحد با روسیه، اوکراین و ترکیه توافق نامه امضا کرد، تقریبا ۱۱ میلیون تن غلات و سایر مواد غذایی صادر کرده است. قرارداد در نوامبر به پایان می‌رسد. سفیر روسیه در سازمان ملل در ژنو گفته است که مذاکرات در مورد تمدید توافق به خوبی پیش نمی‌رود زیرا نگرانی‌های مسکو به درستی در نظر گرفته نشده است. روسیه قبلاً از این قرارداد انتقاد کرده بود و شکایت داشت که صادرات خودش آسیب دیده و بیشتر غلات به اروپا تحویل داده شده است نه به کشورهای فقیری که در آنجا بیشتر مورد نیاز بوده است.

شرکت ملی انرژی اوکراین اعلام کرده است که محدودیت‌هایی در مصرف انرژی برقرار می‌شود. این محدویت‌ها به خاطر آسیب‌دیدگی تاسیسات زیرساختی در سراسر کشور اعمال می‌شود. این شرکت قبلا مجبور به قطع برق در روز پنجشنبه گذشته شده بود.

اولکسی آرستویچ، مشاور دفتر رئیس جمهور در کی‌یف نیز این را رد نکرد که معضل تامین انرژی ممکن است طولانی مدت باشد. او گفت: «ما ممکن است با موقعیتی مواجه شویم که در آن هفته‌ها یا حتی ماه‌ها بدون آب، بدون روشنایی و گرما و با محدودیت‌های عمده بنشینیم.» اما او اطمینان داد که "اوکراینی‌ها بر مشکلات غلبه خواهند کرد".

از سوی دیگر اوکراین روز جمعه اعلام کرد که ارتش تاکنون کنترل ۸۸ شهرک را در منطقه خرسون در جنوب این کشور بازپس گرفته است. کریلو تیموشنکو، معاون دفتر رئیس جمهور اوکراین درباره عملیات ارتش اوکراین برای بازپس گیری شهرک‌های تحت کنترل نیروهای روسیه در مناطق خارکیف و خرسون این کشور بیانیه‌ای ارائه کرد.

وی گفت که آنها کنترل ۸۸ شهرک در خرسون و ۵۵۱ شهرک در منطقه خارکیف را پس گرفته‌اند و افزود که ۱۱۸۲۷ غیرنظامی در این مناطق ساکن هستند.

همچنین یک فرماندار محلی روز جمعه اعلام کرد که اوکراین دوباره منطقه بلگورود روسیه را گلوله باران کرده است. این مقام افزود که هدف این حمله عمدا زیرساخت‌های غیرنظامی بوده است.

ویاچسلاو گلادکوف در کانال تلگرامی خود نوشت: «خدا را شکر، قربانی یا زخمی نداریم» و توضیح داد که ساکنان منطقه مورد نظر روز قبل تخلیه شده بودند. گلادکوف گفت که مقامات محلی همچنان خانه به خانه در روستا می‌روند و سعی می‌کنند مردم را متقاعد کنند که برای امنیت خودشان آنجا را ترک کنند.

هشدار سازمان ملل درباره افزایش تنش در بحران اوکراین

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح با هشدار نسبت به اینکه بحران در اوکراین در مسیر تنش بیشتر قرار دارد، خواستار حل و فصل مسالمت آمیز آن شد.

رزماری دی کارلو معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح عصر جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان حفظ صلح و امنیت در اوکراین در خصوص اینکه بحران در اوکراین در مسیر تنش بیشتر قرار دارد، هشدار داد و خواستار حل و فصل مسالمت آمیز آن از طریق گفت وگوهای سیاسی و دیگر ابزارهای مسالمت آمیز با تاکید بر تمامیت ارضی اوکراین شد.

معاون دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت وخیم غیرنظامیان در اوکراین نیز هشدار داد و اعلام کرد که تا ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) حدود ۶ هزار نظامی کشته و بیش از ۹ هزار نفر زخمی شده‌اند.

دی کارلو با اشاره به حملات اخیر روسیه به مناطق و تاسیسات غیر نظامی در اوکراین، گفت که این حملات غیرقانونی علاوه بر بجا گذاشتن تلفات غیرنظامی، زیرساخت‌های حیاتی چون نیروگاه‌ها را مورد هدف قرار دادند.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: آسیب دیدن تاسیسات تولید انرژی اوکراین بر اثر حملات روسیه در کنار افزایش قیمت‌های گاز و زغال سنگ، میلیون‌ها غیرنظامی را در معرض تهدیدهای شدید قرار داده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت بر اساس سند ارائه شده از سوی کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق درباره اوکراین، دلایل منطقی مبنی بر وقوع جنایت‌های جنگی و نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی در اوکراین وجود دارد.

دی کارلو افزود به گفته این کمیسیون، سربازان روسی مسوول اکثریت قریب به اتفاق این جنایات بوده‌اند.

این مقام سازمان ملل با اشاره به تاثیر جهانی جنگ در اوکراین بر امنیت غذایی، انرژی و اقتصاد جهان، خواستار تمدید توافق نامه صدور غلات برای حفظ امنیت غذایی در سراسر جهان شد.

دی کارلو در عین حال بر لزوم دسترسی بدون موانع به مواد غذایی و کودهای روسیه نیز تاکید کرد.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۶۱
این لشکر ۱۰۱هوابرد (عقاب های غران!!!)فقط تو هالیوود میجنگن یا عراق وافغانستانم بودن؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
ه ه ه ه
خیار شور !
با نمک !
ناشناس
| Australia |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
بودن عراق رو دو هفته ای گرفتن افغانستان رو سه هفته. البته لازم به ذکره اون دو هفته عراق یه هفته ش به خاطر طوفان شن معطل شدن افغانستان هم به خاطر مناطق کوهستانی وگرنه شما همون یه هفته حساب کن جفتشو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
عالی بود
ناشناس
| Canada |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
هنوز در ایران متوجه نشدیم که پوتین و کاهش تولید نفت عربستان در واقع در جهت منافع حزب دمکرات هست. حزب
دمکرات دهها سال هست که دشمن قسم خورده استفاده از نفت وگازدر دنیا و طرفدار شدید افزایش سرمایه گذاری در انرژی های جدید که بزرگ سرمایه داران حزب دمکرات وامریکا و اروپا در ان سرمایه گذاری سنگینی کردند هست. برای سوددهی این انرژی ها نیاز هست که نفت و گاز در دنیا گرانتر از 85 دلار باشد. دقیقا به همین خاطر بود که زمان اوباما با وجود نفت 130 دلاری باز نفت و گاز ایران تحریم شد و نفت و گاز ونزویلا و یمن و لیبی و سوریه هم با جنگ داخلی از بازار خارج شد و حالا هم از زمانی که دوباره بایدن و دمکراتها امدند شدیدا قیمت نفت و گاز در دنیا گران شده و خود روسیه و حالا عربستان هم تحریم جوری حرکت داده شدند که تولید نفت کاهش یابد تا قیمت نفت و گاز در دنیا افزایش یابد. در کوتاه مدت نفت و گاز گران می شود ولی در میان مدت و بلند مدت کشورهایی مانند روسیه و عربستان و ایران و کلا تولید کننده نفت و گاز و از جمله ایالات تولیدن کننده نفت و گاز که همگی طرفدار حزب جمهوریخواه هستند بشدت تضعیف می شوند ضمن اینکه با گران شدن نفت و گاز درامد های مالیاتی دولتهای امریکا و اروپا بشدت افزایش می یابد و در عوض چین که بزرگترین وارد کننده نفت و گاز دنیا با فاصله زیاد هست بیشترین هزینه را می دهد. دمکراتها دیوانه نیستند که ندانند وقتی بایدن دستور داد نیروهای امریکایی از عربستان عقب بشینند به این معنی است که موقعیت را برای پوتین برای بازیگری در اوپک و خاورمیانه ایجاد می کند ولی هدف واقعی دمکراتها همین کاهش تولید نفت و گاز در دنیا هست. می بینید با همین تصمیم عربستان و اقدام روسیه در اکراین تمام 5 کشور اصلی تولید و صادر کننده نفت و گاز دنیا یعنی روسیه و عربستان و ایران و ونزویلا و امارات را از بازار نفت دارند خارج می کنند.و باور کنید سیاست و اقتصاد بین الملل خیلی پیچیده تر از تفکرات پوتین و کارشناسانی هست که حداکثر بازه زمانی 6 ماه اینده را در نظر می گیرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
تو عراق و افغانستان هم رسیدن متجاوز همیشه نابوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
فیلم رمبو رو ندیدی
هیچ اتفاقی نمی‌افتد
بحران اوکراین با تنش زایی غرب و عدم ایفای تعهدات غرب به معاهدات قبلیش ایجاد شده و با دامن زدن غرب روز بروز تشدید میشود چه بسا هر لحظه تنش بین تایوان و چین هم تبدیل به جنگی تمام عیار شود و تنها کشوری که عامل اصلی این جنگها هستند و آسیب نمی بیند آمریکاست
پاسخ ها
کاظم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
نه مهندس اشتباه نکن. خونخواری روس‌ها و طمع بازگشت به امپراتوری پوشالی شوروی سابق عامل جنگ بود. وگرنه اشغال خاک دیگران نمی‌دونم چه ربطی به پیمان ناتو داره. در واقع ناتو بهانه‌ای رسانه ای بود واسه توجیه اشغالگری جدید روسها
ایول کدخدا
کدخدا مچکریم
میراث پوتین برای روسیه انزوای جهانی است آلمان را نگاه کنید؟ اروپا را فتح کرد اما نه با جنگ.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
همین که جنگ روسیه رو با آلمان مقایسه کردی مشخص شد یه استاد به تمام معنایی؛ تحلیلگر بزرگ قاره سبز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
اشتباهی منفی زدم
اقتدار و ابهت از سر و کله ارتش کدخدا میباره
پوتین سوراخ به حالت ویبره قرار گرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
بخصوص در افغانستان. ظاهرا موقع در رفتن کفش هم
نپوشیده بودن
رفیق ناتو!
لازمه اروپا توسط روسیه گوشمالی بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
فعلن روسیه اوکراینو بگیره تا بعد
ایول اکراین
لشگر هوابرد امریکا با پوشک مستقر شده یا بدون پوشک
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
چقدر بامزه ای !!!!!!
آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
شبا تو آب نمک میخوابی اینقدر با نمکی ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
هر هر هر
چقدر خندیدیم !
روسیه چون در جبهه های جنگ رودرو با ارتش اوکراین شکست سنگین متحمل شده است به جنگ کثیف روی آورده است و با هدف قرار دادن سدها نیروگاهها و کارخانه های تصفیه آب و هدف قرار دادن مردم غیر نظامی به خیال خودش می خواهد برتری پیدا کند.
به نظر من آمریکا و ناتو باید پیش دستی کنند و با یک حمله سریع و غافلگیر کننده کاخ کرملین را بمباران کنند و شر این محور شرارت را از سر دنیا کم کنند و مردم روسیه را نیز نجات دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
!پوتین هم وامیسه نگاه میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
قربون دهنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
اونوقت روسیه کاخ سفید رو به خاکستر تبدیل میکنه
فکر کنم یک چهارم این لشکر برای تو قفس کردن پوتین کافی باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
همینطور برای مصرف کل پوشکهای اروپا
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
در رویا هستی برادر
این لشکر و بگو بیاد افغانستان و عراق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
این لشکر تو افغانستان با طالبان نتونست مبارزه کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
انگلوامریکن می کوشد جنگ در اروپا استمرار و گسترش یابد . جنگ باید به لندن و پنتاگون کشیده شود تا جنگ افروزان مزه آن را بچشند.
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
واقعا؟ پس چرا توی افغانستان یا عراق تِر زدن؟
ایران باید به روسیه و همچنین اوکراین هشدار بدهد اگر سد را بشکنند باید آب آن به دریای خزر بریزد
مرگ بر پوتین دیوانه
یکی بگه آمریکا بگه این یکی دیگه هالییود نیست
جنگ جهانی شروع شد. و ایران خودش رو درگیر این جنگ ویرانگر کرده متاسفانه. کالش تا دیر نشده بود خودش رو کنار میکشید و انقدذر سایه به سایه ی روسیه حرکت نمیکرد.
فعلا که همه شون بازی خطرناکی رو شروع کردند ، البته برای مردم دنیا خطرناکه ، خودشون و اقمارشون و دانشمندا بزرگ در امان هستند بقیه از نظرشون رو زمین سنگینی میکنند
پوتین کاملا در راستای منافع اقتصادی آمریکا عمل کرد. با حمله به اوکراین،و حذف صادرات محصولات کشاورزی اوکراین و قطع صادرات انرژی روسیه قیمت موادغذایی و انرژی(دو محصول استراتژیک آمریکا)بالا رفت.
زنده باد ایران
زنده باد ولادیمیر پوتین
اگر جنگ دیگری آغاز شود شروع کننده. آمریکا هست و شکست خواهدخورد
تیتر زدی ۳۰ درصد از مردم آلمان با ارسال تسلیحات به اوکراین مخالفند نگفتی یعنی ۷۰ درصد موافقند.
البته تا اون ۳۰ درصد از کل آرای رئیس جمهور منتخب و نمایندگان مجلس کنونی به بالاتر بود
جنگ کثیف باز چه جنگی است خدا رحم کند
لشکرکشی چرا روسیه که شکست خورده
وقتشه پوتین را یه گوشمالی بدن تا دیگر هوس نکنه به یک کشور مستقل یورش ببره.
بزودی روسیه به خاکه قبرستون تبدیل میشه
آمریکا هرگز نیروهای نظامی خود را مستقیما وارد جنگ اوکراین نمیکند ، آن هم در آستانه زمستان !!!
وای به حال ایران اگر گول پوتین رو بخوره و وارد این اشتباه بزرگ بشه .پوتین هم مثل هیتلر اشتباه کرد که با قدرتهای بزرگ خودش رو درگیر کرد .نتیجش در اینده کاملا معلومه
آمریکا بعد از جنگ جهانی در سه جنگ عمده وارد شده و در هر سه شکست خورده. اولی در دهه ۵۰ وارد جنگ کره شدند که زورشون به چین نرسید مجبور شدند در کره جنوبی بمونند. بار دوم در ویتنام وارد شدند و دوباره بعد از میلیون ها کشته و میلیون ها تن بمبی که ریختن، کاری از پیش نبردند و مجبور شدند از اونجا فرار کنند. بار سوم هم حملات بوش به عراق و افغانستان بود که در اینها هم بعد از بیست سال افغانستان را ترک کردند و طالبان دوباره کنترل اونجا را به دست گرفت. الان هم برای بار چهارم وارد اوکراین شدند و مثل قبل شکست می خورند به خصوص که این بار دیگه با یک ارتش قوی طرف هستند.
مداح محترم غرب به یاد داشته باش پوتین اولین فردی بود که در مقابل تهدیدهای ترامپ از ایران حمایت لفظی نمود
این سرهنگ آمریکایی میگه «چنانچه تنش تشدید شود و یا قلمرو ناتو مورد حمله قرار بگیرد، آماده ایم که از مرز اوکراین عبور کنیم و از قلمرو ناتو دفاع کنیم.»

یعنی اینها این را حق خودشون می دونند که از ده هزار کیلومتر اونطرف تر لشکرکشی کنند به منطقه و به بهانه دفاع از ناتو «از مرز اوکراین عبور کنند» ولی روسیه حق نداره برای دفاع از موجودیت پایتختش از مرز اوکراینی که اساسا بخشی از شوروی بوده و معلق به روسیه است عبور کنه. شما یک دقیقه به منطق پشت این حرف ها فکر کنید مسخره بودن و شعاری بودن اونها را متوجه میشین.

آمریکا قلدر و لات محله است و میخواد با زورگویی و لات بازی حرفش را در دنیا پیش ببره و تا زمانی که کسی نزنه توی دهنش به این لات بازی ها ادامه خواهد داد.
کشور امریکا چقدر زغیف بی کفایت شده یک کشور عقب مانده که مثل روسیه رانمتواند ازرونقشه حذف کند بعددم از قدرت میزند
تمام این فتنها جنگ وخونریزی دنیا باامریکا انگلیس واسراییل قاصد است دم از حقوق بشرمیزنند چرادرجنگ عراق وسوریه وافغانستان ولیبی هزاراوهزاران زن وبچه مدر به رگباربسته میشدند دم ازحقوق بشرنمیزدند مگرهمین امریکاوانگلیس واسراییل طرزبریدن گلوی مردمان بی گناه راباچاغوی ساخت امریکا اموزش نمیدادن لعنت خدابرسازمان حقوق بشر
ﺳﻠﻂﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻴﺪاﻥ ﺁﻣﺪ.ﭘﻮﺗﻴﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺳﻮﺭاﺥ ﻣﻮﺷﻲ ﻭاﺳﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﺮﺩﻩ.
اون غزب زده ها و آمریکا پرستانی که از ارتش تروریست امریکا طرفداری می کنند یادشون رفته همین سال گذشته ارتش آمریکا با چه خفتی از افغانستان فرار کرد . مرگ بر ارتش جنایتکار و بشر نابود کن آمریکا - بمب اران اتمی هیروشیا یادتون رفته ؟؟ حالا جنایتکار کیست ؟ پوتین یا آمریکا
روسیه اول میخواست با روند تدریجی جنگ مثل الحاق خاک ۴ منطقه و پیشروی معمولی نظر اوکراین رو عوض کنه اما وقتی دید نه اوکراین و نه ناتو کوتاه نمیان کاری که از اول باید میکرد رو انجام داد و زیر ساخت های انرژی رو زد تا مردم عادی بصورت کامل از منطقه متفرق بشن تا راحت تر با نظامیا بجنگه و دستش تو استفاده از انواع تسلیحات باز باشه. عکر میکنم از این به بعد جنگ تا ماه آینده شکل خیلی جدی تری بگیره
پوتین‌بادستان‌خودش‌گورش‌کنده‌است‌ولی‌هنوزدرتوهم‌برتری
است،پوتین‌هم‌داردبه‌لحظات‌ملکوتی‌نزدیک‌میشودمانندجد
بزرگوارش‌هیتلر
پوتین جنایتکار جاطلب روانی هیتلر زمان نابود شدنش هتمی زند باد اوکراین
اگر جنگی برعلیه ملت ایران صورت بگیرد قطعا پیروزجنگ ایران خواهدبود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار