بازدید 9664

آزادسازی ارزهای بلوکه شده چه تاثیری بر قیمت دارد؟

این روزها همزمان با اوج گیری دلار در بازار آزاد اخباری مبنی بر آزادسازی مقداری از پول های بلوکه شده ایران به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۴۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵ 05 October 2022

به گزارش تابناک، روز گذشته اخباری مبنی بر آزاد شدن مقداری از پول‌های بلوکه شده ایران از سوی رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی منتشر شد؛در این گزارش مبلغ و مبدا پول‌های آزادسازی شده عنوان نشده است اما رسانه اصولگرای تسنیم خبر آزادسازی هفت میلیارد دلار منابع بلوکه شده را اعلام کرد.

گفتنی است که همزمان با انتشار خبری در رسانه نور نیوز در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده، تسنیم به نقل از سخنگوی سازمان ملل از آزادی باقر نمازی از زندان خبر داد. در عین حال وکیل سیامک نمازی خبر مرخصی موقت موکلش را در مصاحبه با خبرگزاری رویترز تأیید کرد.

در همین حال خبرگزاری فاینشال تایمز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: « اقدام اخیر ایران مبنی بر آزاد کردن زندانیان آمریکایی مانند آقای نمازی نشان دهنده حسن نیت ایران برای تبادل بزرگ زندانیان است. این اقدام می تواند منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی را آزاد سازد. کشورهای قطر، سوییس و سازمان ملل در این امر درگیر هستند."

همچنین جارد گنسر وکیل سیامک نمازی هم عصر شنبه به خبرنگار رویترز گفت که سیامک نمازی با مرخصی یک هفته‌ای و قابل تمدید از زندان ایران خارج شده است.

 

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی، در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین در خصوص خبر آزادسازی پول های بلوکه شده؛ گفت: بنده خبر ندارم که این گزارش از کجا آمده است و می‌توان گفت در جهت پمپاژ اخبار مثبت بوده باشد، در حال حاضر توافق هسته‌ای در هاله‌ای از ابهام است و اینکه این خبر از کجا درز کرده‌است نیز مشکوک است و احتمال دارد این خبر در راستای آرام کردن بازار ارز منتشر شده باشد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر فرض را بر این بگیریم که این اخبار صحت داشته باشد، اثری بر بازار ارز خواهد گذشت یا خیر؛ گفت: حتی اگر فرض را بر صحت این اخبار بگیریم بنده فکر نمی کنم تاثیر قابل اعتنایی بر بازار ارز بگذارد.

رادپور در ادامه افزود: در حال حاضر روشن است که نظام اقتصادی ما و بازار ارز ما و به نوبه‌ای ساختار اقتصادی که ایجاد شده است به ریسک‌های سرمایه‌گذاری وابسته است و اخباری از این قبیل مسائل بنیادین ما را حل نمی‌کند و در بهترین حالت تنها یک اثر مقطعی خواهد داشت که انتظار می‌رود برای مدت نه چندان طولانی به عنوان مثال برای حداکثر یک سال از نوسانات صعودی در بازار ارز جلوگیری کند و بنده به شخصه هیچ انتظاری ندارم که بازار ارز با این قبیل اخبار وارد فرایند کاهش قیمتی شود و حتی اگر کاهش قیمتی نیز در میان باشد این عدد قابل اعتنا نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: در حال حاضر ما در محیط اقتصادی قرار داریم که بالای ۵۰ درصد تورم را تجربه می‌کند و در نتیجه دهان ما برای اینکه بگوییم قیمتی بالا نمی‌رود بسته است و همه چی گران خواهد شد.

میثم رادپور در ادامه با اشاره به این موضوع که ۷ میلیارد دلار رقمی نیست؛ افزود: در زمان آقای روحانی ما نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم و پس از آنکه برجام از میان رفت این درآمد ارزی در نتیجه کاهش فروش ما در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرد و با وجود واردات ۴۰ میلیارد دلاری ما این ۷ میلیارد دلار عدد جدی نیست.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: از طرف دیگر این درآمدهای ارزی در حساب دولت باقی خواهد ماند و واردکننده در صورتی که بخواهد کالایی را به عنوان مثال پفکی را وارد کند به آن پول خواهند داد و این پول تبدیل به حواله صادرات و واردات خواهد شد و آن طور که اخبار می‌گویند از این پول برای مدیریت فعال بازار ارز نمی توان استفاده کرد و واردات نیز شرایطی دارد و کالاهای ممنوعه، کالاهای نزدیک به ممنوعه و حتی کالاهای نزدیک به ۱۰ کیلومتری ممنوعه را نمی‌توان وارد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل