نگاهی به مصوبات و تذکرات امروز بهارستان نشینان؛

قالیباف: رعایت قانون در زمینه حجاب فصل‌الخطاب تمام مجریان و ضابطان است / ۲۹۸ درخواست تحقیق و تفحص توسط نمایندگان طی ۲ سال

نمایندگان مردم در خانه ملت در نشست علنی امروز قوه مقننه بر ابزار نظارتی خود تکیه کردند که به موجب آن چندین طرح تحقیق و تفحص مورد تصویب قرار گرفت تا روند اجرای قانون از سوی دستگاه های اجرایی مورد بررسی قرار بگیرد و همچنین بر عملکرد وزیر جهاد کشاورزی نیز انتقاد کردند.
کد خبر: ۱۱۲۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ 12 July 2022

بیست و هفتمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی در سال 1401 صبح امروز (سه شنبه، 21 تیر ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان و رأس ساعت 8 و 17 دقیقه برگزار شد.

پس از قرائت آیات کلام الله مجید، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ابتدا دستور کار صحن علنی را قرائت کرد که بر این اساس سوال محمد صفائی نماینده گناباد و بجستان و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی، بررسی گزارش کمیسیون های اقتصادی، کشاورزی، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست، فرهنگی، اجتماعی، انرژی، امور داخلی کشور و شوراها و غیره در دستورکار نمایندگان قرار گرفت. 

قالیباف: رعایت قانون در زمینه حجاب فصل‌الخطاب تمام مجریان و ضابطان است

پیش از ورود نمایندگان به دستور کار صحن علنی امروز، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن روز حجاب و عفاف گفت: تاریخ ایران در واقعه مسجد گوهرشاد، شاهد جانفشانی مردم برای حفظ حجاب و عفاف بوده است؛ در موضوع عفاف و حجاب باید همواره در نظر داشته باشیم که این ملت، در زمان رژیم طاغوت در مقابل کشف حجاب سینه سپر کرده و شهید داده‌ است و هیچکسی، نسبت به موضوع حیا و حجاب و ارزش‌های خانواده، حساس‌تر از خود مردم ایران نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمینه حجاب، فصل الخطاب تمامی مجریان و ضابطان، باید رعایت قانون و تامین حقوق اساسی مردم طبق قانون اساسی باشد. هر اقدامی خلاف موارد تعیین شده در قانون به هر شکلی، علیه اصلِ هدف ترویج حجاب و عفاف خواهد بود.

وی افزود: ترویج فرهنگ حجاب و عفاف باید با تاکید بر اقدامات ایجابی، عقلانی و مدبرانه و با پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای باشد. ملت ایران در طول تاریخ بزرگترین حافظان فرهنگ عفاف و حجاب بوده‌اند و سیاستگذاری فرهنگی کشور نیز باید با توجه به این موارد صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه لازم می دانم درباره سفر رییس جمهور آمریکا به منطقه نیز چند جمله متذکر شوم، تصریح کرد: مجموعه شواهدی که اکنون در دست ماست نشان می دهد که این سفر با کارسازی کامل صهیونیست ها انجام شده و رییس جمهور آمریکا مجری برنامه ها و پروژه هایی است که رژیم صهیونیستی به عنوان اصلی ترین دشمن ملت های منطقه آن را حتی در حد جزئیات، طراحی و دیکته کرده است. تبدیل شدن به مجری سیاست های اسراییلی در منطقه، یک خطای تاریخی و راهبردی از سوی رییس جمهور آمریکا خواهد بود که قبل از هر کس، به ضرر دولت بایدن تمام خواهد شد.

دکتر قالیباف اضافه کرد: بی احتیاطی در توسعه ناتو به شرق و نادیده گرفتن هشدارهای ژئوپلتیکی قدرتمند در این باره، منجر به آغاز جنگ اوکراین شد و اکنون نیز همان بی احتیاطی در قبال منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس در حال رخ دادن است.

رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: اسراییل یک موجودیت سیاسی نامشروع و بی ثبات کننده است که حتی قادر به مدیریت محیط سیاست داخلی خودش هم نیست. اسراییل، ته چاهی ایستاده است و آمریکا و دیگر کشورها را هم به افتادن در آن ترغیب می کند. ماهیت واقعی پیمان آبراهام چیزی جز این نیست. من امید چندانی ندارم که دولت آمریکا توان تشخیص تصمیم درست در این مقطع را داشته باشد همچنانکه در مذاکرات هسته ای نیز حداقل میزان عقلانیت را از خود نشان نداده است. بنابراین، از کشورهای همسایه که با ایران دارای تاریخ و آینده مشترک هستند، می خواهم نسبت به هرگونه برنامه آمریکایی- اسراییلی که مشخصا هدف آن برهم زدن ثبات و نظم منطقه است، به شدت هشیار بوده و تبعات آن را به درستی و با دقت برآورد کنند.

دکتر قالیباف تاکید کرد: ایران یک تکیه گاه مطمئن و قابل اعتماد برای همه همسایگان خویش است، اما به همان میزان در مقابل حفظ تعادل امنیتی منطقه حساس بوده و در دفاع از منافع این منطقه در مقابل هر نوع توطئه یا تلاش برای بی ثبات سازی تردید نخواهد کرد.

مجلس از توضیحات وزیر کشاورزی قانع نشد/ دومین کارت زرد مجلس به دولت سیزدهم

در جریان برگزاری بیست و هفتمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی، سوال محمد صفائی نماینده گناباد و بجستان و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی بررسی شد.

نهایتا، صفائی از پاسخ های وزیر قانع نشد و توضیحات وزیر به رأی گذاشته شد که بر این اساس نمایندگان نیز با 79 رأی موافق، 121 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر قانع نشدند.

نوروزی: لزوم پرداخت مطالبات گندمکاران کشور/ قالیباف: وزیر پیگیر پرداخت ها در هفته جاری است

رحمت الله نوروزی، نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در حاشیه سوال از وزیر جهاد کشاورزی طی تذکر شفاهی بر لزوم پرداخت مطالبات گندمکاران کشور تاکید کرد که در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر وی، بیان کرد: وزیر جهاد کشاورزی موضوع گندمکاران را پیگیر هستند و بخشی از آنها در برنامه ریزی پرداخت هفته جاری قرار دارد. 

محمدبیگی: ۳۰ درصد از واحدهای تولیدی مرغ کشور در حال خروج از چرخه تولید هستند

همچنین فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین در مجلس نیز در تذکر آیین نامه ای با استناد به ماده 22 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: مردمی سازی یارانه ها و توزیع عادلانه آن، وضعیت را به گونه رقم زده که واحدهای دامداری، خصوصاً مرغداری ها، آسیب پذیر شده اند و حدود ۳۰ درصد از آنها عملاً در حال خارج شدن از چرخه تولید هستند.

نمایندگان گزارش تخلفات منطقه آزاد اروند را به قوه قضائیه ارجاع دادند

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد گزارش نهایی هیات تحقیق و تفحص از منطقه آزاد اروند از دیگر دستورکارهای امروز نمایندگان قوه مقننه بود.

نمایندگان در جریان رسیدگی به این گزارش بر اساس ماده (234) مکرر آیین‌نامه داخلی مجلس با ارجاع گزارش به قوه قضائیه با 182 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

قالیباف: ۲۹۸ درخواست تحقیق و تفحص توسط نمایندگان طی ۲ سال/بررسی ۳۳ درخواست در صحن علنی

در ادامه، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته ۲۹۸ درخواست برای تحقیق و تفحص ارجاع شده است، گفت: ۳۳ مورد از درخواست ها در صحن علنی مورد بررسی قرار گرفته است.

موافقت مجلس با طرح تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد دریاچه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه از دیگر دستورکارهای امروز نشست علنی بود که نمایندگان با 182 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.(اینجا بخوانید)

قالیباف:عدم احیای دریاچه ارومیه، زیست چندین میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می دهد

در ادامه، دکتر محمدباقر قالیباف در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: موضوع دریاچه ارومیه، موضوع مهم ملی است.

بابایی کارنامی: تحقیق و تفحص ها در داخل کشور نمود پیدا نمی کند/ مصری: دو شعبه ویژه در قوه قضائیه مسئولیت بررسی گزارش های مجلس را برعهده دارند

همچنین، علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم پس از بررسی دستور یاد شده، در تذکری با استناد به تبصره های 3 و 8 ماده 212 آیین نامه ای مجلس شورای اسلامی گفت: تحقیق و تفحص بسیار حیاتی و مهم بوده و جزو شأن مجلس از باب نظارت محسوب می شود، اما تحقیق و تفحص هایی که در مجلس انجام شده اند در کشور خروجی پیدا نکرده است.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده ساری درخصوص لزوم شفاف سازی نتایج تحقیق و تفحص ها در داخل، گفت: دو شعبه ویژه در قوه قضائیه مسئولیت بررسی گزارش های مجلس را برعهده دارند.

تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد مدیریت امور ماهیان خاویاری تصویب شد

این گزارش می افزاید، نمایندگان مجلس با تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد مدیریت امور ماهیان خاویاری وابسته به شرکت مادرتخصصی خدمات کشاورزی موافقت کردند.

با موافقت نمایندگان؛ لایحه حق تشکل و مذاکره دسته جمعی تصویب شد

در ادامه نشست علنی امروز قوه مقننه، منتخبان ملت در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه تصویب مقاوله نامه حق تشکل و مذاکره دست جعمی موافقت کردند

موافقت نمایندگان مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد فدراسیون سوارکاری/ ابهام در مدیریت تبعیض‌آمیز

همچنین نمایندگان در جریان گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت ورزش و جوانان در مورد عملکرد فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران با 138 رأی موافق، 32 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در جلسه با انجام این تحقیق و تفحص موافقت کردند.

احمد راستینه هفشجانی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عدم توجه به نقش نظارتی و اتخاذ تصمیمات غیرتخصصی، مدیریت‌های مداخله گرایانه و خارج از وظیفه رسمی، ابهام در سیستم ارسال نمونه های دوپینگ اسب های ورزشی به خارج از کشور و غیره را از جمله محورهای این تقاضای تحقیق و تفحص مذکور دانست.

ناطقان میان دستور 21 تیرماه

در ادامه نشست اسامی ناطقان میان دستور از سوی علی کریمی فیروزجائی عضو هیات رییسه مجلس اعلام شد که بر این حسن شجاعی نماینده ابهر و خرم دره و سلطانیه، هادی بیگی نژاد نماینده ملایر، مسعود پزشکیان نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو، احمدحسین فلاحی نماینده همدان و فامنین و حسن محمدیاری نماینده طوالش و رضوان شهر و ماسال به بیان دغدغه های خود پرداختند. 

شجاعی: دخالت دولت در سازوکار قیمت‌گذاری در بلندمدت کمر تولید را خواهد شکست

ابتدا نماینده مردم ابهر و خرم دره و سلطانیه نطق 7 دقیقه ای خود را ایراد کرد که بر این اساس به موضوعاتی مانند گرانفروشی، بیکاری، صادرات و غیره پرداخت. 

بیگی نژاد: گران اداره کردن یک وزارتخانه هنر نیست

همچنین هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر نیز به عنوان دومین ناطق پشت تریبون قرار گرفت که به مسائلی احداث مینی پالایشگاه ها، لایحه بودجه و غیره پرداخت.

پزشکیان: تقوا یعنی حرکتی بدون خطا در مدیریت، سیاست و اقتصاد است

در ادامه نشست علنی امروز مجلس، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو به موضوعاتی مانند احیای دریاچه ارومیه و غیره پرداخت.

فلاحی: دولت مدیران خود را ارزیابی و از اداره سنتی دستگاه ها پرهیز کند

این گزارش می افزاید، مطابق آیین نامه داخلی مجلس، احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان و فامنین اولین ناطق اضطراری بود که مسائلی حجاب، سیره علوی مدیران جهادی و غیره را طی 5 دقیقه بیان کرد.

محمدیاری: مردم بهترین مبلغین فرهنگ عفاف و حجاب هستند

در پایان ایراد نطق های نشست امروز، حسن محمدیاری نماینده مردم طوالش و رضوان شهر و ماسال در پشت تریبون قرار گرفت تا به موضوعاتی مانند مسئولیت پذیری، مردمی بودن، حل مشکلات اساسی کشور، اجتناب اساسی از فساد و تبعیض و غیره بپردازد.

میزبانی نمایندگان از رئیس گروه دوستی پارلمانی بلاروس

بر اساس گزارش خبرگزاری خانه ملت، آندری ساوینیخ رئیس گروه دوستی پارلمانی بلاروس و هیات همراه میهمانان امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی بودند. 

دو سوال ملی از وزرای نفت و بهداشت اعلام وصول شد

بر اساس این گزارش، محمد رشیدی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، موارد اعلام وصولی اعم از سوال ملی آقایان مجتبی رضاخواه و مهدی عیسی زاده از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قرائت کرد.

تذکرات شفاهی نمایندگان

در ادامه نشست علنی قوه مقننه، عضو هیات رییسه مجلس مطابق آیین نامه داخلی به سراغ نمایندگانی رفت که برای بیان تذکرات شفاهی ثبت نام کرده بودند.

حسینی پور: نسبت به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی گچساران کوتاهی شده است

سید ناصر حسینی پور نماینده مردم گچساران در مجلس در مجلس طی تذکری شفاهی از روند ایجاد منطقه ویژه اقتصادی گچساران و تخصیص ۲۰ درصد سهام پتروشیمی این منطقه به مردم انتقاد کرد.

جلال زاده: احتمال خشک شدن جنوب دریاچه ارومیه تا پایان تابستان

در ادامه وحید جلال زاده، نماینده مردم ارومیه در مجلس در تذکری شفاهی با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه و احتمال خشک شدن جنوب دریاچه تا پایان تابستان امسال از رئیس جمهور خواست شخصا اقدام به تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه نماید.

عسکری: وزیر بهداشت شخصاً به رفع کمبودها در حوزه بهداشت و درمان داراب و زرین دشت ورود کند

همچنین، محمدجواد عسکری در تذکر شفاهی خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به نبود اراده لازم در مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان فارس، شخصاً به موضوع کمبود متخصص، پزشک عمومی و تجهیزات پزشکی در بیمارستان های امام حسن مجتبی (ع) و امام موسی کاظم (ع) زرین دشت و شهدای فورگ ورود کرده و مشکل را برطرف کنید

دشتی اردکانی: سیر مهاجرت‌های بی‌رویه به اردکان باعث ایجاد مشکلات شده است

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه سیر مهاجرت‌های بی‌رویه به اردکان باعث ایجاد مشکلات گوناگون فرهنگی، معیشتی و اجتماعی در شهرستان شده است، گفت: افزایش بی‌رویه جمعیت نیاز به امکانات، بودجه و مشارکت صنایع معدنی در رفع مشکلات دارد.(اینجا بخوانید)

محمدبیگی: اقدامات مسئولان در حوزه زیست عفیفانه، ناکافی و جزیره ای است

همچنین، فاطمه محمدبیگی در تذکر شفاهی خود گفت: از رئیس مجلس و هیات دولت تقاضامندم هر چه سریعتر میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را تعیین تکلیف کنند، چرا که حدود 4 ماه است چشمان این قشر پیشکسوت و زحمتکش منتظر ابلاغ تصمیم نهایی خردمندانه و دلسوزان مسئولان امر است که تطابق با مصوبه شورای عالی کار داشته باشد.

نظری: رئیس جمهور هرچه سریع تر نسبت به انتخاب وزیر کار اقدام کند

این گزارش می افزاید، نماینده مردم خمین در مجلس با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارتخانه ای مهم و تلفیقی از چند وزارتخانه محسوب می شود از رئیس جمهور خواست تا هرچه سریع تر نسبت به تعیین تکلیف وزیر آن اقدام کند.

غضنفرآبادی: مردم شهرستان بم از شما توقع حمایت و حل مشکلات را دارند

در ادامه، موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: مردم شهرستان از شما انتظار و توقع دارند که به سر بمی که در سال ۸۲ تخریب شد دست نوازش می‌کشیدید و مشکلات آن را حل می‌کردید.

پایان بیست و هفتمین جلسه علنی قوه مقننه در سال 1401/ نشست بعدی 22 تیر

عبدالرضا مصری، نایب رییس قوه مقننه زنگ پایان نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 تیر ماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 12 و 13 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی چهار شنبه (22 تیر ماه) با بررسی ادامه دستور کار برگزار می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل