بازدید 13159
۲
بسته ویدیویی «تابناک»

تحریم کالا توسط مردم در دوره پهلوی / خاندان حاکم بر سیاست آمریکا / ساخت دیوار برلین در بحبوحه جنگ سرد / آزادی اسرای متفقین از اردوگاه‌های آلمانی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۴۳۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱ 03 October 2022

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

تحریم کالا توسط مردم در دوره پهلوی

پس از اوج گیری مشکلات اقتصادی در سال‌های پایانی حکومت پهلوی ـ  که منجر به نزول چشمگیر قدرت پول ملی در آن سال‌ها و افزایش چشمگیر قیمت اجناس شد ـ جنبش‌هایی برای تحریم خرید کالا شکل گرفت. تصاویری که می‌بینید از این حرکت‌های مردمی در آن دوران ثبت شده است.

 


خاندان حاکم بر سیاست آمریکا

فرانکلین دلانو روزولت که به اختصار «اف‌دی‌آر / FDR» نیز خطاب می‌شود، سی و دومین رئیس‌جمهور ایالات متحده بود. دوران ریاست‌جمهوری او مصادف بود با جنگ جهانی دوم و بیشتر دوران رکود بزرگ اقتصادی و به عقیده بسیاری از تاریخ‌دانان او در کنار جرج واشنگتن و آبراهام لینکلن، یکی از سه رئیس‌جمهور برتر تاریخ آمریکاست؛ اما آنچه در این ویدیو به آن پرداخته می‌شود، بررسی این موضوع است که این شخصیت تاثیرگذار با دوازده تن از سایر روسای جمهور‌ ایالات متحده نسبت خویشاوندی دارد. از آنجا که آمریکا از زمان استقلال از بریتانیا تا کنون در کل ۴۵ رئیس‌جمهور داشته است، این تقریبا معادل ۲۵ درصد از کل رئیس‌جمهور‌های آمریکا می‌شود. جالب است بدانید که روزولت با چرچیل نیز نسبت فامیلی دوری داشته است.

 


روزی که اتریش به آلمان الحاق شد

آنشلوس در زبان آلمانی به معنی همبستگی و پیوند است و نام واقعه‌ای است که طی آن در ۱۵ مارس ۱۹۳۸ اتریش به آلمان الحاق شد. این الحاق با یک همه پرسی که در آن ۹۹.۷ درصد مردم اتریش رای موافق دادند، انجام شد. این الحاق یکی از نقاط شروع افزایش تنش بین قدرت‌های اروپایی شد و موسولینی قبلاً در ۱۹۳۴ مخالفت الحاق اتریش به آلمان را گرفته بود و با اعزام نیرو ـ ولی این بار به علت پیمان دوستی که با هیتلر بسته بود ـ موافقت کرد. با ما همراه باشید تا تصاویری از ورود نیرو‌های نظامی به اتریش را ببینید که مرز‌های بین آلمان و اتریش نیز برچیده شد.

 


ساخت دیوار برلین در بحبوحه جنگ سرد

پس از پایان جنگ جهانی دوم و شروع جنگ سرد بین منطقه تحت تصرف شوروی و منطقه تحت تصرف آمریکا، انگلستان و فرانسه دیواری ساخته شد که بزرگترین نماد جنگ سرد بود و به آن لقب پرده آهنین داده بودند. این دیوار، ۲۸ سال شهر برلین را به دو منطقه شرقی و غربی تقسیم می‌کرد و نهایتا در سال ۱۹۸۹ با بهبود تدریجی روابط بین شرق و غرب و سیاست دموکراسی‌سازی حکومت کمونیستی شوروی در کشور‌های اروپایی شرقی تحت نفوذ خود، دولت کمونیستی مجارستان در‌های خود را بر روی غرب گشود و با باز شدن مرز‌های بین مجارستان و اتریش از آنجایی که مهاجرت بین دو کشور کمونیستی ممنوع نبود، ساکنان آلمان شرقی که مجاز به رفت‌وآمد به مجارستان بودند، از طریق این کشور و نیز چکسلواکی به آلمان غربی و سایر کشور‌های اروپای غربی رفتند.

چندی بعد دولت ایگون کرنس که بعد از کناره گیری اریک هوکنر به رهبری آلمان شرقی رسیده بود، تصمیم گرفت به ساکنان برلین شرقی اجازه دهد برای سفر به برلین غربی تقاضای ویزا کنند. با این تصمیم ده‌ها هزار تن از ساکنان برلین شرقی خود را به محل‌های مشخص شده رساندند تا از مرز عبور کنند، اما نگهبانان که برای چنین جمعیتی آمادگی نداشتند، مجبور به باز کردن مرز شدند، در حالی که در آن طرف مرز، اهالی برلین غربی برای استقبال از همشهریان سابقشان جمع شده بودند. به این ترتیب، نهم نوامبر ۱۹۸۹ به روز فروپاشی دیوار برلین تبدیل شد. این دیوار ظرف روز‌ها و هفته‌های بعد و توسط کسانی که از دیگر نقاط آلمان شرقی خود را به برلین رسانده بودند، به تدریج تخریب شد. فرو ریختن دیوار برلین، اولین قدم در راه اتحاد مجدد دو آلمان بود که سرانجام در سوم اکتبر ۱۹۹۰ صورت گرفت.

 

آزادی اسرای متفقین از اردوگاه‌های آلمانی

ویدیویی از آزادی اسرای متفقین از اردوگاه‌های آلمانی در جریان جنگ جهانی دوم که شادی اسرا را از آزادی به نمایش می‌کشد. شرایط نگهداری در اردوگاه‌های نظامی بسیار بد بود، مخصوصا برای روس‌ها که با جیره‌های کم غذایی، مجبور به انجام به کار‌های طاقت فرسا می‌شدند که در نهایت منجر به کشته شدن اکثر آن‌ها بر اثر گرسنگی و خستگی شد. همچنین جای کافی برای نگهداری اسرا وجود نداشت؛ از این روی، در کلبه‌هایی که ۱۵۰ نفر ظرفیت داشت تا ۴۰۰ نفر زندانی شده بودند و سایرین در چادر‌ها یا کلبه‌های اولیه نگهداری می‌شدند. بسیاری در خود این اردوگاه‌ها یا در مسیر طولانی پیاده روی انتقال به آن در اثر بدی شرایط و خستگی کشته شدند.

 


معاهده صلح ویتنام

پیمان نامه صلح پاریس که عنوان رسمی آن توافق پایان جنگ و بازیابی صلح در ویتنام بود، در ۲۷ ژانویه ۱۹۷۳ امضا شد، تا صلح را در ویتنام برقرار کند و جنگ خونبار ویتنام را پایان دهد. این توافق بین جمهوری دموکراتیک ویتنام (ویتنام شمالی) جمهوری ویتنام (ویتنام جنوبی) و ایالات متحده همچنین دولت موقت انقلابی که نماینده بومیان انقلابی ویتنام جنوبی بودند، امضا شد و نبرد مستقیم نظامی آمریکا را پایان داد و موقت نبرد بین ویتنام شمالی و جنوبی را متوقف کرد. با این حال این توافق توسط سنای آمریکا تصویب نشد. با این که این توافق منجر شد، نیکسون قدرت نظامی آمریکا را در ویتنام جنوبی به تدریج کاهش دهد، جنگ بین ویتنام جنوبی و شمالی ادامه داشت تا زمانی که سایگون، پایتخت ویتنام جنوبی به دست کمونیست‌ها افتاد و امروزه جمهوری سوسیالیستی ویتنام که معمولا با نام ویتنام شناخته می‌شود، به عنوان کشوری متحد باقی است.

 


مرگ شاه جرج ششم پادشاه انگلستان

مرگ شاه جرج ششم پادشاه انگلستان و پدر ملکه الیزابت دوم حکمران فعلی پادشاهی مشروطه بریتانیا. فشار جنگ و مصرف زیاد سیگار تاثیر مخربی بر سلامتی جرج ششم گذاشته و از این روی دختر بزرگ‌تر او قسمتی از وظایف او را به عهده گرفته بود. نهایتا در ششم فوریه ۱۹۵۲ در ۵۶ سالگی و پس از جراحی و خارج کردن ریه چپ، شاه جرج ششم در حالی که در خواب بود درگذشت. دوران پادشاهی او از ابتدا پر از آشوب بود؛ از استعفای برادر وی از پادشاهی به خاطر ازدواج با زنی مطلقه که منجر به رسیدن وی به تاج و تخت بود، تا استقلال بسیاری از مستعمرات بریتانیا مانند هند و جنگ جهانی دوم از اتفاقات مهم دوران پادشاهی وی به شمار می‌رود.

 


در کنفرانس پاریس چه گذشت؟

کنفرانس پاریس از جولای ۱۹۴۶ تا ۱۵ اکتبر در این کشور برگزار شد. در این کنفرانس، کشور‌های متفقین پیروز در جنگ با ایتالیا و دیگر کشور‌های کوچک عضو متحدین مذاکرات کردند تا مرز‌های آن‌ها پس از جنگ جهانی دوم مشخص شود. ایتالیا که بر خلاف آلمان و ژاپن تحت اشغال قرار نگرفته بود، تمام مستعمره‌های خود را در آفریقا از دست داد. آلبانی و دیگر مناطقی که در جنگ جهانی دوم اشغال قرار داده بود را نیز از دست داد. مجارستان و رومانی به ترتیب به مرز‌های خود قبل از سال‌های ۱۹۳۸ و ۱۹۴۱ بازگشتند و بلغارستان تنها کشور عضو متحدین بود که فتوحاتی که در زمان جنگ داشت را نگه داشت. فنلاند نیز به مرز‌های ۱۹۴۱ بازگشت؛ با این تفاوت که ایالت پستامو را به شوروی واگذار کرد؛ که بسیاری در فنلاند این را خیانت کشور‌های غربی به خود می‌دانند. با ما همراه باشید تا بخشی از سخنرانی‌های نمایندگان ایتالیا، استرالیا و بلغارستان و وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس را ببینید. تصاویر و جزئیاتی از این کنفرانس را در تابناک تماشا می‌کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
الان یعنی مردم باید کالاها را تحریم کنند؟؟؟ همینطوری هم سفره هایشان تحریم شده. یک مرغ شده 180 هزارتومان حالا از کدام کالا شروع کنند؟
سیاست پایش را به همه جای زندگی باز کرده. از سردی و گرمی هوا هم حرف بزنی می شوی سیاسی
دولت جلوی اغتشاش کننده ها را بشدت تمام بگیرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر