بازدید 24564
با تحولات منطقه و جهان

تماس تلفنی پرتنش روسای جمهور آمریکا و چین بر سر تایوان/ آرایش نظامی آمریکا در آب‌های اطراف چین با سفر پلوسی به تایوان/ گفت‌وگوی طالبان با مقامات آمریکا درباره آزادی ذخایر مالی افغانستان / شکایت دو نهاد حقوق بشری از بن سلمان

تماس تلفنی پرتنش روسای جمهور آمریکا و چین بر سر تایوان، آرایش نظامی آمریکا در آب‌های اطراف چین با سفر پلوسی به تایوان، گفت‌وگوی طالبان با مقامات آمریکا درباره آزادی ذخایر مالی افغانستان، شکایت دو نهاد حقوق بشری از بن سلمان و تمدید وضعیت اضطراری آمریکا در قبال لبنان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۳۲۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲ 29 July 2022

تماس تلفنی پرتنش روسای جمهور آمریکا و چین بر سر تایوان/ آرایش نظامی آمریکا در آب های اطراف چین با سفر پلوسی به تایوان/ گفتگوی طالبان با مقامات آمریکا درباره آزادی ذخایر مالی افغانستان/ شکایت ۲ نهاد حقوق بشری از بن سلمان

بین الملل تابناک: تماس تلفنی پرتنش روسای جمهور آمریکا و چین بر سر تایوان، آرایش نظامی آمریکا در آب‌های اطراف چین با سفر پلوسی به تایوان، گفت‌وگوی طالبان با مقامات آمریکا درباره آزادی ذخایر مالی افغانستان، شکایت دو نهاد حقوق بشری از بن سلمان و تمدید وضعیت اضطراری آمریکا در قبال لبنان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

تماس تلفنی پرتنش روسای جمهور آمریکا و چین بر سر تایوان

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در گفت و گوی تلفنی با جو بایدن، همتای آمریکایی خود هشدار داد که ایالات متحده در مورد تایوان با آتش بازی نکند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رسانه دولتی شینهوا گزارش داد که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، سخنان تندی در مورد سیاست ایالات متحده در قبال تایوان، جزیره ای دموکراتیک با روابط نزدیک با ایالات متحده ـ که چین آن را بخشی از قلمرو خود می داند ـ بیان کرد.

شی به بایدن گفت: کسانی که با آتش بازی می‌کنند در نهایت می‌سوزند؛ امیدوارم طرف آمریکایی این موضوع را کاملاً درک کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ همتای چینی اش همچنین در تماس تلفنی پنجشنبه شب توافق کردند که اولین نشست حضوری خود را برنامه ریزی کنند.

تماس تلفنی پرتنش روسای جمهور آمریکا و چین بر سر تایوان/ آرایش نظامی آمریکا در آب های اطراف چین با سفر پلوسی به تایوان/ گفتگوی طالبان با مقامات آمریکا درباره آزادی ذخایر مالی افغانستان/ شکایت ۲ نهاد حقوق بشری از بن سلمان

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تا کنون هیچ مطلبی در مورد زمان و مکان این دیدار به بیرون درج نکرده است.

یک مقام آمریکایی در این مورد گفت: بایدن و شی در گفت و گوی پنجشنبه شب خود درباره ارزش دیدار حضوری میان دو رهبر گفت‌وگو و توافق کردند که تیم‌های خود را پیگیری کنند تا زمان قابل قبولی برای انجام این کار پیدا کنند.

هرچند از زمان ورود بایدن به کاخ سفید تا کنون پنج گفت و گوی تلفنی و ویدئویی میان روسای جمهور چین و آمریکا صورت گرفته اما تا کنون هیچ دیدار حضوری میان دو رهبر انجام نشده است.

آرایش نظامی آمریکا در آب های اطراف چین با سفر پلوسی به تایوان

وزارت دفاع آمریکا، برنامه افزایش حضور و تحرکات در حوزه اقیانوس هند-آرام را در نظر دارد تا از سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان پشتیبانی کند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از مقامات آمریکایی نوشت، اگر سفر پلوسی به تایوان قطعی شود، ارتش آمریکا تحرکات نیروها و تجهیزات خود در حوزه اقیانوس هند-آرام (آب‌های اطراف چین) را افزایش خواهد داد.

آسوشیتدپرس نوشت، این مقامات پنتاگون جزئیات بیشتری ارائه نکردند؛ اما به گفته آن‌ها احتمالاً از جنگنده‌ها، کشتی‌ها و تجهیزات جاسوسی و دیگر سیستم‌های نظامی برای تأمین امنیت پرواز پلوسی و حضور او در تایوان فراهم خواهند شد.

مقامات پنتاگون به این خبرگزاری گفتند، هر سفر مقامات ارشد آمریکا نیازمند تدابیر امنیتی به‌خصوصی است اما تدابیر در نظر گرفته شده برای سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان فراتر از موارد معمول است.

تماس تلفنی پرتنش روسای جمهور آمریکا و چین بر سر تایوان/ آرایش نظامی آمریکا در آب های اطراف چین با سفر پلوسی به تایوان/ گفتگوی طالبان با مقامات آمریکا درباره آزادی ذخایر مالی افغانستان/ شکایت ۲ نهاد حقوق بشری از بن سلمان

روز گذشته (چهارشنبه) «مارک میلی» رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا گفت، زمان بحث درباره سفر پلوسی به تایوان نرسیده است اما اگر تصمیمی درباره سفر پلوسی یا هر کس دیگری گرفته شود و برای حمایت نظامی درخواست دهند، ما کاری که لازم باشد برای تضمین امنیت سفر آن‌ها انجام خواهیم داد.

روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» نیز بامداد روز پنجشنبه به نقل از یک گروه تحلیلی محلی گزارش داد که ناوگروه تهاجمی نیروی دریایی آمریکا در شرق آسیا به سمت تایوان در حال حرکت است.

گفت‌وگوی طالبان با مقامات آمریکا درباره آزادی ذخایر مالی افغانستان

معاون سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان گفت که هیات طالبان در دیدار خود با معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا خواستار آزادسازی ذخایر مالی افغانستان شد.

«حفیظ ضیا احمد»، معاون سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان روز پنج‌شنبه، ششم اسد در توییتی نوشت: «هیات افغانستان به سرپرستی مولوی امیر خان متقی در تاشکند با طرف آمریکایی دیدار و در مورد دارایی‌های مسدود شده افغانستان، ثبات اقتصادی، کمک‌های بشردوستانه و برخی مسائل دیگر اقتصادی گفت‌وگو کرد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا و هیات اعزامی این کشور به نشست تاشکند، تاکنون درباره این دیدار چیزی نگفته است؛ اما نماینده این کشور در امور افغانستان پس از پایان این نشست گفت که مقامات آمریکایی به گفت‌وگو با «تکنوکرات‌های افغان و طالبان بر سر ثبات اقتصادی» افغانستان ادامه می‌دهند.

تماس تلفنی پرتنش روسای جمهور آمریکا و چین بر سر تایوان/ آرایش نظامی آمریکا در آب های اطراف چین با سفر پلوسی به تایوان/ گفتگوی طالبان با مقامات آمریکا درباره آزادی ذخایر مالی افغانستان/ شکایت ۲ نهاد حقوق بشری از بن سلمان

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گزارش داده بود که پیشنهادهایی میان آمریکا و طالبان برای آزادسازی ذخایر بانک مرکزی افغانستان در یک «صندوق امانی» رد و بدل شده است. با این حال، خودداری طالبان از برکناری سرپرست بانک مرکزی افغانستان، یکی از موارد اختلافی جدی میان دو طرف است.

یک منبع از مقامات طالبان به رویترز گفت که طالبان ایجاد صندوق را رد نمی‌کند اما با پیشنهاد آمریکا مبنی بر این‌که طرف سوم کنترل پول آزاد شده بانک مرکزی را در اختیار بگیرد، مخالفت کرده‌ است.

وزارت خارجه حکومت طالبان بدون ارایه جزییات اعلام کرد، در این دیدار علاوه بر وزیر خارجه این وزارت، هدایت الله بدری، وزیر دارایی و معاون بانک مرکزی افغانستان نیز حضور داشته‌اند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان همچنین افزود: هیات طالبان با معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا و تیم فنی آن در این دیدار «گفت‌وگوهای عمیقی» انجام داده و خواستار آزادسازی ذخایر مالی افغانستان شده است.

شکایت دو نهاد حقوق بشری از بن سلمان

نخست وزیر فرانسه تاکید کرد که دیدار رئیس جمهور این کشور با ولیعهد عربستان متضمن مسائل حقوق بشری خواهد بود و این دیدار هیچ تاثیری بر التزام فرانسه به حقوق بشر نخواهد گذاشت.

به گزارش المیادین،‌ الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه تاکید کرد، سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، به فرانسه و دیدار وی با ایمانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هیچ گونه تاثیری در پایبندی کشورش به مسائل حقوق بشری نخواهد داشت.

تماس تلفنی پرتنش روسای جمهور آمریکا و چین بر سر تایوان/ آرایش نظامی آمریکا در آب های اطراف چین با سفر پلوسی به تایوان/ گفتگوی طالبان با مقامات آمریکا درباره آزادی ذخایر مالی افغانستان/ شکایت ۲ نهاد حقوق بشری از بن سلمان

نخست وزیر فرانسه گفت: البته این به معنای کنار گذاشتن اصول ما نیست. این بر تعهد ما به حقوق بشر تأثیری نمی‌گذارد. رئیس جمهور فرصتی خواهد داشت تا این موضوع (مسائل حوق بشری) را با محمد بن سلمان در میان بگذارد.

موضع نخست وزیر فرانسه همزمان با ضیافت شام ماکرون از بن سلمان پنج‌شنبه شب بود؛ دیداری که خشم مدافعان حقوق بشر را برانگیخت. ریاست جمهوری فرانسه پیشتر گفته بود که ماکرون در شام به موضوع حقوق بشر خواهد پرداخت.

بورن افزود: در شرایطی که می‌دانیم روسیه در حال قطع عرضه گاز و تهدید به قطع آن است و در حالی که تنش در مورد قیمت انرژی وجود دارد که احتمالا فرانسوی‌ها (هدف این دیدار) را به درستی درک نکرده‌اند.

ماکرون دسامبر گذشته در جده با ولیعهد عربستان دیدار و در مورد موضوع تضمین "ثبات" در خلیج فارس و وضعیت لبنان گفت‌وگو کرد.

پنجشنبه، دو سازمان غیردولتی فرانسوی اعلام کردند که شکایتی را در پاریس علیه ولیعهد سعودی به اتهام مشارکت در شکنجه و ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سفارت عربستان در استانبول ترکیه، به ثبت رساندند.

دیدار ماکرون و بن سلمان به دنبال نشست جده که با حضور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد و بعد از یک دوره فاصله‌گیری کشورهای غربی از بن سلمان به خاطر ماجرای خاشقجی و ارتباط وی با این مساله، صورت می‌گیرد.

تمدید وضعیت اضطراری آمریکا در قبال لبنان

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) وضعیت اضطراری در قبال لبنان را تمدید کرد.

بایدن در این بیانیه گفته وضعیت اضطراری که رئیس‌جمهور آمریکا از تاریخ اول اوت سال ۲۰۰۷ برای اعلام وضعیت اضطراری در قبال لبنان اعلام کرده بعد از تاریخ اول اوت سال ۲۰۲۲ نیز کماکان پا برجا خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه این بیانیه مدعی شده است: «برخی اقدامات معین نظیر ارسال سلاح از سوی ایران به حزب‌الله-که سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته‌ای را شامل می‌شوند- موجب تضعیف حاکمیت لبنان می‌شوند، در ایجاد بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در منطقه نقش دارند و تهدیدی غیرمعمول و فوق‌العاده در برابر امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده پدید می‌آورند.»

بایدن تصریح کرده است: «به این دلیل، وضعیت اضطراری اعلام‌شده در یکم اوت ۲۰۰۷ باید پس از یکم اوت ۲۰۲۲ کماکان ادامه داشته باشد.»

اقدام آمریکا بخشی از تلاش‌های این کشور با همراهی رژیم صهیونیستی برای پایین آوردن محبوبیت حزب‌الله در لبنان است. تل‌آویو و واشنگتن تا کنون اقدامات زیادی در این راستا انجام داده‌ و از جمله کشورهای اروپایی را برای تروریستی اعلام کردن کل حزب‌الله تحت فشار قرار می‌دهند.

این تصمیم در حالی گرفته شده که حزب‌الله، یکی از مهمترین احزاب سیاسی لبنان است. اقدامات آمریکا علیه حزب‌الله بارها مورد انتقاد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی قرار گرفته که می‌گویند حزب‌الله نقش مهمی در حفظ آرامش و ثبات لبنان و مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه داشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۱
حقوق بشر شده نون دونی غربی ها.
آمریکا میخواد تنش چین و تایوان رو زیاد کنه. احتمالا دنبال اینه که چین رو درگیر جنگ با تایوان کنه تا به چین آسیب برسه مثل قضیه روسیه و اوکراین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
اخوی تایوان عددی نیست اگر جنگی در بگیره بین چین و آمریکا خواهد بود . هر چند امریکاییها زرنگتر از آنند که خودشان مستقیم دم با تله بدهند اما اگر بدهند ، جهان یک چند دهه ای نفس راحتی خواهد کشید .‌
آمریکا همون دامی که برای روسیه در اکراین پهن کرد الان داره برا چین در تایوان پهن می کنه !! حالا یه عده هی بشینن وبگن بایدن پیر وخرفت شده !! نه جانم دود از کنده بلند میشه بایدن آرام وبدون هیاهو (برخلاف ترامپ) با پنبه سر می بره !!
پاسخ ها
محمد فقیه نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
خواهیم دید
چین درگیر کردن با امریکا یک اشتبا بزرگ باعث از بین رفتن چین می شود چون کشور چین دمکراسی نیست زودی به هم ریخته می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
اتفاقا کشورهای دموکراسی بدون جنگ هم بهم ریخته میشن
آمریکا دقیقا همون دامی که برای روسیه در اکراین پهن کرد رو داره برا چین در تایوان پهن می کنه !! حالا یه عده هی بشینن و بگن بایدن پیر وخرفت شده !! نه جانم از قدیم گفتن دود از کنده بلند میشه! بایدن با سیاست ،آرام وبدون هیاهو (برخلاف ترامپ) داره ضربات کاری خودش رو به بلوک شرق میزنه !! در قضیه افغانستان هم با سیاست خارج شد و طالبان را به صورت یک خطر بالقوه کنار مرزهای ایران و چند‌ کشور زیر بلیط روسیه وچین قرارداد و خودش هم به طور نامحسوس از طالبان حمایت می کنه مثل همین نشست اخیر با طالبان سر آزاد کردن دارایی های افغانستان که فقط خدا می دونه به این بهانه در مورد چه اهدافی گفتگو و برنامه ریزی می کنن !! (آخه کی باور می کنه طالبانی که انگلیسی رو مثل بلبل حرف میزنه و از مدرنترین تکنولوژی ارتباطی بعضا نظامی برخورداره تا این حد مروج عقاید بسته و عقب مانده وخشن آنهم با سوء استفاده از نام اسلام در جامعه افغانستان باشه؟!!) در مورد برجام هم که همه شاهدیم چه طور کشورهای اروپایی رو که از آمریکا دور شده بودن دوباره با آمریکا متحد کرد و الان همگی در برابر ایران موضع گرفتن وتوپ رو در زمین ایران انداختن !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
سیاست های کلی آمریکا دست بایدن و ترامپ نیست! دست نظام سرمایه داری مافیا یهودی پشت صحنه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
چه ساده دل و زود باور که فکر می کنیم که سیاست آمریکا توسط یک پیر و خرفت اداره میشه. سیاستی که در همه دنیا حضور داره و برای سالها برنامه ریزی شده مگه می تونه توسط یک پیر و خرفت گرفته بشه. یا توسط یک قمارباز کازینو دار
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
انور قضیه هم ممکنه صادق باشه، و اونهم اینکه غرب داره به عینه میبینه بدجوری قافیه رو باخته و بلوک شرق کم کم دارن از گردونه خارجش میکنن. این کارهایی هم که میکنن دست و پا زدنی بیش نیست. بیچاره اونایی که رو دیوار اینا یادگاری نوشتن و مینویسن.
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
واقعا عجب تحلیلی. کی گفته که جنگ روسیه به نفع آمریکا و متحدانش بوده. طالبان رو نمیدونم شاید حق با شما باشه و خروج آمریکا هم حقارت آمیز بود هم مجبور بودند خارج بشند. در مورد برجام هم هیچ چیزی برای هیچ کدام از طرفین خوب پیش نرفته. بایدن سیاست خاصی به خرج نداده، صرفا مذاکرات خوب پیش نرفته ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
بله این درسته که بازیگردان سیاست آمریگا بایدن وروسای جمهور قبلی نیستن اما بازی سیاست بازیگر خوب می خواد که بایدن وبقیه بازیگرای ماهری هستن
ما تا لقمه آخر نان با استکبار میجنگیم تا دنیا را مسولین ما انقلابی اداره کنند.
زنده باد امپراتور شی جین پینگ
زنده باد امپراتور ولادیمیر پوتین
در دنیای سیاست و در پشت صحنه ابر قدرتها با هم هستند مثلا روسیه از برجام منفعت نمیبره ترامپ آمریکایی برجام رو نقض میکنه ! آمریکا عراق رو بسمت جنگ با ایران هدایت میکنه اونوقت تمام سلاحهای عراق از روسیه خریداری میشه ووو اینکه چین با ما قرار داد ببنده شک نکنین درصد آمریکا و روسیه رو اول میده بهشون و نکته مهم اینکه دعوا بر سر میزان درصدهاست و نه اصل مطلب / بزرگترین خطر واقعی برای ابر قدرتها وحدت جهان اسلامه نه اینکه وحدت اسلامی میتونه ابر قدرتها رو تسلیم کنه نه از این جهت که تو تصمیم گیریهای کلان مجبورن جهان اسلام رو هم مشارکت بدند و بزرگترین مانع این وحدت تند رویهای داخلی وخارجیست v
چین مثل روسیه نیست قدرتمند با تدبیر است و منافع آمریکا و چین به هم گره خورده اقتصاد چین و آمریکا بهم متکی است اینا از هم گلایه می‌کنند و زندگی ادامه دارد
یایدن فقط یه مترسک خیمه شب بازی هست
کاش اینهایی که در قضیه اکراین برای مظلومیت زلنسکی و اکراین و غرب سینه چاک می کردند الان یه کم فکر کنند که چرا این قضیه عینن دارد در اکراین تکرار می شود چرا بی بی سی و رسانه های انگلیسی وفرانسه زیان یکشبه نگران دموکراسی در اکراین و حقوق همجنسگراها در این کشور شدند البته شک دارم مغز شستشو شده قادر به اندیشیدن باشد
این آمریکای جنایتکار که دستش به خون میلیونها انسان در سراسر دنیا آلوده است و بزرگترین جنایتکار تمام دورانهاست و مرگ و نیستی و زشتی و پلیدی و گند و کثافت از آن میبارد منفور ملت ایران است اما اگر بخواهیم با روسیه و پوتین مقایسه کنیم روسیه و چین میلیونها بلکه میلیاردها بار پلید تر و منفور ترند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل