بازدید 9937

پیش‌بینی پوتین از آینده نظم جهانی

رئیس جمهور روسیه امروز (پنجشنبه) در سخنانی بر لزوم عدم تبعیض میان کشورهای جهان و نیز حمایت روسیه از برابری حاکمیت تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۲۷۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸ 30 June 2022

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ضمن خوشآمدگویی به شرکت کنندگان در نشست حقوقی بین‌المللی گفت: حتی پیشرفته‌ترین فناوری های ارتباطی نمی‌توانند جایگزین گفتگوی مستقیم و ملاقات های رو در رو شوند نظم جهانی چندقطبی اکنون در سطح جهانی در حال تحول است. یک سیستم چندقطبی روابط بین‌الملل به طور فعال در حال تکامل است. این روند غیرقابل برگشت است، در مقابل چشمان ما آشکار شده و ماهیت آن عینی است.

وی افزود: موضع روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر این است که این نظم جهانی دموکراتیک و عادلانه تر باید بر اساس احترام و اعتماد متقابل و البته بر اساس اصول پذیرفته شده حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل ساخته شود.در جهان چند قطبی قرن بیست و یکم نباید جایی برای نابرابری و تبعیض میان کشورها و ملت‌ها باشد. به همین دلیل کشور ما اجرای عملی اصول حقوقی بین‌المللی که شامل برابری حاکمیت کشورها و حق هر کشور برای انتخاب مدل توسعه ویژه خود است را تایید می‌کند.

پوتین ادامه داد: برخی از کشورها آمادگی از دست دادن سیطره بر عرصه جهانی را ندارند و برای حفظ مدل ناعادلانه تک‌ قطبی تلاش می‌کنند. این کشورها در تلاش برای کنترل و هدایت فرآیندهای جهانی به صلاحدید خود، با پیروی از مسیری به سمت ایجاد بلوک‌ها و ائتلاف‌های بسته هستند که تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند که تنها برای یک کشور - ایالات متحده آمریکا- مفید است.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد:‌به طور خلاصه، تسلط یک کشور یا گروهی از کشورها بر عرصه بین المللی نه تنها بی‌فایده، بلکه خطرناک است و منجر به خطرات سیستماتیک گسترده‌ای می‌شود.

پوتین عنوان کرد، حقوق طبیعی سایر شرکت کنندگان در روابط بین المللی نادیده انگاشته می‌شود و اصل عدم تقسیم امنیت به شکل گزینشی تفسیر می‌شود. وی تاکید کرد، تحریم‌های یکجانبه غیر قانونی غرب علیه کشورهای دارای حاکمیت به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

پیش از این پوتین تاکید کرده بود که چند قطبی در جهان امری گریزناپذیر است و هرکس به رهبری خیالی چنگ می‌زند مرتکب اشتباه بزرگی شده است.

پوتین گفت: دستور کار روسیه در امور بین الملل همیشه سازنده بوده و هست. ما در حال توسعه روابط چند قطبی با همه کسانی هستیم که به این موضوع علاقه دارند، ما به همکاری در سازمان ملل متحد، گروه بیست، بریکس، سازمان همکاری شانگهای و سایر اتحادیه‌ها اهمیت زیادی می‌دهیم.

رئیس‌جمهور روسیه کشورهای غربی را به کنار گذاشتن اصول انسانی متهم کرد و گفت که حقوق بین الملل نیاز به توسعه دارد و نه لغو و رد کردن آن.

او افزود: امروزه گفته می شود که قانون دیگر نمی تواند به مشکلات و چالش های زمانه ما و به تغییرات متلاطم و اساسی پاسخ مناسبی بدهد. ارزیابی‌های افراطی بیشتری در مورد لغو مفهوم حقوق بین الملل شنیده می شود. من اساساً با چنین نتیجه گیری هایی مخالفم. البته نظام حقوق بین الملل نیاز به توسعه دارد.

وی با اشاره به اینکه بحران ها به دلیل عیوبی که ظاهراً در ذات قانون هستند، به وجود نمی آیند، افزود: نکته در تلاش برای جایگزینی قانون با امرو نهی کردن، و هنجارهای بین‌المللی با صلاحیت قضایی دولت‌ها یا گروهی از دولت‌ها، در امتناع عمدی از پیروی از اصول مسلم حقوقی، عدالت، حسن نیت، برابری و انسان‌گرایی، متفاوت است. اینها فقط فرمول های قانونی نیستند، بلکه دقیقاً ارزش هایی هستند که منعکس کننده تنوع تمدن ما هستند.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اقدامات کشورهایی که قانون را تحت انحصار خود در می آورند، گفت: کشورهایی که انحصار خود را توصیه می کنند و در سیاست داخلی خود از قانون عبور می کنند، بر مفاهیمی مانند مصونیت مالکیت، آزادی بیان خط بطلان می کشند. در یک کلام، تسلط یک کشور یا گروهی از کشورها در عرصه جهانی نه تنها بی ثمر است، بلکه خطرناک است و ناگزیر خطرات سیستماتیک در مقیاس بزرگ را به دنبال دارد.

وی در پایان گفت: روسیه آماده گفتگو در مورد تضمین ثبات راهبردی، حفظ سازوکارهای عدم اشاعه سلاحهای کشتار جمعی و بهبود وضعیت در زمینه کنترل تسلیحات است. هدف ما پیوستن به تلاش ها در موضوعات حیاتی مانند دستورکار مرتبط با تغییرات اقلیمی، مبارزه با گرسنگی، تضمین ثبات بازارهای غذا و انرژی، قوانین عادلانه تجارت و رقابت بین المللی است.

منبع: ایسنا
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل