بازدید 14175

پیامد خشکسالی در اروپا: دومین دریاچه آلمان ناپدید شد

خشکسالی و عدم بارش باران کافی دومین دریاچه داخلی آلمان به لحاظ مساحت و سومین دریاچه این کشور به لحاظ مقدار ذخیره آب خشک شده است. این دریاچه که ادرزه (Edersee) نام دارد، در ایالت مرکزی هسن آلمان واقع شده و کرانه های آن تاکنون یکی از پرطرفدارترین استراحتگاه های تابستانی آلمانی ها بوده است.
کد خبر: ۱۱۳۸۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۳ 03 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، رادیو فرانسه گفت ، ادرزه با نزدیک به ۱۲ کیلومتر مربع وسعت، دومین دریاچه بزرگ آلمان است. این دریاچه تا آخر آوریل امسال نه تنها کمبود آب نداشت، بلکه لبریز شده بود. اما حالا عکس های هوائی متعددی که این روزها از این دریاچه منتشر شده نشان می دهند که از آن چیزی جز یک باریکه رود باقی نمانده که آن هم در حال خشک شدن است.

ادرزه یک دریاچه پشت سد است که تا پیش از خشکسالی اخیر نزدیک به ۲٠٠ میلیون مترمکعب ذخیره آب داشته و به آبرسانی مزارع زیر سد کمک می کرده است. اکنون سد تبدیل به پل و دریاچه پشت آن تبدیل به علفزار شده است.

در انتظار باران

پس از ایالت کوچک زارلند در غرب آلمان، ایالت هسن دومین منطقه ای بود که امسال کمترین بارندگی را داشت. اما خشکی آلمان به دریاچه ادرزه در این ایالت محدود نمی شود و سطح آب بسیاری دیگر از دریاچه ها و رودخانه های آلمان را نیز کاهش داده است. این خشکسالی در کشورهای دیگر اروپای مرکزی از جمله فرانسه هم مشاهده می شود.

بیش از ۲٠٠ رودخانه بزرگ و کوچک در آلمان یک شبکه بزرگ و به هم پیوسته را برای حمل و نقل کالا، به ویژه معادن و صنایع فلزی تشکیل می دهند و بیشتر کارخانه های آلمان طوری ساخته شده اند که بتوانند از این شبکه بزرگ استفاده کنند. اکنون، با کاهش سطح آب، استفاده از این شبکه برای خطوط کشتیرانی بسیار دشوار و در برخی رودخانه‌ها غیرممکن شده است.

دولت آلمان، برای مقابله با این دشواری ها امکانی در اختیار ندارد. به همین دلیل امید به پیش بینی های کارشناسان هواشناسی دوخته است. اما آنها هم می گویند که در یکی دو هفته آینده از بارش باران های طولانی خبری نخواهد بود.

در آخرین هفته ماه اوت، چند ساعتی در آلمان باران بارید، اما گرمای شدید و خشکی زمین مانع تاثیرگذاری آن بر طبیعت شد. اکنون، علاوه بر رودخانه ها و دریاچه ها، جنگل ها، فضای سبز شهرها و چمنزارهای سراسر آلمان به خاطر کاهش باران به زردی گرائیده اند و طبیعت آلمان می رود تا چهره ای پائیزی به خود بگیرد.

جنگ آب در سرزمین پرآب؟

هفته نامه فوکوس در آخرین شماره خود زیر عنوان "جنگ آب در آلمان هم آغاز شده است" می نویسد: "سطح آب دریاچه های پشت سدها پائین می روند، سطح آب های زیرزمینی بالا می آیند، برداشت محصول منتفی می شود. در سطح جهانی اغلب شاهد فاجعه خشکسالی هستیم. نتیجه تشدید اختلاف بر سر توزیع منابع ارزشمند آب است. حتی در آلمان پرآب نیز آب کمیاب می شود و جنگ تقسیم آن شدت می گیرد".

کمبود آب، از سوی دیگر سبب خشکی جنگل ها شده و آتش سوزی های پیاپی آن ها را تهدید می کند. فوکوس می نویسد که در نزدیکی شهر دارمشتات در ایالت هسن ۱۳ هزار هکتار جنگل با مرگ دست و پنجه نرم می کند.

بنا به این گزارش چهاردرصد درختان جنگل‌های ایالت هسن تاکنون از بین رفته اند. بر پایه تحقیقات دانشگاه گوتینگن، این جنگل ها "نقطه بحرانی جنگلبانی اروپای مرکزی" محسوب می شوند.

دعوا بر سر سهم آب

منابع آلمانی از سال‌ها پیش هشدار داده اند که دیگر منابع آب به نیازهای همه پاسخ نمی‌دهد و به این دلیل، همواره شکایت های بیشتری بر سر تقسیم آب تسلیم دادگاه ها می شود. با شدت یافتن تغییر هوا، این پرسش که کدام بخش از جامعه سهم بیشتری از آب دارد، جدی تر می شود. در حال حاضر ایالات شمالی، شرقی و جنوبی آلمان مصرف آب بالاتری نسبت به سایر ایالت ها دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر