بازدید 16585
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

تورم حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مقطعی و گذراست/ ارز باید تک نرخی شود؛ اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد، تاثیرات مخرب دلار ۴۲۰۰ را خواهد داشت

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکنون تاثیرات خود را بر بازار گذاشته و تورمی هم که از حذف آن به وجود آمده، قطعا مقطعی و گذرا خواهد بود، چون تغییر قیمت مشخصی ایجاد شده و تا حد زیادی بر بازار اثر گذاشته است.
کد خبر: ۱۱۳۴۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷ 14 August 2022

تورم حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مقطعی و گذراست/ ارز باید تک نرخی شود؛ اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد تاثیرات مخرب دلار ۴۲۰۰ را خواهد داشت

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دولت سیزدهم در اردیبهشت ۱۴۰۱ اقدام به حذف ارز ترجیحی کرد؛ اقدامی که بسیاری از کارشناسان موافق انجام آن بودند. شواهد نیز نشان می‌دهد که این اقدام در درازمدت به نفع جامعه است. یکی از بزرگترین اقدامات اقتصادی دولت در اوایل سال جاری، حذف ارز ترجیحی چهار قلم کالای اساسی و انتقال یارانه به انتهای زنجیره بود.

پیش بینی می‌شد با حذف ارز ترجیحی، شاهد شوک قیمتی شدیدی در بازار باشیم. هراس اصلی سیاستمداران نیز از همین موضوع بود که جامعه افزایش قیمت‌ها را برنتابد. به طور کلی، وقتی رشد شدید تورم در اثر شوک هزینه به اقتصاد کشور ایجاد می‌شود، اگر نقدینگی را دچار جهش نکند و باعث تخریب بلندمدت نشود، تورم حاصل از آن مقطعی و گذرا خواهد بود. به زعم کارشناسان، حذف ارز ترجیحی از این جنس بود و اثرات تورمی آن در جامعه موقتی است.

برای تأیید این ادعا می‌توان به کاهش بی سابقه‌ی تورم ماهانه در تیرماه نسبت به ماه قبل از آن (خرداد) اشاره کنیم. نظرات افشین کلاهی، عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران پیرامون حذف ارز ترجیحی را پرس‌وجو کردیم که در ادامه خواهید خواند.

افشین کلاهی، عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در پاسخ به این که تورم حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مقطعی و گذرا خواهد بود، بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکنون تاثیرات خود را بر بازار گذاشته و تورمی هم که از حذف آن به وجود آمده، قطعا مقطعی و گذرا خواهد بود، چون تغییر قیمت مشخصی ایجاد شده و تا حد زیادی بر بازار اثر گذاشته است. البته معتقدم حذف ارز نمی‌تواند تاثیر بیشتری بر تورم داشته باشد.

وی ادامه داد: هنوز حذف ارز ترجیحی از قیمت گذاری گمرک اتفاق نیفتاده و امکان دارد که این موضوع بر تورم تاثیر بگذارد چراکه تعرفه‌های گمرکی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از ۴ تا ۵ برابر خواهد شد. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از تعرفه گذاری گمرک، تغییر قیمتی روی کالا‌ها و مواد اولیه وارداتی ایجاد خواهد شد و تاثیر آن به تدریج روی قیمت مواد اولیه و یا کالا‌ها مشخص می‌شود.  

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به چسبندگی قیمت ها گفت: حتی اگر تغییری در نحوه محاسبه‌ی قیمت ارز ایجاد شود، تاثیر آن روی تغییر قیمت کالا کوتاه مدت نخواهد بود. اما معتقدم در صورت کاهش نرخ قیمت تمام شده یک کالا هم امکان تغییر قیمت در بازار در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.
 
کلاهی در مورد این سوال که حذف ارز ترجیحی را در کاهش تورم مزمن و فراگیر چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: معتقدم نباید اختلاف قیمت ارز داشته باشیم. اگر ارز تک نرخی نشود، مشکلاتی که ارز ترجیحی برای اقتصاد و جامعه ایجاد کرد با اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد مجدد در کشور تکرار می‌شود و می‌تواند مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیرات مخربی بر بازار داشته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به این که به نظر شما انتقال کامل یارانه کالا‌های اساسی به انتهای زنجیره و اعطای یارانه (به صورت نقدی یا کالابرگ) مستقیم به مصرف‌کننده، موجب افزایش اصابت این یارانه به خانوار و در نتیجه کاهش ضریب جینی و تحقق عدالت بیشتر با پرداخت این یارانه مستقیم به مردم خواهد شد، گفت: اعطای یارانه به مصرف کننده نهایی در کاهش ضریب جینی و تحقق عدالت موثر است و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، چاره‌ای هم جز این موضوع نیست؛ اما به طور کلی اقتصاد بازار آزاد، روش مناسب تری است و با ارز آزاد راحت‌تر می‌توان مشکلات اقتصادی را حل کرد. البته در شرایط فعلی اعطای یارانه (به صورت نقدی یا کالابرگ) تا حدودی می‌تواند به قشرهای آسیب پذیر و کم توان‌تر جامعه کمک کند.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در مورد این موضوع که به نظر شما مساله کسری بودجه که یکی از جدی‌ترین مسائل کشور است می‌تواند باعث ایجاد تورم‌های بالا شده باشد، توضیح داد: کسری بودجه معمولا به این دلیل ایجاد می‌شود که دولت مجبور است برای تامین بودجه از منابع دیگری مانند بانک مرکزی قرض بگیرد که این موضوع باعث افزایش تورم می‌شود. با توجه به اینکه دولت مشکل تامین منابع مالی دارد یارانه باید هدفمند‌تر اجرا شود. همچنین دولت باید بودجه‌ی بسیاری از نهاد‌هایی که منفعتی برای کشور ندارند، حذف کند تا کسری بودجه برطرف شود و تورم هم کاهش پیدا کند.
 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: برآورد ۲۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای امسال داشتیم

اشاره عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران به موضوع تورم و استقراض دولت از بانک مرکزی در حالی است که محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم نیز معتقد است: درست است که اکنون نفت زیادی فروختیم و میزان وصولی‌های حاصل از درآمد نفت ما بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه نسبت به سال گذشته رشد داشته و بالغ بر ۴۰۰ درصد افزایش فروش نفت داشتیم، با وجود این، اگر قرار بر تداوم استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، اکنون با کمبود ارز مواجه بودیم و قطعاً به دلیل فشار تداوم ارز ترجیحی به دولت برای استقراض از بانک مرکزی و وقوع کسری بودجه ارزی، تورم نیز ماندگار می‌شد، زیرا رقم بسیار بالایی بود و حتی برآوردمان این بود که امسال میزان نیاز به ارز ترجیحی به ۲۵ میلیارد دلار هم خواهد رسید.

 

این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: در شرایطی که ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شد، خود دولت یکی از تقاضاکنندگان ارز از بازار آزاد بود که موجب افزایش قیمت ارز در بازار آزاد و همچنین تورم بیشتر می‌شد؛ آن هم به دلیل اینکه برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومان مازاد بر درآمدهای نفتی خود، به ارز بازار آزاد نیاز داشت و این موضوع خود تحریکی می‌شد که میزان اختلاف بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد را بیشتر می‌کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۰
یعنی چه مقطعی و گذراست. یک تورم قابل توجه ایجاد شده است که برای همیشه در اقتصاد باقی می ماند زیرا قیمت هیچکدام از هزاران قلم کالا و خدمات که تحت تاثیر مستقیم و غیر مستقیم برداشتن ارز ترجیحی بالا رفته پایین نمی اید پس تورم ناشی از این افزایش قیمت ها تثبیت شده و تورم کلی را برای همیشه بالا برده است . حالا اگر این قیمت ها به فرض محال ثابت بماند فقط رشد تورم متوقف می شود و الا تاثیر مخرب تورم اولیه بر معیشت اولیه همیشه باقی می ماند. مسوولان گمان می گنند مردم کم شعور هستند و با کلمات بازی می کنند مثلا وقتی می خواهند چیزی را گران کنند می گویند اصلاح قیمت در حالی که اصلاح به معنی بهتر شدن وضعیت برای مردم است و هیچ گرانی منجر به بهتر شدن وضع مردم نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
اخر مگر حقوقها ۳ برابر شده که تورم موادغذایی مقطعی شود؟؟؟؟
امسال ۱۰ درصد روی حقوقها رفته و سال آینده هم ۱۰ درصد میشه در ۲ سال۲۰ درصد منتهی تورم تا الان مواد غذایی ببینید چند درصد است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
یعنی قرار نیست هر ماه شاهد افزایش 100 درصدی قیمت ها باشیم. این افزایش قیمت فقط برای اون ماهی بود که مثلا قیمت روغن 5 برابر شد و لی الان که دیگه قیمت روغن 5 برابر نمیشه. تقریبا ثابت مونده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
کارخانه ها تعطیل میشن و اونوقت روغن و رب گوجه ای نیست که بخواد قیمتش 5 برابر بشه! مگر اینکه سیاست واردات نفت در برابر غذا داشته باشند و با کوپن توزیع کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
.هشدار.هشدار


قابل توجه دامداران و مرغداران محترم سراسر کشور


،به هیچ وجه از کنسانتره دامی و طیوری تولیدی کارخانجات خوراکدام و طیور استفاده نکنید

کارخانجات خوراکدام،سهمیه سبوس گندم دولتی رو که حق دامداران و مرغداران زحمتکش هست را،تو بازار آزاد بفروش میرسانند و بجاش از ضایعات محصولات دور ریختنی کشاورزی،(بجای سبوس گندم) استفاده میکنند.


لطفا به همکارانتان اطلاع رسانی بفرمائید



سپاس از سایت وزین، پر مخاطب و اطلاع رسانی تابناک که همیشه یار و یاور این قشر زحمتکش بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
دروغ گفتن واجبه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
خیلی زحمت شیدید تیر با خرداد مقایسه کردید شماها عادت دارید با ارقام بازی می کنید. حسرت یک مسافرت به دل مردم مانده است بهتر است تورم تیر با اردیبهشت مقایسه کنید
هرچی بدبختی میکشیم از بانکهای خصوصی دادن ارزهای 4200 باید مثل همه کشورهای دنیا حقوق خرج واقعی بشه و دولت ها از دادن یاارانه پنهان که باعث فساد تورم های شدید تولید نقدینگی دوری کنند
ارز ۴۲۰۰ ارز از ما بهترون
ارز ۴۲۰۰ یعنی اتلاف منابع
ارز ۴۲۰۰ یعنی رانت و فساد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
معاملات توافقی دلار امروز در بازار ارز (یکشنبه‌، ۲۳ مردادماه) در
کانال قیمت ۲۹ هزار تومان کار خود را آغاز کرد
امروز (شنبه،‌ ۲۲ مردادماه) در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، دلار با قیمت ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان و با حجم ۳۰ هزار معامله شد.

آقایون تنطیم خبر سایت مورد نظر حتی تاریخ های خبر هم اشتباه بوده
احتمالا نوچه های همتی دوباره فعال شدند
حجم معامله چه خفن بوده
سییییییییییی هزاااااااااااااار دلار



جو دهی در حد لالیگا
من هم یک معامله توافقی با قیمت ارز توافقی ۱۰۰۰ تومان در حجم ۱ دلار انجام دادم

!!!فردا دلار ۱۰۰۰ تومان میشه!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
با ارز چهار و دویستی حداقل این همه شرمنده زن و بچه مون نبودیم الان که برداشته شده فقط بذبختیش به ما رسیده اگر قرار بود دست رانت خواران کوتاه بشه که وضعیت قشر ضعیف و متوسط جامعه بهتر می شد.
ولی شکستن کمر مردم ماندگار و دائمی است.
تا اف ای تی اف تصویب نشود و شبکه بانکی به جهان وصل نشود مهال ممکنه ارز تک نرخی گردد
لیر ترکیه کاملا تک نرخی است چون به بانک جهانی وصل است و هر لحظه قیمت آن مشخص چه بالا برود ارزش لیر و چه پایین بیاید
منتهی در ایران روسای بانک مرکزی ،اقتصاد دستوری را پیگیر هستند و هیچ کدام از المانهای اقتصادی و ارزی و ریالی فعلی واقعی نیست
نیمایی و 4200 فرقی نداره دو نرخی بودن با اسم های مختلف چه سود؟ جز ضرر برای مردم و جامعه
نیمایی رو هم خیلی فوری حذف کنید و گرنه مجدد با حذف دیر هنگام شاهد تورم شدید خواهیم بود. الان تورم به بالاترین حد خود رسیده.
سالها ست اقایان می گویند موقتی است
همچین نظر میدن انگار واقعا از اقتصاد چیزی میفهمن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
ناهار خوردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
احسنت
"تورم حاصل از حذف ارز 4200تومانی مقطعی و گذراست" ولی آنچه ماندگار است گرانی های ناشی از حذف ارز 4200تومانی، فشار های ناشی از این گرانی یر گرده مردم و دعای خیر آنان در حق مسئولین چنین تصمیمات نسنجیده، عجولانه و غیر مسئولانه است!
بله ارز باید تک نرخی شود و تک نرخی شدن در دولت آقای احمدی نژاد هم صورت گرفت و ایشان نیز مدعی جراحی اقتصادی شدند اما سئوال اینجاست که اگر بهر علتی در آینده نرخ ارز بازار آزاد جهش یافت و دوباره بین نرخ رسمی ارز و ارز آزاد فاصله زیاد افتاد دوباره داستان تکرار نخواهد شد؟ و مجددا دولت با ارائه چندر غاز یارانه مجددا نرخ ارز را یکسان و مدعی جراحی اقتصادی و ایجاد عدالت !! نخواهد شد؟؟
و این داستان ادامه دارد آیا کسی به این مسئله فکر میکند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
دقیقا نکته همینه! اگر این سریال افزایش قیمت و هدفمندسازی یارانه ها تمامی داشت که مشکل حل بود ولی تجربه نشان داده دائما دلار آزاد میره بالا و بین نرخ های دولتی دلار نیمایی و شیمایی با دلار آزاد که اختلاف زیاد میشه اون وقت یک جهش قیمت دیگه و یک هدفمند سازی دیگه و گول مالیدن سر مردم و فشار کمرشکن گرانی دوباره شروع میشه! اگر یک بار این فشار بود و تمام میشد بله ولی موضوع این هست که این داستان گرانی و هدفمندی و تورم سالها است که ادامه داره چون دولت کسری بودجه درست میکنه و با چاپ پول بدون پشتوانه دائما تورم و افزایش قیمت داریم!
عاقبت تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواره ای که عامل اصلی تورم در جامعه است همین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
سریع به روانپزشک مراجعه کن ...حالت خیلی بده
تورم حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مقطعی و گذراست.
آره تو که راست میگی سختی فقط 100 سال اوله بقیش درست میشه . عزیز دل برادر بعد از حذف ارز 4200 و جهش قیمت کالاهای اساسی حدودا بالای 300 درصد و اضافه نمودن 10 درصد به حقوق ها این مقطعی هست؟ آیا یارانه 300 هزار تومنی که البته به همه تعلق نگرفت پاسخگوی تورم کالاها بود؟ در حال حاضر شیر پاکتی یک لیتری شده 30 هزار تومن گوشت رفته بالای 200 هزار تومن تورم مسکن هم جای خود و ...........................
این کاهش دستوری نرخ ارز با توجه به حجم بالای نقدینگی موجود چیزی جز حماقت نام ندارد
یعنی نقدینگی موجود سریع دلار کف بازار را جمع می‌کند
فاتحه مع الصلوات
تورم حاصله از حذف ارز ۲۸ هزار تومانی مقطعی است
حرف منطقی بزن
تورم ناشی از حذف ۴۲۰۰ تا همیشه باقی می ماند
ما در اقتصاد چیزی به اسم تورم مقطعی نداریم!
هر کنشی در اقتصاد زنجیره ای از وقایع تولید میکند که برای همیشه تاثیرش را خواهد گذاشت
ازاین وعده ها زیاد شنیده ایم تا حالا که هرچه گران شده ارزان نشده که هیچ بلکه گرانتر هم شده است
مردان بگوئید حقوق هارا بیش از 10درصد اضافن نمی کنیم
ايشالله با جراحي بعدي اثرات ارز نيمايي و ازاد هم از بين ميره اگر بيمار از بين نره!
اینا تو نظرشون این بود هر ماه قیمت‌ها را 300 درصد افزایش بدهند تا بگند تورم داره بالا میره. در غیر اینصورت تورم مقطعی است. محصولات تولیدی کارخانونه‌ها و نونوایی‌ها و ... هر روز داره هم حجمشون کوچک میشه هم کیفیتشون پایین میاد قیمت‌ها هم که سر به فلک کشیده. کیه که بررسی کنه. هر کی هر کاری دلش بخواد میکنه.
داستان هدفمندی و گرانی و اصلاح قیمتها تمامی نخواهد داشت و چند وقت دیگه نوبت بنزین و گاز و برق و ... هست! این داستان افزایش قیمت دلار و اختلاف قیمت دلار دولتی و نیمایی با آزاد الان هم وجود داره و چند سال دیگه دوباره یک جراحی و هدفمندی مجدد و باز روز از نو و روزی از نو خواهد بود! علی برکت الله!!!
هر روز به بهانه‌ی قیمت ها میبرن بالا بعد هم میگن تورم ش موقتی است.خدایاملت غیرازتوپناهی نداره همه دارند ملت رافریب میدن خودت چاره سازی کن. یاغیاث المستغیثین
تورم هایی رو خواهیم دید که تو خود ونزویلا هم ندیده باشن
سال اول زحمت ۴ سال اخر روحانی رو یجا کشید وای به سالهای بعد و خدایی نکرده دور دوم که همه روفوزه میشن
صبر و تحمل مردم غیور هم قطعا مقطعی و گذرا خواهد بود
کاهش ارز پول حاصل از حذف ارز 4200 تومنی به شرطی مقعطیه که بانکها پول و نقدینگی خلق نکنند!
کاهش ارزش ریال به شرطی مقطعیه که بانکها پول و نقدینگی خلق نکنند!
چرا ارز نسبت به ریال توایران برابری ندارد وان نرخ برابری مثل بقیه کشورها باشه اصلا این مابه التفاوت ارز یعنی چی یک زمانی ارز خریدیم پولش را پرداخت کردیم دوباره بانک مرکزی بعد از چند سال می خواهد مابه التفاوت بگیره اگر ان موقع بانک مرکزی دخالت نمی کرد از بازار ازاد خریده بودیم الان احتیاج نبود هستی مون را بفرشیم بدیم بانک مرکزی
تنها چیزی ک مقطعی و گذراست همان اظهار نظر مسئولین در رفع تنگنا های اقتصادی - اجتماعی است
تاکنون حذف کدام ارز اثر مقطعی داشته که این یکی مقطعی باشد ؟ اگر اثر حذف ارز های مشابه طی دهه های گذشته مقطعی بود که الان باید قیمت ها هم قیمت های چند دهه پیش بود ؟ ما از این سوراخ تا کنون بارها گزیده شده ایم و بار اولمان نیست .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر