بازدید 3420

عضویت اوکراین در ناتو باعث جنگ جهانی سوم می‌شود

الکساندر وندیکتوف، معاون دبیر شورای امنیت ملی روسیه هشدار داده است که عضویت اوکراین در ناتو به جنگ جهانی سوم منجر خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۴۴۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷ 13 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر به نقل از تاس، «الکساندر وندیکتوف»، معاون دبیر شورای امنیت روسیه نسبت به عضویت اوکراین در پیمان ناتو هشدار داد و گفت عضویت اوکراین در ناتو می تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود و خود ناتو نیز این موضوع را می داند.

به گفته این مقام امنیتی روسیه، درخواست اوکراین برای عضویت سریع در ناتو بیشتر یک حرکت تبلیغاتی است. وندیکتوف گفت: «کیف به خوبی می‌داند که چنین اقدامی به معنای تضمینی برای شروع جنگ جهانی سوم خواهد بود.»

وندیکتوف در ادامه خاطرنشان کرد: «بسیاری از اعضای دولت کی‌یف با واقعیت ها ارتباط ندارند. ما همچنین می دانیم که علیرغم اظهارات مبنی بر عدم دخالت در حوادث اوکراین، اقدامات واقعی غربی ها نشان می دهد که آنها طرف مستقیم درگیری هستند.»

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه همچنین درباره الحاق اوکراین به ناتو گفت که این مسئله به طور خودکار به تشدید تنش ها منجر خواهد شد.

معاون دبیر شورای امنیت روسیه در پایان همچنین گفت: «موضع روسیه بدون تغییر است. الحاق اوکراین به ناتو یا برخی اتحادهای دیگر که تحت نظارت ایالات متحده تشکیل شده اند برای ما غیرقابل قبول است.»

پیشتر نیز، «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی اعلام کرده بود که از ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین حمایت می‌کند. با این حال رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تلاش اوکراین برای پیوستن سریع به ائتلاف نظامی ناتو حمایت نکرد.

هفته گذشته «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین پس از الحاق بخش‌های از کشورش به روسیه خواستار آن شده بود که اوکراین به‌سرعت به ناتو بپیوندد.

پلوسی اما روز جمعه گفت: ما به دموکراسی در اوکراین بسیار متعهد هستیم و امید داریم در این جنگ پیروز شویم. اما من طرفدار آن هستم که اوکراین تضمین امنیتی داشته باشند.

در این گزارش آمده است که پلوسی از حمایت صریح از پیشنهاد اوکراین برای پیوستن سریع به ناتو خودداری کرد.

همزمان با پلوسی، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در نشست خبری خود در مورد تصمیم کی یف برای ارائه درخواست سریع پیوستن به ناتو گفته بود: ایالات متحده معتقد است که درخواست اوکراین برای عضویت در ناتو باید در زمان دیگری مورد بررسی قرار گیرد.

سالیوان خاطرنشان کرد: ایالات متحده برای دهه‌ها اعلام کرده که ما از سیاست درهای باز برای ناتو حمایت می‌کنیم و هر تصمیمی در مورد عضویت در ناتو بین ۳۰ متحد و کشورهایی است که مایل به عضویت هستند، اما در حال حاضر، دیدگاه ما این است که بهترین راه برای حمایت از اوکراین از طریق حمایت عملی و روی زمین است و روند عضویت در ناتو از مسیر بروکسل باید در زمان دیگری پیگیری شود.

از سوی دیگر رهبر جنبش پنج ستاره ایتالیا و نخست وزیر سابق این کشور، «جوزپه کونته» هشدار داد که درخواست کیف برای عضویت سریع در ناتو ممکن است منجر به مشارکت کامل همه متحدان ناتو در درگیری در اوکراین شود. به گفته کونته، استراتژی که اتحاد آتلانتیک شمالی دنبال می‌کند، منجر به تشدید تنش می‌شود که خطر خارج شدن اوضاع از کنترل را هم دارد.

همچنین «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگویی با احتیاط درباره تصمیم اوکراین برای عضویت سریع در ناتو اظهار نظر کرد و گفت: «ما حتی با ارائه تسلیحات سنگین به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهیم، اما همزمان همه تلاش خود را برای جلوگیری از کشیده شدن ناتو به میدان جنگ در اوکراین بکار می‌بندیم.»

همزمان نیز، «دیمیتری مدودف»، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه درخواست رئیس جمهور اوکراین برای پیوستن فوری اوکراین به ناتو را یک درخواست اوکراینی «برای تسریع در وقوع جنگ جهانی سوم» دانست. مدودف روز جمعه در کانال تلگرامی خود نوشت: «زلنسکی می‌خواهد پیوستن به ناتو را تسریع کند. او در واقع به ناتو التماس می‌کند که شروع جنگ جهانی سوم را تسریع کند.»

در همین رابطه، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به درخواست زلنسکی برای پیوستن اوکراین به ناتو گفت: «امروز هر کسی راه خود را انتخاب کرده است. قصابان، قاتلان زنان و کودکان، در زباله‌دانی ناتو هستند. ما در آینده هستیم. آیا دشوار خواهد بود؟ بله. زیرا همیشه حرکت در مسیر رو به پایین آسان‌تر از راه رفتن در مسیر رو به بالا است.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر