بازدید 7979

شادمانی اتحادیه اروپا از رفتن جانسون

مقامات اتحادیه اروپا و جمهوری ایرلند که ماه‌هاست بر سر نحوه اجرای توافق برگزیت با انگلیس دچار چالش شده اند از کناره گیری جانسون ابراز شادمانی کردند.
کد خبر: ۱۱۲۸۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰ 08 July 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از لندن، مقامات اتحادیه اروپا و جمهوری ایرلند که ماههاست بر سر نحوه اجرای توافق برگزیت با انگلیس دچار چالش شده اند با کناره گیری جانسون شادمانی و ابراز امیدواری کردند بتوانند با روی کار آمدن نخست وزیر جدید مشکلات موجود را حل و فصل کنند.

میشل بارنیه مذاکره کننده ارشد پیشین اتحادیه اروپا با انگلیس بر سر جدایی این کشور از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت، پس از استعفای جانسون گفت: کناره گیری جانسون و آمدن نخست وزیر جدید می‌تواند فصل جدیدی از روابط انگلیس با اتحادیه اروپا بگشاید.

وی ابراز امیدواری کرد در فصل جدید، روابط انگلیس با اتحادیه اروپا سازنده، دوستانه و با احترام بیشتر باشد و موجب صلح و آرامش در جزیره ایرلند شود.

در همین حال، برنارد لانگ رئیس کمیته بازرگانی پارلمان اروپا بوریس جانسون را فردی قدرت طلب توصیف کرد که دائم در پی تقویت منیت خود بود.

وی افزود: اکنون اتحادیه اروپا بی صبرانه منتظر جایگزین بوریس جانسون و واکنش او به توافق انجام شده میان اتحادیه اروپا و انگلیس بر سر چگونگی اجرای توافق برگزیت است.

این مقام اتحادیه اروپا درباره جایگزین بوریس جانسون که مطلوب این اتحادیه باشد گفت: بی شک نخست وزیری لیز تراس وزیر خارجه انگلیس خبر خوشی برای این اتحادیه و توافق برگزیت نخواهد بود.

لیز تراس در پی افزایش تنش میان انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر اجرای توافق برگزیت به ویژه مرز گمرکی میان انگلیس و ایرلند شمالی که تنها راه زمینی انگلیس با اتحادیه اروپاست گفت: چنانچه اتحادیه اروپا در این باره انعطاف لازم را از خود نشان ندهد انگلیس یک جانبه برخی مفاد توافق برگزیت را بر اساس منافع خود نقض خواهد کرد.

گای ورهوفستاد، هماهنگ کننده سابق توافق جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت در پارلمان اروپا نیز پس از استعفای جانسون گفت: روابط اتحادیه اروپا و بریتانیا با انتخاب جانسون به شدت آسیب دیده است.

وی افزود: دوران زمامداری او نیز مانند دوستش دونالد ترامپ، با رسوایی به پایان رسید.

نخست وزیر جمهوری ایرلند نیز استعفا‌ی جانسون را فرصتی برای از سرگیری روابط با بریتانیا دانست و افزود: هیچگاه با جانسون موافق نبوده است، زیرا روابط دوطرف از زمان روی کار آمدن جانسون تیره و چالشی شده است.

مایکل مارتین رفتن جانسون را فرصتی برای بازگشت به روح واقعی مشارکت و احترام متقابل دانست که برای حمایت از دستاورد‌های پیمان ترک مخاصمه موسوم به جمعه نیک میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی لازم است.

ایرلند شمالی بخشی از جزیره ایرلند است که در زمان استقلال ایرلند، به جمهوری ایرلند نپیوسته و همچنان زیر حاکمیت انگلیس است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل