بازدید 3835

جزیره‌های خلیج فارس شناسنامه‌دار می‌شوند

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست از برگزاری کنوانسیون تهران پس از ۷ سال به میزبانی کشور آذربایجان از ۲۷ تا ۲۹ مهر در سطح وزرای محیط زیست خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵ 22 August 2022

به گزارش تابناک به نقل از فارس، مجتبی ذوالجودی معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست در نشست خبری این معاونت در هفته دولت، گفت: ۲۳ چالش محیط زیست دریایی و تالاب ها را مدون کرده ایم و ۱۸ سیاست کلان در پهنه های آبی داریم. که طبق ۶ هدف اصلی با ۱۲ راهبرد از طریق ۴۶ اقدام دنبال می‌کنیم.

وی ابراز داشت: از سازمان کشتیرانی خواستار پایش مسیرهای کشتی رانی هستیم، چون این سطح از آلودگی صنعتی و آبی در شان منطقه نیست.

ذوالجودی با بیان اینکه دستگاههای آب شیرین کن پساب هایی دارند که باید کنترل شود،گفت: جزایر مصنوعی مشکلاتی دارد و دنبال این هستیم که از روش های دیپلماتیک از ساخت آن جلوگیری کنیم.

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست با یادآوری اینکه کنوانسیون تهران به عنوان یک موافقت دریایی به امضای دستگاههای مرتبط با محیط زیست کشورهای حاشیه خزر رسیده ولی هنوز مشخص نبود که استقرار دبیرخانه در کدام کشور باشد، ابراز داشت: ۷ سال است که کاپ‌های این کنوانسیون تشکیل نشده و زمانیکه دولت جدید مستقر شد درخواست ما پیگیری این مساله بود.

وی افزود: کشور آذربایجان ترغیب به برگزاری کاپ ۶ شد و ۲۷ تا ۲۹ مهرماه بعد از ۷ سال در سطح وزرای محیط زیست این کاپ برگزار می شود.

ذوالجودی در ادامه گفت: طبق برنامه‌های کلان کشور، قرار است توسعه صنایع بزرگ و آب بر در سواحل جنوبی مستقر شوند و اعلام کردیم که سازمان برای توسعه همراه است و بیش از ۱۰۰ درصد بازرسی ها از مراکز صنعتی و نفتی جنوب بیشتر شده است.

وی ادامه داد: برای اینکه از توان بین المللی استفاده کنیم برنامه هایی با UNDP تحت عنوان طرح حفاظت از تالاب های ایران طراحی کردیم. و طبق این برنامه ها ۲۰۰ روستا در حوزه ارومیه اقداماتی صورت گرفته که ۳۰ درصد کاهش مصرف آب داشته ایم.

محمد طالبی متین مدیرکل دفتر زیست بوم‌های و سواحل دریایی سازمان محیط زیست تغییرات اقلیمی را مهمترین چالش زیست بوم خلیج فارس عنوان کرد که باعث سفیدشدگی مرجان‌های دریایی می‌شوند.

وی ‌با بیان اینکه گشت ساحلی از سال ۸۴ به دلیل مسائل سیاسی اجرا نشده است، گفت: پایش ساحلی با کمک صندوق ملی محیط زیست در دو فصل انجام شد.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از آب شرب مناطق جنوبی باید از آب شیرین کن ها استفاده کنند، ابراز داشت: با انتخاب پهنه های استقرار و تدوین دستورالعمل محیط زیستی برای مدیریت آن اقدام کردیم.

طالبی متین گفت: تهیه شناسنامه برای ۸ جزیره هنگام، هرمز، ابوموسی و لارک در شرف اتمام است، و در فاز دوم تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری و لاوان شناسنامه دار می‌شوند.

امید صدیقی مدیر دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان محیط زیست به آلودگی ها با منشا خشکی اشاره کرد و ابراز داشت، تخلیه فاضلاب های تصفیه نشده به دریا، نیازمند همکاری بین دستگاهی است‌.

وی ابراز داشت: اطلاعاتی از پایش پسماند در نوارهای ساحلی استخراج شده است، و می دانیم شبکه جمع اوری فاضلاب و تصفیه خانه چقدر پیشرفت دارند.

صدیقی گفت: بسیاری از طرح های فاضلاب ۱۸ سال ردیف بودجه داشته اما کم و فرسایشی دارد.

وی از نظامند کردن اسقاط کشتی‌ها خبر داد و گفت: تمام متقاضیان بررسی شده و ۱۰ اسقاط یار ارزیابی شده است. همچنین ۱۵۰ کشتی و شناور مغروق در اروند و سواحل دریایی نیازمند مدیریت هستند که ضوابطش در حال تهیه است.

وی گفت: ما در آلودگی‌های با منشا دریا در دریای خزر چالش کمتری داریم، اما در جنوب ایران با ۷ کشور در زمینه برداشت نفت و گاز چالش‌هایی داریم که یک میلیون تن نشت نفت در سواحل خلیج فارس گزارش شده که ناشی از خطوط فرسوده انتقال است و به دلیل تحریم موفق

صدیقی ادامه داد: خط لوله ابوذر به خارک بیشترین حجم آلودگی را داشت که در یکسال اخیر این خط لوله تعمیر شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار