بازدید 4107

آیین‌های چندصدساله ویژه ماه محرم در میامی شاهرود

برگزاری آیین‌های سنتی و عاشورایی مردم میامی که گویای ارادت خاص به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است، قدمتی به درازای ارادت اهل تشیع به حضرت ثارالله(ع) دارد.
کد خبر: ۱۱۳۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳ 07 August 2022

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان میامی با دارا بودن آیین‌های کهن و تاریخی در ماه محرم به عنوان قطب گردشگری مذهبی استان سمنان شناخته می‌شود.
برگزاری آیین‌های تاسوعا و عاشورا حسینی در میامی سابقه تاریخی دارد که نشان از ارادت مردم به خاندان اهل‌بیت (ع) دارد.

گزارش پیش رو به برخی آیین‌ها و عزاداری‌های خاص مردم میامی در روز تاسوعا و عاشورا می پردازد.
چند سالی است که برگزاری آیین‌های ماه محرم به دلیل بیماری کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

«حسن، حسین» نوایی باشکوه برای عرض ارادت به سیدالشهدا(ع)

آیین عزاداری «حسن، حسین(ع)» با بیش از ۲۰۰ سال قدمت از سنت‌هایی است که هر ساله در شب تاسوعا و عاشورا باشکوه خاصی در حسینیه اعظم میامی برگزار می‌شود.

هیئت‌های مذهبی و سینه زن‌ها به‌ویژه جوانان و نوجوانان بعد از برگزاری سوگواری در مسجدها و تکیه‌های محل خود برای برگزاری آیین "حسن ،حسین" (ع) به سوی حسینه اعظم حرکت می‌کنند.

بیشتر افرادی که وارد این حلقه می‌شوند جوانان و نوجوانان هستند، هر فرد با دست چپ کمر نفر کناری را گرفته و با دست راست سینه می‌زند، یک نفر هم در وسط حلقه، هماهنگ با سینه زن‌ها بطور متناوب با گام اول می‌گوید"حسن" سینه زن ها با گام دوم جواب می‌دهند "حسین" و در ادامه، کلمات گام اول تغییر می‌کنند و نام‌های مظلوم، تشنه، بی یار، گفته می‌شود و هر کدام چند بار تکرار می‌شود که در جواب هر کدام از این کلمات، جمعیت سینه زن جواب می دهند: "حسین"

بعد از آن که افراد تشکیل دهنده حلقه، چهار یا پنج دور چرخیدند، یک نفر با صدای بلند چند بیت از شعر معروف محتشم کاشانی " باز این چه شورش است که در خلق عالم است " را می‌خواند و در آخر هر مصرع سینه زن‌ها فریاد می‌کشند: یاحسین، و در این حالت دست خود را بالا می‌برند.

دور زدن حلقه یکی دو بار دیگر تکرار می‌شود و در نهایت با فریادهای یاحسین(ع) این آیین به پایان می‌رسد.

در وسط حلقه این مراسم خادمان حسینیه با لباس‌های مخصوص که بیشتر سبز رنگ است، حضور می‌یابند و به این سنت مذهبی زیبایی و شکوه خاصی می‌دهند.

آیین حسن، حسین مردم میامی شهرت کشوری دارد به طوری که علاقه‌مندان زیادی در این شب و روزها، از جای جای کشور خود را به این شهر می‌رسانند تا شاهد اجرای این آیین باشند.

برگزاری آیین «حسن، حسین» در گذشته به این صورت نبوده است، تنها بزرگان و ریش‌سفیدان شهر اجازه حضور در این مراسم را داشتند.

در وسط حلقه دو نفر از بزرگان به عنوان میاندار انتخاب می‌شدند و با فریاد "حسن، حسین" سینه زن‌ها را هدایت می‌کردند.

آیین روز «علمدار» نشانگر ارادت مردم به سقای دشت کربلا

حدود پنج سال هست که این آیین با حضور هیئت‌های مذهبی سطح شهر میامی در روز تاسوعا برگزار می‌شود.
در این آیین با شکوه علمداران حسینیه اعظم با بیرون آوردن علم برای عرض ارادت به حضرت عباس(ع) آماده می‌شوند، هیئت‌های مذهبی با اجرای نوحه به عزاداری می‌پردازند.

مسئول هیات جوانان متوسلین به نبی اکرم(ص) در این‌باره در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: مراسم روز علمدار در این شهر چند سالی است رونق گرفته و مشارکت هیئت‌های مذهبی نقش بسزایی در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این آیین داشته است.

حسین نوری ابراز داشت: روز تاسوعا در سال‌های گذشته فقط با اقامه نماز ظهر و عصر و پذیرایی از مردم برگزار می‌شد و برنامه عزاداری ویژه‌ای در دستور کار نبود اما برگزاری آیین « علمدار» طی چند سال گذشته رونق خاصی گرفته است.

غذای نذری «شله قروت» با بیش از ۱۰۰ سال قدمت در میامی

پخت و توزیع آش «شله‌قروت» در شهر میامی یکی از سنت‌های ماه محرم با قدمت بیش از ۱۰۰ سال در روز تاسوعا حسینی است.

مردم میامی اعتقاد بسیار ویژه‌ای به پخت این آش و هم زدن آن دارند و با وجود زمان طولانی که پخت این غذا نیاز دارد، بسیاری از افرادی که حاجتی دارند این آش را هم‌زده تا از فضیلت آن سهم ببرند.

آیین روز تاسوعا همانند عید نوروز به گردهمایی میامی‌ای‌های مقیم دیگر نقاط کشور تبدیل شده و در این روز بزرگ همه درکنار هم به عزاداری می‌پردازند.

یکی از بانیان تهیه این آش نذری در سال‌های اخیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سال‌های گذشته برای پخت این آش از هیزم استفاده می‌شد، گفت : گردآوری و انتقال هیزم به محل تهیه آش نیاز به کار گروهی دارد که امروزه امکان پذیر نیست.

امیر عباس نوروزی ادامه داد: معمولا تاسوعای هر سال در میامی حدود ۱۰ دیگ آش بار گذاشته شده و در پایان برنامه‌های عزاداری حسینیه اعظم این شهر بین عزاداران توزیع می‌شود.

بسیاری از آیین‌های سوگواری مردم میامی همانند سایر نقاط کشور است اما برخی آیین‌ها مانند تهیه آش «شله قروت» و نیز آیین «حسن ، حسین» به مردم این خطه تعلق دارد.

در شهر میامی هفت هیئت فعالیت‌های دینی و مذهبی انجام می‌دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل