بازدید 17403
۲

درخواست رسمی ایران برای عضویت در گروه بریکس

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که ایران به‌طور رسمی درخواست عضویت در گروه بریکس را داده است.
کد خبر: ۱۱۲۶۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱ 28 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای تلگرامی اعلام کرد که ایران و آرژانتین برای پیوستن به گروه بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی درخواست داده اند.

زاخاروووا در این بیانیه نوشت: «در حالی که واشنگتن به فکر اعمال تحریم و خرابکاری در جهان است، ایران و آرژانتین برای پیوستن به بریکس درخواست دادند.»

همچنین روز گذشته سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز اعلام کرد که تهران برای عضویت در گروه بریکس درخواست داده است. از طرفی دیگر نیز آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین، هفته گذشته در نشست بریکس پلاس گفت که کشورش قصد دارد به عضویت کامل این گروه درآید.

درخواست عضویت در گروه بریکس در حالی از سوی ایران ارائه می‌شود که کشورمان سال گذشته توانست به عنوان عضو ناظر در شواری همکاری‌های شانگ‌های درآید.

سال ۲۰۰۱ چین ایده تشکیل یک ائتلاف چهارجانبه با برزیل، روسیه و هند (BRIC) مطرح و گفتگوهای مقدماتی آن را در حاشیه اجلاس شصت و یکم سازمان ملل آغاز کرد. سال ۲۰۰۶ این ایده اجرایی شد و پایه و اساس ائتلافی فرا قاره‌ای بنیان گذارده شد. این گفتگوها سال‌های بعد هم ادامه داشت تا اولین اجلاس رسمی «بریک» در سال ۲۰۰۹ در یکاترینبورگ روسیه با حضور مقامات ارشد چهار کشور برگزار شد. از آن سال هر ساله اجلاس کشورهای «بریک» برقرار بود تا در سال ۲۰۱۳ آفریقای جنوبی نیز به جمع آن‌ها بپیوندد و «بریک» به «بریکس» تغییر نام دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲
قبلا که عضو بودیم پس چی شد؟؟!!!
دروغ بود؟؟
به نظرم تا وفتی ایران تابع قوانین بین الماللی نباشه ، عضو هر گروهی هم باشه هیچ فایده ایی ندارد .
جالب اینجاست حکومت ما دقیقا" قوانین FATF را روی مردم بدبخت اجرا میکنه ولی خودش دوست نداره زیر زره بین جامع بین الملل باشه .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار