بازدید 20661
نشست خبری حسین امیرعبداللهیان و جوزف بورل

امیرعبداللهیان: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم/ به دنبال این هستیم بن بست برجام را از بین ببریم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پیش با جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان و نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا پس از این دیدار در نشست خبری مشترک حضور یافتند.
کد خبر: ۱۱۲۶۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱ 25 June 2022

امیرعبداللهیان: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم

بین الملل تابناک: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پیش با جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان و نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا پس از این دیدار در نشست خبری مشترک حضور یافتند.

در ابتدای این نشست خبری امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ما امروز گفت وگوهای طولانی اما مثبتی با اتحادیه اروپا داشتیم.حفظ و گسترش روابط با اتحادیه اروپا از اولویت های ما در پیگیری مناسبات با قاره اروپا است.

وی ادامه داد: بحث تداوم مذاکرات ایران و طرف های دیگر برای لغو تحریم مورد برررسی قرار گرفت و آقای بورل از من خواستند که چگونه می‌توانیم بن بست و توقفی که بعد از قطعنامه آژانس است، بیرون برویم.بنده گفتم که ایران همیشه از مسیر مذاکرات استقبال می‌کند.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه گفت وگوهای مفصل و عمیق و دقیقی را در خصوص مطالبات ایران با نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا داشتیم، اظهار داشت: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم و نفع اقتصادی ملت ایران برای دولت مهم هست.

وی تاکید کرد: امیدواریم به طور مشخص طرف آمریکایی این بار واقع بینانه برای رسیدن به توافق تعهدات خود را انجام دهد.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه همچنین آقای بورل را در جریان گفت وگو با لاوروف قرار دادم، گفت: در موضوع افغانستان برای تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام تاکید کردیم،وظیفه خودم می‌دانم که به زلزله زدگان افغانستان تسلیت بگویم، ایران به کمک خود به زلزله زدگان در افغانستان ادامه می‌دهد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پیش با جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان و نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا پس از این دیدار در نشست خبری مشترک حضور یافتند.

در ابتدای این نشست خبری امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان ضمن خوشامد به جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما امروز گفت و گوهای طولانی اما مثبتی را درخصوص همکاری‌های جامع جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا داشتیم.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط متوازن در سیاست خارجی با جهان است. قاره اروپا برای ما از جایگاه مهمی برخوردار است حفظ و گسترش روابط با قاره اروپا به شمول تمام کشورهای این قاره چه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چه کشورهای خارج از اتحادیه اروپا از جمله اولویت‌های ما در پیگیری مناسبات با این قاره است.

وی افزود: سطح روابط و به ویژه مناسبات تجاری دو کشور در تراز ظرفیت‌های موجود بین جمهوری اسلامی ایران و یکایک کشورهای اروپایی نیست و ما امیدوار هستیم در پی روابط دوجانبه و گفت‌وگوهای دوجانبه که با یکایک کشورهای اروپایی داریم و همچنین در ادامه گفت‌وگوها و توافقاتی که با همکارم آقای بورل داشتیم شاهد توسعه و پیشرفته مناسبات باشیم.

وزیر خارجه افزود: از جمله موضوعاتی که مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم بحث تداوم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های دیگر برای لغو تحریم‌ها است. آقای بورل چندی پیش از من در تماس‌ تلفنی خواستند که چگونه می‌توانیم بن‌بست و توقفی که بعد از صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شده کار را دنبال کنیم و از این بن‌بست خارج شویم.

امیرعبداللهیان گفت: من به ایشان گفتم جمهوری اسلامی ایران همیشه از مسیر دیپلماسی و مذاکره عزتمند و البته مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند و از شما دعوت می‌کنم سفری را به تهران داشته باشید تا از نزدیک همه ابعاد مسئله را یک بار دیگر با حضور تیم‌های مشترک مذاکراتی ما و شما به عنوان هماهنگ کننده در اتحادیه اروپا را دنبال کنیم.

وی بیان کرد: در پی این گفت‌وگو ما امروز میزبان آقای بورل و مورا و تیم دستیاران ایشان در تهران هستیم. گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درخصوص مطالبات جمهوری اسلامی ایران داشتیم. به آقای بورل تاکید کردیم ما آمادگی داریم که در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم.

وی تاکید کرد: امیدواریم به طور مشخص طرف آمریکایی این بار واقع بینانه برای رسیدن به توافق تعهدات خود را انجام دهد.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه همچنین آقای بورل را در جریان گفت وگو با لاوروف قرار دادم، گفت: در موضوع افغانستان برای تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام تاکید کردیم،وظیفه خودم می‌دانم که به زلزله زدگان افغانستان تسلیت بگویم، ایران به کمک خود به زلزله زدگان در افغانستان ادامه می‌دهد. 

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به بررسی اوضاع سوریه در نشست مشترک با نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا گفت: در مورد موضوع سوریه باید لغو تحریم‌های یکجانبه در دستور کار قرار بگیرد و مردم سوریه باید در فضای امن و آرام تصمیم سیاسی خود را بگیرند و ما از مردم سوریه و دولت و ملت این کشور حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ایران اقدامات رژیم جعلی رژیم صهیونیستی و اقدامات تخریب کننده این رژیم را محکوم می‌کند.

بورل: مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد

در ادامه این نشست خبری جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا گفت: برای ما مهم بود که به ایران بیایم و هنوز سفر ما تمام نشده است و جلسه دیگری خواهم داشت.هدف اصلی سفر من شکستن بن بست برجام و کم کردن تنش ها است.

وی ادامه داد: برای من مهم هست که بن بست برجام را از بین ببریم و قرار است مذاکرات برجام را در روزهای آینده و به سرعت آغاز کنیم.

بورل تاکید کرد: ما به عنوان هماهنگ کننده برجام، در ماه مارس پیشنهاداتی را مطرح کردیم و یک سری متن و سوالاتی بود که قرار بود ایران و آمریکا آن را پاسخ بدهند و قرار شد مذاکرات متوقف بشود تا این سوالات پاسخ داده شود اما قرار نبود سه ماه متوقف بشود، اما امروز باید مذاکرات از سر گرفته شود و این تصمیمی است که باید در تهران و واشنگتن گرفته شود.

نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا اظهار داشت: بعد از سفر من، مذاکرات وین آغاز می‌شود و تیم من در آنجا خواهند بود ، رسیدن به توافق برای کل دنیا و جهان مهم است چراکه ما از ماه فوریه در دنیای دیگری زندگی می‌کنیم و جنگی بین روسیه و اوکراین آغاز شده و اگر در چنین فضایی توافق تاریخی ما به نتیجه برسد، بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه جلسه ما امروز مهم بود چراکه مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد، اظهار داشت: دنیا دنبال ثبات و امنیت است و امیدواریم با این توافق، امنیت اقتصادی ایران تامین شود و همچنین دغدغه عدم اشاعه هسته‌ای هم برای جهان رفع شود.

بورل تاکید کرد: خوشحال خواهم شد که دوباره به تهران برگردم و در مورد روابط ایران و اتحادیه اروپا به بحث و گفتگو بشینیم چراکه ایران بازار بزرگی است و اقتصادهای ما می‌توانند همدیگر را کامل کنند لذا برجام می‌تواند این ریل را کامل کند. ما در مورد مسائل کنسولی نیز صحبت می‌کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر