بازدید 17439
وزیر صمت خبر داد

آیین نامه واردات خودرو به کجا رسید؟/ مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم/ کاهش قیمت تمام‌شده خودرو با تعریف ۵ مسیر/ هر پاکت سیمان کمتر از ۳۶ هزار تومان است/ شرایط حذف قرعه کشی خودرو چیست؟

فاطمی امین گفت: برای حذف قرعه‌کشی چند کار باید انجام شود که نخستین آن ارتقای تولید است، زیرا عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه ۹۰۰ هزار دستگاهی در سال گذشته و در مقابل تقاضای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی سبب شده که شکافی ایجاد و بازار خودرو متلاطم شود.
کد خبر: ۱۱۲۷۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷ 02 July 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش روز ملی صنعت و معدن که صبح امروز با حضور رئیس‌جمهوری در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، تأکید کرد: توزیع متوازن صنایع از نظر جغرافیایی، سرمایه‌گذاری و زنجیره ارزش در اولویت وزارت صمت است.

سید رضا فاطمی امین افزود: در صنایع متعدد توازن لازم در کشور وجود ندارد؛ برای مثال در صنعت خودرو ظرفیت‌های متفاوت تولید بدنه، رنگ، موتور و...، متناسب با یکدیگر ایجاد نشده‌اند.

وی ادامه داد: از نظر سرمایه‌گذاری نیز این نبود توازن مشهود است و در حوزه جغرافیایی نیز به‌عنوان نمونه در شهرک صنعتی اشتهارد در استان البرز، حدود ۴۰ هزار فرصت شغلی از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعتی ایجادشده، درحالی‌که تنها ۱۰ هزار ظرفیت نیروی انسانی موجود در خود شهرستان اشتهارد وجود دارد و بیش از۳۰ هزار نیروی انسانی موردنیاز باید از مناطق دیگر تأمین شود.

وزیر صمت تصریح کرد: بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، باید تا ۴ سال آینده در همه شاخص‌های علمی اقتصادی و...، جایگاه نخست منطقه را کسب کنیم، به همین سبب باید از خود بپرسیم که آیا به این چشم‌انداز می‌رسیم و اگر چالشی وجود دارد این چالش‌ها در چه زمینه‌هایی است.

فاطمی امین اضافه کرد: تجربه نشان داده است که پس از ورود به هر صنعتی، پس از حدود ۱۰ تا ۱۵ سال به بلوغ در آن رسیده و توانسته‌ایم زیروبم کار را یاد بگیریم.

وی توضیح داد: در توزیع جغرافیایی، سرمایه‌گذاری و زنجیره ارزش صنایع، شیوه حکمرانی اشتباه بوده است، بنابراین باوجود صرف وقت و سرمایه، خروجی لازم را نگرفته‌ایم.

اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، حمایت و نظارت؛ چهار گام اصلی حکمرانی حوزه صمت

وزیر صمت توضیح داد: چهار گام اصلی حکمرانی حوزه صنعت، معدن و تجارت، یعنی اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، حمایت و نظارت در دستور کار ویژه وزارت صمت است و اگر بتوانیم این چهار کار را به خوبی انجام دهیم، صنعتگران خود فضا را برای تحقق اهداف، مهیا می‌کنند.

فاطمی امین اعلام کرد: براساس برنامه اولویت‌گذاری شده وزارت صمت، خوشبختانه خام فروشی مواد معدنی در کشور نداریم و در طول مدت استقرار دولت، حدود ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی در کشور تولیدشده که فقط کمتر از یک درصد آن، صادر شده است.

شناسایی ۳۱۷ مورد از قوانین زائد/ ایجاد ثابت در بازار

وی اضافه کرد: در روند تنظیم گری امور نیز ۳۱۷ مورد از قوانین و مقررات زائد و دست و پاگیر شناسایی‌شده و به سمت تنقیح و حذف موارد اضافی حرکت کردیم. همچنین در روند تنظیم بازار سعی بر ایجاد ثبات بوده است، برای مثال در صنعت فولاد که ظرفیت بازار آن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، یعنی حدود ۲۰ میلیارد دلار است، تدابیری در پیش‌گرفته شد که کمترین نوسان قیمتی را داشته باشد و این ثبات به وجود آمده و بدون کوچک‌ترین کار تعزیراتی و نظارتی خاص ایجاد شده است.

اقدام بزرگ شناسایی ذخایر معدنی از مهر ماه سال گذشته/ اعلام نتایج اکتشافات تا دو هفته آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در حوزه حمایتی نیز یکی از مشکلات ما این بود که از منابع خود به‌درستی مطلع نبودیم و ذخایر برای ما ناشناخته بود؛ بنابراین از مهرماه سال گذشته، اقدام بزرگی در بخش معادن آغاز و ۴۵۰ کیلومترمربع اکتشافات معدنی از خراسان رضوی آغاز شد که در پی آن ذخایر عظیمی کشف‌شده و به‌صورت رسمی تا حدود دو هفته آینده اعلام می‌شود.

فاطمی امین ادامه داد: ما برای فائق آمدن به چالش‌های حکمرانی و محدودیت‌های زمانی برای دستیابی به جایگاه تعریف‌شده در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، نیاز به نقشه راه داریم و باید تمام مسائل را باهم حل کنیم، برای مثال نمی‌شود بدوم حل مشکل وارد فرآیند توسعه‌ای تولید شویم.

پیگیری جدی ۱۰ رشته فعالیت در حوزه حکمرانی صمت

وی اعلام کرد: در بخش صنعت، معدن و تجارت چهار گام تعریف‌شده و در حوزه حکمرانی صنعت، معدن و تجارت در ۱۰ رشته فعالیت به شکل جدی دنبال شده و در حال عملیاتی شدن است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان تأکید کرد: ما اگر بتوانیم همدلی موجود را تقویت کنیم، دستیابی به اهداف نقشه راه تعریف‌شده به‌طور کامل امکان‌پذیر است.
 
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم روز ملی صنعت و معدن در جمع خبرنگاران از محقق شدن ۹۸ درصدی برنامه تولید خودروسازان در سه ماهه نخست امسال خبر داد. سیدرضا فاطمی‌امین گفت: خوشبختانه روند تولید خودرو در کشور به خوبی در حال پیشرفت است و در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد قابل‌توجهی در تولید عبور مستقیم خودرو و همچنین تولید نشدن خودروی ناقص به ثبت رسیده است.

وی افزود: برنامه‌ای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته، تولید بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال، ۹۸ درصد آن برنامه محقق شده است.

حذف قرعه‌کشی خودرو به‌تدریج و تا پایان سال انجام خواهد شد

وزیر صمت ادامه داد: وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی خودرو را به‌تدریج حذف کند، البته این عبارت به‌درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشده و از ابتدا نیز مقرر نبوده که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف شود، بلکه به‌تدریج و در طول سال این مهم اتفاق خواهد افتاد.

فاطمی امین اضافه کرد: برای حذف قرعه‌کشی چند کار باید انجام شود که نخستین آن ارتقای تولید است، زیرا نبود تعادل میان عرضه و تقاضا باعرضه ۹۰۰ هزار دستگاهی در سال گذشته و در مقابل تولید تقاضای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی سبب شده که میان عرضه و تقاضا شکاف ایجادشده و بازار خودرو متلاطم شود.

به‌مرور و در طول سال شکاف بین عرضه و تقاضا کاهش خواهد یافت

وی یادآور شد: هر چه در سال ۱۴۰۱ جلوتر می‌رویم تولید خودرو بیشتر شده و شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر خواهد شد.

وزیر صمت عنوان کرد: امسال تولید تعداد بیشتری از خودروی پژو ۲۰۶ در دستور کار است، همچنین خودروی تارا و شاهین چهار برابر بیش از سال گذشته تولید خواهد شد.

آیین‌نامه واردات خودرو به‌زودی در دولت مصوب خواهد شد

فاطمی امین توضیح داد: محور دوم برای حذف قرعه‌کشی، واردات خودرو است که آیین‌نامه آن طراحی‌شده و به‌زودی در دولت مصوب خواهد شد؛ برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با انجام واردات پاسخ داده شود.

وی تصریح کرد: در آیین‌نامه واردات خودرو چند قید و قاعده گذاشته شده که نخستین آن وجود خدمات پس از فروش برای خودرو‌های وارداتی و قید دیگر که مصوبه مجلس نیز بود، لزوم انتقال فناوری است.

مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم، اما باید اصولی انجام شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کارکرد اصلی بورس کالا برای محصولاتی همچون فولاد، پتروشیمی، گندم، ذرت و ... است.
 
فاطمی امین یادآور شد: مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم، اما باید قواعدی باشد تا کار درست و اصولی انجام شود؛ در عرضه اخیر محصولات یکی از خودروسازان کار به‌درستی انجام‌نشده بود و بنابراین عرضه در بورس ملغی شد.

وی اعلام کرد: چهار قیمت برای انواع خودرو‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها قیمت تمام‌شده خودروساز است؛ در برخی خودروها، قیمتی که تولیدکننده عرضه می‌کند پایین‌تر از قیمت تمام‌شده است، بنابراین خودروساز با زیان روبه‌روست و این مسئله برای بیشتر خودرو‌هایی که شمار تولید بالایی دارند، وجود دارد.

تعریف ۵ مسیر برای کاهش قیمت تمام‌شده خودرو

وزیر صمت گفت: امسال با تعریف پنج مسیر برای کاهش قیمت تمام‌شده از سوی خودروسازان، قیمت‌ها کاهش خواهد داشت و انگیزه برای افزایش عرضه خودرو بیشتر خواهد شد.

در تلاش هستیم قطع برق با کمترین زیان و کمترین فشار بر واحد‌های صنعتی انجام شود

فاطمی امین در ادامه در خصوص قطعی برق صنایع بیان کرد: در سال‌های گذشته باید سالیانه سه هزار مگاوات سرمایه‌گذاری در عرصه برق انجام می‌شد، اما صورت نگرفت و امروز در تلاش هستیم تا قطع برق با کمترین زیان و کمترین فشار بر واحد‌های صنعتی انجام شود؛ برای مثال در واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی این قطعی‌ها یک روز در هفته خواهد بود.

وی گفت: این مسئله و قطعی برق موجی در صنعت سیمان ایجاد کرد و قیمت هر پاکت سیمان به‌طور کاذب به ۴۳ هزار تومان رسید، اما با تأمین برق واحدها، اکنون این نرخ به کمتر از ۳۶ هزار تومان کاهش‌یافته است.

وزیر صمت تأکید کرد: امسال کار ویژه‌ای در خصوص تولید برق نمی‌توان انجام داد و باید همین میزان برق موجود را مدیریت کنیم، اما در میان‌مدت و بلندمدت احداث بیش از ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه از سوی واحد‌های صنعتی و معدنی آغاز شده است.

گفت‌وگو با بورس کالا برای تعیین دقیق‌تر قیمت‌ها و ضرایب زنجیره فولاد

فاطمی امین همچنین در خصوص اعتراض برخی اعضای زنجیره فولاد به قیمت‌های تعیین‌شده، یادآور شد: بیشتر ضرایب قیمتی در بورس کالا تعیین می‌شود، بااین‌حال با بورس کالا گفتگو کرده‌ایم تا قیمت‌ها و ضرایب به‌صورت دقیق‌تر تعیین شود.

فعال شدن ۵۰ درصد واحد‌های راکد با حل مشکل مواد اولیه، سرمایه در گردش و بازار

وزیر صمت همچنین در خصوص پیش‌بینی رشد اقتصادی در آذرماه سال گذشته، توضیح داد: این پیش‌بینی از محل فعال کردن ظرفیت‌های خالی اعلام شد، اما در ادامه شاهد بودیم قیمت‌های جهانی و همچنین قیمت‌های داخلی با تغییراتی همراه شد؛ بااین‌حال در تلاش هستیم با احیای ظرفیت‌های خالی واحد‌ها و کارخانه‌ها تا حدود زیادی این رشد محقق شود.

فاطمی امین بیان کرد: در هفت ماهه پایانی سال گذشته، یک‌هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی نیمه فعال و راکد فعال شدند و اگر مشکلات مواد اولیه، سرمایه در گردش و بازار این واحد‌های راکد حل‌وفصل شود، بیش از ۵۰ درصد آن‌ها دوباره فعال خواهند شد.

وی یادآور شد: همچنین ۳۰ درصد واحد‌ها به علت مسائل و مشکلات حقوقی و مدیریتی و نبود صلاحیت فنی و حرفه‌ای از سوی مدیران و همچنین فرسوده‌ شدن ماشین‌آلات قابل فعال شدن و احیا نیستند.

افزایش مدت‌زمان تقسیط بدهی مالیاتی به ۶۰ ماه برای واحد‌های تولیدی راکد دارای پتانسیل احیا

وزیر صمت اضافه کرد: مالیات بخش دیگری از مشکلات واحد‌های راکد را تشکیل می‌دهد که در این زمینه مصوبه‌های خوبی گرفته‌ و به‌تازگی مصوبه‌ای در جلسه سران قوا تصویب و ابلاغ‌ شده است که کمک بسیار زیادی به احیای واحد‌های راکد می‌کند و بر اساس آن اگر واحد تولیدی تعطیل‌شده، پتانسیل احیا داشته باشد، تقسیط بدهی مالیاتی آن به ۶۰ ماه افزایش می‌یابد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۱۱
فاطمی خان خودت از وزارت حذف بشی نه تنها درزمینه خودرو که دربسیاری زمینه های دیگرمشکلات مردم هم با حذف تو حذف میشن.
بدون تهمت وتعارف از وقتی این بابا به عنوان وزیرصنعت ومنفعت منصوب شده هم درزمینه های مختلف صنعتی وهم دراموربازرگانی به بدترین وضعیت حتی نازلتر از زمان جنگ رسیده ایم .مجلس چرا ازبرکناری این یارو کوتاه اومد معلوم نیست.
سلام
مسئولان مرتبط خواسته یا ناخواسته در جهت تحریک و تشنج بازنشستگان از جمله کشوری با داشتن کارشناسان کم تجربه و حافظ بیشتر منافع خود و خط خود حرکت می کنند مثل وا خدمات به مردم غافل شدند:
1- عدم توجه به بازنشستگان از جمله کشوری

2-عدم پرداخت حکم جقوقی سال1400
3- ناتوانی وبی مدیریتی ونالایقی در صدور حکم حقوقی بازنشستگان کشوری 1401
4- عدم توجه به پرداخت حقوق باز نشستگان کشوری با توجه به آورده قانونی شان به صندوق کشوری در طول 30 سال خدمت
5-عدم توجه به قوانین 30 ساله در پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری
6-عدم اجرای قانون اساسی در پرداخت حقوق
7- عدم توجه به نظرات دیوان عدالت اداری کشوری و اجرای رای صادره شان که تخلف قانونی شان را محرز نموده اند
7- تا کنون مسئولان از بیان اجرای حقوق وحشت داشتند واکنون فقط به همدردی اکتفا نمودند
8- ضربه به بنیان تشکیل خانواده توسط فرزندان بیکار بازنشستگان شدند
9- باعث افسردگی بازنشستگان وبی اعتمادی به مسئولان مجلس دولتی شدند
10- با تحریک وتشنج وعدم توجه به قانون و فای به عهد باعث خشنودی دشمنان ونارضایتی مردم وبی اعتمادی می شوند
لطفا به مسئولان بفرمایید که با اجرای قانون رضایت بازنشستگان کشوری و مردم را بدست بیاورند وخدا را ناظر بر اعمال خود بدانند
یا حق
باید بری. دست و پا نزن
" حذف قرعه‌کشی خودرو به‌تدریج و تا پایان سال انجام خواهد شد " به هر حال باید مشخص شود چه خودرویی و با چه قیمتی و به چه تعدادی در نهایت وارد شود که کوچکترین تاثیری بر بازار و قیمت محصولات خودروسازان داخلی نداشته باشد و میزان سود دولت هم از واردات بالا باشد
یکی اینو استیضاح کنه فقط داره مهره چینی میکنه از همه جا بخوره
اگر واردات با عوارض معقول آزاد شود ، تعداد تولید همین فرغونهای فعلی هم زیاد است!
سیمان پاکتی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
سر كوچه وزير پاكتي 46 بوده و شده 36، اينطوري قيمت خانه وبعد اجاره خانه ميره بالا
شما در مورد کسی که میخواهد خودروی تولیدی خودرو سازانی را که بواسطه قیمت گذاری دستوری 100 هزار میلیارد تومان زیان انباشته در 4 ساله گذشته دارند در شرایط تورم 70 درصدی ارزان کند چه می اندیشید؟
این وزیر سمت حیا نمی کند. درحالیگه سیما بالای 70 ، 80 هزارتومان معامله میشود و شرکتها رسما نرخ را به 68هزار تومان افزایش داده اند میگوید نرخ کمتراز 36هزار تومان است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل