بازدید 6284
۱

رکورد نرخ بهره بین بانکی در سال ۱۴۰۱ شکسته شد

نرخ بهره بین بانکی در سال جاری به بیشترین میزان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
کد خبر: ۱۱۲۶۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲ 26 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، نرخ بهره بین بانکی به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازار‌ها جهت می‌دهد.

افزایش نرخ بهره بین بانکی هزینه تأمین کسری منابع بانک‌ها را افزایش می‌دهد و بانک‌ها حاضر می‌شوند با نرخ‌های بالاتری به سپرده گذار‌ها سود پرداخت کنند تا کسری خود را جبران کنند.

در واقع این نرخ، قیمت ذخایر بانک‌ها بوده و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند که رشد و کاهش آن توسط بانک مرکزی تعیین و نرخ اعلام شده وابسته به شرایط اقتصادی کشور است.

رشد نرخ بهره در سال ۱۴۰۱

نرخ بهره بین بانکی در سال ۱۴۰۱ در اکثر هفته‌ها با رشد همراه بوده است. اما این نرخ در هفته منتهی به ۲ تیرماه سال ۱۴۰۱، به عدد ۲۰.۸۲ درصد رسیده است که در سال جاری یک رکورد محسوب می‌شود.

این نرخ در سال ۱۴۰۱ در هفته‌های مختلف در حال رشد بوده است و بانک مرکزی برای کنترل تورم روند افزایشی این نرخ را در دستور کار خود قرار داده است.

زمانی که بانک دیگر با نرخ بالاتر به بانکی که کسری دارد، قرض بدهد، این بانک سعی می‌کند نرخ سپرده‌های کوتاه مدت یا میان مدت خود را افزایش دهد و از سپرده گذاران (مردم) قرض بگیرد؛ لذا افزایش نرخ بهره بین بانکی در کل بازار پول تأثیر می‌گذارد و زمانی که نرخ‌ها تغییر می‌کند این حرکت وجوه به سمت بانک‌ها ممکن است بازار‌های دیگر را با رکود همراه کند.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ بهره بین بانکی در شرایط فعلی کشور نباید کاهش یابد، زیرا اثرات تورمی شدیدی دارد و اگر نرخ بهره بین بانکی کاهش زیادی داشته باشد، موجب کاهش سود سپرده‌های بانکی می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
تا زمانی که سود سپرده بانکی کاهش نیابد پول به سمت تولید نرفته و در بانکها انبار میشود و اقتصاد رباخواری و نزول خواری شکل میگیرد...و مقصر این کار همان کسانی هستند که سالانه پول مفت از مردم نا آگاه به حسابشان به عناوین مختلف واریز میشود و انها هم در بانکها انبارش میکنند و با توجه به لابی که در ساختار حاکمه دارند جلوی کاهش بهره بانکی را میگیرند و تولید و صنعت را هر روز نابودتر میکنند...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر