بازدید 8078
تابناک اقتصادی؛ با کار آفرینان

۶ فردی که حضورشان در یک تیم استارتاپی ضروری است

کد خبر: ۱۱۳۸۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵ 03 September 2022

۶ فردی که حضورشان در یک تیم استارتاپی ضروری است

یک تیم استارتاپی می‌تواند حاصل دور هم جمع شدن تعدادی از دوستان، همکاران، اقوام و خویشان و سایر افراد داوطلب باشد.

شاید مهارت‌ها و قابلیت‌های تیمی که در ابتدا شکل می‌گیرد، برای مدت کوتاهی پاسخگوی نیازهای یک استارتاپ باشد اما پس از آن با پیشرفت استارتاپ نیاز به ایجاد یک تیم قوی‌تر و تخصصی‌تر کاملاً احساس خواهد شد.

مؤسسان و مدیران استارتاپ‌ها اغلب خود متوجه این نکته هستند که نباید اعضای تیم استارتاپی خود را به‌صورت تصادفی انتخاب کنند. با این حال هنوز هم گاهی استارتاپ‌هایی را می‌بینیم که اعضای آنها به‌صورت تصادفی یا صرفاً از بین نزدیکان مؤسسان آنها انتخاب شده‌اند و البته پرواضح است که چنین رویکردی به موفقیت پایدار ختم نخواهد شد.

اگر شما در فکر راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید هستید، باید هسته اولیه استارتاپ خود را به‌گونه‌ای هدفمند و با بهره‌گیری از افرادی که بتوانند شانس موفقیت شما را افزایش دهند، پی‌ریزی کنید. دکتر برنارد شرودر، مدیر مرکز کارآفرینی لاوین در دانشگاه ایالتی سن‌دیگو آمریکا و مشاور سابق شرکت‌های صاحب‌نامی مانند اپل، آمازون، نایکی و ... به مؤسسان استارتاپ‌ها توصیه می‌کند حتماً شش نفر از افرادی که هریک از آنها دست‌کم یکی از ویژگی‌های ذیل را داشته باشد را در تیم استارتاپی خود به کار گیرند:

یک نابغه؛ باید اذعان کرد که نبوغ در زمینه طراحی و توسعه محصولات و خدمات، مهارتی نیست که یک تیم استارتاپی بتواند فقدانش را تحمل کند. نابغه‌ها معمولاً سایر اعضای تیم را به چالش می‌کشند و خواسته‌هایی دارند که سایر اعضا در مورد نحوه انجامشان دچار تردید هستند. فرد نابغه مملو از شور و شوق است و معمولاً ریسک‌پذیرترین عضو تیم به شمار می‌رود. نابغه‌ها بلندپرواز هستند و هرگز آرام نمی‌گیرند.

یک فرد پرکار؛ این فرد همان کسی است که کارها را به دست می‌گیرد و به سرانجام می‌رساند. او با جدیت همه کارهای شرکت- از سفارش دادن ملزومات اداری گرفته تا برقرار نگاه داشتن شبکه داخلی و اینترنت- را پیگیری می‌کند. فرد پرکار شرکت ویژگی‌هایی همچون غیرعادی بودن، کاریزما و جنب‌وجوش بیش از حد را در خود دارد. در بسیاری از موارد ممکن است فرد نابغه شرکت و فرد پرکار شرکت یکی باشند زیرا تیپ شخصیتی چنین افرادی معمولاً یکسان است. باید در اسرع وقت چنین فردی (هم نابغه و هم پرکار) را به تیم استارتاپی خود اضافه کنید زیرا ممکن است در آینده نتوانید پیدایش کنید!

یک رهبر؛ راه‌اندازی یک تیم یا شرکت با بیش از یک مؤسس، فرآیندی دموکراتیک به نظر می‌رسد. با این حال تصمیم‌گیری در چنین تیم‌ها یا شرکت‌هایی چالش‌های خاص خود را دارد زیرا مستلزم جلب رضایت مؤسسان و حصول اجماع بین آنهاست. به همین دلیل بهتر است برای هر استارتاپ یا تیمی یک رهبر مشخص تعیین شود. البته رهبر بودن به این معنا نیست که فرد رهبر حتماً دستمزد بیشتری دریافت می‌کند یا سهم بیشتری از شرکت را در اختیار دارد. از طرفی رهبر یک استارتاپ لزوماً مدیرعامل آن نیست. در واقع رهبر یک استارتاپ یا تیم کسی است که سایر اعضا از وی الگو می‌گیرند و مایلند در هنگام بروز تنش و یا اتخاذ تصمیمات سخت، به حرفش عمل کنند.

یک متخصص صنعت؛ با توجه به اینکه استارتاپ‌ها و دپارتمان‌ها اغلب حول ایده‌های جدید شکل می‌گیرند، در اختیار داشتن فردی کاملاً آشنا با صنعتی که شرکت جدید در آن فعالیت می‌کند، برای موفقیت شرکت بسیار مفید خواهد بود. شما باید مدت زیادی در یک صنعت حضور داشته باشید تا بتوانید خود را جزئی از خانواده آن بدانید. اگر شما یک متخصص صنعت در تیم خود داشته باشید، می‌توانید فرصت‌های صنعت به کمک او بهتر تشخیص دهید. علاوه بر این، یک متخصص صنعت خوب می‌داند که چگونه باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

یک فرد خبره در فروش؛ استارتاپ‌ها، دپارتمان‌ها یا شرکت‌های در حال رشدی که کالاها یا خدمات ممتازی تولید می‌کنند، گاهی از یاد می‌برند که برای بقا و پیشرفت باید بتوانند محصول خود را در بازار به فروش برسانند. حضور یک فرد خبره در فروش به تیم کمک می‌کند تا این ریسک را به حداقل برساند. یک فرد خبره در فروش باید ترکیبی از بینش فنی، توان رهبری و تجربه فروش را در خود داشته باشد؛ وجود چنین فردی یک مزیت رقابتی بزرگ را برای شرکت ایجاد خواهد کرد. این فرد می‌تواند هر چیزی را در هر زمانی به هر کسی بفروشد. فقط بکوشید فردی را که به‌عنوان خبره فروش به تیم خود اضافه می‌کنید، از لحاظ صداقت و درستکاری در سطح بالایی باشد.

یک خوره مالی؛ هر استارتاپی باید قادر باشد جریان نقدینگی خود را مدیریت کند و درک صحیحی از مسائل مالی داشته باشد. در همین راستا حضور یک استعداد استثنائی در زمینه امور مالی که بتواند در زمینه بودجه، مدیریت دقیق منابع مالی و پیش‌بینی‌های مالی به شرکت کمک کند، امری ضروری است. یافتن چنین فردی شاید ساده‌تر از یافتن بقیه افراد این فهرست باشد، اما این بدان معنا نیست که اهمیتش از بقیه کمتر است. مدیریت صحیح مالی برای موفقیت یک استارتاپ کاملاً حیاتی است.

انتخاب یک تیم استارتاپی مناسب که از تخصص و نبوغ کافی برای پیش بردن امورات یک کسب‌وکار جدید برخوردار باشد، یک گام اولیه اما بسیار مهم در راه بقا و پیشرفت استارتاپ است. سعی کنید اعضای تیم استارتاپی خود را طوری انتخاب کنید که بتوانید برای مدت زیادی آنها را در کنار خود داشته باشید.

 

منبع: اتاق ایران

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی