بازدید 4220
۲

شفافیت در قیمت دارو با اجرای طرح دارویار

دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو گفت: یکی از اصول شفافیت، دسترسی به اطلاعات است که خوشبختانه در طرح دارویار، قیمت داروهای تولید داخل در سامانه سازمان غذا و دارو به‌روزرسانی شده است.
کد خبر: ۱۱۳۳۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸ 05 August 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، طرح ملی دارویار از ٢٣ تیر ۱۴۰۱ آغاز شده است تا با اجرای این طرح مهم، اصلاح سیاست‌های ارزی دارو، منطقی شدن قیمت دارو، رسیدن یارانه دارو به دست مصرف کننده اصلی، افزایش پیدا نکردن پرداختی از جیب مردم و در نهایت اختصاص یارانه سلامت به ٣۶۶ قلم داروی ضروری و تحت پوشش بیمه قرار دادن ١١٩ قلم داروی بدون نسخه را مردم شاهد باشند.

توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌ها از یارانه، عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب العلاج از مزایای اجرای طرح دارویار است.

در راستای اجرای طرح دارویار مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است. سه دهک اول جامعه یعنی «حدود ۶ میلیون نفر» بدون مراجعه حضوری و به صورت رایگان توسط سازمان بیمه سلامت تحت پوشش قرار گرفتند.

افراد سایر دهک‌ها می‌توانند برای برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند همچنین اتباع خارجی که مجوز اقامت دارند، می‌توانند برای برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و اتباع غیرمجاز نیز با ثبت مشخصات خود و با تایید وزارت کشور می‌توانند از بیمه برخوردار شوند. بیمه روی تخت و بیمه در مواقع اورژانسی برای افراد فاقد بیمه و مجهول‌الهویه هم برقرار است.

قیمت لحظه‌ای داروها در سایت سازمان غذا و دارو

سیدحیدر محمدی اظهارداشت: برای اینکه مردم بتوانند قیمت همه اقلام دارویی موردنیاز خود را به صورت کامل در دسترس داشته باشند، با مراجعه به سایت http://irc.fda.gov.ir/nfi یا برنامه سامانه تیتک و اسکن QR کد روی بسته محصولات می‌توانند در لحظه قیمت دارو را مشاهده کنند.

بیمه شدن ۳۶۶ قلم دارویی که تاکنون تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده است از دیگر برنامه‌های طرح دارویار است

وی تصریح کرد: اینکه اکنون ۱۱۹ کد ژنریک داروی OTC یا بدون نسخه مشمول بیمه خواهد شد نیز در راستای اجرای طرح دارویاری برای دسترسی بهتر مردم به این اقلام دارویی صورت گرفته تا مردم بتوانند به موقع این داروها را با استفاده از پوشش بیمه‌ای تهیه کنند.

محمدی اظهارداشت: بیمه شدن ۳۶۶ قلم دارویی که تاکنون تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده است از دیگر برنامه‌های طرح دارویار است و این تعداد داروی موردنیاز مردم نیز از محل یارانه ارزی بیمه شده است تا دسترسی مردم به این اقلام دارویی هم راحت‌تر و مطمئن‌تر شود.

پرداختی مردم تغییری ندارد

دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو سازمان غذا و دارو تصریح کرد: همه اقدامات و برنامه‌هایی که با اجرای این طرح مهم دارویی در کشور اجرا شده، برای رضایت مردم است تا بدانند که اصلاح سیاست‌های ارزی دارو در پرداختی آنها تاثیری ندارد و پرداختی مردم برای داروهای با پوشش بیمه‌ای هیچ تغییری نداشته و در برخی اقلام نیز کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: البته اگر افزایش قیمتی هم در برخی داروها وجود داشته باشد مابه‌التفاوت آن را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند تا پرداختی مردم ثابت بماند و مانند گذشته داروهای خود را بدون تغییر قیمت از داروخانه‌ها دریافت کنند.

اجرای طرح دارویاری براساس قانون بودجه

دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو سازمان غذا و دارو اظهار داشت: در رابطه با بحث دارویاری چند اقدام اساسی انجام شد که اصل موضوع براساس تکالیف مصرح در قانون بودجه بود که در جزء یک بند «س» تبصره یک ماده واحده قانون بودجه این مساله آمده و به دولت اجازه داده است که در سال ۱۴۰۱ این طرح اجرا شود.

وی ادامه داد: براساس این ماده قانونی، باید یارانه ارز ترجیحی مدیریت شود که در بخش کالاهای اساسی یارانه نقدی تخصیص داده شد اما در بخش دارو، سازوکار بیمه ها لحاظ شده است به این نحو که اگر افزایش قیمتی در داروها وجود داشته است آن را هم بیمه‌ها تقبل می‌کنند.

محمدی اضافه کرد: در این مسیر، دولت در بحث سیاست‌های ارزی دارو با استفاده از سازوکار بیمه‌ها طرح را به اجرا گذاشته است که فعالیت این طرح در ابتدا در بخش داروهای تولیدی بود.

اصلاح یارانه ارزی ۹ هزار و ۷۰۰ پروانه دارویی تولید داخل

وی خاطرنشان کرد: اصلاح یارانه ارزی ۹ هزار و ۷۰۰ پروانه دارویی تولید داخل در مرحله اول انجام گرفت و در صورت افزایش قیمت دارو، سازمان‌های بیمه‌ای این افزایش را پرداخت می‌کنند و مردم در پرداختی خود تغییری نخواهند داشت.

دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تا پیش از این، یارانه دارو به ابتدای زنجیره اختصاص داده می‌شد، تصریح کرد: اکنون یارانه دارو به بیمه‌ها داده می‌شود تا مصرف‌کنندگان دارو از سوی بیمه‌ها حمایت شوند و در نهایت نفعی که این طرح برای مردم دارد این است که قیمت دارو برای مردم تغییر نمی‌کند.

وی گفت: مهمترین موضوعی که در راستای اجرای طرح مدنظراست این است که پرداخت از جیب مردم تغییری نکند چون مردم از طریق بیمه دارو را از داروخانه‌ها دریافت می‌کنند بنابراین در نهایت نباید تغییری در قیمت آن داشته باشند.

محمدی با بیان اینکه در سامانه تیتک تمام ریز قیمت داروها به روز قابل مشاهده است، اظهارداشت: اینکه پرداخت از جیب مردم تغییری نکرده، دارای اهمیت است و مردم به خوبی مشاهده خواهند کرد که تفاوتی در پرداختی خود قبل و بعد از اجرای طرح دارویار نخواهند داشت و بیمه‌ها هزینه‌های اضافه آن را تقبل کرده‌اند.

وی در عین حال به اینکه افزایش قیمت دارو در راستای اجرای این طرح وجود داشته یا نه؟ افزود: طبیعتا قیمت دارو تغییر می‌کند اما مابه التفاوت آن را بیمه پرداخت خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
طرح خوبیه
دروغگویی در روزروشن عادت یک عده شده. نه تنهادرسامانه قیمت خیلی داروها نیست بلکه روی بسته بندی بسیاری ازداروهای داخلی هم قیمتی درج نشده است.که این با توجه به اینکه برخی شرکتها با ادعای کیفیتی بالاتر از داروهای ژنریک داروهایشان بعضا قیمتشان تا3 برابرداروهای ژنریک است باعث سردرگمی مردم وسوئ استفاده برخی داروخانه چی ها شده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار