بازدید 16960
۴

بخشنامه وزارت علوم درباره کرسی‌های آزاداندیشی

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: با توجه به اهمیت کرسی‌های آزاداندیشی در مبحث گفتگو و تضارب اندیشه‌ها با یکدیگر، بخشنامه احیای کرسی‌های آزاداندیشی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و این وزارتخانه برگزاری عملی آن را پیگیری خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۴۴۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶ 11 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده در نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سطح یک کشور، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: هدفگذاری ما این است که در سه ماهه پاییز سال جاری، حداقل ۳ کرسی آزاد اندیشی در هر دانشگاه برگزار شود.

وی افزود: پس از پایان فصل جاری، نسبت به اشکالات شکل کنونی کرسی های آزاد اندیشی بررسی کارشناسی صورت خواهد گرفت و با استفاده از نظرات معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها برای برگزاری طولانی مدت آن تصمیم گیری خواهد شد.

دکتر ذوالفقارزاده گفتگو را یکی از ضروریات محیط دانشگاه دانست و گفت: باید اشکال محتلف گفتگوی اساتید و دانشجویان در محیط دانشگاهی وجود داشته باشد.

وی افزود: معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها باید ارتباط جدی‌تری با بدنه دانشجویی برقرار کنند و برای موفقیت این ارتباط به تغییرات نسلی و ذائقه های نسل جدید توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است برخی از اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان که در سطح کشور قدرت جریان‌سازی فکری دارند را دعوت کرده و به آنان جهت عرصه‌های گفتمانی میدان داده شود.

در ادامه این نشست، دکتر محمدعلی اسلامی، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: برای شناخت درست فضای فکری و اجتماعی دانشگاه امروز باید جریان مستمر رصد داشته باشیم و سپس برنامه ریزی کنیم.

وی با حمایت از آزاداندیشی در محیط دانشگاه‌ها افزود: اسناد بالادستی و فرمایشات مقام معظم رهبری، دانشگاه‌های ما مرجع آزاداندیشی در کشور هستند.

اسلامی گفت: تقریباً دو دهه از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه کرسی‌های آزاد اندیشی می‌گذرد، توجه به این مهم همواره در بیانات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی همواره جاری و ساری است، اما در راه‌اندازی و اجرای آن ضعف جدی داشته‌ایم.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اپیدمی ویروس کرونا و زیست مجازی در دو سال گذشته سبب شد دانشجویان با زیست دانشجویی و فرهنگ نهاد دانشگاه فاصله داشته باشند که برای پر کردن این خلا باید برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر اسلامی با استقبال از طرح نظرات مختلف و انتقادی در محیط دانشگاه افزود: ما طرفدار آن هستیم که در دانشگاه‌ها دیدگاه‌های مختلف بیان شود، اما دانشگاه در عین آنکه مرجع آزاداندیشی است مرجع ارائه روایت صحیح نیز است.

وی تداوم برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه را یک اصل دانست و گفت: اگر ما در حوزه فرهنگی نگاهمان آن باشد که مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حل شود سپس کار فرهنگی کنیم، این امر خطای استراتژیک است.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، نقش پشتیبانی و حمایتگری دارند، افزود: تلاش برای نشان دادن روایت های صحیح، پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها و برنامه‌هایی که در دانشگاه اتفاق می‌افتد نیز امری مهم است.

اسلامی افزود: نقش معاونت فرهنگی در راهبری کلان فضای سیاسی و اجتماعی دانشگاه‌ها بسیار مهم است و نگاه ما آن است که اشراف حداکثری از نگاه فرهنگی در مدیریت‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم تا بتوانیم به فرایند تصمیم‌سازی کمک کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در ادامه این برنامه دکتر مهدی عباسی مهر مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، تحلیل جامعه شناختی و سیاسی خود را از وقایع اخیر در سطح جامعه و دانشگاه‌ها ارائه کرد و مدیران فرهنگی حاضر در نشست نیز به روش‌های حضوری و ارتباط مجازی، نظرات خود را بیان کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۴
دیگه دیره خیلی دیره
خخخخخخخخ
کرسی های ازاد اندیشی برای کارگران کسبه کارمندان ورزشکاران و ... کجا تشکیل می شود؟؟؟؟؟؟؟
این به نتیجه نمی رسد چون فضای امنیتی بر دانشگاهها حاکم است و هر کسی که نظر مخالف بدهد از ارتقا و امثالهم محروم می شود. نمونه: اخراج اساتید از دانشگاههای ازاد و تهران
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار