بازدید 12505
نشست خبری مشترک ابراهیم رئیسی و مصطفی الکاظمی

رئیسی: عراق نزدیک ترین ملت و همسایه به ایران است/ جنگ یمن هر چه زودتر باید خاتمه یابد/ الکاظمی: روابط با ایران برای عراق بسیار مهم است

آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق روز یکشنبه پس از انجام دیدارهای دوجانبه در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یافتند. او روز گذشته به عربستان سفر کرده بود. همچنین این دومین سفر الکاظمی در دوران فعالیت دولت سیزدهم است.
کد خبر: ۱۱۲۶۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱ 26 June 2022

رئیسی: عراق نزدیک ترین ملت و همسایه به ایران است

بین الملل تابناک: آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق روز یکشنبه پس از انجام دیدارهای دوجانبه در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یافتند. او روز گذشته به عربستان سفر کرده بود. همچنین این دومین سفر الکاظمی در دوران فعالیت دولت سیزدهم است.

رئیس جمهور کشورمان در این نشست گفت: سفر الکاظمی و هیات عالی رتبه را به ایران خوش آمد می گویم. روابط ما با عراق روابط معمولی و سنتی نیست بلکه عمیق و ریشه دار است و این اراده برای توسعه بیشتر روابط وجود دارد.

 رئیسی افزود: در راستای گسترش سیاست ارتباط با همسایگان، امروز کشور عراق را نزدیک به ملت  ایران می بینیم.

برای تسهیل روابط پولی بین دو کشور قرار شد گام های جدیدی برداشته شود

رئیس جمهور درباره محور گفت و های امروز با الکاظمی گفت: درباره اتصال ریلی شلمچه و بصره گفت و گو شد و همچنین برای تسهیل روابط پولی بین دو کشور قرار شد گام های جدیدی برداشته شود.

رئیس جمهور گفت: در راستای گسترش سیاست ارتباط با همسایگان، امروز کشور عراق را نزدیکترین ملت به ملت ایران می بینیم و بیشترین روابط را در بین کشورهای همسایه با عراق داریم و در بین همسایگان بیشترین روابط را با عراق داریم.

وی افزود: در مورد روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور مذاکره و قرار شد روابط اقتصادی بین دو کشور افزایش یابد.

رئیسی ادامه داد: اتصال ریلی شلمچه و بصره از جمله مواردی است که در این باره گفت و گو شد و قرار شد هرچه سریعتر این کار در جهت تسهیل مراودات بین دو کشور نقش مهمی داشته باشد.

اشتیاق ملت ایران به زیارت عتبات عالیات همواره عشق به این زیارت در دل داشته و به دنبال زیارت بودند

رئیسی در ادامه نشست مشترک با نخست وزیر عراق درباره سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات گفت: اشتیاق ملت عزیز ایران به زیارت عتبات عالیات همواره عشق به این زیارت در دل داشته و به دنبال زیارت بودند و این تسهیل زیارت زائران از ناحیه دولت عراق قابل تقدیر است که از طریق هوایی و زمینی انجام شده تا زائران با لغو روادید به سهولت به عتبات عالیات و حرم امام حسین (ع) بروند.

وی ادامه داد: قرار شد برای زیارت زائران تسهیلات بیشتری دولت عراق قائل شود و زائران برای اربعین به سهولت از مرزهای هوایی و زمینی به این کشور سفر کنند و مشکلاتی که در سنوات گذشته بوده دیگر وجود نداشته باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: برخی از مشکلات زائران در ورود به این کشور مسائل کرونا بود که امروز در ایران و عراق و منطقه متفاوت شده است.

رئیس جمهور درباره ارتباط کشورهای منطقه هم گفت: این ارتباط مورد تاکید دو طرف بود و بر این باور هستیم که گفت و گوی مسئولان منطقه می تواند مسائل منطقه را حل و فصل کند و تاکید کردیم حضور دخالت بیگانگان در منطقه مشکل ساز است نه مشکل گشا.

رئیسی ادامه داد: در این دیدار بر مذاکرات مسئولان منطقه با یکدیگر برای حل مساله تاکید کردیم.

رفع  محاصره یمن و یمنی ها، گفت و گوی یمن با یمنی ها مورد تاکید است

رئیس جمهور درباره مسائل و مشکلات در یمن گفت: رفع  محاصره یمن و یمنی ها، گفت و گوی یمن با یمنی ها مورد تاکید است که می‌تواند مساله یمن را حل کند و به این رنجی که مردم در این سال ها به آن مبتلا شده اند بتواند خاتمه دهد.

رئیسی ادامه داد: بدون تردید ادامه این جنگ را بی حاصل می‌دانیم و معتقدیم جز رنج به مردم حاصل دیگری ندارد و هر چه زودتر باید این جنگ خاتمه یابد و آتش بس می تواند گامی در حل مسائل یمن و گفت و گو هایی که بین یمنی‌ها صورت خواهد گرفت، باشد.

رییس جمهور تصریح کرد: تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با کشورهای منطقه به هیچ وجه امنیت ساز برای این رژیم نخواهد بود.

وی به تاکید ایران و عراق در برقراری صلح و آرامش در منطقه اشاره کرد و گفت: معتقدیم صلح و آرامش در منطقه در پرتو نقش آفرینی مسئولان همه منطقه است و حتی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با حضور بیگانگان در منطقه برای منطقه مشکل ساز خواهد بود و مشکلی را از منطقه ما حل نخواهد کرد.

رئیسی گفت: حسن روابط بین ایران و عراق، روابط دو جانبه و دو کشور را در نقش آفرینی نسبت به مسائل منطقه و هم نقش آفرینی دو کشور را در مسائل بین‌الملل می تواند تاثیرگذار باشد.

رییس جمهور: ما در روزهای سخت عراق در کنار آنها بودیم و همواره در کنار یکدیگر خواهیم بود و این علاقه و ارتباط، ارتباطی است که هرگز رو به سردی نخواهد گرایید و  این ارتباط را روز به روز در حال ارتقاء و گسترش می دانیم.

وی در پایان اظهار داشت: سفر نخست وزیر عراق به تهران می‌تواند نقطه عطفی برای توسعه روابط دو کشور باشد.

الکاظمی: روابط با ایران بسیارمهم است
نخست وزیر عراق نیز در نشست مطبوعاتی با قدردانی از رئیس جمهور ایران به خاطر استقبال گرم از وی و هیات همراهش گفت: ما امروز به تهران آمدیم تا روابط دوجانبه بین ایران و عراق را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم و همچنین امروز در خلال گفت و گو ها روابط تاریخی و دینی و فرهنگی بین دو کشور را محور گفت و گو قرار دادیم.

مصطفی الکاظمی گفت: روابط با ایران بسیار مهم است و در چارچوب و منافع مشترک دو کشور برای تامین منافع ملت‌ها تلاش می کنیم ما امروز توافق کردیم تا روابط تجاری را تقویت کنیم.

نخست وزیر عراق درباره فراهم کردن حضور زایران ایران در سفر به عتبات عالیات گفت: توافق کردیم یک برنامه زمانی برای تسهیل زیارت زائرانی که قصد حضور در ایام اربعین را به حرم امام حسین (ع) دارند تنظیم کنیم. تا پیش از این زوار ایرانی در فرودگاه های عراق می توانستند روادید دریافت کنند اما طی چند هفته اخیر زمینه‌ای را فراهم کردیم تا زائران ایرانی در گذرگاه‌های مرزی بتوانند روادید ورود به عراق را دریافت کنند.

الکاظمی گفت: ما زیارت اربعین را در پیش داریم و در این ایام با تمام توان در خدمت زائران ایرانی خواهیم بود.

وی افزود: برای ثبات و آرامش در منطقه تلاش می کنیم و برای مسائل سرنوشت سازی که ملت های منطقه با آن روبه رو هستند گفت و گو کردیم که حمایت خود را از آتش بس درباره یمن اعلام کنیم.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: توافق کردیم حمایت خود را از اصل گفت و گو برای پایان دادن جنگ یمن اعلام کنیم. تلاش های مشترک برای مقابله با چالش حوزه امنیتی به سبک جنگی که اوکراین است به انجام برسانیم.

تحلیل خبر؛ میانجی گری برای ثبات منطقه ای 

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق که روز شنبه برای گفتگو با مقامات سعودی به عربستان سعودی سفر کرده بود ظهر امروز، یکشنبه پنجم تیرماه از ریاض وارد تهران شد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از «ثبات منطقه‌ای» به عنوان محور اصلی گفتگوهای نخست وزیر عراق و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نام برده و تصریح کرده که آقای کاظمی به عنوان بخشی از تلاش‌های میانجی‌گرانه تازه خود برای نزدیک کردن تهران و ریاض به ایران سفر کرده است.

برخی منابع همچنین مدعی شده‌اند که مصطفی کاظمی حامل پیام‌ها و ابتکارات تازه برای تنش‌زدایی و عبور از بحران موجود در روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان است که هر دو کشور به تازگی از آن استقبال کرده‌اند.

رایزنی‌های تازه نخست وزیر عراق برای ترغیب ایران و عربستان به از سرگیری گفتگوها در آستانه سفر قریب‌الوقوع جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به منطقه صورت می‌گیرد. آقای بایدن در این سفر علاوه بر گفتگو با مقامات اسرائیل در بیت‌المقدس و همچنین دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، برای نخستین بار از زمان به دست گفتن ریاست کاخ سفید به عربستان سعودی سفر و با مقامات حکومت ریاض گفتگو خواهد کرد.

 

در حال تکمیل...

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان