بازدید 22807
۴
مرور روزنامه‌های پنجشنبه سوم شهریور

کلیپ‌هایی که فضای مجازی را تکان می‌دهند / لزوم حمایت از تیم مذاکره کننده/ایران بازیگر قدرتمند در عرصه پهپاد‌ها

سلبریتی‌های هنجارشکن دراولویت اول گشت ارشاد، روسیه از جنگ اوکراین چه می‌خواهد؟ هشدار دادستان کل کشور به مجرمان، یارانه نقدی یا کالابرگ؛ مردم کدام را ترجیح می‌دهند؟ ایران جزو شش کشور برتر مهار کرونا، سناریوی ادامه مذاکرات پس از پاسخ آمریکا و ابهام درباره چگونگی انتشار علنی گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۳۶۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ 25 August 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز پنجشنبه سوم شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که توافق هسته‌ای نزدیک‌تر شده است، پیامدهای مثبت اجرای طرح کالابرگ، هشدار دادستان کل کشور به مجرمان و ناتواني برندهاي لوازم خانگي در صادرات در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده اند.


در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم؛


کلیپ‌هایی که فضای مجازی را تکان می‌دهند


حسین فصیحی طی یادداشتی در شماره امروز جوان با تیتر کلیپ‌هایی که فضای مجازی را تکان می‌دهند، نوشت: انتشار کلیپ‌های جنجالی در شبکه‌های اجتماعی، رفتار‌های اجتماعی را با تغییرات بسیاری مواجه کرده‌است. گاه انتشار یک کلیپ مثل گرداندن سر زن اهوازی در شهر، جامعه را به وحشت می‌اندازد و گاه کلیپی مثل شهادت شهید حججی، جامعه را با هم متحد و همراه می‌کند. بهمن ماه سال گذشته انتشار کلیپ گرداندن سر مونا در شهر اهواز، جامعه را وحشت زده کرد. مونا زنی ۱۷ ساله بود که بعد از ازدواج در جریان ارتباط مجازی با مردی اهل سوریه به آن کشور گریخت. انتشار عکس‌های مونا همراه آن مرد در شبکه‌های اجتماعی دو خانواده را تحت فشار قرار داد. وقتی مونا در جریان تلاش خانواده‌اش به اهواز برگشت، شوهرش او را به قتل رساند و سرش را در شهر گرداند. انتشار صحنه گردش سر در شهر واکنش‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور داشت. وحشت از رفتاری خشونت‌بار، اولین واکنش هر کاربر بعد از دیدن کلیپ بود که مدام به اشتراک گذشته شد و بسیاری از کاربران را تحریک کرد انگیزه رفتاری تا این حد مجرمانه را در گزارش‌هایی که درباره حادثه منتشر می‌شد، دنبال کنند. تلاش برای پی بردن به انگیزه مجرمانه یک مزیت مهم به همراه داشت و آن اینکه عمده کاربران را از قضاوت‌های احساسی دور می‌کرد و تصمیم‌گیری را به ساختار قانونی تسری می‌داد.


انتشار کلیپ شهادت محسن حججی را داعش در سال ۱۳۹۶ برای تقویت روحیه نیرو‌های خودش انجام داد، اما تلاش داعش نتیجه عکس داد و کشور را با شهیدی که حجت خدا در جهان شد، همراه کرد. سیمای وحشت‌زده مزدور داعشی از مدافع حرم دست بسته به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و جلوه‌های ماندگار از مقاومت مقابل خصم را در جهان خصوصاً جهان اسلام به اشتراک گذاشت و خون تازه‌ای به جبهه مقاومت تزریق کرد. تلاش رسانه‌ای که سال‌ها رسانه‌های غرب در حمایت از داعش به کار گرفته‌بودند با انتشار کلیپی که به دست خودشان منتشر شد به یک‌باره منجر به بروز تغییری شگرف در تفکرات شکل گرفته شد.


با اینکه تصمیم‌گیری درباره انتشار یا عدم انتشار یک کلیپ در شبکه‌های اجتماعی همواره به عهده کاربران است، هیجانات ناشی از دیدن فیلم سبب می‌شود عمده کاربران آن را به اشتراک بگذارند و برای نشر آن از دیگران سبقت بگیرند. مثل حادثه تروریستی که در بارگاه امام‌رضا علیه‌السلام اتفاق افتاد. عصر روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین کلیپ حادثه شبکه‌های اجتماعی را به شدت تکان داد. مرد تکفیری به سه روحانی جهادی در صحن حرم رضوی حمله کرد و دو نفر از آن‌ها را به شهادت رساند و یک نفر را مجروح کرد. انتشار تصاویر خونین از حادثه رقم خورده افکار عمومی را به شدت تحت‌تأثیر قرار داد و منفور بودن تفکر به کار گرفته‌شده برای این عمل مجرمانه را به خوبی عیان کرد. واکنش‌ها به انتشار حادثه سبب شد اطلاع‌رسانی درباره انگیزه مجرمانه و پیوست‌های آن از سوی رسانه‌ها دنبال و افکار عمومی از ماهیت حادثه با خبر شود.


بسیاری از کلیپ‌ها مثل حادثه‌ای که در بزرگراه نیایش اتفاق افتاد، کشف عمل مجرمانه را سرعت می‌بخشد. اواخر مرداد ماه وقتی کلیپ زورگیری خشن مرد افغان از خانم راننده در بزرگراه نیایش در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد کسی تصورش را هم نمی‌کرد پلیس بتواند در کمترین زمان متهم را شناسایی و بازداشت و او را مقابل دوربین خبرنگاران قرار دهد. انتشار این فیلم و فیلم‌های مشابه امنیت روانی جامعه را بیش از هر چیز دیگری هدف قرار می‌دهد. زنان و کودکان به عنوان بخش مهمی از کاربران در معرض آسیب‌های روانی ناشی از حادثه قرار می‌گیرند. از آنجا که مدیریت فضای مجازی کلاً به حال خود رها شده‌است تمرکز افراد بر بالا بردن سواد رسانه‌ای می‌تواند بخش مهمی از این آسیب را کاهش دهد. عدم کسب این مهارت می‌تواند با انتشار هر کلیپ منجر به بروز آسیب‌های بیشتر شود.


ایران بازیگر قدرتمند درعرصه پهپادها


هادی محمدی طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با تیتر ایران بازیگر قدرتمند درعرصه پهپادها نوشت: پهپادها (پرنده های هدایت پذیر از راه دور) با توجه به نوع، امکانات، تجهیزات و طراحی، قادرند مأموریت های متنوع اطلاعاتی، شناسایی، مراقبت و هدف یابی و جمع آوری الکترونیکی شنود، تهاجمی و انتحاری را با اولویت استفاده بهینه از امکانات و به خصوص منابع انسانی انجام دهند. به عبارت دیگر هواپیماهای بدون سرنشین از جمله تجهیزات پیشرفته عصر حاضر هستند که در جنگ های فعلی و آینده جایگاه ویژه ای دارند. به عنوان مثال در جنگ های اخیر قفقاز و اوکراین پهپادها نقش ویژه ای در مدیریت صحنه نبرد داشته اند. از طرفی با توجه به برتری تسلیحاتی و اطلاعاتی کشورهای قدرتمند و دشمنان جمهوری اسلامی ایران، جنگ های آینده قاعدتاً از نوع ناهمتراز بوده و پیروزی در آن ها، مستلزم به کارگیری خلاقیت نظامی و ابتکارهای تاکتیکی و استفاده از تجهیزات مناسب است؛ بنابراین استفاده ازتجهیزات و آرایه های مطلوب پهپادی، می تواند در نظام دفاعی جمهوری اسلامی ایران بسیار مؤثّر واقع شود و در نتیجه برای حفظ و تحکیم امنیت و اقتدار ملی موثر باشد.به منظور دستیابی به این مهم، تیرماه امسال ، اولین ناو دسته پهپادبر نیروی دریایی راهبردی ارتش متشکل از یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی با حمل انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی در ناوگان جنوب نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و با حضور فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش رونمایی شد. این موفقیت نیروی دریایی تنها یک ماه پس از ارائه گوشه‌ای از توانمندی پهپادی ارتش در قالب پایگاه سری پهپادی ۳۱۳ به دست آمد. این توانمندی و برگزاری تمرین موفق ناودسته پهپادبر پیشرفته نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر فراز اقیانوس‌ها که در لبه فناوری نظامی قرار گرفته ، مصداق روشنی از اقتدار مشروع و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است که برای کشورهای منطقه پیام آور عزت ملت‌ها و همچنین تأمین امنیت جمعی بدون حضور نامشروع بیگانگان و کشورهای فرا منطقه ای است.

پرواز انواع پهپادهای دریاپایه و عمودپرواز از عرشه یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی برای نخستین بار و در شرایط اخیر برگ زرین دیگری از افتخارات نیروی دریایی راهبردی و ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که اشراف اطلاعاتی و عملیاتی شناورها را تا صدها کیلومتر فراسوی مرزهای آبی میهن عزیزمان افزایش داده و عمق راهبردی و توان رزم پهپادی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران را در پهنه آب‌های آزاد و بین‌المللی که وظیفه حراست از مرزها و اقتصاد دریایی را برعهده دارد، افزایش داده است. اقدام هوشمندانه ارتقای دانش پهپادی ارتش در شرایطی که منطقه غرب آسیا با حضور قدرت های فرامنطقه ای متلاطم شده و نیز حفظ ارتقای توان و آمادگی رزمی شبانه روزی و رشادت‌های دلاورمردان و جان برکفان ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان و سربازان قابل توجه و به لحاظ راهبردی حائز اهمیت بسیار است.پس از این رونمایی ها بود که شاهد توجه و نگرانی های زیادی از سوی مسئولان و کارشناسان نظامی جهانی در رابطه با قدرت پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران بودند و اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توان یگان‌های جدید پهپادی خود، به برتری هوایی محلی دست یافته تا جایی که مدعی شدند تهران در ارتباطات نظامی اش با مسکو به روسیه پهپاد صادر کرده است . این موارد نشان می دهد ارتش و دیگر نیروهای نظامی و دفاعی کشورمان در سال‌های اخیر پیشرفت‌های مستمر و چشمگیری در طراحی و تولید انواع پهپادها داشته و این تلاش‌ها اکنون بسیار فراتر از منطقه گسترش یافته و ایران را به یک بازیگر مهم حوزه طراحی و ساخت پهپادها تبدیل کرده است.رزمایش اخیر نشان می دهد که هم اینک ارتش جمهوری اسلامی ایران با قدرت شبکه محور، تاکتیک پذیر، مدرن و ویرانگر پهپادهای بومی خود نقش جدی در مقابله و حذف تهدید ها علیه میهن عزیزمان دارد . دانش و تخصصی که با تکیه بر جوانان گام دومی ارتش به‌دست آمده و کشور ما را به صادرکننده پهپاد در جهان تبدیل کرده است. از سوی دیگر با نزدیک شدن به توافق هسته ای و احیای برجام که بر اساس شنیده ها یکی از بخش هایش لغو تحریم های تسلیحاتی آمریکا علیه ایران است، این امکان وجود دارد که بازارهای نظامی جدیدی برای فروش پهپادهای ایرانی که نام و آوازه خوبی در دنیا پیدا کرده اند نیز ایجاد شود. چنین رزمایش گسترده و موفقی می تواند به نمایشگاهی برای عرضه این دستاورد راهبردی نظامی ایران به شمار آید.

 

لزوم حمایت از تیم مذاکره کننده


محمدعلی سبحانی، سفیر سابق ایران در لبنان طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: هر چند اميدواري‌هايي نسبت به احياي برجام بسيار بيش از گذشته انجام مي‌شود اما حتي يک روز هم زودتر اين تفاهم و توافق بين ايران و 1+4 انجام شود زودتر مي‌توان از دستاوردها و ثمرات آن استفاده کرد. لذا هر زمان اين اتفاق بيفتد بايد همه جناح‌‌هاي داخلي و هر کسي در افکار عمومي تاثير دارد بدون توجه به عقبه تيم مذاکره کننده از آن حمايت کنند و به اين کار مثبتي که براي کشور انجام مي‌شود توجه کنند تا بتوانند در اين گام‌هاي پاياني با اعتماد به نفس هر چه بيشتر اين بحث را به ثمر برسانند و ما بتوانيم از اين تحريم‌هاي غيرعادلانه‌اي که عليه ايران صورت گرفته و ايجاد شده خلاصي پيدا کنيم. اين اتفاق در نهايت مي‌تواند منجر به اين شود که فضاي بهتري در تجارت و سرمايه‌گذاري و روابط خارجي ايجاد گردد. ما وقتي بتوانيم به‌طور طبيعي با چنين مجموعه بزرگي در جهان حتي به يک توافق برسيم تاثير خود را در روابط‌مان با ساير کشورها چه در منطقه و چه در هر نقطه ديگري خواهد گذاشت. از طرف ديگر با توجه به اظهار نظرهاي مختلف در خصوص احياي برجام و مواضع اخير آقاي جوزپ بورل، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا مي‌توان فهميد که آمريکايي‌ها گرچه تا کنون در اعلام موضع معطل کرده‌اند اما خيلي زود پاسخ خواهند داد و پاسخ‌شان نيز مثبت خواهد بود.

به نظر مي‌رسد که هيچ جايي براي معطل کردن وجود ندارد و زماني که توافقات و مذاکرات تا اين سطح پيشرفت کرده جاي هيچ گونه تامل نيست. لذا به حرف‌هاي آقاي بورل خوشبين هستم و اشاره‌اي که سخنگوي وزارت امورخارجه به موضوع تبادل زندانيان بين ايران و آمريکا و نوع اين تبادل و مساله انتقام از قاتلان شهيد سليماني داشته و ساير مسائل و موضع‌گيري‌هايي که در ايران، اروپا و آمريکا انجام شده همه حاکي از اين است که حواشي توافق در حال پيشروي خوبي است. لکن هنوز شرايط حساس است و هنوز اسرائيلي‌ها و مخالفان ديگري هستند که بخواهند از فرصت استفاده کنند و جلوي توافق را بگيرند. هر چند که به نظر مي‌رسد همه چيز آماده است اما باز هم شرايط حساس است و به هيچ عنوان نبايد تاخيري صورت گيرد و افکار عمومي هر چند در اين مرحله دغدغه‌هاي زيادي در خصوص مسائل داخلي دارند و مسائلي که شايد انتقاداتي به آنها وارد باشد اما در اين پرونده و در اين موضع بايد تيم مذاکره کننده حمايت شود تا موضوع رفع تحريم‌ها به قول تيم مذاکره کننده و برجام به نتيجه برسد؛ نتيجه آن اعلام شود و کشور و مردم از ثمرات مثبتش استفاده کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴
از چه چیزی باید حمایت کرد کلی امتیاز دادند ؟
شبکه های اجتماعی بیشتر از این که سود برسانند ضرر هستند برای جامعه چه از لحاظ اخلاقی و چه روانی
مزدوری اسراییل و روسیه و کاسبان تحریم را کسانی میکنند

که مواضع ضد توافق برجام شان کاملا در یک خط و ربط

است و بشدت سنگ اندازی و دخالت منفی میکنند!!!!
هر وقت برجام به نتیجه نسبی رسیده حضرات یه بمبلولی در آوردن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی