بازدید 17179

مذاکرات دوحه با سرعت بیشتر جلو می‌رود

آقای عمویی گفت: بنا شده مذاکرات دوحه قطر با سرعت بیشتر جلو برود؛ اگر آمریکا آماده رفع تحریم ها باشد، انتظار به نتیجه رسیدن سریع مذاکرات وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۲۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶ 28 June 2022

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مذاکرات دوحه قطر ادامه مذاکرات وین است؛ در وین به یک متن پیش نویس دست پیدا کردند که چند موضوع بررسی می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سفر به تهران در روز‌های گذشته، از برقراری گفتگو‌های میان ایران و آمریکا خبر داد.

دو روز پیش رسانه‌ها به نقل از شبکه قطری الجزیره و به نقل از یک مسئول ایرانی اعلام کردند احتمال از سرگیری مذاکرات احیای برجام به جای وین، در یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

این مقام مسئول در گفته‌هایش قطر را میزبان احتمالی مذاکرات دانسته بود.

همچنین نورنیوز که از آن به عنوان رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای امنیت ملی یاد می‌شود، اعلام کرده جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته مذاکرات در وین برگزار نخواهد شد و بر اساس اخبار رسیده به این رسانه، احتمال تداوم مذاکرات در دوحه بیشتر است.

آقای بورل در سفر روز‌های اخیرش به تهران گفت که مذاکرات ایران و طرف‌های غربی در روز‌های آینده باید از سر گرفته شود. او خواستار شکسته شدن «بن‌بست» ایجاد شده در روند مذاکرات شد.

این گفته پس از توقف نزدیک به ۳ ماهه مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۴ مطرح شده است.

اگرچه آمریکا از توافق سال ۲۰۱۵ برجام خارج شده اما، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تداوم گفت‌وگو‌های هسته‌ای و تصمیم تهران و واشنگتن برای آن، ابراز خوشنودی کرده است.

آقای بورل گفت در نشست خبریش با وزیر امور خارجه ایران گفت که «ما باید به اجرای کامل برجام برگردیم.»

در حالیکه جمهوری اسلامی ایران هم بر آمادگی برای از سرگیری مذاکرات به شرط منفعت اقتصادی مردم کشورش تأکید کرده، مسئول سیاست خارجی اروپا در گفت‌وگو با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور اعلام کرد «دولت بایدن به دلایل مختلف در پی دستیابی به توافق برای احیای برجام است.»

رئیس هیئت مذاکره کننده ایران امروز وارد دوحه، پایتخت قطر شده؛ مذاکرات دوحه که گفته می‌شود در چند دور برگزار خواهد شد، با حضور نماینده اتحادیه اروپا و با موافقت ایران و آمریکا از سر گرفته می‌شود.

با این حال گفتگوی ایران و آمریکا «غیرمستقیم» است؛ پیشتر و در خرداد ماه امسال، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود واشنگتن به طور منظم از طریق شرکای اروپاییش با ایران ارتباط غیرمستقیم داشته است.

آقای عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که پارلمان روند مذاکرات را پیگیری می‌کند و پس از سفر دوحه، از وزیر امور خارجه و مقامات مسئول گزارش می‌خواهد.

او اضافه کرد: از طرف آمریکایی انتظار داریم وقتی به شکست سیاست حداکثری اعتراف می‌کند، آمادگی لازم را برای کنار گذاشتن تحریم‌ها داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل