بازدید 33702

وقتی تکذیبیه و اطلاعیه‌ها دیگر اثر ندارند چه باید کرد؟

نباید تصور کرد، اگر مثلا برای فوت خانم مهسا امینی یا آتش سوزی در زندان اوین با صدور چند سطر بیانیه رسمی، می‌توان به همه شبهات و شایعات و ابهامات پاسخ داد، در واقع چنین اطلاع رسانی‌هایی نه از نوع انجام تکلیف بلکه فقط برای رفع تکلیف و ادعای انجام تکلیف است.
کد خبر: ۱۱۴۶۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶ 21 October 2022

تابناک _ اگر به حوادث و تحولات بیش از یک ماه گذشته ـ که حدودا از فوت مهسا امینی آغاز شد و تاکنون با کمیت و کیفیت مختلف ادامه داشته ـ دقیق و واکاوانه نگریسته شود، موضوعات مورد تامل زیادی را می‌توان بیان کرد؛ اما برخی از آنان را باید به گونه دقیق و موشکافانه دیگری مورد توجه قرار داد، زیرا آن‌ها با خیلی از مشکلات گذشته و حال و آینده از جهت علت وقوع مخرج مشترک داشته که اگر به آنان توجه می‌شد یا بشود، می‌توان از خسارات‌ مادی و معنوی آتی تا حد زیادی جلوگیری کرد.

در موضوع وقایع فوت مهسا امینی و نیکا شاکرمی و چند دختر جوان دیگر و تا خبر فوت دانش آموز اردبیلی و حتی خبر آتش سوزی زندان اوین، یک مشکل و ایراد اساسی امتداد داشته و متاسفانه همچنان امتداد دارد و آن هم نبود، یک «خط خبری» صریح و شفاف و از همه مهمتر بموقع و اثرگذار از سوی مسئولان امر بوده است. در همه این وقایع و همزمان با وقوع آن‌ها، اخبار و شایعاتی منتشر می‌شد که نه تنها برای مخاطب عام بلکه برای مخاطب خاص هم تفکیک و تعیین مرز بین واقعیت و عدم واقعیت دشوار بود، زیرا در همه این رخداد‌ها بر روال و رسم مردود و همیشه بازنده همیشگی روایات رسمی از منابع معتبر با تاخیر بسیار بیان می‌شد و متاسفانه این تاخیر‌ها که از گذشته تاکنون بوده و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، حتی تا آینده امتداد داشته و اثرات مهلکی بر پیکر امنیت روانی و اعتماد عمومی داشته و دارد.

نباید فراموش کنیم اکنون زمانی است که سواد ارتباطی و رسانه‌ای در جوامع به طور شگرفی دچار تغییر شده و نباید تصور کرد که اگر مثلا برای فوت خانم مهسا امینی یا آتش سوزی در زندان اوین با صدور چند سطر بیانیه رسمی می‌توان به همه شبهات و شایعات و ابهامات پاسخ داد، در واقع باید متذکر شد که چنین اطلاع رسانی‌هایی، نه از نوع انجام تکلیف بلکه فقط برای رفع تکلیف و ادعای انجام تکلیف است که صورت می‌گیرد.

باید بدانیم و همواره این امر را پیش چشم خود قرار دهیم که اطلاع رسانی و ابهام زدایی امر و اقدامی از نوع «تعهد به وسیله» نیست و بلکه معطوف به «تعهد به نتیجه» است؛ به عبارت دیگر، اطلاع رسانی حرفه‌ای و اثرگذار آن است که بتواند هم به ابهامات و شایعات پاسخ دهد و هم اذهان و افکار جامعه را اقناع نماید. پس در این اوضاع که سیل اطلاعیه‌ها و تکذیبیه‌ها نه مورد قبول افکار عمومی قرار می‌گیرد و نه می‌تواند در برابر شایعات پسینی سد محکمی در اذهان و افکار افراد جامعه ایجاد نماید، چه باید کرد؟

برای پاسخ به این پرسش می‌توان عوامل متعددی را مورد اشاره قرار داد، اما شاید در حال حاضر بتوان گفت در وهله نخست باید پذیرفت که استفاده از نسخه‌های گذشته برای پاسخ به شایعات و ابهامات کنار بروند و به گونه دیگری عمل شود. در ابتدا باید مسئولان به این مهم ایمان بیاورند که در عصر حاضر مثلا نمی‌توان با چند سطر اطلاعیه و مثلا حضور چند دقیقه‌ای دوربین صدا و سیما در زندان اوین و یا ساخت چند دقیقه گزارش در یک بخش خبری خاص صدا و سیما و البته آن هم با تاخیر به ایجاد سد محکم ذهنی در برابر شایعات در افکار افراد جامعه فکر کرد؛ لذا این ذهنیت تکراری و دیگر بی اثر که با صدور اطلاعیه و ارسال آن برای چند خبرگزاری خاص و روزنامه و یا فقط حضور میدانی خبرنگار صداوسیما در برخی از وقایع خبری می‌توان به هجمه و سیل عظیم اخبار و شایعاتی که از خارج از کشور مدیریت می‌شود، پاسخ داد را باید به کنار گذاشت.

پس می‌توان گفت در این اوضاع باید نه تنها از همه رسانه‌های کشور، پویا و اثرگذار کمک گرفت بلکه باید حتی از برخی فعالان فضای مجازی و چهره‌های سرشناس فرهنگی و اجتماعی و ورزشی کشور هم کمک گرفت که نقش خود را به عنوان حلقه واسط و میانی و البته اثرگذار را بین سوالات و ابهامات و مطالبه‌های مردمی و پاسخ‌های مسئولین ایفا نمایند. شاید در این ایام که تصور می‌شود مسئول برخی از وقایع چهره‌های مشهور و به تعریف دیگری سلبریتی‌ها هستند قابل قبول نباشد که گفته شود باید در حلقه اطلاع رسانی‌ها، علاوه بر رسانه‌های رسمی و غیر رسمی و فعالان شبکه‌های اجتماعی بایست از ظرفیت این افراد هم استفاده گردد؛ اما این امر واقعیت انکارناشدنی است، زیرا جامعه متکثر و متنوع ایرانی، منبع خبری و مورد وثوق خود را بر یک رسانه خاص استوار نکرده است و این جامعه متکثر از منابع متعددی، اخبار و تحولات کشور را پیگیری می‌نماید.

موضوع بعدی که می‌تواند بسیار اثر گذار و مفید فایده گردد، پذیرش اصل «استماع و اقناع» از سوی هر مسئول و مطالبه شونده‌ای است که اگر این مهم به خصوص در مواجهه با مطالبه گران نوجوان و جوان رخ دهد، می‌توان به جای اینکه این نسل را با اذهانی پر ابهام و شکاک به سال‌های بعدی رهسپار نماید، بلکه می‌توان پس از شنیدن نظراتشان و پذیرش اشتباهات و رفع معایب و اقناع درونی به عنوان سرمایه‌های عظیم اجتماعی محسوب نمود.

در این دوران، باید قبول کنیم به جای «گشت ارشاد» باید «گشت استماع و اقناع» راه اندازی کنیم تا بتوانیم به سیل شایعات و ابهامات جامعه متکثر ایرانی پاسخ دهیم و از مشکلات خرد و کلان مردمی آگاه شویم. باید قبول کنیم که صراحت و شفافیت و صداقت بموقع، تضمین کننده آینده روشن برای کشور و نوجوانان و جوانان است و از همه مهمتر باید قبول کنیم که لجاجت در عدم اصلاح روند‌های آسیب زا، کم از خیانت به آرمان‌های انقلاب و شهدا و ضربه زدن به منافع ملی کشور ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹۸
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۳۱
مدیران کشور و مشاورانشون شناخت خیلی کمی از فضای ذهنی و رسانه ای و نحوه کنترل اون دارن. داریم میبینیم که چقدر عالی دارن جنگ داخلی رو با آمیختن راست و دروغ شعله ور میکنن.
من دست مریزاد میگم به گروه های فرهنگی متخاصم که خوب کارشون رو یاد گرفتن
فارسی را پاس بداریم.تابی عزیزخیلی ازکلمات عربی استفاده میکنی. بهتره بجای استماع بنویسید شنیدن.یا بجای حریق از آتش سوزی بجای ایاب وذهاب از رفت وآمد و.....استفاده کنید.البته وقتی کسی مثل حدادعادل که فارسی را زیرمجموعه عربی میداند رئیس فرهنگستان (؟) فارسی باشد شاید شما زیاد مقصرنباشید.
صدور تکذیب یعنی دروغ فراوان!!!!
پاسخ ها
زهراسلامی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
همین الان یه فایل یک مگابایتی می خوام بفرستم سه ساعت دستم بنده و فایل هر بار تا نصفه میره وقع میشه. با این افتضاحها خدا خیرشون نده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
دلیل تاخیر این است که باید فارس و کیهان مشخص کنند که چه بگویند.
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
فقط بحث خبر نیست
به امار و ارقام نگاه کنید
بخصوص در مورد نرخ تورم وبیکاری و رشد اقتصادی
امکان ندارد به یک امار واحد برسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
سفسطه و توجیه اشتباهات در پیشگاه مردم پشیزی ارزش ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
تابناک و برخی سلبریتیا بهتره دلشون رو به چهار تا پیام مخاطبای سعودی اینترنشنال خوش کنن و تو زمین دشمن پلن دو تحریم را زمینه سازی و اجرا کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
وقتی نماینده مجلس و رییس جمهور با آرای بسیار بسیار پایین به کار گمارده می شوند، نتیجه کار از پیش مشخص است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
نردبان اين جهان ما و منی است، عاقبت اين نردبان افتادنی است
لاجرم هر کس کــه بالاتر نشست، استخوانش سخت تر خواهد شکست. شعر از مولانا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
اتفاقا هر موضوعی را محکمتر تکذیب کنند

!!!!مردم بیشتر شک و تردید جدی میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
واقعا من الان نمیدونم شهید فخری زاده چطوری ترور شدند. هزار جور روایت شنیدیم که آخرش هم معلوم نشد کدوم درسته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
متاسفانه اینگونه تکذیب واقعیات و رفع رجوع کردن

مشکلات و نواقص فراوان موجود و انکار حقایق تلخ

و ساده انگاری و کوجک شمردن نواقص بزرگ و نادیده

گرفتن حقایق تلخ و بیشمار ، دقیقا مشابه این است که

: خانه ات آتش گرفته و شماانکار کنید و هیچ اقدامی

نکرده و اجازه دریافت کمک از ساکنین خانه هم

نمیدهید!!!!؟؟
شایدم دلیلش اینه اونی که مسئولین میگن فقط سناریو سازی های خلاف واقعیته
دیوار اعتماد که فروریخت ،دیگه نمیشه کاریش کرد ،این مسئولین سابقه بدی درسلب اعتماد عمومی دارن ،کم به این ملت دروغ نگفتن! حالا هم شده ان چوپان دروغگو ،اگه یه روز احیانا راست هم بگن مردم دیگه حرفاشونو باور ندارن !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
شما فقط حرفای هم پیالیات رو تو بی بی سی فارسی و من وتو باور کن و بیا اینجا تکرار کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
من از مردمم و شما نماینده من نیستید. از جانب خودت حرف بزن.
رضایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
سلام و درود بر شما ، احسنت ، کشت دروغ بار حقیقت نمی دهد این خشک رود چشمه حیوان نمی شود
یه نماینده مجلس داشتیم که در زمان تصدی کرسی، بجای اینکه در مجلس موضوعی رو مطرح کنه، برای مردم توییت می زد و سوال می پرسید. حالا هم تابناک بعنوان یک خبرگزاری مستقل، بجای مطالبه گری برای ما مردم مطلب مینویسه که باید چنان و چنین باشه!
ما شدیم سنگ صبور مسئولین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
متاسفانه مشکل بزرگتری وجود داره. غالب مردم دیگه به اطلاع رسانی و اخبار داخلی اعتماد ندارن. اطرافیان خودِ من که همه اخبار را از گزینه های غیر داخلی پیگیر هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
چون واقعیت نمیگه ولی شبکه های اونور بافیلم واقعیت رونشون میدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
همینکه پیگیر اخبارن یعنی بیکارن
مهتاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
نمی دونم ادعا دارید کسی به صدا و سیما اعتماد
نداره پس چرا با داشتن ۲۹۰ شبکه فعال بر علیه جمهوری اسلامی که همه یک خط خبری رو می‌گیرند و بزرگ نمایی و دروغ آرایی می کنند تحمل یه صدا و سیما رو ندارند ....چرا پس ریس آن تحریم میشه شبکه های دوزاری از نظر ارزش محتوا بی ولی تا دلت بخواد چاه دریافت دلار از خارجی ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
نکته جالب اینجاست که حدود نصف اخبار و تحلیل های رسانه های تحت حمایت انگلیس ، آمریکا و عربستان دروغ هست. من واقعا از دیدن افرادی که از رسانه های دشمنان رسمی ایران اخبار و تحلیل دریافت می کنند، تعجب می کنم. بالاخره رسانه های داخلی اگر سوگیری داشته باشند عامدانه دروغ نمی گند و اگر سهوا یا اشتباه منبع خبر خلاف واقع گفتند، در اولین فرصت اصلاحش
می کنند.
مشکلات جامعه نباید باعث بشه عقلمون را تعطیل کنیم و هر چه رسانه های دشمن گفت باور کنیم. انتظار حرف راست از دشمن خلاف عقل هست.
وقتی که دلسوزان و بزرگان هشدار دادند احمدی نژاد با دروغ گویی هایش باعث سلب اعتماد جامعه خواهد شد، متاسفانه وقعی نهاده نشد و از ان روز جامعه روز به روز اعتماد خود را به حاکمان از دست داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
من احمدی نژاد رو ۱ ماهه که شناختم .
!سِمت رو گرفت . ناهار خورد !. گرفت خوابید .
شخصی ملون و ریاکار و نون به نرخ روز خور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
شمام از آب گل آلود ماهی میگیری؟ آب رو بریز همونجا که میسوزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
تنها احمدی نژاد دروغ نمیگفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
من خودم شخصا از روزی که جناب آقای رییسی با خبرنگار امریکایی در مورد حجاب مصاحبه کرد و حجاب اجباری در ایران رو تکذیب کرد دیگه به حرف هیچ مسوولی اعتماد ندارم
دستمریزاد
وقتی مردم به کرات دروغ میشنوند نبتید تکذیبیه ها را قبول کنند
مردم خبر رو از کانالهای غیر رسمی میگیرن که هم سریعترن و هم قابل اعتمادتر. زمانه عوض شده و شما هم دیگه زور بی جا نزنین که هرچی دوست دارین به خورد مردم بدید
در داستان اصابت موشک به هواپیمای اوکراین و در پی آن بیان چندین باره این موضوع توسط مسئولان که هواپیما نقص فنی داشته !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
بنا به صبتهای ظریف حتی به وزیر خارجه وقت هم که باید محرم باشد واقعیت را نگفتند
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
مثل اون برنامه شبکه خبر که خلبان بیچاره از همه جا بیخبر رو آورده بود که بگه نقص فنی بوده. هم اون بنده خدا رو نابود کردند و هم اعتماد عمومی رو.
اگر قصد بر بیان حقیقت باشد سریعا اغلام می‌شود ولی مشکل جاییست که قصد بر بیان خقیقت نیست و ساخت دروغ هم زمانبر است و هم مشکلات خود را دارد.
الان هم شده داستان چوپان دروغگو.....
از بس دروغ شنیدیم
دلیل داره که خبر رو دیر اعلام میکنن و اونم اینه دنبال راهی میگردن ببینن میتونن ماله بکشن یا نه؟؟ هواپیمارو یادتون رفته؟؟
چی جوری باید تکذیبیه رو قبول کنیم
وقتی هواپیما موشک خورده ولی اصرار هست که نقص فنی داشته و سقوط کرده
هان ؟
چی جوری ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
یاد بگیر که ننویس چی جوری. مگه افغانی هستی. فارسی بنویس چه جوری
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
اصرار هست؟
حالت خوبه؟
در مملکتی که بیش از 60 درصد جمعیت را جوانان تشکیل می دهند

حتی یک نماینده یک وزیر زیر 40 سال نداریم

جمع کنید این حرف ها و تحلیل های مسخره را

پیـــــــــــران پرحاشیه بر مسند قدرت
دروغ بد است حتا اگر مصلحتی باشد
فعلا به هیچ یک از اخبار دولتی نباید اعتماد کرد حتا اعلام وضع هوا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
مصلحت در راستگویی است . اونی که دروغ می گه اگرهم مصلحتی باشه مصلحت خودشه نه مردم و کشور
اگر فرصت کردید و اگه همه چیز آرومــــــــــه من چقدر خوشـــــــــــــبختم

پاهایتان را از روی خرخره اینترنت آزاد بردارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
عالی
از مکافات عمل غافل مشو
گندم از گندم بروید جو ز جو
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
احسنت ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
اینو خدایی خوب اومدی
دروغ و اعتماد مثل بنزین و آتش اند. دروغ بزرگترین گناه و بدترین منکره. ای کاش قدری خودشون رو در مورد دروغ نهی از منکر می کردن.
تنها راه مراجعه مستقیم به آرای عموم مردم است کاری که سیستمهای سالم سیاسی انجام میدن
شما بعد ۳ سال هنوز تعداد کشته های ۹۸ را نگفتید
در موردهواپیمای اوکراین سه روز چقدر خوشگل تحلیل می کردید
در مورد مصاحبه های قبل انتخابات چقدر صدا و سیما اعلام کنه همه در انتخابات دارند شرکت می‌کنند
چند بار تا حالا با معترضین مصاحبه کرده
چند بار تو عمر انقلاب به معترضین اجازه اجتماع دادید
وقتی صدای معترض را نمی شنیده‌اید منتظر عکس العمل مردم باشی
به عنوان مثال ، در ماجرای زندان اوین ، کل مردم از شب تا صبح نگران بوده و اخبار لحظه به لحظه را پیگیری می کردند ، اما صداوسیما با یک روز تاخیر روایت بی مزه ای را منتشر کردو بعد از آن تازه حضرات آمدند و گفتند این آتش سوزی عمدی و برای کشته سازی بوده است ،فرد دیگری هم گفت که مربوط به بند امنیتی است .
پس آن گزارش تصویری از داخل زندان دروغ بود .

همین الان هم هرخبری که در فضای مجازی منتنشر می شود ، وقتی با تکذیب صداوسیما همراه شود متوجه می شویم که آن خبر راست بوده که تلوزیون به خود زحمت تکذیب داده است .
مردم رویگردان شده اند ،
وقتی تکذیبیه و اطلاعیه ها دیگر اثر ندارند چه باید کرد؟ باید جمع کنید
نمیشه که مرتب دروغ بگن و مرتب تکذیبیه صادر کنن
متاسفانه آنقدر انکار شد و آنقدر دروغ گفته شد که دیگه اگه راست هم گفته بشه کسی باور نمیکنه .
در همه کشورهای دنیا و حتی در همه خانواده های جهان اختلاف سلیقه و اعتراض وجود داره ولی متاسفانه انقدر مسئولین هر نوع اعتراضی رو به دشمن نسبت دادند و برای فرار از بی لیاقتی ها پشت سنگر مبارزه با دشمن پنهان شدند که همان دشمن هم شد یه موضوع لوث . تا کار به اینجا رسید ....
در موقع انتخاب مدیران یکی از ویژگی هایی که باید داشته باشی این است که بتوانی نادرست بگویی و توانایی ماست مالی کردن داشته باشی
علل و آفات این موضوع بسیار بیشتر از آن چیزی است که در گزارش آمده
*متاسفانه در ساختار جمهوری اسلامی پیدا کردن مقامِ مسئول در قبال هر موضوع، کمی سخت است. مثلا در چند واقعه فوت اخیر (موضوع اغتشاشات منظورم نیست) از پلیس، رئیس جمهور، وزیر کشور، رئیس مجلس، ائمه جمعه، فرماندهان سپاه، بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس و منبری ها و مداحان، پزشکان مناطق دوردست از محل حادثه، خبرنگاران غیرحرفه ای رسانه ها و... از جایگاه مقام مطلع تا تحلیگر، اظهار نظرهایی داشته اند و در خارج از نظام، اپوزسیون و براندازان نیز بازار خبر، اظهار نظر و تحلیل داغ است.
*برخی از اظهار نظرهای اخیر و بازخوردهای آن برای گویند و واکنش بعدی ایشان (تکذیب اظهارات)، نشان از آشنایی نداشتن ِ حداقلی این افراد از موضوع رسانه و افکار عمومی است. مثلا نماینده ای می گوید "به جهنم که او قرص خورد و مرد" و وقتی با بازخورهای این حرف مواجه می شود رسانه را به جعل خبر متهم می کند
* ضعف تخصصی مقامات مسئول، آنها را در پاسخگویی نیازمند حمایت می کند و تکثر واکنش ها از این موضوع ناشی می شود. مثلا رحیمی رئیس پلیس تهران بزرگ تعداد هنجارشکنان ون گشت ارشاد را 5نفر عنوان می کند ولی بعدتر این عدد در تصاویر به سادگی به 7نفر قابل شمارش است. آیا این مقام مسئول از شمارش افراد به تعداد بیشتر از انگشتان یک دست عاجز است؟ بعد از این موضوع پلیس مجبور به سانسور این بخشهای ویدئوست تا این خطای رئیس پلیس پوشانده شود.
*میترسم منتشر نکنید بیشتر نمی نویسم وگرنه این رشته سر دراز دارد
آقایان مسئول
خواهش می کنم از این بعد درس بگیرید:
1- درباره گشت ارشاد، حدود سه هفته پیش از ماجرای خانم امینی، مشابه این اتفاق افتاد و مادری جلوی ون گشت ارشاد ایستاد و فریاد زد، دخترم مریض است... او را نبرید...
اگر همان موقع به جنب و جوش می افتادید و گشت ارشاد را متوقف می کردید، باور کنید این همه هزینه نمی دادیم، این همه جوان از هر دو سمت کشته نمی شدند.
این همه نحسی گریبان کشور عزیز را نمی گرفت.

2- این سرعت عملی که در سایر کارها دارید، برای کارهای اصلی به کار ببرید.
شبانه بیلبوردهای شهاب حسینی و مهران مدیری و پژمان جمشیدی را در کسری از ثانیه جمع آوری می کنید. پس می توانید سریع کار کنید.
خط 6 و 7 مترو را به همین سرعت راه اندازی کنید. مردم استفاده کنند، کمی راحت تر باشند. باور کنید خدمت به مردم ماندگارترین است.

3- با کشورهای همسایه دوستی کنید. از فرصت جام جهانی و میزبانی قطر استفاده کنید. اجازه دهید جزیره کیش و جزیره قشم مناطق آزاد باشند. خلیج فارس را به خوبی معرفی کنید و کمی از تعصبات 1000 سال قبل دوری کنید. هرچه پول به این کشور بیاید، رفاه بیشتری برای مردم می توانید فراهم کنید. از فرصت ها استفاده کنید.

4- در زمینه کشت محصولات کشاورزی و مدیریت آب، از همین حالا از سایر کشورها بروید یاد بگیرید. به جای شعار مرگ بر ... و غیره مثل پیامبر خدا باشید که به کافر هم می گفت اگر به مسلمانی درسی یاد بدهی، آزاد خواهی شد.
متاسفانه در کشور معلوم نیست چه کسی مسٔول کدام سازمان یا اداره یا نهاد است! یعنی اینکه امام جمعه به جای وزارت خارجه! وزارت خارجه به جای وزیر دفاع! وزیر دفاع به جای وزیر اقتصاد و به همین ترتیب نظر میدهند!
در خصوص این مطلب عرض کنم که عدم پاسخگویی و سرپوش گذاشتن بر واقعیت ها! بی اعتمادی را در کشور گسترش داده!
بطور مثال هر مدیر و مسٔولی که دچار تخلف یا اشتباه میشوند! نه تنها ملزم به پاسخگویی نیستند! بلکه به پست و مقام بالاتری ارتقا پیدا می کنند!
تریبون دست یک گروه هست! بنابراین امکان نظرات مخالف غیر ممکن هست! آنچه دلخواه خودشان است تحویل مردم می دهند! سپس بعد از مدتی واقعیت ها سر باز می کنند و این باعث بی اعتمادی در کشور میشود.
شنیدن نظرات مخالفین!
پاسخگویی, محاسبه و توبیخ مدیران خاطی!
تغییرات در قوانین عهد عتیق!
مبارزه قاطع با اختلاس! دزدی! رانت خواری!
از بین بردن بوروکراسی اداری!
خدمت به مردم کشور و احتران به حقوق آنان!
اهمیت دادن به معیشت و اشتغال مردم!
از بین بردن تبعیض و عدم قرار دادن مردم روبروی یکدیگر!
شایسته سالاری و بکارگیری متخصصان!
اجازه فعالیت احزاب به معنای واقعی!
اجازه فعالیت شبکه های تلویزیون های خصوصی!
و صدها موارد دیگر! راهکارهای اعتماد عمومی خواهند بود!
حقیقت چندین ورژن ندارد.
دنياي عجيب و غريبي است دنياي قرن بيست و يكم ! در دنياي قديم گفته مي شد كه : « شتر ديدي ، نديدي » ! ... در آن دنيا حتي مي شد شتر را ديد وانكاركرد با آن جثه و عظمتش !! اما دنياي ما دنياي :
« گر بر سر خاشاك يكي پشه بجنبد
جنبيدن آن پشه عيان در نظر ماست » !!
نتيجه بحث آن كه گاهي اوقات خواسته مي شود كه ديدن « شتري » انكار شود ، در صورتي كه حتي جنبيدن يك پشه هم از نظر دور نمي ماند !... عرض كردم ، دنياي قرن ٢١ دنياي عجايب و غرايب است !!
لمپن حوصله خواندن بیشتر از نیم سطر ندارد‌.
تا کسی لمپن نباشد در این مملکت کاره ای نمی شود.
نگارنده این متن، بهرحال زحمت کشیدند.
مردم هم براحتی حرف مسولان رو تکذیب میکنند
چون رسانه دست خودشونه و وابسته است.
فوت خانم امینی!!!
دروغ و ربا و اختلاس بلای جان و عمر مملکت است باعث ویرانی کشور می شود
تابناک چرا این خبر را درج نمی کنید که رئیس انرژری روسیه چی گفته:
"مدیر صندوق امنیت ملی انرژی روسیه در یک برنامه تلویزیونی گفت: ایران تحت تحریم ها باقی می ماند و این تحریم ها سخت تر نیز می شود که اگر بخواهم صادقانه بگویم، این خبر خوبی برای ماست. در آینده ما باید وارد روابط مشارکت اقتصادی شویم و برنامه های جاه طلبانه ای برای سرمایه گذاری، از جمله سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران داریم." آیا مسولان ما معنی این حرف ها را می فهند که روسیه بسیار نامرد است.
مسئولان مملکت سالیان سال حرف و عملشان متفاوت بود. بدین جهت مردم دیگر حرفها را نمی‌پذیرند.
شما جای من وزیر امور خارجه میگه ما به روسیه پهپاد ندادیم از اونطرف رائفی پور از افتخارات پهپاد شاهد در روسیه میگه چیکار کنم ؟ کیو باور کنم
ففط دروغ شنیدیم
‏اژه‌ای آتش سوزی ‎اوین هم اندخت گردن دشمنان.این چه امنیتی است که در زاهدان دشمن، در کردستان دشمن، در آذربایجان دشمن، کف خیابانها پر از دشمن، تو زندان دشمن، تو‌مدرسه، دانشگاه، صداوسیما دشمن! همه جارو دشمن گرفته که.
شما پس سرگرم چه کاری هستید که دشمن تا این حد نفوذ کرده؟
پاسخ ها
nader
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
!!!!!!!!!در عوض امنیت داریم
تابناک تو خودت شریک و یکی از بانیان این رویه و راه و روش هستی. چرا رو به جلو فرار میکنی؟؟؟
وقتی شخصی یا سازمانی یا گروهی سلب اعتماد می شوند، ناشی از اعمال و رفتار خود آنهاست. وقتی سلب اعتماد صورت گرفت، مسیر یکطرفه می شود و اعتماد هرگز بر نمی گردد.
منبع خبری موثق هست اما چون صلاح نیست که واقعیت بیان بشه بخاطرهمین وانمودمیشه که خبرموثق و بموقع وجود نداره
در ایران هر چه تکذیب شد یعنی اتفاق افتاده.
رسانه مستقل و قابل اعتماد نداریم
به کاربردن کلمه "دشمن " برای بی اعتباز کردن این تکذیبیه ها واطلاعیه ها کافیست .
معمولاً مردم باید خودشون از لابلای اخبار ضد و نقیض پی به واقعیت ببرند
اگر لحظه آتش سوزی اوین صدا و سیما زنده تصاویر منتقل میکرد توسط موبایل یا اسکای بای جلوی شایعات میشه گرفته خبر تازه اثرش مثبت ولی خبر دو سه روز بعد از حادثه هیچ فایده نداره و شاید ضررش بیشتر است
هیچ وقت انتظار تغییر رویه در سیستم تفکرات مسئولان نداشته باشید، چون مردم دیگه آگاه شدند و بخاطر همین عدم پذیرش اشتباهات شون، مردم دیگر اعتمادی به رسانه های داخلی ندارند...
خجالت داره
وظیفه پلیس برای امنیت جامعه و مردم باید باشد خودش بدستور مقام بالاتر اقدامات خشونت بار در مقابل مردم انجام میدهد وبا توجه به این همه فیلم مستند از خلاف نیروی انتظامی پخش و اطلاع رسانی میشود بجای رسیدگی وبازخواست خاطی سراغ افشاگر و ان را محکوم میکنند شما فکر میکنید دیگر اعتمادی توسط مردم در جامعه نسبت به مسولان باقی میماند مسلما خیر
سلام، متاسفانه جامعه نسبت به مسیولین بدبین شده اند و بدانجا رسیده است که وقتی دروغی گفته می شود برای اثبات کردن که راست است به دهها دروغ دیگر متوسل می شوند و اینگونه است که اعتماد از دست می رود علی رغم اینکه دین ما دروغ را گناه کبیره می داند متاسفانه مسئولین ما که دم از دینداری می زنند دروغ می گویند درصورتیکه حتی خطای بزرگ هم با راست گفتن قابل تحمل و گذشت است
سلام و درود بر پروین آنجا که می گویید
کشت دروغ بار حقیقت نمی دهد
این خشک رود چشمه ایوان نمی شود
ناکارآمدی برخی از مسئولین رو نباید به حساب کل حکومت و به پای برخی مسئولین دیگر نوشت.
پاسخ ها
رضایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
سلام، ، استاد بفرما به حساب کی بگذاریم به نطر شما به حساب آمریکاه و اسرائیل بگذاریم بهتر نیست ؟ب
تابناک چرا محل امتیاز دادن هارا قفل کرده ای
چون به جای برخورد واقعی وجدی در پی رفع مسئولیت ومقصر سازی هستن و نکته خنده دارش اینه که وقتی هم افکار عمومی داستان سرایی های مسئولین رو قبول نمیکنن به شدت عصبانی میشن وتهدید و توهین شروع میشه
با همگانی شدن اینترنت پر سرعت بدون فیلتر و کنترل و نظارت شبیه همگانی شدن ماهواره که هیچ قانونی جلودار آن نبود ؛ حاکمیت سه حوزه مهم حکمرانی را از دست خواهد داد و پس از آن دومینوی تحولات سیاسی و اجتماعی دیدن دارد!
۱- از دست دادن انحصار اطلاعات و ارتباطات یعنی صدا و سیما و شرکت های ارائه خدمات تلفن ثابت و همراه از گردانه خارج می شوند.
۲- از دست دادن انحصار آموزش و پرورش و تحصیلات تکمیلی که به کمک اینترنت پر سرعت و بدون مانع آموزشگاهها و دانشگاههای مجازی عرض اندام می کنند و با ارائه مدارک معتبر بین المللی مراجه آموزشی و پرورشی تحت اشراف حاکمیت سلطه و سیطره خود را از دست می دهند.
۳- با گسترش بازار ارز دیجیتال مردم جهت نقل و انقال پولی و مالی خود در سطح داخلی و بین‌المللی به ارزهای دیجیتال رجوع می کنند و به تبع این مهم بانک مرکزی و پول ملی تا حد بسیار زیادی سیطره و سلطه خود از دست می دهند.
انحصار که بشکند ؛ زمین بازی عوض می شود.
هیچ کدام از سخنرانی ها و اطلاعیه و تکذیب ها را مردم باور نکردند . خودتان را اذیت نکنید مخصوصا صدا و سیما
رحمت به شیری که خوردید
من اگه جا مسئولین باشم همین مقاله رو سر مشق و سر لوحه کارم در زمینه خبر رسانی قرارمیدم
یه مسئله را هم فر اموش نکنیم از آنجا که در پیشامد های قبلی دستگاه های خبر رسانی خوب عمل نکرده‌اند مردم پیش‌زمینه منفی را با خود دارند
که قطعا این مسئله کار را دشوارتر میکند
واقعیت اینه که از دید مسئولین، مصلحت اینه که مردم واقعیات رو ندونن!
مثبت ،منفی ها رو هم از کار انداختی تابناک؟ نکنه معلوم شه اکثریت مردم چه افکاری رو قبول دارند؟
مسئولین خود را قیم مردم میدانند و مردم را نادان فرض کردن و سعی دارن بخیال خود، مردم به سمت وسویی که دوست دارند هدایت کنن! غافل از اینکه سالهاست این دوران سپری شدن!
مسئولان کشور آنقدر که وقت میگذارن برای توجیه اشتباهات و کاستی ها اگر همین انرژی را صرف رفع نواقص میکردن نتایج بسیار بهتری حاصل می شد.
گشت اقناع و استماع؟؟!!!بازم که دنبال گشتی مشتی!!! نخیر لازم نیست گشت عوض بشه من بودم دنبال جواب این سووال میرفتم که مگه توی نظام خبر رسانی و سیستم اطلاع رسانی چکار کردیم و چه مقدار از اعتبار رسانه های داخلی هزینه کردیم که اخبارش برای اقشاری از جامعه غیر قابل باوره!!!!؟
ازبس وعده وعیدودروغ شنیدیم
توبه
یک ماه از فوت مهسا امینی میگذره .در این مدت تابناک هیج خبر یا تفسیری از اوضاع نداشته . حالا صحبت از اعتماد مردم میکنه؟
اعتماد باید سالها کار بشه تا ایحاد بشه .حتی خیلی از نیروهای انقلاب کرده اول انقلاب نیز اعتمادشونو از دست دادن جه برسه به نسل جوان که هیچ امکانات اولیه ای مثل شغل ، امنیت ، آزادی بهره ای نبرده
می دونید چرا اثر ندارند؟ چون مردم دروغ رو خیلی خوب شناسایی می کنند باز می دونید چرا مردم چنین توانی پیدا کردن ؟
چون:
به یک نفر می شه همیشه دروغ گفت
به همه می شه یک بار دروغ گفت
اما به همه نمی شه همیشه دروغ گفت

مردم ایران دارن حرفها و ادعاها رو می بینن و می شنوند و با عملکردها مقایسه می کنند دیگه مثل آب خوردن دروغ رو شناسایی می کنند مردم ایران دیگه نمی خوان دروغ بشنون دروغ گوها هم نمی خوان منافعشون رو از دست بدن به همین دلیل تنش در کشور درست شده .
یه زمانی بود که برای اخبار درست تلویزیون را منبع خبر میدونسیم و میگفتیم این خبرو از تلویزیون شنیدیم اما حالا چی هر کی میگه تلویزیون همه میگن برو بابا اینا همش دروغه
چرا؟چون واقعیتی که تو جامعه هست اخبار تلویزیون همخوانی نداره
الان بهترین منبع خبر هر چند شاید با قصدو غرض باشد فضای مجازیست چرا که باواقعیت ملموس جامعه تقریبا یکیست لااقل واقعی تر از تلویزیون دولتی است
تابی جان مقاله شما کاملا درست ، ولی یک کم دیر نیست برای این حرفها ؟ هم من هم خیلیها در همین تابناک کامنت گذاشتیم که بابا قبول کنید که مقصر هستید و مامور خاطی رو معرفی و مجازات کنید چون دختر مردم رو زنده بردید در مقر نیروی انتظامی و جنازه اون اومد بیرون ؟!! تمام چیزی که شنیدیم این بود که ما تقصیری نداریم ، مگه میشه اخه ؟
اینببار شما حق گفتی اما شما هم بعنوان رسانه همون حرف های صدا و سیما را ارسا ل میکنی باوجود اینکه میدونی دروغه بنظر من الان اسلام در خطر است و دیگه از وضع مملکت خودمون گذشته چرا چون متاسفانه صدا و سیما بی اعتمادی را رواج داد با وجود اینکه می دونست در اسلام دروغ جز گناهان کبیره است و مردم هم از لج حجاب کنار گداشتن
لطفا واقعیت را بگویید حتی اگر به ضرر شما باشد فیلم ‌ وسناریو نسازید
دقیقا درسته اطلاع رسانی ناقص و دیر هنگام ، اطلاع رسانی زمانی صورت میگیرد که شبکه های معاند ، کارشان انجام داده آن.از دوحال خارج نیست: یا خائن زیاد داریم ، یا مسولین بی کفایت و راحت طلب
صداوسیمای ملی دستگاه تولید دروغ. این سازمان مثلن نهاد مردمیه
مشکل در عدم آگاهی مسئولین از نظرات و خواسته های مردم نیست ، مشکل در آنجاست که میدانند اما یا نمی توانند یا نمی خواهند چیزی را تغییر دهند.
و معمولا دلشان را به آمارسازی ها و گزارشاتی که موسسات و ادارات وابسته به خودشان تهیه می کنند خوش کرده اند.
بعنوان مثال در بحث تورم. یا تاثیر حذف ارز ترجیحی که به گفته وزیر محترم کشور قرار بود فقط بر روی سه قلم کالا تاثیر داشته باشد آنهم محدود اما کدام عقل سلیم می پذیرد که حتی شخص جناب وزیر از گرانی های افسار گسیخته در تمام کالاها و خدمات خبر نداشته باشند اما تاکنون شنیده اید که حداقل بگویند که اشتباه کردیم و حذف ارز ترجیحی بسیار بیشتر از چیزی که فکر می کردیم باعث تورم شده است.
بجای پخمه ها از نخبه ها استفاده کردد و صدا و سیما هم به بخش خصوصی حداقل دو شبکه واگذار گردد البته خصوصی واقعی ...
سر قضیه بیماری مهسا امینی رفیق خود من که یه کاره تامین اجتماعیه بعد از ۲۰ روز گفت این بنده خدا سال ۹۲ عمل داشته و پدرش درخواست مساعده کرده بوده. نزدیک ۱۰۰ میلیون پول عملشو سازمان داده و به علت تومور شب ادراری هم داشته. بهش گفتم اینا رو واسه چی همون روز اول رو نکردید که مملکت به این روز نیفته؟ گفت تازه اینارو خودم سرچ کردم والا کسی عین خیالشم نیست. تازه میگفت پدر مهسا راننده بوده واسه اینکه کمکی بهش بشه آوردنش کار دفتری بهش دادن که موقع بازنشستگیش حقوق بالاتری بگیره.
تابناک یکی از بهترین تحلیلها رو انجام دادی روشنگری و رسالت رساته کاری که کمتر رسانه ای انجام میده متاسفانه یکی از عوامل مهم نارضایتی مردم تلویزیون و رسانه های وابسته به دولت هستن که بیشتر به دست غیر متخصص ها و چشم قربان گو ها اداره میشن رسانه اگر خلاق بی طرف و آزاد نباشد نارضایتی عمومی به بار می آورد در فرم های غیر روایی رسانه ای فرمی وجود دارد به نام خطابه ای که یک رسانه مانند یک خطابه گو تمام سخنان و تحلیل های یک طرفه خودش رو به خورد مخاطب میده و مخاطب هیچ حق دخالت یا سوال و اعتراضی نسبت به اون سخن یا تحلیل نمیتونه داشته باشه دقیقا مثل سیستم اداره بیشتر سازمان‌ها و ارگانها و نهاد های دولتی ما و این سرکوب اعتراض مخاطب کم کم تبدیل به خشم و بعد از مدتی تبدیل به خصم میشه
شما یک رسانه اصول گرا محسوب میشین و مخاطبان شما قاعدتا باید هم فکر شما باشند با این وجود نظرات اعلام شده و رای مثبت منفی نشون میده بیش از ۹۵ درصد مخاطبان شما رویکردی مخالف گرایش های شما دارن این برای شما جالب و احتمالا عجیب نیست؟ ممنون میشم یه جوری پاسخ و تحلیل شما در این خصوص را بدونم
بهترین منبع خبری مطبوعات آزاد و مستقل هستند که ریشه همشون را خشکاند ه شده
چرا مثبت منفی هارو صفر کردی تابناک!!
مردم دیگه اعتمادی به اخبار صداوسیما ندارند و اون روزگاری که مردم تمام اخبار را قبول میکردن هم دیگه گذشته
آقا مملکت افتاده دست هزار خانواده و بصورت چرخشی مسئولیتها را عوض می کنند و مردم را هم هیچ حساب می کنن و نتیجه اش میشه این
نویسنده محترم ممنون. اضافه می کنم. کوچک نمایی وقایع عینی و بزرگنمایی وقایع غیر عینی. بطور مثال هر نابینا و ناشنوایی اعتراضات جوانان به خشونت علیه بی حجابی را همه دیده ایم و اذعان داریم که نمی دانیم چند نفر در این اعتراضات شرکت داشتند ولی آنقدر بوده اند که با کوچک نمایی تعداد آنها نمی توان روی خطای گشت های ارشاد پوشش گذاشت و در رسانه ای که مردم در آن نقشی ندارند، فردی مانند رسایی می گوید تعدادی هستند که نوبتی در محلات اغتشاش می کنند یا آن کارگردان رانتی با آثار در پیتی در همان رسانه می گوید از آگاهان امر پرسیده ام 50 هزار نفر در کل کشور. یک روحانی می گوید آنقدر کم بودند که با یه کاشین میشد جمعشون کرد. و الا آخر. بعد یک واقعیت غیر عینی مانند سقط جنین همسر یکی از بسیجیان یکی از دانشگاه های کشور را آنقدر بزرگ می کنند که گویی همه بسیجیان سقط جنین کرده اند. لذا اگر آقایان و مسئولین عینک بدبینی خود به مردم یا خوش بینی به پاچه خواران خود را بردارند دنیای اطراف خود را واقعی خواهند دید نه بزرگ نه کوچک، واقعی . باور ندارند. لحظه بردارند و به خودشان نگاه کنند، واقعیت را می فهمند.
مشکل از عادت کردنهای بی جاست.
دیگه چه دروغ بگید چه راست مردم دیگه باور نمیکنن !
من و خیلی از اطرافیانم سال هاست صدا و سیما و دیگر رسانه های داخلی را دنبال نمی کنیم .
یه بارداشتم حرف های یک روانشناس رو گوش میدادم نکته جالبی عنوان کرد.گفت هر وقت میخاین حرفی به کسی بزنید اول خودتون رو تو دلش جا کنید بعد حرفتون رو.وقتی کسی شما رو قبول نداره قطعا حرفای شما رو هم نمیپذیره حتی اگه درست باشن....مسئولین تا رسیدن به مرحله ای که تو دل ملت جا باز کنند سالهای سال فاصله دارند البته اگر از امروز شروع کنند
هر که باد بکارد طوفان درو میکند
اینی که گفتید خیلی خوبه اما این فکر و تذکر باید ده سال پیش داده میشد الان دیگه اعتباری نمونده که بخواهد خرج شود . فقط هم همین موضوعات که قطعا با شور و هیجان و تعصب بیشتر پیگیری میشود هم نیست . شما شیوه ترور آقای فخری زاده را دوباره بررسی بفرمایید، ببینید در آن مقطع چقدر دروغ گفته شد و چند تا داستان بیرون آمد ، نماینده داشتیم آمد مشخصات چهره دوازده نفر تروریست را هم در تلویزیون داد و فیلم جنگی تویش درآورد ، این روند آرام آرام جایی رسید گفتن سه نفر بوده اند و بعد که جلوتر رفت مشخص شد اصلا هیچکسی نبوده و سلاح اتوماتیک اسرائیلی یک تنی را از مرز رد کردن روی نیسان آبی جاساز کردن کارشان را با شلیک مستقیم به آقای فخری زاده انجام دادن و بعد سلاح را هم منفجر کرده اند هیچکس دیگر هم زخمی نشده حتی همسر ایشان که کنارش توی ماشین بود !!!!! این تازه ماجرایی است که شاید فقط کارکرد اش برای بعضی خواص و یک بخش کوچکتری از جامعه باشد و برای خیلی ها مهم نبود . ماجرای نتانیاهو و تورقوز آباد هم که خاطر مبارکتان هست !! یا ماجرای هواپیما اوکراین و ... دروغ آقا دروغ ، پدر این کشور را کسانی که گفتند دروغ بزرگترین گناهان است و خودشان مرتکب شده اند در آورده . این وضع خراب عدم اعتماد هم تا ده ها سال درست نمیشود چون مردم دیده اند فقط دروغ نیست . لجبازی هم هست. و ...............
دروغ باعث بی اعتمادی مردم شده و جالب اینکه باز دروغ میگوید که دروغ نمیگیم
اصل این تیتر غلط هست.
برای مهسا امینی هیچ اتفاقی نیفتاده و در سلامت کامل هست.
در زندان هم هیچ اتفاقی نیفتاده و همش دروغه و ساخته و پرداخته دشمن هست
اینجوری که داریم پیش میرویم در آینده برای هرکسی که به مرگ طبیعیدر گوشه خانه خود از دنیا میرود نیز باید دلیل و برهان بیاوریم که کشته نشده است .
اکثر جاهای دنیا مردم سیاستمداران کشورشون را نمی‌شناسند ببینید چقدر ملت را درگیر کرده اند که همه سياسی شده اند علتش هم گرسنگی و فقری که به مردم متحمل کرده اند
فقط همین کامنتهای مردم را بخوانید متوجه همه چیز می شوید
خوب تکذیب نکنید، اطلاعیه هم ندید.
بزارید مردم مطلع و آگاه بمانند
جربان فولاد به كجا رسيد
چه كسو مسئول است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل