بازدید 7537
۲

طرح تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در صحن علنی مجلس مورد بررسی و رای گیری قرار می‌گیرد و در صورت همراهی نمایندگان و تصویب، فرایند آن آغاز می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۸۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ 10 July 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، روح‌الله متفکرآزاد در گفتگویی با بیان اینکه تراز آبی این دریاچه به دلیل خشکسالی‌های متوالی به شدت کاهش یافته ولی ستاد احیا هم میلیاردها تومان در راستای احیای دریاچه هزینه کرد که اکنون ثمره خاصی از این هزینه‌ها شاهد نیستیم، افزود: بر این اساس معتقدیم باید نحوه عملکرد و هزینه کرد این ستاد مورد ارزیابی قرار گیرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خشکیدن دریاچه ارومیه به دغدغه جدی مردم شمالغرب تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: خشک شدن این دریاچه علاوه بر استان‌ها و شهرهای حاشیه دریاچه، بیشترین تاثیر منفی را در سمت شرق این دریاچه خواهد داشت زیرا بیش از ۱۴ میلیون نفر از تبریز تا نزدیکی تهران از ریزگردهای نمکی آن در امان نخواهند بود.

متفکرآزاد همچنین خواستار اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و رها شده احیای دریاچه ارومیه توسط دولت سیزدهم شد و گفت: اتمام و افتتاح تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تبریز، آذرشهر برای رهاسازی پساب تصفیه شده به دریاچه و تونل انتقال آب کانی سیب باید در اولویت قرار گیرد تا پیکر نیمه‌جان دریاچه دوباره جان دیگری بگیرد.

وی وظیفه نماینده را نظارت عنوان و اظهار کرد: ارائه این طرح در راستای وظیفه نظارتی نمایندگی مردم بوده و در نوبت سه‌شنبه هفته جاری در صحن علنی مجلس مورد بررسی و رای گیری قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، تراز دریاچه ارومیه از اواخر دهه ۷۰ آغاز و سالانه ارتفاع آن حدود ۴۰ سانتی متر کاهش یافته است؛ هم اکنون تراز دریاچه ارومیه به حدود یک هزار و ۲۷۰ متر و ۷۰ سانتی متر رسیده است.

دریاچه ارومیه یکی از مهمترین و ارزشمندترین زیست‌ بوم‌های آبی در شمالغرب ایران است که ۵۵۰ گونه گیاهی یک ‌ساله و چند ساله در ناحیه اکولوژیک آن شناسایی شده و پوشش گیاهی بیشتر این منطقه شامل گونه‌های شورپسند، خشکی ‌دوست و آبزی است.
این دریاچه به ‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های طبیعی و اکولوژیکی منحصر به فرد از سال ۱۳۴۶ به عنوان پارک ملی و به همراه جزایر کبودان و قویون داغی جزو مناطق حفاظت شده اعلام شد.
دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۴ به عنوان سایت رامسر( تالاب بین ‌المللی) ثبت و در سال ۱۳۵۶ از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت ‌شده نیز اعلام شد.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲
تحقیق و تفحص های مجلس بهانه‌ای است برای بالا کشیدن بودجه‌ای که برای این کار اختصاص میدن، وگرنه نتیجه این همه تحقیق و تفحص چی بوده؟!
دکان کاسبی دیگر برای نمایندگان فرمایشی در مجلس نمایشی باز شد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار