بازدید 24352
۵

اعلام حداقل و حداکثر نرخ سرویس مدارس

برخی والدین ادعا کرده بودند که برای یک مسیر کوتاه هزینه سرویس معادل ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که اگر این رقم را در تعداد دانش‌آموزانی که سوار سرویس می‌شوند، ضرب کنیم به رقمی معادل ۴۲ میلیون تومان برای یک‌سال تحصیلی می‌رسیم.
کد خبر: ۱۱۴۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ 21 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه ایران، این درحالی است که این رقم در مقایسه با هزینه‌ای که همان والدین برای یک دانش‌آموز با تاکسی اینترنتی باید بپردازند برای ۱۸۰ روز آموزشی منهای تعطیلات در حدود ۹ میلیون تومان می‌شود که فقط یک دانش‌آموز را به مدرسه می‌رساند! اگر بخواهیم به ازای هر ۴ دانش‌آموز محاسبه کنیم، ۶ میلیون ارزان‌تر تمام می‌شود.

این ارقام عجیب و غریب البته موجب شده تا هم اکنون بعضی از مدارس با عقب‌نشینی از آن، به سراغ ارائه ارقامی بروند که منطقی‌تر است. برای مثال کرایه برخی مسیر‌های کوتاه از سوی مدرسه نرخ ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیشنهاد شده که از نظر والدین مقرون به صرفه‌تر است. با وجود این سؤال اصلی اینجاست نرخ حداقلی و حداکثری با چه منطقی تعیین شده و اساساً این حداقل و حداکثر چه میزان است؟

شورای شهر تهران برای امسال افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی را تصویب کرده بود، اما به نظر می‌رسد که این افزایش چندان مورد اعتنا قرار نگرفته و نرخ‌های اعلامی بیشتر سلیقه‌ای است تا مصوب!

شورای شهر تهران: نرخ پایه سرویس مدرسه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

علی اصغر قایمی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه هر سال نرخ سرویس مدارس بر اساس مصوبه شورای شهر افزایش پیدا می‌کند و ارتباطی با شورای عالی ترافیک ندارد، می‌گوید: «شورا افزایش تا ۳۵٪ (با حفظ میانگین ۲۵٪) را در بودجه مصوب کرده است. مشکلی که وجود دارد این است که تعیین کننده فرمول، منطقه‌بندی و سایر موارد کارگروهی با عنوان «کارگروه ماده ۱۸ دستورالعمل سرویس مدارس» است که در آموزش و پرورش تشکیل می‌شود و تاکسیرانی به نمایندگی از شهرداری عضو این کارگروه است و این کارگروه امسال خارج از سطح مصوب شورای شهر افزایش نرخ داشته است.»

وی با بیان اینکه فرمول محاسبه تعیین شده از سوی کارگروه مبلغ ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به‌عنوان پایه برای یک سال به علاوه مبلغ ۴۵ هزار تومان به ازای هر کیلومتر در هر روز تعیین شده است، می‌گوید: «این ارقام حداکثر نیز متناسب با مسافت خواهد بود؛ بنابراین مبالغ اعلامی از طرف تاکسیرانی و فرمانداری به‌صورت مکتوب مورد اعتراض واقع شده و طبق اطلاعاتی که به ما داده‌اند، قرار شده به سرعت بازنگری شود.»

آموزش و پرورش: حداقل نرخ ۶ میلیون تومان، حداکثر ۱۱ میلیون تومان!

محمد رضا، ولی زاده رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش نیز با تأیید افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید به «ایران» می‌گوید: «براساس دستورالعمل اجرایی حمل‌ونقل دانش‌آموزی این مبلغ باید تماماً به راننده پرداخت شود و هیچ مبلغی از آن کسر نشود؛ بنابراین کارگروه ماده ۱۸ هزینه‌ای با عنوان مالیات بر ارزش افزوده (۹ درصد)، بیمه قرارداد (۳ تا ۵ درصد)، حق پیمانکار (۵ تا ۶ درصد) و حق نظارت تاکسیرانی (۲ درصد) را به این عدد اضافه کرده است. آموزش و پرورش هم امسال طبق همان دستورالعمل برای اینکه حسن نیت خود را نشان دهد، هیچ مبلغی بابت نظارت برنداشته است؛ بنابراین این درصد‌ها را باید به نرخ نهایی اضافه کرد که البته با توجه به حجم قرارداد پیمانکاران متفاوت است.»

او با انتقاد از رقم‌های عجیبی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، می‌گوید: «این اعداد واقعی نیستند، چراکه باید توجیه منطقی داشته باشند. مرجع نرخ شورای شهر است و مرجع ابلاغ هم فرمانداری که اعلام کرده باید همان نرخ مصوب شورا از والدین دریافت شود؛ بنابراین ما هم از آن دفاع می‌کنیم و همین نرخ را به مدارس ابلاغ کرده‌ایم که پیمانکاران مورد تأیید شهرداری هم باید آن را اجرا کنند. اما برخی پیمانکاران که فاقد پروانه هستند و به‌صورت آزاد با والدین کار می‌کنند، مبالغ متفاوتی را دریافت می‌کنند. در این چند روز هم ما جلسات متعددی با وزارت کشور، اتحادیه تاکسیرانی و فرمانداری داشتیم تا درباره منطق نرخ‌ها بحث کنیم.»

کمبود راننده، اما از جمله مشکلاتی است که موجب شده تا والدین به جای سرویس‌های مورد تأیید به سراغ سرویس‌های آزاد بروند. ولی زاده با اشاره به ۴۸ هزار درخواستی که از سوی والدین برای سرویس مدرسه ارائه شده است، می‌گوید: «این در حالی است که تاکنون فقط ۵ هزار راننده برای سرویس مدارس ثبت‌نام کرده‌اند و خلأ جدی در این زمینه وجود دارد.».

اما چرا راننده‌ها علاقه‌ای به ثبت‌نام در سامانه سرویس مدارس ندارند؟

به گفته، ولی زاده، راننده‌ها به نرخ مصوب شورا اعتراض دارند، چراکه به اعتقاد آن‌ها این افزایش نرخ با تورم همخوانی ندارد و برایشان به‌صرفه‌تر است که با سرویس‌های اینترنتی فعالیت کنند بویژه در مقاصدی که در طرح‌های ترافیکی قرار دارد. چون همین بهانه‌ای می‌شود برای دریافت وجه اضافه! بنابراین پیمانکاران مبالغ نجومی اعلام می‌کنند تا رانندگان جذب سرویس مدارس شوند، اما این ترفند به بهای تحمیل هزینه به والدین تمام می‌شود.

او البته در دفاع از برخی مبالغ اعلامی هم می‌گوید: «مثلاً مبلغ ۲۴ میلیون برای سرویس مدارس در محدوده مسافت بین شهرری (منزل دانش‌آموز) و مدرسه در منطقه یک یعنی مسیری در حدود ۲۶ کیلومتر، منطقی است.»

او حداقل نرخ سرویس مدرسه را در مسیر‌های کمتر از ۱۵ کیلومتر ۶ میلیون تومان و حداکثر ۱۱ میلیون تومان اعلام و تأکید می‌کند: «در مسیر‌هایی با بیش از ۱۵ کیلومتر نرخ باید توافقی بین والدین و پیمانکار تعیین شود. نرخ مصوب شورای شهر شامل مدارس دولتی و غیرانتفاعی می‌شود و همه مدارس باید تابع قانون باشند. براین اساس والدین باید اول مهر ۴۰ درصد مبلغ را به حساب مدرسه واریز کرده و ما بقی را به‌صورت اقساط تا بهمن ماه واریز کنند. اگر مدرسه یا پیمانکار مبلغی فراتر از این مبلغ را درخواست کرد، والدین می‌توانند شکایت خود را در سایت آموزش و پرورش ثبت کنند تا شکایات آن‌ها بررسی شود.»

او با بیان اینکه آخرین سال حضوری مدارس در سال ۹۸ بود، می‌گوید: «اما نباید در سال ۱۴۰۱ به نرخ اعلامی شورا در سال ۹۸، ۲۵ درصد اضافه شود بلکه باید سه سال را در نظر گرفت.

ولی زاده درباره نظارت بر عملکرد سرویس‌های مدارس می‌گوید: «درسامانه سپند والدین می‌توانند با دانلود اپلیکیشن، رفت و آمد دانش‌آموزان از زمان رفت تا برگشت را رصد کنند. در غیر این صورت نیز طبق قراردادی با انجمن اولیا و مربیان، مدرسه و پیمانکار تعهدات هر سه طرف مشخص می‌شود.»

به نظر می‌رسد که موضوع سرویس مدارس همچنان یک مسأله پیچیده است. خصوصاً اینکه بزرگترین مشکل شاید این باشد که هیچ جایگزین مقرون به صرفه تری وجود ندارد. یعنی به نظر می‌رسد باید ون‌ها یا اتوبوس‌هایی برای جا به جایی دانش‌آموزان به خدمت گرفته شود تا بتواند مبلغ دریافتی را از خانواده‌ها کاهش دهد.

چرا خط اتوبوس و مینی بوس برای مدارس راه اندازی نمی‌شود؟

​​​​​​​رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران روز گذشته در جلسه شورای شهر تهران خواستار اعلام علل عدم راه‌اندازی مسیر‌های خط اتوبوس و مینی بوس مدرسه (مطابق ماده یازدهم مصوبه برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان) شد.

زهرا شمس‌احسان با بیان اینکه در آستانه شروع سال تحصیلی جدید هستیم و هماهنگی‌های لازم در راستای استفاده حداکثری از حمل‌ونقل عمومی و نیمه عمومی و کاهش سفر خودرو‌های شخصی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: متأسفانه گزارش‌های متعددی از بلاتکلیفی والدین در ثبت نام سرویس مدارس در اثر عدم هماهنگی بین سازمانی در زمانبندی اعلام شده صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در اجرای مصوباتی نظیر آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزان مدارس، تصویب نامه کمیسیون امور زیربنایی دولت و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران شامل مصوبه بهبود وضعیت حمل و نقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا و مصوبه برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان، اشکالاتی به اعضای شورای اسلامی شهر تهران منتقل شده است و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران باید مطابق مفاد مصوبات مذکور، نسبت به تشکیل ستاد بازگشایی مدارس با حضور معاونت‌های مربوطه شهرداری تهران و کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های متصدی ایمنی و ترافیک اقدام کند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: باید گزارشی از علل عدم اجرایی شدن راه‌اندازی مسیر‌های خط اتوبوس و مینی‌بوس مدرسه مطابق ماده یازدهم مصوبه برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان که به کاهش تقاضای سفر‌های فعلی کمک شایان توجهی می‌کند به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵
الان مسیر فاز 1 شهرک اکباتان تا فاز 2 شهرک اکباتان که نهایتا 10 دقیقه و حتی کمتر زمان میبرد و مسیری بدون ترافیک هست مبلغ 10 میلیون تومان از والدین درخواست شده است
در اولین گام همین مسئول آموزش و پرورش که از کرایه های نجومی دفاع میکند و معلوم نیست چه منافعی دارد، باید توسط دولت انقلابی عزل شود
یک نوع زورگیری قانونمند
خدا شش ملیون ما از کجا بیاریم بهمون هم مریض خدا به فریادمان برس چه خاکی تو سرمان کنیم
به نظرتون امروز باید در مورد راه اندازی خط اتوبوس و مینی بوس مدرسه صحبت بشه فکر نمی کنید یه کم زوده؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان