بازدید 3912

تب کریمه کنگو بیخ گوش سلاخان و دامداران

با توجه به وجود عامل بیماری در ترشحات دام بیمار در صورت ذبح غیر مجاز دام های آلوده و لمس گوشت دام تازه ذبح شده، احتمال ابتلای مصرف کنندگان گوشت دام تازه ذبح شده نیز وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۲۵۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰ 22 June 2022

به گزارش تابناک، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گیلان گفت: افراد در خطر بیماری شامل سلاخان کشتارگاه، دامداران، قصابان، دامپزشکان و سایر رده‌های دامپزشکی و پزشکان و پرستاران هستند.

غلامرضا حراجی در جمع خبرنگاران گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری های ویروسی و مشترک بین انسان و دام به شمار می‌رود که از طریق له کردن کنه با دست برهنه و بدون پوشش و همچنین گزیده شدن انسان توسط کنه آلوده، از دام به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: این بیماری با ایجاد علایم تب بالا و خونریزی در سرتاسر بدن می‌تواند باعث مرگ فرد بیمار شود.

حراجی ادامه داد: افراد در خطر بیماری شامل؛ دامداران، سلاخان کشتارگاه، قصابان، دامپزشکان و سایر رده‌های دامپزشکی و پزشکان و پرستاران هستند.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به وجود عامل بیماری در ترشحات دام بیمار در صورت ذبح غیر مجاز دام های آلوده و لمس گوشت دام تازه ذبح شده، احتمال ابتلای مصرف کنندگان گوشت دام تازه ذبح شده نیز وجود دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گیلان تصریح کرد: در حال حاضر برای مبارزه با انگلهای خارجی بدن دام در دام سنگین به صورت سمپاشی و در دام سبک به صورت حمام ضد کنه توسط اکیپ های دامپزشکی در مناطق ییلاقی انجام می گیرد.

وی افزود: به این ترتیب با از بین بردن کنه ها و سایر انگلهای خارجی ضمن تأمین سلامت دام از انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) از دام آلوده یا کنه ها به انسان جلوگیری می شود.

حراجی گفت: در این راستا از ابتدای سالجاری تاکنون با مصرف حدود ۱۲۵۰ لیتر سموم ضدکنه، سمپاشی بدن بیش از ۴۹ هزار راس دام و ۱۵۷ هزار متر مربع جایگاه دام‌ها توسط شبکه های دامپزشکی در استان گیلان انجام شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار