بازدید 2930
۱

امنیت فضای مجازی به مشارکت همه آحاد کشور نیاز دارد

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این که همه آحاد جامعه باید برای توسعه حوزه امنیت درکشور مشارکت کنند، بر اهمیت نقش آفرینی بخش خصوصی با سرمایه گذاری، بخش دولتی با آماده سازی زیرساخت های کشور و نیروهای مسلح به عنوان پیشران حفظ امنیت، برای ساماندهی این حوزه و شکوفایی آن تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۳۲۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵ 29 July 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مرکز روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی ورئیس مرکز ملی فضای مجازی در کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات(امنیت، تاب آوری و پایداری) با بیان این مطلب افزود: مقوله امنیت امروز در دنیا ماهیت اجتماعی دارد و تمام آحاد جامعه به آن نیاز دارند و به همین دلیل متصدیان امنیت در کشورها صرفا حکومتی نبوده و بلکه همه مردم در سطوح مختلف از شهروند، کاربر، کسب وکارها و فعالان فرهنگی در این حوزه نقش داشته ومسئول هستند.

وی با اشاره به علوم جدید در حوزه هایی همچون هوش مصنوعی و فیزیک کوانتوام افزود: ما با موضوعات بسیار پیچیده علمی در حوزه امنیت مواجه هستیم بنابراین اگر می خواهیم امنیت در کشور داشته باشیم بایستی با این نگاه همه سطوح علم به معنای دانش و تکنولوژی درخدمت امنیت قرار گیرد.

دکتر فیروزآبادی با بیان این که در تکنولوژی ict با نوعی عقب ماندگی در حوزه امنیت روبروهستیم، تاکید کرد: این مهم مورد توجه کشور‌های توسعه یافته قرار گرفته و میزان رشد توسعه آن به طور ثابت نزدیک به ۱۷-۱۸ درصد در دنیا رقم زده شده که درسال‌های آینده هم این مسیر حفظ خواهد شد.

وی گفت: در این بازار جهانی که حدودا ۷۰۰ میلیارد دلار است و میزان خساراتی که از حملات سایبری به کسب و کار‌ها و دولت‌ها وارد می‌شود به نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است، با خلاء سرمایه گذاری ونیروی انسانی در جهان مواجه هستیم و این باعث شده که کشور‌ها نسبت به جذب سرمایه‌های انسانی ما اقدام کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی بااشاره به این که در ایران به دلیل نابسامانی تعریف نقش در این حوزه نیز با مشکلاتی روبرو است، تصریح کرد: نقش دولت و بخشی خصوصی هنوز در اقتصاد ملی مشخص نیست و تقسیم کار صورت نگرفته و مرزها شفاف نیست که همین باعث شده برخلاف کشورهای توسعه یافته در ایران در صنعت ict وضعیت نامناسب بوده و علی رغم تاکید بر خودکفایی و استقلال و تهدیدات جدی در حوزه امنیت برای کشور، شاهد تحول و سرعت رشد مناسب در این حوزه نباشیم که باید این مساله با همکاری تمامی آحاد جامعه حل شود چرا که ایران پتانسیل مناسبی در این حوزه دارد.

وی با تاکید بر حل مشکلات زیرساختی در اقتصاد کشور و اهمیت تعیین تکلیف دارایی های غیرمادی دراین حوزه، افزود: بخشی از این مهم بر عهده مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که با مشارکت هم باید بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که اندازه بازار بزرگ شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی درخصوص وابستگی نظام امنیت به شرکت های آمریکایی، اظهار داشت: شاهد توسعه صنعت چهار وIOT در دنیا هستیم که با ورود اینها پیش بینی می شود میزان رشد اندازه بازار امنیت از 18 درصد هم افزایش یابد بنابراین باید توجه داشت که امنیت با ورود IOT از رگ گردن به مردم نزدیک تر شده و در شاهرگ حیات همه قرار می گیرد، برهمین اساس باید هم زمان با توسعه این بخش ها درکشور، نسبت به ایجاد نهادهای لازم و توسعه نیروهای انسانی و آموزش بازیگران جدید اقدام کنیم.

وی گفت: هنوز در حوزه خدمات امنیتی در کشور بازیگر نداریم و درهمین راستا تاکید کردیم تا یک اپراتور در این حوزه ایجاد شده و نقش آفرینی کند. این در حالی است که کشور در سال های اخیر شاهد دو پدیده گسترده جرایم سایبری و حملات سایبری است که برای جرایم سایبری خوشبختانه شعبه تخصصی درحوزه قضایی تشکیل شده است.

دکتر فیروزآبادی با اشاره به این که جرایم سایبری به دلیل عدم پاسخگویی سکوهای فعال خارجی درکشور افزایش یافته است، افزود: با تدبیر رمز پویا از بسیاری از جرایم سایبری جلوگیری شده اما با حملات سایبری که بسیاری از آن به دلیل دفع به موقع، رسانه ای نشده و بخشی از آن منتشر شده است، مواجهیم که برای مقابله با آنها باید بتوانیم اندازه بازار را در کشور بزرگ کنیم که این مهم وابسته به افزایش و ایجاد نقشها و وسعت ساختارها در بخش خصوصی و دولتی است.

وی تاکید کرد: در بعضی از شرکت های بزرگ خصوصی که اطلاعات بیشتری ازمردم را نگهداری می کنند واحدهای امنیتی که شرایط احراز نگهداری این حجم از اطلاعات را داشته باشند، وجود ندارد بنابراین به سرعت نیاز به ساماندهی این حوزه داریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
مردم باور ندارند که خود پیشنهاد دهندگان به آن پایبند هستند. مردم اعتمادشان رفته باید فرهنگ سازان و اعتماد گران تحصیل کرده به فرهنگ سازی و اعتماد سازی بپر دارند نه افراد مسن که یک قرن با جوان فاصله سنی دارند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار