واکنش رضا خواه به انتشار عکس از حضور در سیلاب

نماینده مجلس به انتشار تصاویر از حضور در سیل منطقه امام زاده داوود واکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۱۳۲۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱ 31 July 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، آقای نماینده و تصاویر زل زده اش به دوربین این روزها به یکی از سوژه های اصلی سیل در شبکه های اجتماعی تبدیل شده. مسئولانی که بدون رعایت اقدامات ایمنی تصاویری از لباس های گلی شان را در بازدیدهای میدانی از مناطق سیل زده نشر می دهند. حالا آنها متهمند به رفتارهای پوپولیستی. به بازی با عواطف مردم برای رسیدن به شهرت. مجتبی رضاخواه یکی از ۷ نماینده تهران است که تصاویر زل زده اش به دوربین از سیل امام زاده داود بیشترین واکنش ها را به همراه داشته . او در گفت و گو با خبرآنلاین درباره این بازخوردها سخن می گوید.

اولا بر چه اساس ۵ ،۶ نماینده تصمیم گرفتید در محل سیل بعنوان نمایندگان تهران حضور داشته باشید؟

اتفاق سیل حکایت از کم کاری و احتمالا ترک فعل هایی می کند که از سوی نهادهای درگیر سرزده است. به طور طبیعی دلایل و علیت های چنین حادثه دلخراشی باید بررسی شود ، از این رو با تعداد ۷ نفر از نمایندگان تصمیم گرفتیم با مسئولان نهادهای منطقه جلسه داشته باشیم واز نزدیک مسئله را بررسی کنیم. از این منظر بررسی نزدیک مساله از دید ما کار لازمی بوده است. بالاخره سازمان منابع طبیعی ،آب منطقه ای، ستاد مدیریت بحران همگی درگیر مسئله بودند. در این منطقه سیل بزرگتری هم در سال ۹۴ اتفاق افتاد که تلفات آن انقدر نبوده است. صد درصد باید بررسی می شد چرا وقتی ابعاد سیل کوچکتر بوده اما تلفات این چنینی داشته است.

این سخن شما درست است ولی احتمالا انتفاداتی که به شما شده را دیده اید، گفتند شما ۲۴ ساعت بعد در محل حاضر شدید و اینکه می توانستید چکمه و لباس ایمنی بپوشید ولی نبپوشیده اید ...

اولا ۲۴ ساعت بعد نبوده و همان روز این اتفاق افتاده و ماهم از قبل برنامه ریزی برای این بازدید نداشتیم و ناگهانی رخ داده است.

این انتقاد ما نیست، این بحثی است که در توئیتر وفضای مجازی مطرح شده است.

شاید اگر شما هم جای ما می بودید همین اتفاق می افتاد، زیرا می خواهید بخاطر یک مسئله بحرانی خودتان را سریعتر به منطقه حادثه دیده برسانید و مجال تهیه چکمه و لباس مناسب را نمی یابید.طبیعی است نخواهیم افرادی را که آنجا درگیر کار هستند ، بخاطرتهیه چند وسیله از کار بیندازیم. به طور طبیعی نمی خواهیم سربار نیروهای امدادی که آنجا مشغول کار هستند باشیم. به نظر من این موضوع در درجه بعدی اهمیت پیدا می کند. اصل موضوع این است تهران و چند استان کشور درگیر سیلاب های این چنینی است، آیا این امکان وجود دارد که از وظیفه نظارتی مجلس استفاده بشود تا این موضوع در دو سه روز و سال های آینده تکرار نشود.

درباره عکس هایی که گرفته شده خصوصا در مورد خود شما می گویند به دوربین خیره شده اید و انگار هدف اصلی تان گرفتن همین عکس های یادگاری است ...

اصل موضوع اولا حضور نماینده در منطقه برای اعمال نظارت لازم است، دوم اطلاع رسانی از اینکه این اتفاق دارد می افتد هم بنظر من کار خوبی است و مردم باید بدانند نمایندگان مردم به دنبال این هستند که این اتفاقی که الان افتاده حداقل در دوسه روز آینده تکرار نخواهد شد. وقتی ما یکدفعه برنامه ریزی کردیم که در محل حادثه حاضر شویم، هیچ تیم خبرنگاری و حتی یک خبرنگار هم همراه ما نبوده است و اتفاقا عکس ها توسط دوربین های موبایل توسط افرادی که در منطقه بودند گرفته شده است. بنابراین اینکه بگوییم هدفی بوده برای مثلا استفاده تبلیغاتی هرگز درست نیست جون اصلا امکانش نبوده و هیچ خبرنگاری همراه ما نبوده است.

 

شما در همه عکس ها، مستقیم به دوربین نگاه می کنید و الان به شواف متهم شده اید . حتی برخی دارند آن را با سلفی موگرینی مقایسه می کنند.

حداقل شاید آنجا ۲۰ تا ۳۰ نفر از افراد حاضر که جزو نیروهای امدادی نبودند مشغول فیلم گرفتن بودند و این خیلی ادعای عجیبی است که بگوییم کسی می تواند در آنِ واحد به همه دوربین ها نگاه کند. من فکر می کنم این ادعا ساخته و پرداخته ذهن افرادی است که می خواهند این تشویش را ایجاد بکنند. بنابراین من اصل موضوع را رد نمی کنم ممکن است که در دو سه عکس این اتفاق افتاده باشد، خیلی هم غیر طبیعی نیست وقتی ۲۰ تا ۳۰موبایل دارند عکس می گیرند، ممکن است که در دو سه تا موبایل هم این اتفاق بیفتد. من فکر می کنم نقش رسانه باید نقش مهمتری باشد، اینکه دارد یک سیل این چنینی اتفاق می افتد و علیرغم اینکه هشدارهایی داده می شود و برخی از هموطنان ما متاسفانه درگیر آن شده اند نشان می دهد رسانه ما نیز بجای اینکه به اصل موضوع بپردازد به حاشیه ها می پردازد.

۵۶ نفر از هموطنانمان تا امروز فوت کرده اند، نکته تلخ این است که مسئولان علیرغم هشدار وقوع این حادثه مناطق سیل خیز را نبسته اند. مسئولیت این ترک فعل با کیست؟

اتفاقا حضور نمایندگان برای همین موضوع بسیار لازم است، برای اینکه وقتی ما در محل حضور پیدا کردیم متوجه شدیم همه این دوستانی که عرض کردم از هشدارهای هواشناسی مطلع بوده اند. ببینید دبی سیلی که در چهارشنبه شب اتفاق افتاد چیزی حدود ۱۵ متر مکعب در ثانیه بوده است، اما یک سیل ۵۰ متر مکعبی در سال ۹۴ داشتیم که چنین تخریبی ایجاد نکرده بود. چه اتفاقی افتاد که این سیل این تلفات را به بار آورد، در بررسی ها مشخص شد درآن کانالی که باید سیلاب از آن عبور می کرد یک ساخت و ساز غیر قانونی انجام و یک ماشین کنار آن پارک کرده بود، سیلاب این ماشین را در محل عبور سیلاب که همان کانال مسیل بود انداخته بود و راه را مسدود کرده بود و این باعث شد که سیل وارد امامزاده و مغازه ها شود ومردم گرفتار سیل شوند و سقف روی سرشان خراب شود. ما با حضور خود در اینجا این را از ستاد مدیریت بحران طلب کردیم که چرا علیرغم اینکه اعلام شده بود که ممکن است این اتفاق بیفتد منطقه بطور کامل تعطیل نشده که حالا دلایلی هم برای این جدی گرفته نشدن وجود داشت. اگر قرار است که اصل موضوع که عدم تکرار این فاجعه است پیگیری شود طبیعتا حتما باید نمایندگان در آن منطقه حضور پیدا کنند و از مسئولان مربوطه بازخواست کنند که البته این هم مورد بازخواست ما در منطقه بود که چرا ستاد مدیریت بحران کل منطقه را به صورت خیلی جدی نبسته بود. بالاخره تعدادی از هموطنان ما که بیشتر از ۲۰ نفر تخمین زده می شوند گرفتار این موضوع شدند. طبیعتا این موضوع برای اینکه در سایر مناطق کشور هم تکرار نشود باید مورد تاکید مسئولان باشد و حضور آنها درمنطقه می تواند به کاهش این قبیل حوادث کمک کند.

الان این عکس ها وجود دارد و نگاه عامه مردم این است که دوستان رفته اند تا فقط عکس بگیرند.

من فکر نمی کنم نگاه عامه مردم باشد، اتفاقا من فکر می کنم نگاه برخی افراد در رسانه است که می خواهند این را القا کنند. این یکی دو روز دیدید که مردم اصل حضور را تایید می کنند. ممکن است در انتشار چند عکس بی سلیقگی اتفاق افتاده باشد .

مثلا نوع حمل و نقل تان را با آن لودر و نوع نگاه تان به دوربین ها را اشتباه نمی دانید؟

بطور کلی انتظار از رسانه این است که به مسائل چیپ نپردازد. اینکه شما می گویید لودر آیا تا بحال ندیده اید که مسئولین کشور سوار هلیکوپتر شوند تا به منطقه ای که امکان دسترسی به نحو دیگری ندارد بشوند ، در یک منطقه بحرانی وقتی نمی شود از مسیر رد شد مگر می شود که مسئول کنار بایستد تا گلی نشود.

آن زمان احتمالا لودر مشغول عملیات پاکسازی بوده است.

حرف های شما متناقض است، وقتی می گویید چرا چکمه نپوشیده اید می گوییم نخواستیم نیروهای امدادی آنجا را درگیر کنیم اینجا می گویید اینها درگیر بودند چرا شما را سوار کرده اند.

اینها اصلا با هم متناقض نیست. خیلی هم شفاف است.

اتفاقا آن طرف قضیه شفاف است، وقتی که یک هلیکوپتر می تواند بکار گرفته شود که مسئولان را جابجا کند تا به موضوع رسیدگی کنند از طرف دیگر استفاده از لودر خیلی مسئله غیرعادی نیست. برخی دارند تلاش می کنند که حضور خوب مسئولان در منطقه را زیر سوال ببرند.

نه نه اصلا اینطور نیست، وزیر کشور هم آنجا حضور داشته و در مورد ایشان یک مطلب منفی هم ما ندیدیم

مگر می شود کسی از یک منطقه ای که پر از گل و لای است بتواند بدون استفاده از ابزارهای اینچنینی عبور کند. اصل موضوع را نباید فدای حاشیه ها کرد.

من می گویم آن اصل موضوع زمانی نتیجه بخش است که برخورد هم بکنید.

دقیقا همینطوراست و یکشنبه ساعت ۱۱ و نیم در مجلس نمایندگان استان تهران با نهادها و ارگان های مرتبط با این موضوع جلسه دارند که این جلسه پیرو همان بازدیدی است که برگزار شده است. من فکر می کنم اصل موضوع رها نشده، دراصل موضوع مشخض است که چه ارگان ها و نهادهایی تقصیر داشته اند و کوتاهی کرده اند و طبیعتا در جلسه امروز این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ان شالله،اگر اشکالی نداشته باشد این موضوع را مجددا پیگیری کنیم و مردم بفهمند که این عکس ها شواف نبوده ودر حال پیگیری موضوع هستید.

طبیعتا همینطور خواهد بود و الان که انتفادات بیشتر است بنده خودم شخصا پاسخگو بودم، بعد از جلسه هم ریز جلسه قابل انعکاس است.

چون در مورد عکس پارسال آب سیستان هم این موضوع مطرح بود چون آنجا هم چالش آب بطور کامل برطرف نشد .

باز هم این ادعای شما اشتباه است، اتفاقا من دوست دارم که رسانه ها وقتی می خواهند بک مسئله ای را انعکاس دهند با صداقت اینکار را انجام دهند. شما می دانید چند روستا در استان سیستان و بلوچستان داریم که دچار مشکل آب هستند.

آمار دقیقی الان ندارم ولی خبرهای رسانه ای و انتقاد معین سعیدی نماینده مردم چابهار از تریبون محلس، تایید کننده ادامه چالش آب استان است،

در استان سیستان و بلوچستان بیش از دو هزار روستا هستند که دچار مشکل آب هستند و شما می توانید یک تماسی با نماینده چابهار بگیرید که وقتی ما رفتیم و آن بازدید را انجام دادیم ایشان حضور داشتند و از ایشان بپرسید که چند درصد آن روستاها بعد از آن بازدید مشکل آب شان حل شد .

یعنی می فرمایید انتشار آن عکس اولا موضوع را بُلد کرد و بعد هم در ادامه تلاش های شما و همکاران به نتیجه رسید؟

اینها چیزهای عجیب و غریبی نیست، مکتوب وجود دارد و شما می توانید به سازمان برنامه رجوع کنید و ببینید بودجه ای که برای محرومیت زدایی استان سیستان و بلوچستان و خوزستان در نظر گرفته شده بود بعد از بازدید ما چه تغییری کرده است .

ولی همچنان مشکل آب را در سیستان و خوزستان داریم.

شما انتظار نداشته باشید وقتی دو هزار روستا دریک استان دچار مشکل تنش آبی هستند بعد از یک بازدید کل مشکل حل شود.

مشکل چند درصد این روستاها حل شده است؟

الان نزدیک به ۵۰ درصد آنها یا مشکل شان حل شده و یا عملیات عمرانی شان آغاز شده است ، یعنی هزار روستا.

فکر نمی کنید حتی اگر با گوشی دوستان هم آن عکس ها داشته گرفته می شد، اگر با حالت عکس یادگاری نمی افتاد خیلی ازاین اتفاقات نمی افتاد.

ببینید همانظور که گفته شد ممکن است در انتشار برخی عکس ها کج سلیقگی یا بی سلیقگی اتفاق افتاده باشد .

خیر، من می گویم خود شما باید در آنجا یک مقدار رعایت کنید؟

شما جای بنده، وقتی به جایی بروید و ببینید ۲۰ نفر موبایل دستشان است و دارند عکس می گیرند آیا فکر می کنید که می توانید همه آنها را مدیریت کنید.

آنهامی توانند عکس بگیرند ولی اینکه به شما بگویند آقای رضا خواه می شود عکس بگیریم، ایستادید و کاملا در موقعیت عکس گرفته اید.

من خیلی خوشحال هستم که شما انقدر روی جزئیات وارد می شوید و راجع به اینها سوال می پرسید، اما عرض بنده اینجاست که آیا این جزییات را فقط روی دو تا عکس دارید بررسی می کنید. بعنوان مثال اگر یک پرونده اخلاقی اتفاق بیفتد و یا یک کسی بعنوان شهردار تهران همسر خود را بکشد آیا در آنها هم انقدر ورود کرده اید؟

حتما ورود کرده ایم.

آیا در این ترک فعلی که دارد اتفاق می افتد آیا رسانه ها ورود کرده اند؟ عرض من اینجاست که استقبال می کنم.

آیا نمی شد بفرمایید که شاید بهتر بود به دوربین آنطور نگاه نمی کردید.

بهتر بود یک تیم خبرنگار همراه ما بود که این مسائل را مدیریت می کرد، چون من وقتی درگیر هزار و یک کار هستم اصلا به اینکه یکجا نگاه کرده باشم انتظار زیادی است. وقتی گرفتار چند کار همزمان هستم ممکن است چند تا اشتباه هم بکنم. شاید اگر بهتر مدیریت می شد خوب بود ولی عرض بنده این است که اینها مسایل فرعی و حاشیه ای است و اصل موضوع را نباید فراموش کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر