بازدید 21298
با تحولات منطقه و جهان

مصادره بیش از ۷ میلیارد دلار از تجهیزات نظامی آمریکا توسط طالبان/ سفر قریب الوقوع رئیس جمهور چین به عربستان/ افزایش شمار شهدای انفجار مسجد کابل به ۳۰ تن / تولید ۴۰ برابری مواد مخدر در افغانستان

مصادره بیش از ۷ میلیارد دلار از تجهیزات نظامی آمریکا توسط طالبان، سفر قریب الوقوع رئیس جمهور چین به عربستان، افزایش شمار شهدای انفجار مسجد کابل به ۳۰ تن، تولید ۴۰ برابری مواد مخدر در افغانستان و اعلام پایبندی آمریکا به سیاست چین واحد، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۳۵۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸ 18 August 2022

مصادره بیش از ۷ میلیارد دلار از تجهیزات نظامی آمریکا توسط طالبان/ سفر قریب الوقوع رئیس جمهور چین به عربستان/ افزایش شمار شهدای انفجار مسجد کابل به ۳۰ نفر/ تولید 40 برابری مواد مخدر در افغانستان

بین الملل تابناک: مصادره بیش از ۷ میلیارد دلار از تجهیزات نظامی آمریکا توسط طالبان، سفر قریب الوقوع رئیس جمهور چین به عربستان، افزایش شمار شهدای انفجار مسجد کابل به ۳۰ تن، تولید ۴۰ برابری مواد مخدر در افغانستان و اعلام پایبندی آمریکا به سیاست چین واحد، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

مصادره بیش از ۷ میلیارد دلار از تجهیزات نظامی آمریکا توسط طالبان

بازرس کل وزارت دفاع آمریکا گفت: بیش از ۷ میلیارد دلار از تجهیزات نظامی این کشور که در اختیار دولت افغانستان قرار گرفته بود، پس از تسلط طالبان بر کابل، به دست این گروه افتاد.

بازرس کل وزارت دفاع آمریکا در گزارشی، با بیان اینکه بخش عمده‌ای از هزینه‌ها برای خودروهای تاکتیکی مانند هاموی و MRAP مقاوم در برابر مین بوده است، خاطرنشان کرد که تجهیزات از دست رفته، شامل هواپیماهای نظامی به ارزش ۹۲۳.۳ میلیون دلار است که برخی از آنها در عملیات تخلیه، غیر قابل استفاده و از کار افتاده شده‌اند.

او توضیح داد که طبق اطلاعات دفتر معاونت وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی ـ که این آمار و ارقام را ارائه کرده است ـ «نیروهای افغان برای حفظ ناوگان هواپیماها و وسایل نقلیه زمینی خود به شدت به حمایت پیمانکاران آمریکایی وابسته هستند و بدون حمایت مستمر این پیمانکاران، استفاده طولانی مدت از این تجهیزات محدود خواهد شد.»

مصادره بیش از ۷ میلیارد دلار از تجهیزات نظامی آمریکا توسط طالبان/ سفر قریب الوقوع رئیس جمهور چین به عربستان/ افزایش شمار شهدای انفجار مسجد کابل به ۳۰ نفر/ تولید 40 برابری مواد مخدر در افغانستان

در این گزارش تاکید شده است که ارتش آمریکا در جریان عقب نشینی از افغانستان، «تقریباً تمام تجهیزات اصلی» را به استثنای برخی خودروهای تاکتیکی که در آغاز سال گذشته به وزارت دفاع افغانستان منتقل شدند و همچنین خودروهای قدیمی منهدم شده را خارج کرده است.

بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱، وزارت دفاع تقریباً ۸۴ میلیارد دلار برای کمک‌های امنیتی به نیروهای افغان، از جمله ۱۸.۶ میلیارد دلار برای خرید تسلیحات برای ارتش افغانستان، نیروی هوایی، پلیس ملی و نیروهای امنیتی ویژه افغانستان هزینه کرد.

سفر قریب الوقوع رئیس جمهور چین به عربستان

نشریه آمریکایی پولیتکو نوشت، سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری چین به عربستان سعودی، بعنوان اولین سفر خارجی او پس از قرنطینه دوساله کرونایی، نه تنها گواهی تازه بر قدرت جهانی روزافزون چین است، بلکه به ولیعهد عربستان امکان می دهد به واشنگتن نشان دهد که آمریکا یک رقیب جدی به عنوان ابرقدرت حامی ریاض دارد.

به گزارش تارنمای خبری پولیتیکو، یک ماه پس از سفر پرتنش جو بایدن به جده، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، به زودی و بعد از بیش از دو سال قرنطینه کرونایی در نخستین سفر خارجی خود برای دیدار با ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، به این کشور خواهد رفت.

پولیتکو در گزارش تحلیلی خود نوشت: سفر شی که احتمالاً برای تأکید بر تعمیق روابط سعودی و چین انجام می شود، هنوز رسما تایید نشده است؛ اما یک منبع سعودی ناشناس گفته که ممکن است تا کمتر از یک هفته دیگر انجام شود.

بر خلاف دیدار پرحاشیه بایدن، که با مُشتی ناخوشایند به سوی بن سلمان (بایدن بجای دست دادن با بن سلمان، مشت خود را به مشت او کوبید) آغاز شد، انتظار می رود شی با تشریفات دیپلماتیک کامل مورد استقبال سعودی ها قرار بگیرد.

انتخاب عربستان سعودی به‌عنوان اولین مقصد خارج از کشور رئیس جمهور چین از ژانویه ۲۰۲۰ برای آگاهان سیاسی معانی مهمی دارد و خبر از روابط گرم چین با یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان کلیدی انرژی جهان می دهد.

 هرچند هنوز هیچ یک از منابع چینی و عربستانی رسما خبری درباره این سفر اعلام نکرده اند، اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه چین در خصوص روابط پکن و ریاض را شاید بتوان اشاره تلویحی او به سفر شی به ریاض در روزهای آینده دانست.

این دیدار نه تنها تأثیر جهانی رو به رشد چین را تأیید می کند، بلکه به ولیعهد جوان سعودی امکان می دهد به دولت بایدن سیگنال دهد که ایالات متحده، رقیب جدی به عنوان حامی منتخب ابرقدرت ریاض دارد.

بخشی از استراتژی چین در منطقه این است که نشان دهد این کشور شریک قابل اعتمادتر و بهتری برای کشورهای خاورمیانه نسبت به آمریکاست. چینی ها سعی می کنند این پیام را به شیوه هایی که مستقیم در تقابل با ایالات متحده نباشد، منتقل کنند.

شی همزمان با بستن مرزهای چین در آغاز همه گیری، به عنوان بخشی از استراتژی کشورش برای مقابله با کرونا، تمام سفرهای خارجی خود را متوقف کرد. سفر کوتاه شی به هنگ کنگ در ماه ژوئن اولین باری بود که وی سرزمین اصلی چین را در طی دو سال اخیر ترک کرد.

مصادره بیش از ۷ میلیارد دلار از تجهیزات نظامی آمریکا توسط طالبان/ سفر قریب الوقوع رئیس جمهور چین به عربستان/ افزایش شمار شهدای انفجار مسجد کابل به ۳۰ نفر/ تولید 40 برابری مواد مخدر در افغانستان

علقه های قدیمی سیاسی و اقتصادی عربستان و چین، ریاض را به مقصدی جذاب برای شی جینپینگ تبدیل می کند تا تلاش های دیپلماتیک بین المللی حضوری را از سر بگیرد. داون مورفی، دانشیار استراتژی امنیت ملی در کالج ملی جنگ گفت: شی برای اولین سفر خود به خارج از کشور می‌خواهد به کشوری برود که در آن مورد استقبال فراوان قرار خواهد گرفت.

دعوت عربستان سعودی از شی برای دیدار، اولین بار توسط وال استریت ژورنال در ماه اردیبهشت و قبل از سفر بایدن گزارش شد. اما زمان‌بندی آن به ریاض و پکن این فرصت را می‌دهد تا اظهارات شی و بن سلمان را مبنی بر تعامل گرم دوجانبه، با دیدار پرتنش و بحث‌برانگیز جو بایدن مقایسه کنند و دست بالا را داشته باشند.

بایدن هم پس از لفاظی های کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ که سعودی ها را به «کودک کشی» در یمن متهم می کرد و وعده می داد که دولت عربستان را به دلیل قتل وحشیانه جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست «طرد» کند، به علت رفتار دوگانه اش به شدت از سوی افکار عمومی آمریکا آماج انتقاد و خشم قرار گرفت.

چین و عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ یک قرارداد "مشارکت استراتژیک" را امضا کردند که به "همکاری پایدار درازمدت انرژی" مرتبط است. در نتیجه همین قرارداد، ارزش تجارت دوجانبه دو کشور در سال ۲۰۲۰ به ۶۵.۲ میلیارد دلار رسید.

پکن در سال ۲۰۲۱ از عربستان سعودی برای تبدیل شدن به یک عضو "رایزن و ناظر" در سازمان همکاری شانگهای، یک گروه امنیت و توسعه منطقه ای به ابتکار چین که اعضای آن شامل قزاقستان، هند، روسیه، قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان هستند، دعوت کرد.

چند هفته پس از سفر ناکام بایدن به جده نیز، شرکت نفت دولتی عربستان سعودی، آرامکو، یادداشت تفاهمی با شرکت دولتی سینوپک چین برای همکاری در زمینه‌هایی از جمله «استخراج کربن و فرآیندهای هیدروژنی» امضا کرد.

شی همچنین زمانی به ریاض سفر می کند که سعودی ها کمتر به پکن به عنوان تامین کننده سخت افزار و فناوری نظامی پادشاهی شان وابسته هستند. چین سابقه طولانی در ارائه تسلیحات به ریاض دارد. در مقابل، در اوایل ماه جاری، دولت بایدن یک بسته تسلیحاتی ۳.۰۵ میلیارد دلاری برای ریاض، از جمله فروش احتمالی باتری های موشک پاتریوت را اعلام کرد.

با این احوال می توان گفت، تشدید رقابت بین آمریکا و چین برای نفوذ ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و فراتر از آن، به عربستان سعودی اجازه می‌دهد تا از روابط با هر دو کشور به نفع ریاض استفاده کند، بدون اینکه طرفین را از خود دور کند.

پولیتکو در بخش پایانی این گزارش تحلیلی نوشت: اما سنگ بنای روابط آمریکا و عربستان - ضدیت با ایران و نگرانی در مورد تهدید بالقوه آن برای ریاض - مانع از این خواهد شد که چین به این زودی ها جایگزین آمریکا به عنوان متحد منتخب این پادشاهی شود.

این رسانه آمریکایی همچنین نوشت، بر خلاف نوع نگاه آمریکا و عربستان به ایران، چین هیچ گونه نگرانی درباره ایران ندارد و این اختلاف در مواضع نیز نشان می دهد که چین نمی تواند به معنی واقعی کلمه، یک شریک برای عربستان باشد.

افزایش شمار شهدای انفجار مسجد کابل به ۳۰ تن

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از خبرنگار خود در کابل گزارش داد، شمار شهدای انفجار در مسجدی در شمال کابل به ۳۰ تن رسید و بیش از ۴۰ تن زخمی شدند.

به گزارش اسپوتنیک، در فهرست شهدای انفجار مسجد کابل امیر محمد کابلی عالم دینی مشهور نیز دیده می شود.

تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این اقدام تروریستی را بر عهده نگرفته است.

مصادره بیش از ۷ میلیارد دلار از تجهیزات نظامی آمریکا توسط طالبان/ سفر قریب الوقوع رئیس جمهور چین به عربستان/ افزایش شمار شهدای انفجار مسجد کابل به ۳۰ نفر/ تولید 40 برابری مواد مخدر در افغانستان

حکومت طالبان ادعا می‌کنند که کنترل کامل افغانستان را در اختیار دارند، اما گروه تروریستی داعش به حملات خود بر غیرنظامیان و پلیس در سراسر کشور ادامه می‌دهد.

دو هفته پیش نیز در دو انفجار مرگبار در کابل ۱۰ تن جان باختند و ۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

گروه تروریستی داعش مسئولیت دو انفجار مرگبار را بر عهده گرفت.

تولید ۴۰ برابری مواد مخدر در افغانستان

رییس بخش تهدیدات و چالش‌های جدید وزارت خارجه روسیه می‌گوید، حجم تولید مواد مخدر در افغانستان در مقایسه با سال ۲۰۰۱ تقریبا ۴۰ برابر بیشتر شده‌ است.

به گزارش  خبرگزاری جمهور افغانستان، ولادیمیر تارابرین گفت: افغانستان به بزرگترین آزمایشگاه تولید مت‌آمفتامین (شیشه) تبدیل شده و چشم‌انداز کشت جایگزین بعید به نظر می‌رسد.

مصادره بیش از ۷ میلیارد دلار از تجهیزات نظامی آمریکا توسط طالبان/ سفر قریب الوقوع رئیس جمهور چین به عربستان/ افزایش شمار شهدای انفجار مسجد کابل به ۳۰ نفر/ تولید 40 برابری مواد مخدر در افغانستان

وی از سازمان ملل خواست که کشورهای منطقه را برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر از افغانستان بیش از پیش حمایت کند.

به گفته این مقام روس، در شرایط دشواری که افغانستان در آن قرار دارد، کشت مواد مخدر تقریبا به عنوان تنها منبع درآمد برای مردم افغانستان باقی مانده و با توجه به خشکسالی و کمبود کود، چشم‌انداز جایگزین کشت مواد مخدر با سایر محصولات کشاورزی، قانونی ناامیدکننده به نظر می‌رسد.

اعلام پایبندی آمریکا به سیاست چین واحد

خبرگزاری رویترز به نقل از معاون وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا اعلام کرد که چین از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان برای تغییر وضع موجود استفاده کرد.

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا گفت، به سیاست چین واحد متعهد هستیم و از استقلال جزیره تایوان حمایت نمی کنیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی می کنیم، فشار چین به تایوان ادامه پیدا کند، افزود: به تعهدات خود در رابطه با تایوان ادامه خواهیم داد. این در حالی است که اخیرا در اقدامی تحریک آفرین، گروهی از سناتورهای آمریکا در سفری جنجالی وارد فرودگاهی در تایوان شدند.

مصادره بیش از ۷ میلیارد دلار از تجهیزات نظامی آمریکا توسط طالبان/ سفر قریب الوقوع رئیس جمهور چین به عربستان/ افزایش شمار شهدای انفجار مسجد کابل به ۳۰ نفر/ تولید 40 برابری مواد مخدر در افغانستان

بنا به اعلام رسانه های خبری، هیاتی متشکل از قانونگذاران آمریکایی اخیرا وارد تایوان شدند که سناتور دموکرات «اد مارکی» رهبری این هیات آمریکایی را بر عهده داشت.

سفر سناتورهای آمریکایی به تایوان به فاصله کمتر از دو هفته از سفر جنجالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره صورت گرفت؛ سفری که هنوز پس لرزه های بی ثبات کننده آن در منطقه شرق آسیا ادامه دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۵
سیاست امریکا بر این بوده که این مقدار سلاح در اختیار طالبان باشه و این تهدید بزرگی برای کشور ماست و نکته اینجاس اگر طالبان جسارت کنه و به ایران حمله کنه ، ایران کدوم نقطه حساس افغانستان رو میخاد بزنه ؟؟؟؟ افغانستان همش خرابس !!!!!
پاسخ ها
نسیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
دقیقا..چنان گفته " مصادره" گویی باور کرده خروج امریکا از افغانستان نتیجه شکستش بوده و نه تبانی با طالبان
«مصادره بیش از ۷ میلیارد دلار از تجهیزات نظامی آمریکا توسط طالبان»
اولاً مصادره نیست امریکا عامداً آن را برای طالبان گذاشته است و به احتمال قوی بخشی از توافقاتی است که طی سال ها مذاکره به آن رسیده اند (جهت اطلاع کسانی که گمان می کنند طالبان ضد امریکا است و یا می دانند ...). دوماً هفت میلیارد نه که امریکا معادل هشتاد میلیارد دلار سلاح مدرن برای طالبان به ارث گذاشته است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
واقعا اگر طالبان ضدامریکا بود مدیریت فرودگاه هاش و در اختیار اسراییل نمی گذاشت
همچنان داعش زاده طالبان است و مادر دست بچه خودرا گرفته و خوب تعلیم داده است و داعش مثل یک بچه پررو و لاابالی هرکاری می خواهد بر سر شیعیان می آورد و مادر داعش چشم های خودرا می بندد و می گوید، ما کنترل خانه خودرا در دست داریم.
بله، کنترل داعش را شدیدا در دست دارید و شیعیان را گروه گروه و هر روز می کشید و هیچکس نیست. که از این شیعیان های مظلوم دفاع کند ۶مچنان که در کربلا کسی از سید الشهدا ع و یاران بسیار کم او پشتیبانی نکرد!
هشتاد میلیارد سلاح در اختیار طالبان گذاشتند تا با تحریک ایران و افغانستان جنگ بین این دو کشور شعله ور شود. اما از آنجایی که در ایران رهبر شجاع و با درایت و تیزبین و آینده نگر داریم، این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و الان روابط بین دو کشور بر اساس حسن همجواری شکل گرفته و مشکلی وجود ندارد.
باید از آنهایی که فریاد جنگ با طالبان سر می‌دادند سئوال کرد به چه دلیل همچه کاری می‌کردند و آیا در صورت جنک تیپ اصلاحیون تشکیل می‌دادند؟
اگر در منطقه این اصل جا بیفتد که تمام مشکلات با همسایه ها را با گفتگو حل میکنیم، دست فتنه خارجی بسته خواهد شد.
هنوز احتمال عملیات‌های پرچم دروغین وجود دارد باید هوشیار بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
دقیقا باید همیشه با همسایه ها با هر شکلی سازش کرد الان وضعیت اکراین رو ببینید نباید بهانه دست دشمنان کشور داد
داعش و طالبان فرقی ندارند، این راقبلا ثابت کرده اند و الان هم داریم میبینیم تغییری نکرده اند
حمایت از طالبان یعنی حمایت از داعش......
باسیاست سعودی ها موافق هستم ،بسیار عالی
باهمه ی جهان روابط خوب دارند
نه طرف شرقی ها هستند نه غربی ها
با همه به یک اندازه تعامل میکنند
هرکدام که برایشان منافع داشته باشد به سمتش میروند
در جنگ اوکراین هم بی طرف هستند و مثل ما برای کسی پهباد و پول وکمک مجانی نمیفرستند!!!!!
اگر ایران سیاستش دفاع از شیعیان در منطقه است پس چرا چشم خود را برروی کشتاروقتل عالم شیعیان افغانستان توسط طالبان وداعش بسته است و اقدامی انجام نمیدهد...
در حالی که چند روز پبش مجله اکونو میست چاپ لندن از سفر ریس جمهور چین به عربستان خبر داده بود چبنیها انرا تکذیب کردند واطهار بی اطلاعی ولی اکنونران خبر تایید میشه
زنده باد چین
آمریکا کاملا طالبان را به سلاح های مدرن و سیستم ها امنیتی مجهز کرده و و هدف اصلی آنها آسیای میانه و خصوصا تاجیکستان است ماموریت طالبان زمانی شروع میشه که روسیه کاملا درگیر اکرایین بشه نسل جدید افغانیهای وابسته با طرز تفکر آمریکایی آنهایی نبودندکه آویزان هواپیماهای آمریکا بر خروج از افغانستان شدند(مشابه این آویزانها در ایران همان رقاصها و خواننده های فراری بعد سال 57 بودند) نسل جدید افغانها آنهایی هستند که با ورود طالبان با مهاجرت از آمریکا وغرب مدیران آینده افغانستان هستند هر چند با ظاهری مشابه افراد طالبان
طالبان هم مستقل است وهم با دشمنانش رابطه دارد هم روسها وهم غرب وامریکا دیگه تسلیم طالبان شده وجایی برای دشمنی ندارند
تولید‌ تریاک‌ در افغانستان‌ ۴۰‌ برابر‌ شد‌ !

قابل‌ توجه‌ اونایی‌ که می گفتند‌ با ورود‌ آمریکا تولید‌ تریاک‌ در افغانستان‌ زیاد‌ شده‌ !
بابا‌ هر ملتی‌ سایز و اندازه‌ ای داره‌ ، اندازه‌ افغانستان‌ هم همینقدره‌ !
ملت‌ ژاپن‌ بعد‌ نابودی‌ هزاران‌ نفر‌ در‌ جنگ‌ بین الملل‌ دوم‌ باز‌ در کنار امریکا‌ قرار‌ گرفت‌ و با کمک‌ این کشور‌ به رشد سرسام‌ اور‌ دست‌ یافت‌ ! بقول‌ یارو‌ از سیرش بهره‌ برد‌ و از شاخش‌ دوری‌ جست‌ ! چون‌ فراست ‌ مردمش‌ ....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل