بازدید 28434

همراهی کمتر از یک‌سوم کشورها با بیانیه ضد روسی

کمتر از یک‌سوم کشورهای جهان که بیشتر آنها متحدان آمریکا هستند به بیانیه ضد روسی طرح شده در سازمان ملل متحد درباره اوکراین رای دادند.
کد خبر: ۱۱۳۶۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰ 25 August 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا  از تاس، بیانیه ضد روسی در سازمان ملل درباره اوکراین که عصر چهارشنبه منتشر شد از میان ۱۹۳ عضو، فقط مورد حمایت ۵۸ عضو این نهاد بین‌المللی قرار گرفت.

بیانیه مزبور، اقدامات مسکو در اوکراین را محکوم کرده و خواهان توقف عملیات ویژه روسیه در این کشور شده است.

اعضای اتحادیه اروپا، آمریکا، انگلیس، گرجستان، ترکیه و برخی کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین این بیانیه را امضا کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین عصر چهارشنبه در نطقی ویدئوکنفرانسی در شورای امنیت سازمان ملل خواستار حمایت جامعه جهانی از کی‌یف در مقابل روسیه شده بود.

وی گفت: روسیه باید به عنوان متجاوز شناخته شده و قلمرو اوکراین را ترک کند و قطعنامه‌ای در این رابطه به هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد شد.

کی‌یف در حالی مسکو را به تجاوز متهم می‌کند که بسیاری از کارشناسان، جنگ اوکراین را نتیجه تجاوز ناتو به رهبری آمریکا به قلمرو روسیه و گسترش این پیمان نظامی به سمت شرق می‌دانند. مقام‌های روس، جنگ اوکراین را دفاع از خود در مقابل گسترش ناتو و حضور نئونازی‌ها در نزدیکی مرزهای خود اعلام کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین موجب تیره شدن روابط غرب و کرملین شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان